känd bild..

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 24 augusti 2005, 15:44

Martin Lundvall skrev:Ja de gör sig skyldiga till hemska saker, men varför gör dom det? Har dom något val, i många fall inte. Barnsoldater blir tvingade, och de så kallade skitungarna anser nog inte att de har så mycket annat val. Är de ute på gatan för att de tycker det är kul att leka med pistoler? Nej skulle jag svara, samhället har tvingat ut dem där.

/Martin
Detsamma gäller väl de flesta paramilitära grupper? Varför ger sig Jannaweed i Sudan ut och mördar svarta människor och våldtar dem och bränner deras byar? Frivilligt? Okej, varför då?

Vidare undrar jag var gränsen går för ett barn och när det kan tänka själv? Och kan det? Om det har blivit sedan födseln intutat att svarta människor är djävulens folk / Allahs motståndare då kan man väl bli en fullfjädrad Jannaweed:are vid ganska tidig ålder?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 24 augusti 2005, 15:56

Som vuxen har man dock större förståelse för världen, kan och ska ta ansvar för sina handlingar. Något som inte ska belasta ett barn. När man är myndig brukar man upphöra att rent juridiskt sett betraktas som ett barn.

/Martin

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 24 augusti 2005, 15:57

Martin Lundvall skrev:Som vuxen har man dock större förståelse för världen, kan och ska ta ansvar för sina handlingar. Något som inte ska belasta ett barn. När man är myndig brukar man upphöra att rent juridiskt sett betraktas som ett barn.

/Martin
Svenska myndighetsbestämmelser? Eller amerikanska? Dessa är knappast universella.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 24 augusti 2005, 16:21

FN´s barnkonvention.

/Martin

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 24 augusti 2005, 16:44

Men gränsen för när man anses vara myndig växlar ju beroende på var man befinner sig i världen, dessutom så har "barn-vuxen" gränsdragningen splittrats upp i flera olika delar i många länder. I Sverige så betraktas man som "biologiskt" vuxen vid (får ha sex/föröka sig) vid en ålder, får politiska rättigheter som rösträtt vid en annan, och får rätten att köpa alkohol vid en tredje. Våra gränser är dessutom delvis synnerligen godtyckliga, vad som är lagligt i Svea rike vid en ålder kan leda till fängelse i andra länder eller tvärtom.

Även de som klassas som barn är i en rad fall kapabla till att fatta beslut även om de ej är "myndiga", det är därför vi har en lägre åldersgräns för att bli lagförd än myndighets åldern. Hur vet vi att de åldersgränserna som satts är de korrekta? I början åpå 80-talet så fanns det förvånansvärt långt gångna planer på att sänka "byxmundighets åldern" till 11 elelr 12 år i stället för 15. Hade det betytt att pedofili i vissa former inte längre var en kränkning pga att "barnet" enligt en godtyckligt vald gräns var "myndigt"?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 24 augusti 2005, 19:49

Jag säger inte att det är en enkel distinktion, även om jag tycker att barnkonventionen är ett bra rättesnöre. Det är ju rätt absurt att om två individer på 18 år respektive 18 minus en dag begår en brottslig handling tillsammans så ska den ena få lägre straff bara för han eller hon är en dag mindre.

Jag anser att det är svårt att ta ansvar för sina handlingar innan man är 18 år. För den sakens skull innebär det inte att man är utan ansvar, men att sjuåringar själv ska ha valt att leva på gatan eller att det är deras fel det vägrar jag tro på.
Kapten_Gars skrev:I början åpå 80-talet så fanns det förvånansvärt långt gångna planer på att sänka "byxmundighets åldern" till 11 elelr 12 år i stället för 15. Hade det betytt att pedofili i vissa former inte längre var en kränkning pga att "barnet" enligt en godtyckligt vald gräns var "myndigt"?
Ja jag antar det.

/Martin

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 24 augusti 2005, 20:15

Kapten_Gars skrev:I början åpå 80-talet så fanns det förvånansvärt långt gångna planer på att sänka "byxmundighets åldern" till 11 elelr 12 år i stället för 15. Hade det betytt att pedofili i vissa former inte längre var en kränkning pga att "barnet" enligt en godtyckligt vald gräns var "myndigt"?
Sexuellt utnyttjande och våldtäckt är väl straffbart i vilket fall som helst, även om offret är över 15 år.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 24 augusti 2005, 20:53

Tycker faktiskt inte att en likställande mellan mannen på bildens handlande och israelernas är rättvist. I Vietnam var det en konventionellt gerillakrig medan det i Israel har ett helt nytt inslag nämligen självmordsbombare.

