Mina problem med KGB

Skriv svar
annmari
Utsparkad

Re: Läs om "Mina problem med KGB"i samlarforum

Inlägg av annmari » 3 maj 2009, 14:07

Hej!
Senare idag kommer jag och berätta om hur en okänd person kontaktade mig utanför Metodist kyrkan i Tallinn och talade om att Mart Niklus och Jyri Kukk skulle ställas inför rätta vid Tallinns högsta domstol pga oppositionell verksamhet/ Ann-Mari PS Domaren vid den rättegången var en estnisk domare köpt av KGB hon hette Asta Toming

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 3 maj 2009, 15:29

Hej!
jag fortsätte rhär med och beräta om min kontkat med en för mig okänd perosn som kontaktade mig utan metodistförsamlingen i Tallinn, här fortsätter vi!

Så kom jag då till Tallinn våren 1982 efter det att jag firat jul där,jag gick iväg till Metodistkyrkan för och vara med på en Gudstjänst och,det var fullt med folk och efteråt gick jag ut på gatan utanför kyrkan då en man kommer fram till mig,först blev jag nervös trodde det var en KGB man,han frågade mig om jag var turist ? jodå det är jag sa jag. Så tog han mig på sidan och sa ! du måste berätta för västvärlden att Mart Niklus och Jyri Kukk bägge från Tartu nu ska ställas inför rätta i Tallinns högsta dmostol pga "Antisovjetisk propaganda och verksamhet"han sa tala om för alla du ser i väst om detta, två oskyldig frihetkämpar ställs inför rätta. jag kände mig nerstämd efter detta ytterligare två oskyldig offer för KGBs behandling. Jag sa åt honom att jag skulle göra det,nu gällde det och kontakta Ants Kipapr om han inte redan visste det. Jag skulle gärna vilja följa rättegången inne i rättsalen, men fick höra att där fanns bara KGB män soldater ur röda armen etc,min enda chans var Ants jag måste prata med honom om detta och vi skulle göra allt för och få dom fria. Så kom dagen då jag åkte tilbaka till Stockholm, och när jag kom dit kontaktade jag Ants som redan visste det hela,hjälpcentralen skulle via sina kontakter försöka och få reda så mycket som möjligt om rättegången,både Mart och Jyri satt bägge än så länge i Kalaranna Patarei inför rättegången. Jag skulle nnu också delta i demonstrationer mot sovjetdiktaturen på Stockholms gator/ Fortsättning följer/ Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 3 maj 2009, 16:05

Hej!
Jag kommer också här och berätta om arrsteringar av olika oppositionella samt namn på KGB agenter,jag kan ju redan nu nämna Erich Vallimäe en fruktad förhörsledare som bla hade hand om Jyri kukk, Anti Talu är också en känd man han var högsta chef för KGB i Tartu, jag har talat med hans fru några gånger i telefon, Talur jobbade efter sovjetunionens fall på en gummiverkstad i Tartu där han jobbade med bildäck,han är numera vaktchef för ett företag i Tartu. Sen har vi Albert Gektor och även Heino Voorema, dessa två besökte Mart Niklus i fånglägret i Perm när han satt där, dom ville se om Marts omskolning pågick. Sen har vi dom estniska frihets kämparna Eve Pärnaste, Arvo Pesti, Tiit Madisson, Lagle Parek, Enn Tartu, Karin och Urmas Inno, Endel Ratas,Kalju Mätik jag är personligen vän till flera av dessa nu nämda. Erik Udam, Heiki Ahonen som är systerson till Lagel Parek, jag har träffat både Lagle och Heiki många gånger, jag kämpade för deras frihet under sovjettiden. Lagle jobbar numera på Birgitta klostret utanför Tallinn det som ligger i Pirita , jag kommer sen som jag sa och berätta om denna frihetskamp och vad dom gick igenom. Man märker tydligt på dessa människor en ödmjukhet och vördnad för andra människor. det man också märker är hur oerhört plågade dom har varit under alla år i läger och fängelser. I nästa berättelse ska jag berätta om pastor Vello Salum som blev både psykiskt men även fysiskt torterad av KGB. Mer om detta sen,Fortsättning följer/ Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 3 maj 2009, 16:50

Hej!
Här ska jag berätta om den fruktsnvärda arresteringen av pastor Vellu Salum smo ägde rum c 1978 tror jag det var.Här fölejr berättelsen!

