Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Probos
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: 12 juni 2008, 01:35

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Probos » 3 maj 2016, 21:00

Det sker osannolika händelser i nutid också.
http://www.bbc.com/news/uk-17814010

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 3 maj 2016, 21:08

Ola Frithiofson Jag tog bara texten från 1995 års utredning, där står fiskeprick, det ordet används aldrig för att beskriva en lanterna på en båt, även om det är en fiskebåt.
Jag undrar när det muterade till fiskebåt för visst står det fiskeprick, lite oklart om fiskefartygeni texten nedan men dom verkar ha tagit Utklippans fyr för en fiskeprick.
radarsignalisten klassificerades som radarn på ett fraktfartyg.I det följande gick undervattensbåten med periskop under 1 timma och 10 minuter och rörde sig bort från fiskefartyg.Kl. 19.30 upptäckte man i periskopet det vita ljuset från Utklippans fyr, vilket man tog för en lysande fiskeprick och började gå runt denfrån vänster utan att ha kontrollerat dess ljuskaraktär. Kl. 20.09 gick undervattensbåten i och med mörkrets inbrott upp i
ytläge för laddning av ackumulatorbatteriet och fortsatte att röra sigbort från fiskefartygen. Sikten vid vattenytan

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 3 maj 2016, 21:15

Probos skrev:Det sker osannolika händelser i nutid också.
http://www.bbc.com/news/uk-17814010
Iofs inte ovanligt att båtar har problem under sjöprov, det är ju då man skall finna problemen. :roll:

http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1 ... nfor-orust
JHAN skrev:
Jag undrar när det muterade till fiskebåt för visst står det fiskeprick, lite oklart om fiskefartygeni texten nedan men dom verkar ha tagit Utklippans fyr för en fiskeprick.
radarsignalisten klassificerades som radarn på ett fraktfartyg.I det följande gick undervattensbåten med periskop under 1 timma och 10 minuter och rörde sig bort från fiskefartyg.Kl. 19.30 upptäckte man i periskopet det vita ljuset från Utklippans fyr, vilket man tog för en lysande fiskeprick och började gå runt denfrån vänster utan att ha kontrollerat dess ljuskaraktär. Kl. 20.09 gick undervattensbåten i och med mörkrets inbrott upp i
ytläge för laddning av ackumulatorbatteriet och fortsatte att röra sigbort från fiskefartygen. Sikten vid vattenytan
I den ryska sjöförklaringen står det Fiskebåt samt att de misstänker att radarn är från en tysk jagare som de försöker undvika om jag förstår google translate korrekt.
Kl 19.30 genom periskopet funnit vitt ljus ledstjärna Utklippan som inte förstår dess egenskaper, tagna för fiske och komma igång till vänster. På kvällen, vid 20.09 ubåt dök på ytan för laddning av batteriet samtidigt som man fortsätter att frångå fiskefartyg. Vid 21.22 på stationssökningen hittades i näsan radar i intervallet 5 cm och visuellt - lamporna på rätt kurs. Tro som tillhör radar jagaren Tyskland och ljus - fiskefartyg (i själva verket var det arbete som upptäcktes svenska kust radar och ljus i byarna på öarna).
Vid 21.38 på vänster på 200 m upptäcktes en mörk fläck med en diameter på ca 150 m, tagit över olja. I själva verket var det o.Danaflet vars höjd varierade från 0,5 till 1,5 m. Befälhavaren slutade diesel, inbjuden till bron brigad stabschef och föreslog dyka för att undvika jagare. Stabschefen av förslaget inte godkänns, och beordrades att fortsätta laddning och till vänster för att skruva skillnaderna med det tyska fartyget.
Senast redigerad av 2 Kent, redigerad totalt 3 gång.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3797
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av millgard » 3 maj 2016, 21:17

Kent: Jag skrev västra men menade naturligtvis östra. Felskrivning. :)

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 3 maj 2016, 21:23

Metaren Jag har läst tråden i några dagar och funderat på om jag ska kommentera. Jag tror att tråden i en fråga kommit i ett dödläge.
Börjar väl luta åt det, när samma resonemang kommer upp för hundrade gången kanske det är dags att gå vidare, någon har påpekat att Utö 1980 är före 1981 och att det var fegt att hoppa över den :D

Dock så är jag lite besviken att min tes har undvikits som ett pestsmittat barn för den är formulerad enligt gällande regler och skulle stå upp för granskning av en KTH professor (när han är nykter :D ).

