Ola skrev
Vidare beskriver Besedin att när de gått på grund och Gusjin beordrade att strålkastaren skulle tändas såg de bara vitt.
Vidare beskriver Besedin att när de gått på grund och Gusjin beordrade att strålkastaren skulle tändas såg de bara vitt.
okMagnus L Nej inte du.
Hej Thule, wow, nu har vi väl 2 sonarbilder på en 30m farkost i Hävringe, bara aningen sämre än en grundstötningThule3 Här är den sonarbild som Fm publicerade från Hävringe 1988.Profilen är mycket lik Piranja. Man kan se på den sonarbilden att farkosten förefaller ha en docknings dom under skrovet ? Det skall finnas en större bild . //Thule
Du får skilja på molnighet och sikt. SMHI anger 5/8 molnighet, dvs. hur mycket av himlen som är täckt av moln. Det påverkar ljuset från månen, men inte sikten nämnvärt. Det kan vara 8/8 molnighet och ändå god sikt.JHAN skrev:Det skriver dom och det står emot SMHI 5/8 molnighet, jag visade också en film hur det såg ut dagen efter med klart väder men det kan väl skifta fort gissar jag?I den ryska redogörelsen för navigationen står att det var 200-600 meters sikt när U-137 var utanför Utkippan
Om det nu var lokal morgondimma sa bör det väl ha drabbat torpedtesterna för dom var i närheten, vad sa dom?SOU 1995 s.115 Från Ungskär rapporterades den 27 oktober 1981 kl 18.00 och 22.00 att sikten var 6-10 km och vindstyrkan 4-6 meter per sekund. Den marina meteorologtjänsten vid 11. helikopterdivisionen har antecknat att det i området på kvällen och natten till den 28 oktober 1981 blåste en syvästlig till västlig vind om 4-6 meter per sekund. Det var halvklart till mulet och ingen nederbörd. Sikten var god till sjöss men det rådde
lokala morgondimmor i Blekinge skärgård. Våghöjden var 0,1-0,5 meter och nattemperaturen 5-7 grader.
Det som återstår att förklara är nog isåfall, om det var 200-600m sikt hur kunde dom se Utklippans fyr, som dom tog för en fiskeprick, på 4M avstånd
Du får skilja på en bra kurs för att inlöpa i en skärgård, och en bra genomförd navigering. Vi pratar inte köra bil, där du har hjälp av fina vita linjer och markeringar för att veta om du kör där di ska.Magnus L skrev:Du är ju lika låst som de andra. Se bara det här sista du skriver att de kom 8 meter fel. Hade 8 meter babord varit ok? Varför gick man inte 80 meter babord istället om de nu visste vad de gjorde? Det fanns ju plats och det fanns plats redan vid Flakskär men där skulle man prompt gå 20-25 meter från grund trots att man hade mer plats åt babord, då får millgard säga vad han vill. Det är INTE djupt hela vägen in till Flakskär. Säger jag 20-25 meter har jag nog minst lika eller mer rätt än millgard.I 8 knop fortsätter man sen upp på land.
Sen skriver ju Kent att redan 030 inte var optimal kurs. Och inte heller sista ändringen då man var på väg upp på land? Som jag hävdat. Varför är det viktigt för dig att de två sista ändringarna av kurs var bra när de inte var det? Det var ju inte bra som flera hävdat. Nog måste jag väl få säga om jag tycker de svamlar.
Det bör alltså ha varit en mycket lokal dimma runt U137 som sedan följde med U137 från Utklippan och in till Torhamnskär?SOU 1995 s.115 Under kvällen den 27 oktober 1981 genomförde den svenska marinen en övning med torpedskjutning från en helikopter mot en ubåt i ett område några distansminuter väster om Utklippan. På torpeden fanns en strålkastare som var riktad uppåt. På målubåten fanns två
strålkastare som likaledes var riktade uppåt. Ett villkor för att en sådan övning skall få genomföras är att man från en annan helikopter på minst
1 000 fots höjd kan se strålkastarna och därigenom konstatera om torpeden passerar över ubåten.