Omkring 1978 var det en luthersk konferens i Tallinn som hade deltagare från sovjetblocket men också från västvärlden, bland dom estniska deltagarna fanns Pastor Vellu Salum. När konferensen började så höll man till i Olevoste kyrkan som ligger granne med KGBs högkvarter, när konferensen började så berättade pastir Salum vikten av att föräldrarna fostrar sina barn i moral och etik, Salum var inte rädd av sig utan framhöll moral och etik som mycket nödvändiga. Efter någon veckas konferens så reste sen deltagarna hem. Så försvann Pastor Vellu Salum ingen visste egentligen var han försvann,efter ett tag så trädde vittnen fram och berätade att KGB slagit klorna i honom och att man sett säkerhetsmännen föra iväg honom till Palace hotell på Vabaduse Väljak (frihets torget)i detta hotell som hade framför allt sovjetiska gäster, där hade också KGB rum för politiska fångar där dom blev både förhörda och mentalt och fysiskt torterade, vittnen berättar att KGB hade kommit dit med bil och tagit ut Salum ur bilen,sen berättar vittnen att Salum efter några dagar kommit ut därifrån och då var han så svårt medtagen att två KGB män fick hålla honom i vardera armen och släpa ut honom. Efteråt så kördes Vellu Salum till södra Estland till ett mentalsjukhus i Jämejala där man försökte bryta ner honom totalt. Men Salum var stark KGB lyckades inte bryta ner honom,men vittnen säger att han var mycket medtagen efter denna behandling. Vellu Salum utstrålar en ödmjukhet och vördnad för andra människor han är en underbar människa som stått stark i sina prövningar. Numera är Vellu Salum Präst i en församling i Pilistvere söder om Tallinn, jag tänker själv träffa honom så snart jag kan.Pastor Vellu Salum ingick också i MRAEPG gruppen som bestod av estniska frihetskämpar som dokumenterade förtrycket i estland under sovjettiden. Fortsättning följer/ Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 3 maj 2009, 16:51

Hej!
NI får ursäkta mig mina felstavnignar jga ska fortsättningstvist rätta till dom,jag har lite bråttom när jag skriver därför blir det felstavning/Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 3 maj 2009, 17:57

Hej!
Här kommer en beskrivning av dissidenten Heiki Ahonen vars frihet jag kämpade för under 80-talet och som jag efter sovjets fall har träffat Heiki tackade mig innerligt för min kamp om hans frihet.

Under många år var han en av förgrundsgestalterna i den estniska oppositionen mot sovjetmakten. Pga sin patriotiska hållning och kamp för männskliga rätigheter blev han tidig uppmärksammad av ockupationsnmakten, KGB lade beslag på en skrivmaskin och en estnisk flagga samt dikter av Maria Under i hans hem i Pärnu. Heiki fördes till centralfängelset i Tallinn i väntan på rättegång,han dömdes senare till flera års arbetsläger,när han så kom tillbaka till Tallinn fortsatte han sitt arbete som oppositionell. Heiki fick andra estländare inom oppositionsrörelsen och skriva på protestlistor mot sovjetmakten.Vid et ttillfälle hotade KGB Heiki,han fick välja mellan att åka till Tjernobyl och sanera reaktorn eller åka till Sverige, Heiki valde Sverige.Fortsättning följer/ Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 3 maj 2009, 18:21

Hej!
Jag ska undersöka möjligheten av och hålla en seri föredrag om oppositionen i Estland,jag har talat med frihetskämpen Mart Niklus oms också är min vän han tycker att det är en bra ide. Jag måste fundera på hur jag ska lägga upp det.det är oerhört viktigt att sovjetunionens brott mot dom mänskliga rättigheterna i Baltikum kommer upp i dagsljuset ,vill också säga att min vän Nelli som näms flera gånger i mina berättelser numera bor i Chicago i USA hon är gift med Eduard , hon är Präst i en estnisk församling och åker ibland till Minnesota för arbete inom den estniska församlingen där,jag kontaktar henne i veckan. Jag hoppas på och få föredrag även inom forum för levande historia, jag har redan kontaktat dom. Fortsättning följer/ Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 3 maj 2009, 22:29