Vad tror ni om Project 1808, bandgående, vid Utö 1980 :D

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 3 maj 2016, 21:24

millgard" Kent: Jag skrev västra men menade naturligtvis östra. Felskrivning. :)
Valborg :D

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 3 maj 2016, 21:26

millgard skrev:Kent: Jag skrev västra men menade naturligtvis östra. Felskrivning. :)
Lurigt det där med öst och väst, fråga ryssarna ;)

JHAN skrev: Dock så är jag lite besviken att min tes har undvikits som ett pestsmittat barn för den är formulerad enligt gällande regler och skulle stå upp för granskning av en KTH professor (när han är nykter :D ).
Ber om ursäkt om jag inte svarat på din tes men jag trodde jag gjort det redan.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 3 maj 2016, 21:31

Kent I den ryska sjöförklaringen står det Fiskebåt samt att de misstänker att radarn är från en tysk jagare som de försöker undvika om jag förstår google translate korrekt.
Då har vi läst det också :D
En gång fiskeprick och väldigt många gånger fiskefartyg i beskrivningen mao., kanske inte så konstigt att det blev fiskebåt av det.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3797
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av millgard » 3 maj 2016, 21:33

Ola Frithiofson skrev: Hur kunskapen om denna förseglade rulle hamnat i svenska huvuden framgår inte av Jansson bok. Några källor finns inte till olika påståenden i boken. Det går inte att kontrollera vad som är sant och vad som är falskt.




Mycket pekar på att där var en konflikt mellan Gusjin och Avrukjevich ombord på U-137. De munhöggs om vem som hade mätt rätt på sextanten, Gusjin fick ge sig för sin överordnade Avrukjevich. Gusjin ville efter att missöde efter missöde inträffat till havs att U-137 skulle gå tillbaka till basen,men förbjöds göra det av Avrukjevich. Gusjin säger också att han inte förstår varför Avrukjevich gjorde allting fel. Dessa påståenden kommer från en intervju jag sett, som Arte gjorde med Gusjin. Den har ännu inte visats för den svenska allmänheten.

Hej Ola!

Visst är det ibland svårt med källhänvisningar. Men det är svårt att förbigå att du gör dig skyldig till minst lika stora "brott" i det avseendet... :D Du kommer med sensationella påståenden, hänvisande till en viss "intervju" som ingen sett. Men på samma grunder viftas Janssons bok och reportaget i "Reportrarna" bort...



Problemet - som Jansson också nämner i sin bok - är att han inte får ange direkta källor, då han har den bakgrund han har. Läsaren får väl själv dra slutsatser om hans allmänna trovärdighet utifrån de befattningar han haft och jag noterar frånvaron av andra med insyn som sagt emot honom. Jag hyser inga som helst tvivel om att han också sitter inne med ganska mycket information som han inte får säga ett knyst om - det vore naturligt i hans situation.
Omöjlig Ubåt skrev:Författaren är pensionerad sjöofficer och har haft en central roll vid ubåtskränkningarna under 1980-talet. Han har ingått i den marina analysgruppen och var under tre år operativt ansvarig för Kustflottans ubåtsjaktinsatser.
Han har ansvarat för uppföljningen av WP-marinstridskrafter och varit Chef för Försvarsstabens Underrättelseavdelning. Under åren 1992 - 95 var han Chef för ÖB:s Underrättelse- och Säkerhetskontor och Ställföreträdande Chef för Militära Underrättelse- och säkerhetstjänsten (MUST).
Kommendören av 1.graden Nils-Ove Janssons sista befattning var Chef för Västkustens Marinkommando med Öresunds Marindistrikt. Han lämnade försvaret 2001 efter 35 års tjänstgöring. Kommendör Jansson har lämnat underlag till Ubåtsskydds-kommissionen 1983 samt Ubåtskommissionerna 1995 och 2001.
Han är ledamot i Kungliga Örlogsmannasällskapet och Kungliga Krigsvetenskapsakademin.