Hur hade ni tänkt att israelerna ska göra, knacka på dörren och försöka gripa en presumtiv självmordsbombare? När man väljer som vissa palestinska extremistgrupper att använda självmordsbombare så har man också valt ett visst agerande från sin motståndare. Även om jag inte tycker att det är rimligt att oskyldiga får plikta med sitt liv.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 24 augusti 2005, 21:48

Dûrion Annûndil skrev:
Kapten_Gars skrev:I början åpå 80-talet så fanns det förvånansvärt långt gångna planer på att sänka "byxmundighets åldern" till 11 elelr 12 år i stället för 15. Hade det betytt att pedofili i vissa former inte längre var en kränkning pga att "barnet" enligt en godtyckligt vald gräns var "myndigt"?
Sexuellt utnyttjande och våldtäckt är väl straffbart i vilket fall som helst, även om offret är över 15 år.

Mvh -Dan
Fast så som lagen är stiftad så är allt sexuellt umgänge, även frivlligt och önskat sådant som bedrivs där en part är under den av staten satta åldersgänsen en brottslig handling. Om ett ungt och hormonstinnt par där en eller båda är under 15 år har sex så kommer den äldre av dem att dömas för "våldtäkt av barn" oavsett om det hela skedde med full vilja och frivillighet hos båda parter. Straffbarheten bestäms av åldersgränsen, inte av handligen. I tex flera av USAs delstater skulle många svenska ungdomar riskera fängelse för våldtäkt om de agerade som om de vore "hemma" i ett förhållande, i andra länder som tex Chile så är det legalt att ha sex med någon som är 12 år.

Nu var inte min poäng en massa sex snakc men det är ett sätt att effektivt visa att gränsen för där barndomen slutar och vuxenlivet börjar är mycket mer komplicerad än att tala om när man "är myndig" och att det rör sig gränsdragningar som är mycket olika på olika platser runt om i världen.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 augusti 2005, 19:31

Kapten_Gars skrev:Fast så som lagen är stiftad så är allt sexuellt umgänge, även frivlligt och önskat sådant som bedrivs där en part är under den av staten satta åldersgänsen en brottslig handling. Om ett ungt och hormonstinnt par där en eller båda är under 15 år har sex så kommer den äldre av dem att dömas för "våldtäkt av barn" oavsett om det hela skedde med full vilja och frivillighet hos båda parter.
När det gäller svensk lag så är det där nog en gråzon. Är båda parterna med på saken, så finns det helt enkelt ingen förövare, och dessutom så är båda parterna inte straffmyndiga (om det nu spelar in). Det svenska lagsystemet skulle knappast lägga ner någon energi på ett sådant mål.
Sexualbrotten inom Brottsbalken: http://www.rsci.nu/lagar.htm
Kapten_Gars skrev:Straffbarheten bestäms av åldersgränsen, inte av handligen. I tex flera av USAs delstater skulle många svenska ungdomar riskera fängelse för våldtäkt om de agerade som om de vore "hemma" i ett förhållande, i andra länder som tex Chile så är det legalt att ha sex med någon som är 12 år.

Nu var inte min poäng en massa sex snakc men det är ett sätt att effektivt visa att gränsen för där barndomen slutar och vuxenlivet börjar är mycket mer komplicerad än att tala om när man "är myndig" och att det rör sig gränsdragningar som är mycket olika på olika platser runt om i världen.
Ja, allting är tämligen relativt när det gäller lagar i olika länder.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 22 oktober 2005, 20:19

Eddie Adams hade fotograferat inomhus så hans Leica M2 var inställd på 4.0, 1/60.
Polischefen drog sin kortpipiga revolver från höger höft och viftade undan officerarna som gripit den misstänkte FNL-mannen. Han grep honom i höger arm, sänkte revolvern mot hans tinning och tryckte av. Adams hann ta fyra rutor på TRI-X film. En filmfotograf fick upp kamern på axeln och fångade större delen av förloppet.

Adams fyra något suddiga och överexponerade bilder (speciellt den tredje) är de vi minns.

Källa: Vålsamma nyheter, Kari Andén Papadopoulos, Birgitta Höijer (red.) (1996). TV:s krigsbilder kränker verkligheten Anders Carlgren.

Skriv svar