Ja, jag gissar ju vilt i vanlig ordning, ok och tackFredH
Du får skilja på molnighet och sikt. SMHI anger 5/8 molnighet, dvs. hur mycket av himlen som är täckt av moln. Det påverkar ljuset från månen, men inte sikten nämnvärt. Det kan vara 8/8 molnighet och ändå god sikt.
Lokal morgondimma, verkar det ha varit i skärgården, inte ute till "havs", därmed borde det inte ha påverkat torpedtesterna. Om uppgifterna stämmer att det var lokal morgondimma i skärgården. Den lokala dimman avtar relativt snabbt ute till havs, om det blåser lite, som det verkar ha gjort, 4-6m/s.
Den var verkligen välskrivenThule3 Lite info om U 137 från museet /Thule
http://www.blekingemuseum.se/pages/218
Aha, Gyllenhaal = Sovjetisk Spetznaz Anfall, Thunander = Bara NATO Psyops, lika illaSolkungen
Thunander har jag hört nämnas många gånger i denna tråd men vet inget om honom. Gyllenhaal är författare, varför nämner du honom?
Jag får be om ursäkt, jag läste inte hela ditt inlägg inan jag postade.Rickard skrev:
Men allvarligt John. Exakt det skrev jag uttryckligt redan i mitt första inlägg som du svarade på:
Min fetstil nu. Har du läst inlägget kan du inte missförstå vad jag menade.Rickard skrev:Att man skulle girat "några sekunder för sent" bara, är det realistiskt att riskera en kärnvapenbestyckad ubåt genom att hålla sådan hastighet att man måste svänga på sekunden när? I ett läge där man redan kört i två timmar med dieselmotorer i ytläge och redan hamnat inne i en fjärd där man inte ens kan komma ut ifrån.
Finns det sedan något uttalande eller liknande från ubåtskapten om att det är realistiskt att medvetet köra in med ubåt i den storleken på den platsen? Att det fysiskt går är en sak, men det realistiska i att göra det nattetid i relativt hög fart och med inga möjligheter att fly. Finns det några exempel på att sådana ubåtsspionage ägt rum - i ytläge? Där man medvetet placerar en kärnvapenbärande ubåt i ett sådant utsatt läge där den varken kan dyka och gömma sig, eller ens kan vända för att komma ut förrän tio minuters trixande med "saxning" för att ens vända sig?
Om du vill hålla kvar på den diskussionsnivån, så kan jag bara påpeka den gigantiska skillnaden i språkbruk att "vända ett fartyg" och girat 180 grader.Rickard skrev: Dock påstod du att det finns inlägg som "förklarat" för mig att ubåten kunde ha gjort en 180 graders gir efter Torumskär. Kan du vänligen länka till det inlägget?
Skall man tro Ryssarnas rapport så hade dom nästan tömt ett Mentalsjukhus och bemannat ubåten medmillgard Det är således inte svårt att påstå att navigatören visste vad han gjorde, befälhavare på ubåt är dessutom aldrig några duvungar.
Men det där bevisar ju inte att det inte var dimma när de gjorde testerna? Mängden dimma som torpedens och ubåtens strålkastare måste penetrera är ju ganska liten då det är i höjdled. Och ryssarna påstod ju själva att de kunde urskilja Utklippans fyrs ljus även i djupled (med feltolkning), vilket ju måste penetrera mycket mer dimma än torpedens strålkastare. Så det där citatet bevisar inte särskilt mycket då det så vitt jag vet inte alls utesluter ens tjock dimma?JHAN skrev:Jag svarar på min egen fråga angående dimma för Torpedtesterna, så här tyckte dom![]()
Det bör alltså ha varit en mycket lokal dimma runt U137 som sedan följde med U137 från Utklippan och in till Torhamnskär?SOU 1995 s.115 Under kvällen den 27 oktober 1981 genomförde den svenska marinen en övning med torpedskjutning från en helikopter mot en ubåt i ett område några distansminuter väster om Utklippan. På torpeden fanns en strålkastare som var riktad uppåt. På målubåten fanns två
strålkastare som likaledes var riktade uppåt. Ett villkor för att en sådan övning skall få genomföras är att man från en annan helikopter på minst
1 000 fots höjd kan se strålkastarna och därigenom konstatera om torpeden passerar över ubåten.
Två alternativ,JohnT Förresten vet någon vad som menas med att saxa motorerna?