Hej!
Imorgon kommer jag och berätta om en av Nellis vänner som hade djup deppresson pga det sovjetisk systemet hon led oerhört i det tysta, mer om det imorgon / Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 4 maj 2009, 14:19

Hej!
Senare idag kommer jag och berätta om Ria en ung tjej i Tallinn god vän till Nelli som led i det tysta under sovjettiden Rita vågade helt enkelt nite vara kritisk öppet pga replessarier från KGB, återkommer sen / Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 4 maj 2009, 15:14

Hej!
Jag ser att många läser min inlägg vilekt gör mig glad, kan också berätta om att jag kommre och berätta ingående om dissidenterna vardag hur dom blir avksedad från jobben sina, pga sin oppositionella verksamhet, Jag kommer också berätta om hur KGB skuggade mig utanför Stockholm på 80-talet Säpo var inblandade också, återkommer / Ann-Mari

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 maj 2009, 15:29

Jodå, vi läser dem. Tror att du inte ens skulle behöva annonsera ut kommande "episoder". :)

annmari
Utsparkad

Re: Mina problem med KGB

Inlägg av annmari » 4 maj 2009, 16:01

Hej!
Tack hexmaster det glädjer mig att du och dom andra läser mina inlägg,återkommer senare / Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 4 maj 2009, 16:42

Hej!
Jag kommer här och berätta om Nellis vän Rita som mådde mycket dåligt under sovjettiden!

Jag kom så tillbaka till Tallinn sommaren,Nelli mötte som vanligt i hamen, mina s.k. vänner från KGB såg jag inte då, väl framme så åkte vi till Viru hotell, Nelli kom in i foajen och skulle vänta på mig. Efter en liten stund kom jag ner och Nelli sa vi går hem till Rita det är bra om du träffar henne. så vi tog bussen en bit mot en förort i Tallinn jag tror det var Mustamäe, efter ett tag kom vi till ett höghus där bodde Rita men sina föräldrar, så var vi vid ytterdören och ringde på och hennes mamma öppnade. jag vill också säga att jag fortfarande höll ögonen på skuggor men kunde inte se några ännu i alla fall. Vi tog av oss ytterkläderna och gick in till Rita , hon satt på sin säng med beenen uppdragna och stödde armbågarna på benen, hon sa hej till oss, vi hälsade också, jag satt mig ner bredvid Rita och frågade henne hur det var? hon kunde engelska också, hon berättade att det fanns ingen livsglädje i henne hon såg ingen framtid i sitt hemland pga rådande system, Rita sa att många av hennes vänner hade en oerhörd längtan efter frihet och att kunna resa fritt, det var oerhört svårt berättade Rita och kunna resa till väst, hon sa att skulle hon få åka ut till väst så skulle myndigheterna hålla kvar hennes syskon och föräldrar som en slags gisslan, Ritas berättelse grep mig djup jag såg att hon led över att leva i en totalitär diktatur.Rita och jag pratade länge Nelli deltog också Rita sa att hon skulle aldrig acceptera att sovjetisk soldater gick på henne hemlands gator i Tallinn. Hon kunde också ryska fast mot sin vilja, hon skulle helst vilja fly men då skulle famlijen råka illa ut,efter ett tag så lämnade vi Rita Nelli och jag, och innan vi gick höll jag om Rita och försökte trösta henne så gott jag kunde, Nelli var tårögd. Fortsättning följer/ Ann-Mari

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 4 maj 2009, 17:30

Hej Ann-Mari,

Snälla, se över dina inlägg ur ett läsarperspektiv. Jag har påtalat det precis som några andra, men ändå skriver du hela inlägg utan en enda styckeindelning. OBS, med detta menar jag inte att du ska ta ett långt parti och dela upp det i flera korta inlägg utan att du ska använda dig av styckeindelning i dina inlägg.

Exempelvis som jag gör nu, när jag lämnade ett tomrum efter mitt första stycke. Det blir så mycket mer läsvänligt...

Fortsätt skriv om dina spännande upplevelser!

mvh

Artur
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 4 maj 2009, 18:00

Hej!
Ja Artu jag ska göra som du säger jag vet att mina inlägg kan vara svårlästa pga det du skriver men lovar skärpning / Ann-Mari PS Tack alla för att ni har så stort tålamod

Skriv svar