Christer Fuglesang
Ditto.
Har man lite koll på branschen så vet man, som nån sa, att sånt här är regel, inte undantag. Att det inte är alla som hajat torde tidningsrubrikerna utvisa.
Men det räckte att se röken från motorerna för att motivera till en ny sittning söndag morgon, eller hur halv fyra nu räknas (dygnets mörv, för att anspela på Berglin).
Har man lite koll på branschen så vet man, som nån sa, att sånt här är regel, inte undantag. Att det inte är alla som hajat torde tidningsrubrikerna utvisa.
Men det räckte att se röken från motorerna för att motivera till en ny sittning söndag morgon, eller hur halv fyra nu räknas (dygnets mörv, för att anspela på Berglin).
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Jag fattar inte riktigt det där om "säkerheten för tredje man", som om man vill ge folk en sportslig chans att springa undan när schabraket dimper ner..?GP skrev:Man kan inte observera rymdfärjan de första tusen metrarna upp ungefär. Det vill man kunna göra från marken med ögonen, därför att radarn som följer ännu inte "låst på" ordentligt på låg höjd. Det är ett krav.
Enligt Sven Grahn handlar det också om säkerheten för tredje man, de boende runt omkring Kennedy Space Center. Även möjligheten för piloten att i nödläge landa en glidflygande rymdfärja är en faktor. Rymdfärjan är inget riktigt flygplan. Den kan bara glidflyga ner i ett nödläge och har alltså bara en chans att rädda sig. Då får inte sikten vara dålig.
Att rymdfärjan - världens största glidplan! - inte är någon aerodynamisk dröm precis hör till. Det är svårt nog att få ner klunsen under perfekta förhållanden.
Det är väll får att man ska kunna se marken om skiten/schabraket skulle behöva koppla loss sig och ta sig ner och för att se så man inte drar rätt in ett hus eller något annat..
Dom säjer ju att färjan har lika bara flygegenskaper som en vedspis. Så då vill man ju i alla fall få en chans.
Det va ju någon som sa att landa med en färja är inte en ladning utan ett kontrolerad crachlandning . Tror inte än Sigga * http://sv.wikipedia.org/wiki/Sigge_McKvack * Skulle försöka sig på att landa med en sån.
Dom säjer ju att färjan har lika bara flygegenskaper som en vedspis. Så då vill man ju i alla fall få en chans.
Det va ju någon som sa att landa med en färja är inte en ladning utan ett kontrolerad crachlandning . Tror inte än Sigga * http://sv.wikipedia.org/wiki/Sigge_McKvack * Skulle försöka sig på att landa med en sån.
Hexmaster skrev:Att rymdfärjan - världens största glidplan! - inte är någon aerodynamisk dröm precis hör till. Det är svårt nog att få ner klunsen under perfekta förhållanden.
Glidtal 4:1, marginellt bättre än en vedspis.predator skrev:Dom säjer ju att färjan har lika bara flygegenskaper som en vedspis.
MVH
Hans
Tack för siffran - hittade en kommentar på en blogg om militärflyg (som torde glädja flera skalmaniter, om de inte hittat dit redan, eller rentav skriver där...) om ett VTOL-plan:Hans skrev:Glidtal 4:1, marginellt bättre än en vedspis.
http://undstunden.blogspot.com/2006_05_ ... chive.htmlPropellrarna går inte att flöjla så med sina relativt små vingar och motståndet från propellrarna har MV-22 ett direkt ohälsosamt glidtal på 4,5 till 1.
-
Johan Matsson
- Medlem
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41