Rickard skrev:Massor av varierande undervattensfarkoster utan tvekan, däremot få eller inga som förefaller passa med kända fakta i vårt fall. Vad jag värjer mig lite mot är att räkna upp / hänvisa till en stor mängd enheter som "låter" spännande och mycket i omfattning, men som sedan alltid visar sig vara något helt annat.
Thule2 skrev:Vilka kända fakta är det du menar ?
Ja, alla de fakta som vi diskuterat i så stor omfattning, både gällande kränkningarnas karaktär och de uppgifter vi har om de främmande miniubåtstyperna utifrån längd och utseende.
Thule2 skrev:Eftersom vi har diskuterat om Sovjet haft tillgång till så många olika farkoster och miniubåtar.
Som jag försökt skriva många gånger tvivlar nog ingen på att Sovjet haft en större mängd både små och stora undervattensfarkoster/miniubåtar/ubåtar. Men, frågan som hela tiden återkommer är ju om man haft sådana som var
lämpliga för just dessa operationer och där råder en viss brist.
Thule2 skrev:Jag har hela tiden menat att eftersom tillgången varit så stor, så finns det många andra kandidater än Triton ,som du så gärna velat uppehålla dig till,
Jag känner inte att jag "gärna" uppehåller mig vid Triton-farkosterna och skulle däremot mer än gärna släppa det ämnet då det ärligt talat är så fullständigt orealistiskt.
Dock, eftersom Triton
är de enda kända militära sovjetiska undervattensfarkosterna som var operativa i Östersjön under större delen av 80-talet så är det vissa andra som inte vill släppa dem. Bland annat så tar ju författarna till "Ryska elitförband" upp dessa som viktiga och anger att det med stor sannolikhet var de typerna som var skyldiga.
(Jag antar förresten vi säkert snart får de referenser som tidigare efterfrågades från boken.)
Thule2 skrev:Dessutom så har en Rysk bandgående miniubåt visats upp vid en mässa enligt en uppgift.
Jo, det visade säkert upp
någonting på den fiskemässan 1975 som gick på någon form av band i undervattensläge, men tills dess vi ser att det handlade om en militär miniubåt så tillför sådana uppgifter inte så mycket till ubåtskränkningsdiskussionen. Som PatLin skriver ovan borde det finnas lite mer än bara en vag "uppgift" om det var en seriöst intressant kandidat.
Thule2 skrev:Men jag återkommer som sagt, för det jag räknat upp tidigare var en bråkdel av arsenalen.
Gör gärna det, men skriv gärna också så mycket som möjligt om vad det är för typ av farkost och vad som är känt kring dess prestanda och möjligheter till underrättelsetjänst och vad som gör just den typen tänkbar i svenska vatten. Långa listor på ryska ubåts-"projektnummer" blir inte alltid så givande utifrån en diskussion.