Christer Fuglesang

Skriv svar
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 8 december 2006, 06:25

Vad det någon som satt uppe och skulle kolla ?

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 8 december 2006, 06:30

predator skrev:Vad det någon som satt uppe och skulle kolla ?
jag var vaken, men såg inte på Fugelsang. Jag kämpade med att dela ut morgontidningen och log när jag såg text-tv när jag kom hem. Många som gått upp i onödan:D

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 8 december 2006, 06:32

Ok gissa att vädret skulle ställa det till. Får hoppas det blir bättre på söndag. Om han drar på dig den röda dräkten och klämmer in sig där bak

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem
Inlägg: 5977
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 8 december 2006, 07:10

Satte väckarklockan på 03:33, var vaken i fem minuter, konstaterade att det blev inget fyrverkeri, somnade om igen. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 december 2006, 07:41

Ditto.

Har man lite koll på branschen så vet man, som nån sa, att sånt här är regel, inte undantag. Att det inte är alla som hajat torde tidningsrubrikerna utvisa.

Men det räckte att se röken från motorerna för att motivera till en ny sittning söndag morgon, eller hur halv fyra nu räknas (dygnets mörv, för att anspela på Berglin).

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 8 december 2006, 07:58

Givet, det är ju en ur egoistiskt perspektiv mycket bättre tid än det var i natt... :)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 8 december 2006, 08:21

Jo det kan inte va svårt att hitta motiv. Att orkar släpa sig upp för att se dom starta,

Någon som vet varför dom itne får gå igenom moln?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 8 december 2006, 08:34

Gå till DN.se, så har de ett webb-tv klipp där Karin Bojs förklarar varför moln kan stoppa en rymdfärja.

(kan inte själv se webbklippet eller jo, men jag har inget ljud på jobbdatorn...kanske lika bra det annars skulle ingenting bli gjort :P)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 8 december 2006, 08:42

Samma här . Här finns det två altenativ. Hårdrockshögt eller ljud av..

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 december 2006, 09:11

GP skrev:Man kan inte observera rymdfärjan de första tusen metrarna upp ungefär. Det vill man kunna göra från marken med ögonen, därför att radarn som följer ännu inte "låst på" ordentligt på låg höjd. Det är ett krav.
Enligt Sven Grahn handlar det också om säkerheten för tredje man, de boende runt omkring Kennedy Space Center. Även möjligheten för piloten att i nödläge landa en glidflygande rymdfärja är en faktor. Rymdfärjan är inget riktigt flygplan. Den kan bara glidflyga ner i ett nödläge och har alltså bara en chans att rädda sig. Då får inte sikten vara dålig.
Jag fattar inte riktigt det där om "säkerheten för tredje man", som om man vill ge folk en sportslig chans att springa undan när schabraket dimper ner..?
Att rymdfärjan - världens största glidplan! - inte är någon aerodynamisk dröm precis hör till. Det är svårt nog att få ner klunsen under perfekta förhållanden.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 8 december 2006, 09:25

Det är väll får att man ska kunna se marken om skiten/schabraket skulle behöva koppla loss sig och ta sig ner och för att se så man inte drar rätt in ett hus eller något annat..

Dom säjer ju att färjan har lika bara flygegenskaper som en vedspis. Så då vill man ju i alla fall få en chans.

Det va ju någon som sa att landa med en färja är inte en ladning utan ett kontrolerad crachlandning . Tror inte än Sigga * http://sv.wikipedia.org/wiki/Sigge_McKvack * Skulle försöka sig på att landa med en sån.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33843
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 8 december 2006, 09:42

Hexmaster skrev:Att rymdfärjan - världens största glidplan! - inte är någon aerodynamisk dröm precis hör till. Det är svårt nog att få ner klunsen under perfekta förhållanden.
predator skrev:Dom säjer ju att färjan har lika bara flygegenskaper som en vedspis.
Glidtal 4:1, marginellt bättre än en vedspis.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 8 december 2006, 09:56

Det va inte jag som sa det. Det va nog fuglesangs skälv som sa det. jo det är ju klart att den är bättre annas skulle dom ju inte använda det som sätt att komma ner på.-.-

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 december 2006, 09:56

Hans skrev:Glidtal 4:1, marginellt bättre än en vedspis.
Tack för siffran - hittade en kommentar på en blogg om militärflyg (som torde glädja flera skalmaniter, om de inte hittat dit redan, eller rentav skriver där...) om ett VTOL-plan:
Propellrarna går inte att flöjla så med sina relativt små vingar och motståndet från propellrarna har MV-22 ett direkt ohälsosamt glidtal på 4,5 till 1.
http://undstunden.blogspot.com/2006_05_ ... chive.html

:D

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 8 december 2006, 20:33

Deja vu. Satt hemma hela dagen och skulle titta på Columbias första färd 1981 men den blev uppskjuten. Inte rymdfärjan alltså utan färden. Bara därför stannade jag inte uppe nu för jag kände på mig att det skulle bli så här. Ha ha.

Fast… :(

Skriv svar