Just när diskussionen började dö ut så dök Solkungen, Magnus L, Rickard och Wedman upp som på en given signal (jag vet att det inte är så men det låter bättre)
Jag tycker det är ett stort steg framåt i denna diskussion att vi inte längre trakasserar de som kan sin navigering och försöker argumentera mot dom utan sakargument.
Eftersom ni har missat ett par dagar så tänkte jag uppdatera er lite,
Att det skulle vara dimma är kraftigt misstänkliggjort, det finns ett långt resonemang lite längre bak som ni kan haka på om ni vill driva den delen vidare. Besedin verkade vara nåt slags huvudvittne men då han också sagt till Rolf Linden att han var i Gåsfjärden medvetet så blev det lite rörigt angående vad han egentligen har sagt, eller allt han har sagt.
Stort missförstånd med Kent, han blev anklagad för att ha misstagit en fiskeprick för en fyr och det är väl tur att hans IRL vänner inte läser Skalman för grövre än så kan det väl nästan inte bli för de som har det som yrke
Sedan har vi rett ut ett ännu större missförstånd, U137 tog inte Utklippans fyr för en fiskebåt, dom tog den för en fiskeprick.
Om jag förstår rätt så var det på 80-talet en vattentät ficklampa som satt på varsin ände av ett nät vilket snarare stärker problematiken, en fiskebåt fanns det väl ett par som med lite god vilje kunde tänka sig men en fiskeprick blev ju nästan löjeväckande.
Innan jag går vidare med alla spännande kommentarer vill jag bara uppdatera ställningen när det gäller fällandet av min tes, det ser mörkt ut för fel-navigeringssidan skall väl tilläggas
Här är mitt förslag till ett falskt fel eller misstag som spräcker Alternativ 1 i sin helhet och fäller hela tesen, Utklippans fyr kunde inte tas för en fiskebåt,
- De som kan sin navigering i tråden har enhälligt envist hävdat att man inte kan ta Utklippans fyr för en fiskebåt, dom börjar nu bli lite sura.
- SOU 1995 anser samma som de som kan navigering i tråden, man kan inte ta Utklippan fyr för en fiskebåt.
- Utklippans fyr var en radiofyr
- Utklippans fyr var 30m över vattenytan
- Utklippans fyr skall inte kunna misstas för någonting annat än just Utklippans fyr
http://www.fyr.org/wiki/index.php/Ang%C3%B6ringsfyr
- En enda hydrofonpejling skulle talat om för U137 att det inte var en fiskebåt.
- U137 passerade 4M från Utklippans fyr, som är byggd för att synas på stora avstånd.
- kursändringen efter Utklippans fyr skedde i röd-grön sektor och de som kan sin navigering i tråden har enhälligt hävdat att då vet man var man är.
- U137 hade den här delen av Östersjön som patrullområde och bör ha varit bekanta med fyrarna i området.
Fösvararna av tesen har nu jobbat hårt och vi har nu till sist hittat något - Fiskeprick!