Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
PatLin
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av PatLin » 8 oktober 2013, 12:29

Rickard skrev:
Thule2 skrev:Dessutom så fick man ju även tag på ett antal Seteufel senare.
Detta återkommer ju ibland som också något betydelsefullt. Seeteufel var alltså en prototyp på tysk bandgående miniubåt som förmodligen togs som krigsbyte av Sovjet.
Den enda information jag hittar på nätet säger att Seeteufel byggdes i 1 exemplar och sprängdes vid krigsslutet nära Lübeck. Fast det kanske är desinformation?
http://www.uboat.net/types/steufel.htm

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 8 oktober 2013, 12:33

Vilka kända fakta är det du menar ? Det här uppgifterna, och att räkna upp antalet och typer av miniubåtar samt olika dykfarkokoster är ju inte ovesentligt i sammanhanget. Eftersom vi har diskuterat om Sovjet haft tillgång till så många olika farkoster och miniubåtar. Jag har hela tiden menat att eftersom tillgången varit så stor, så finns det många andra kandidater än Triton ,som du så gärna velat uppehålla dig till, som kan ha använts. Dessutom så har en Rysk bandgående miniubåt visats upp vid en mässa enligt en uppgift. Men jag återkommer som sagt, för det jag räknat upp tidigare var en bråkdel av arsenalen.
Thule

PatLin
Medlem

Inlägg av PatLin » 8 oktober 2013, 13:04

Thule2 skrev:Dessutom så har en Rysk bandgående miniubåt visats upp vid en mässa enligt en uppgift.
Om en bandgående miniubåt som passar in på mönstret i kränkningarna mot Sverige visats upp på en mässa så är jag ganska säker på att vi hade haft mer än "en uppgift". Med det sagt så skulle jag älska att ha fel, kan du visa denna uppgift så vi kan nysta vidare?

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 8 oktober 2013, 13:09

Rickard skrev:Massor av varierande undervattensfarkoster utan tvekan, däremot få eller inga som förefaller passa med kända fakta i vårt fall. Vad jag värjer mig lite mot är att räkna upp / hänvisa till en stor mängd enheter som "låter" spännande och mycket i omfattning, men som sedan alltid visar sig vara något helt annat.
Thule2 skrev:Vilka kända fakta är det du menar ?

Ja, alla de fakta som vi diskuterat i så stor omfattning, både gällande kränkningarnas karaktär och de uppgifter vi har om de främmande miniubåtstyperna utifrån längd och utseende.

Thule2 skrev:Eftersom vi har diskuterat om Sovjet haft tillgång till så många olika farkoster och miniubåtar.

Som jag försökt skriva många gånger tvivlar nog ingen på att Sovjet haft en större mängd både små och stora undervattensfarkoster/miniubåtar/ubåtar. Men, frågan som hela tiden återkommer är ju om man haft sådana som var lämpliga för just dessa operationer och där råder en viss brist.

Thule2 skrev:Jag har hela tiden menat att eftersom tillgången varit så stor, så finns det många andra kandidater än Triton ,som du så gärna velat uppehålla dig till,

Jag känner inte att jag "gärna" uppehåller mig vid Triton-farkosterna och skulle däremot mer än gärna släppa det ämnet då det ärligt talat är så fullständigt orealistiskt.

Dock, eftersom Triton är de enda kända militära sovjetiska undervattensfarkosterna som var operativa i Östersjön under större delen av 80-talet så är det vissa andra som inte vill släppa dem. Bland annat så tar ju författarna till "Ryska elitförband" upp dessa som viktiga och anger att det med stor sannolikhet var de typerna som var skyldiga.

(Jag antar förresten vi säkert snart får de referenser som tidigare efterfrågades från boken.)

Thule2 skrev:Dessutom så har en Rysk bandgående miniubåt visats upp vid en mässa enligt en uppgift.

