Belgien det nya Jugoslavien?

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 21 december 2007, 06:21

Calypze,

Estland kan inte jämföras med Finland. I Estland styrde tyskarna även när landet låg under Ryssland. Ryssland återgav de tyska baronerna de rättigheter som de förlorat under det svenska styret. Överherrarna var inte ryssar utan tyskar.

olle_i_chile
Medlem

Re: Belgien det nya Jugoslavien?

Inlägg av olle_i_chile » 16 mars 2008, 19:56

Är inte ett av problemen att skapandet av landet skedde med utgångspunkt av Tysklands och till viss dels Frankrikes intressen i beaktande och inte för att skapa en homogen stat?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 19 mars 2008, 06:59

Jag har tappat lite tråden sedan jag startade den men ämnet Belgiens delning poppar upp då och då i media senast igår hade de uppe det på radions studio ett, angående valet.
Ofta hör jag mantrat : Nej vi ska inte delas, det är ingen på allvar som menar det.. Så ofta att jag undrar om det inte används som en besvärjelse för att förhindra just det. :?
Rätt vad det är så har vi nog två nya länder i EU.....skulle inte förvåna mig iallafall.

Sonderling

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 8 maj 2008, 11:35

Jag bor själv i Rhode-Saint-Genèse (Franska namnet på Sint-Genesius-Rode).
Att situationen inte är helt okomplicerad håller jag med om men något våldsinlindat sönderfall behöver vi nog inte frukta.
Flaggbrännarna i R-S-G är tillmestone en ganska förvirrad skara, dom drar gärna upp att vi har haft en frankofon borgmästare med förflutet i Waffen-SS men denna kortklippta och ölbeskänkta "klubb" drar sig inte för att själva sieg-heila när det passar sig :)
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 8 maj 2008, 11:40

Välkommen till skalman NIL.

MVH

Hans

Skriv svar