Perman skrev:
Ok, har kollat detta med ballasttankarna i boken
Ubåt 137 - Tio dagar som skakade Sverige och så här står om detta:
Whiskey-ubåtarna ligger vid gång i ytläge normalt 4,6 meter djupt i vattnet, men ubåt 137 låg ytterligare en halvmeter ner den här kvällen.
På kommendörens inrådan hade fartygschefen låtit fylla vattentankarna för att öka djupgåendet, ett knep om man trots all försiktighet skulle fastna på något grund. Då var det bara att blåsa ur vattentankarna och ubåten skulle lättare komma loss.
Det verkar som om mitt minne bedragit mig och att man gick med fulla ballasttankar. Ber om ursäkt. Däremot så mindes jag rätt att man använde dieslarna och inte elmotorerna i ytläge, vilket tyder på att ryssarna måste ha känts sig ganska trygga i oktobermörkret. Boken spekulerar t.o.m. att man använde strålkastare för att hitta olika landmärken. Enligt boken gick man dock något för länge på en kurs, och sedan när man upptäckte att man kommit för nära Torumskär och girade babord dikt för att komma tillbaka in i rännan så beordrade Gusjtjin full fart framåt på styrbordspropellern för att hjälpa ubåten runt med påföljd att man gick upp på grundet med åtta knops fart.
/Per
Jag tycker inte du har något att be om ursäkt för. Eftersom författaren och diverse utredningar inte gör någon större skillnad på olika tankar, är det nog omöjligt att veta vilka tankar som varit fulla, tomma eller halvfulla vid grundstötningen. Det är nog en yrkesskada som gjorde att jag tog oss ut på detta stickspår...
Om jag ska spekulera lite, skulle jag tro att ballasttankarna var tomma, men att man hade tagit in regler och trimvatten. Fyllningen av dessa tankar kan styras på "liternivå".
Enklast är väl att kika på en tankplan för tyska typ XXI

, men jag kan mycket väl föreställa mig att trim och regler
kan ge ytterligare en halvmeters djupgående. Full skithustank och tubtank mm, så är man där...
/Otto