Jo, det visade säkert upp någonting på den fiskemässan 1975 som gick på någon form av band i undervattensläge, men tills dess vi ser att det handlade om en militär miniubåt så tillför sådana uppgifter inte så mycket till ubåtskränkningsdiskussionen. Som PatLin skriver ovan borde det finnas lite mer än bara en vag "uppgift" om det var en seriöst intressant kandidat.

Thule2 skrev:Men jag återkommer som sagt, för det jag räknat upp tidigare var en bråkdel av arsenalen.
Gör gärna det, men skriv gärna också så mycket som möjligt om vad det är för typ av farkost och vad som är känt kring dess prestanda och möjligheter till underrättelsetjänst och vad som gör just den typen tänkbar i svenska vatten. Långa listor på ryska ubåts-"projektnummer" blir inte alltid så givande utifrån en diskussion.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 8 oktober 2013, 13:43

Äh, varför inte söka åt andra hållet istället? Omfattande kränkningar från Sovjet skulle knappast ha varit fortsatt hemliga vid Warszavapaktens och Sovjets sönderfall då allt gick att köpa för pengar. Det är ju helt orimligt. Att man ännu inte hittat iaf någorlunda passande materiel eller några vettiga, rimligt trovärdiga personer som snackar när MUST kommer med en påse pengar säger väl ganska mycket. Självklart har Sovjet/WP varit här, men omfattningen??

Däremot är det ju inte så underligt att det inte kommit ut något från militärt håll från "de mest" skyldiga, dvs diverse NATO-länder, för de är ju still going strong och vill inte ha en politisk smäll om man kan undvika det. Den lilla Italienaren är ju dessutom en het kandidat om man säger så, och passar in mycket bra med många, många av de hetaste observationerna, (valryggen). Så koncentrera sökandet på detta som många av de mest trovärdiga rapporterna pekar på, dvs väst. Vad som dessutom vore ett spår att gå på är vad som faktiskt obeserverats och måste finna registrerat någonstans, dvs västfartyg ombyggda för diverse aktiviteter som av "en slump" befunnit sig på plats för diverse kränkningar.

Detta parat med att man helt enkelt KASSERAT bevis (jo faktiskt det har man hur än ni dansar likt katten runt het gröt) så fort det börjat brännas säger väl allt? (färgfläck, transponder, knivskarpa foton, krigsdagbok, mm,mm) och i tillägg till det eldförbud och avlägsnandet av diverse spärrar, mm. Man kan inte säga att allt detta pekar på väst även om en del gör det. Men vi vet ju inte då bevisen passande nog har kasserats.

NATO-ubåtar hade lekstuga med någons goda minne, politiskt förankrat eller inte. Svenska marinofficerare var inblandade. Man skyller på Sovjet/WP för att driva Sveriges befolkning i NATO-vänlig riktning samtidigt som man får bra övning.

Som så måga gånger förr så är WP den onda (oh ja) men NATO den agressiva (abslout), det gäller bara att se det för så är det ju än idag.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 8 oktober 2013, 18:29

Att kunna avgöra vilka som eventuellt varit i svenska farvatten blir lika enkelt som att säga vilka som inte varit det. Men eftersom det finns ett antal att välja på. För det blir ju inte relevant heller att bara gå efter gjorda iakttagelser. För har man skött det här rätt, så finns inga direkta bevis eller iakttagelser. Men faktum kvarstår, Sovjet har kartlagt Svedala" frågan är bara hur det gick till väga. Och Nato har nosat dem i hälarna .Bilden på Deep Storm på AC- 29 project 18392. Längst akterut i nederkant, kan man skymta en bit av ett drivhjul. Min egen teori är att den var banddriven. Tror förresten att flera av det där typerna var bandrivna, man kan misstänka det, med det stora plåtar som omger utsidan i nederkanten. Inbyggda bandställ . Thule

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 8 oktober 2013, 19:11

Thule2 skrev:Att kunna avgöra vilka som eventuellt varit i svenska farvatten blir lika enkelt som att säga vilka som inte varit det. Men eftersom det finns ett antal att välja på. För det blir ju inte relevant heller att bara gå efter gjorda iakttagelser. För har man skött det här rätt, så finns inga direkta bevis eller iakttagelser. Men faktum kvarstår, Sovjet har kartlagt Svedala" frågan är bara hur det gick till väga. Och Nato har nosat dem i hälarna .Bilden på Deep Storm på AC- 29 project 18392. Längst akterut i nederkant, kan man skymta en bit av ett drivhjul. Min egen teori är att den var banddriven. Tror förresten att flera av det där typerna var bandrivna, man kan misstänka det, med det stora plåtar som omger utsidan i nederkanten. Inbyggda bandställ . Thule
Vad är det för farkost? Är den från nato?

Rent teoretiskt kan det vara så att våra vatten har blivit karterade utan att vi har haft kunskap om det. Sovjet skulle exempelvis ha kunnat vara klara redan år 1980. När någon säger att en viss kränkning förmodligen var en nato-ubåt, betyder ju inte det att det inte kan ha funnits annan verksamhet.

Men det här om olika noggranna sjökort som det pratas om - har någon sett något sådant här sovjetiskt, med detaljerad information? Det hade ju varit roligt och intressant att få se ett sådant.

Och vad tror ni allmänt om sådan kartläggning? Jag är helt utan koll, men spontant skulle jag gissa att man gärna vill ha ett fordon att utgå ifrån - det måste ha varit ett härkejobb att mäta som frisimmare, men vem vet.

Att sovjetiska lastfartyg kan ha släppt ut både det ena och det andra i en hamn, är åtminstone något som inte är omöjligt.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 8 oktober 2013, 19:58

Sjöfartsverket kom ju för många år sedan över Sovjetiska sjökort, som var lång mer detaljrika än våra egna .
Dessutom så finns ju djupen utmärkta i hamnar m.m. på det ryska kartor som nu kommit till kännedom.
Titta på bilden nedan . MVH/ Thule
http://www.deepstorm.ru/DeepStorm.files ... /AS-29.htm

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 8 oktober 2013, 20:51

koroshiya skrev:
Thule2 skrev:Det är väl knappast någon som tvivlar på att vi haft intrång av Nato länders ubåtar i Sverige. Men den enorma kartläggning Sovjet har gjort av vårt land , måste ha pågått i åratal . Vad jag menar är att man kan inte utesluta att det funnits andra minubåtar än Triton för att genomföra intrången. Eller andra typer av transportmedel för att ta sig hit under vattnet . För jag tycker det är självklart ,att ett land som har sysslat med sådan verksamhet , lämnar inte ut information om sånt officiellt .

Ett land vill naturligtvis att all dess materiel är hemlig. Frågan man måste ställa sig är huruvida landet verkar lyckas eller inte, och vad man kan gissa utifrån vad man vet.

När jag talar om en kunskapshorisont är det så att den inte är sammanknippad med materielets lämplighet för diverse kränkningar. Det är helt enkelt två olika saker, och handlar om utrustnings beskaffenhet respektive ett lands förmåga att hålla saker hemliga. Det är det man måste ha klart för sig.

Det enda vi kan göra då är att titta på vad vi vet om sovjetisk materiel, som visar sig vara ganska mycket, och ställa oss frågan om Sovjet också inte ville hålla den utrustningen hemlig, och bilda oss en uppfattning om hur bra det gick.

Från det kan man då kanske säga något om eventuell hemlig utrustning.
Fast det vi vet är att t ex Triton 2 finns i både Ukraina och Azerbadjan så den är på så sätt röjd för ryska militärer.
Dessutom så säljer ryska företag modernare versionen men officielt så råkar de ha samma kapacitet som den äldre versionen.

SOU 1995:135 nämner ”en serie av dykfarkoster , Triton, är i bruk sedan 1970-talet och finns i olika storlekar med 1-2 mans besättning och kunde bära två till tio dykare” Och med en längd som varierade mellan 5 och 15 meter.
Det som publicerats idag från rysk sida är en version på 5 meter och en på 10, så antingen hade 1995 års utredning fel eller så fanns det miniubåtar i sovjet som inte har blivit offentliga från rysk sida.

Mvh
/John

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 8 oktober 2013, 21:23

Thule2 skrev: Att kunna avgöra vilka som eventuellt varit i svenska farvatten blir lika enkelt som att säga vilka som inte varit det. Men eftersom det finns ett antal att välja på. För det blir ju inte relevant heller att bara gå efter gjorda iakttagelser. För har man skött det här rätt, så finns inga direkta bevis eller iakttagelser.
Precis, man har ju helt enkelt kastat bort de bästa bevisen så vill man mörka har man ju "skött det här rätt".
Thule2 skrev: Men faktum kvarstår, Sovjet har kartlagt Svedala" frågan är bara hur det gick till väga.
Vanligt hederligt spioneri kanske? Alltså genom att komma över militära sjökort eller annan information. Samt att man nog skulle kunna tänka sig att man från båtar i hamn (typ "handelsfartyg") skickat ut undervattensfarkoster/dykare för att i stillhet undersöka läget och genom åren bygga stor kunskap.
Thule2 skrev:Och Nato har nosat dem i hälarna .Bilden på Deep Storm på AC- 29 project 18392. Längst akterut i nederkant, kan man skymta en bit av ett drivhjul. Min egen teori är att den var banddriven. Tror förresten att flera av det där typerna var bandrivna, man kan misstänka det, med det stora plåtar som omger utsidan i nederkanten. Inbyggda bandställ . Thule
Men exakt VAD säger det?

Nu vill jag återkomma till diverse ubåtsspår (bandspår), där någon ubåtskommission (ja så påläst är jag inte att jag med säkerhet kan säga vilken, men en av de som ljög minst tror jag) säger att eftersom stormakterna kan kopiera varandra så kan man inte säga vem dessa spår tillhör. Korrekt så på ett ungefär? Då hade man alltså hittat ubåtar med passande band till de bottenspår man hade men ville inte peka ut någon för att andra sidan kunde kopierat för att förvilla? Eller?

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 8 oktober 2013, 21:27

Magnus L skrev: Nu vill jag återkomma till diverse ubåtsspår (bandspår), där någon ubåtskommission (ja så påläst är jag inte att jag med säkerhet kan säga vilken, men en av de som ljög minst tror jag) säger att eftersom stormakterna kan kopiera varandra så kan man inte säga vem dessa spår tillhör. Korrekt så på ett ungefär? Då hade man alltså hittat ubåtar med passande band till de bottenspår man hade? Eller?

Sverige hade skickat ett videoband till ryssarna i samband med noten 1983.
mvh
/John

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 8 oktober 2013, 21:33

JohnT skrev:
koroshiya skrev:
Thule2 skrev:Det är väl knappast någon som tvivlar på att vi haft intrång av Nato länders ubåtar i Sverige. Men den enorma kartläggning Sovjet har gjort av vårt land , måste ha pågått i åratal . Vad jag menar är att man kan inte utesluta att det funnits andra minubåtar än Triton för att genomföra intrången. Eller andra typer av transportmedel för att ta sig hit under vattnet . För jag tycker det är självklart ,att ett land som har sysslat med sådan verksamhet , lämnar inte ut information om sånt officiellt .

Ett land vill naturligtvis att all dess materiel är hemlig. Frågan man måste ställa sig är huruvida landet verkar lyckas eller inte, och vad man kan gissa utifrån vad man vet.

När jag talar om en kunskapshorisont är det så att den inte är sammanknippad med materielets lämplighet för diverse kränkningar. Det är helt enkelt två olika saker, och handlar om utrustnings beskaffenhet respektive ett lands förmåga att hålla saker hemliga. Det är det man måste ha klart för sig.

Det enda vi kan göra då är att titta på vad vi vet om sovjetisk materiel, som visar sig vara ganska mycket, och ställa oss frågan om Sovjet också inte ville hålla den utrustningen hemlig, och bilda oss en uppfattning om hur bra det gick.

Från det kan man då kanske säga något om eventuell hemlig utrustning.
Fast det vi vet är att t ex Triton 2 finns i både Ukraina och Azerbadjan så den är på så sätt röjd för ryska militärer.
Dessutom så säljer ryska företag modernare versionen men officielt så råkar de ha samma kapacitet som den äldre versionen.

SOU 1995:135 nämner ”en serie av dykfarkoster , Triton, är i bruk sedan 1970-talet och finns i olika storlekar med 1-2 mans besättning och kunde bära två till tio dykare” Och med en längd som varierade mellan 5 och 15 meter.
Det som publicerats idag från rysk sida är en version på 5 meter och en på 10, så antingen hade 1995 års utredning fel eller så fanns det miniubåtar i sovjet som inte har blivit offentliga från rysk sida.

Mvh
/John
Hur kan man ha modernare versioner som officiellt är likadana som en äldre? Är det ny färg då eller?

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 8 oktober 2013, 21:43

koroshiya skrev: SOU 1995:135 nämner ”en serie av dykfarkoster , Triton, är i bruk sedan 1970-talet och finns i olika storlekar med 1-2 mans besättning och kunde bära två till tio dykare” Och med en längd som varierade mellan 5 och 15 meter.

Mvh
/John
Hur kan man ha modernare versioner som officiellt är likadana som en äldre? Är det ny färg då eller?[/quote]

Samma räckvidd så gott som samma vikt
Inte exakt samma sak men jag har svårt att tro att det allt för exakta data.

Mvh
/John

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 8 oktober 2013, 21:58

JohnT skrev:
koroshiya skrev: SOU 1995:135 nämner ”en serie av dykfarkoster , Triton, är i bruk sedan 1970-talet och finns i olika storlekar med 1-2 mans besättning och kunde bära två till tio dykare” Och med en längd som varierade mellan 5 och 15 meter.

Mvh

Hur kan man ha modernare versioner som officiellt är likadana som en äldre? Är det ny färg då eller?
Samma räckvidd så gott som samma vikt
Inte exakt samma sak men jag har svårt att tro att det allt för exakta data.

Mvh
/John

Antingen är de likadana som de äldre eller inte, vad gäller prestanda - det borde vi åtminstone kunna komma överens om, eller?

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 8 oktober 2013, 23:15

Det har efterlysts lite väst/Usa/NATO alternativ på ubåtskränkningarna. Här finns några länkar till kunnandet som finns på den sidan. Bilder och text. Påstår inte att det är något av de här alternativen men lite bilder finns det. Är väldigt medveten om att vissa inte ens fanns när vissa kränkningar skedde. Men kul läsning och roliga farkoster.

Lite hyss som väst roade sig med.
http://ssbn616.homestead.com/ColdWar.html

Dry Deck Shelter kan vara bra att transportera SDV (Swimmer Delivery Vehicle
http://en.wikipedia.org/wiki/Dry_Deck_Shelter

SDV finns det lite att välja på
http://en.wikipedia.org/wiki/SEAL_Deliv ... le#History

https://www.google.se/search?q=Mark+8+S ... 8&dpr=1.25

Eftersom Northrop Grumman är med och leker så finns det mycket roligt att hitta.
https://www.google.se/search?q=Northrop ... B600%3B230

DSRV måste också få vara med
https://www.google.se/search?q=DSRV&cli ... 8&dpr=1.25

Skriv svar