Probos
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: 12 juni 2008, 01:35

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Probos » 3 maj 2016, 21:42

Jag tar språnget och slänger in ett annat ämne för det görs nämligen en intressant koppling mellan Piranha och Sverige. Intressant bild också överst på sidan.

http://rubooks.org/book.php?book=1349&page=31

Lite translate svenska
"Projekt 865 ( "Piranha") och andra "Baby" (RCD NATO LOSOS KLASS. MS-520, MS-521)

Chefsdesigner för projektet Yu.K.Mineev.
Det är svårt ubåt. Många av dem i den ryska flottan är irrelevant. De är inblandade i speciella operationer i fd KGB.
I juni 1988, funnet ljudet under den mycket näsan av hans svenskar liggande på botten av en liten ubåt, inte dess längd inte överstiger 30 meter. Ship, fartyg zasekshy sonar, som kallas anti-ubåt helikoptrar, och eftersom det var i territorialvatten Sverige, började genast en attack med sjunkbomber. "

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 3 maj 2016, 21:49

millgard skrev:Hej Ola!

Visst är det ibland svårt med källhänvisningar. Men det är svårt att förbigå att du gör dig skyldig till minst lika stora "brott" i det avseendet... :D Du kommer med sensationella påståenden, hänvisande till en viss "intervju" som ingen sett. Men på samma grunder viftas Janssons bok och reportaget i "Reportrarna" bort...

Problemet - som Jansson också nämner i sin bok - är att han inte får ange direkta källor, då han har den bakgrund han har. Läsaren får väl själv dra slutsatser om hans allmänna trovärdighet utifrån de befattningar han haft och jag noterar frånvaron av andra med insyn som sagt emot honom. Jag hyser inga som helst tvivel om att han också sitter inne med ganska mycket information som han inte får säga ett knyst om - det vore naturligt i hans situation.
Nils-Ove Jansson är ju helt säker på attt uppdraget för U137 var att hämta upp en mindre spetnazgrupp, ilandsatt av en annan ubåt några dagar tidigare samt att det fanns en annan sovjetisk ubåt i närheten samt att de hade tre typer av små atomminor..

Om det fanns bevis för detta så borde vi sett dem nu anser jag.

Ola Frithiofson
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 28 juni 2013, 10:06

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Ola Frithiofson » 3 maj 2016, 21:52

Hej Milligard,

Jag skriver var jag har fått informationen från. I detta fall en ännu opublicerad intervju, knappast ett brott mot några källhänvisningsregler. Den är inköpt av SVT i syfte att sändas, så jag utgår från att du kommer få se den. Jag är införstådd med att Jansson säger han inte får ange källor. Det är ett problem att inte kunna kontrollera uppgifter mot källor. När jag skriver att det kan vara sant eller det kan vara falskt innebär det inte automatiskt att det är jansson som medvetet för fram falska uppgifter. Även det som Jansson är övertygad om är sant kan visa sig inte vara det och sådant kan utredas om källorna redovisas. Ungefär så som forumet har kunnat göra med Carl Bildts tal och inträdesanförande inför krigsvetenskapsakademin, Argus och Svuk finns på bild och de är inte vad Bildt avsåg att beskriva, utgår jag ifrån. Jag konstaterar att Jansson skriver om hur Avrukjevich fick sin hemliga order, att den fanns inuti en förseglad rulle. Han skriver också att endast Avrukjevich visste vad U-137s uppdrag var. jag tycker det är intressant att Jansson skriver han har denna kunskap. Det är en specifik information om en hemlig rysk handling som ska ha lämnats till Avrukjevich. jag frågar mig vem som hjälpte till att informera Jansson m fl svenskar om just denna handling. Det sätter Avrukjevich i en ännu tydligare särställning i förhållande till övriga besättningen på U-137. Någon hade koll på vilka hemliga handlingar just han fick innan avfärd med U-137. det blir än mer märkligt att Karl Andersson fick order förhöra de tre lägre befälen i topphierarkin ombord på U-137, men inte den med högst rang ombord, Avrukjevich.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 3 maj 2016, 22:42

Kent
Ber om ursäkt om jag inte svarat på din tes men jag trodde jag gjort det redan.
Visst gjorde du det, minnet är kort :)

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JohnT » 3 maj 2016, 22:42

JohnT skrev:
Rickard skrev:
Att man skulle girat "några sekunder för sent" bara, är det realistiskt att riskera en kärnvapenbestyckad ubåt genom att hålla sådan hastighet att man måste svänga på sekunden när? I ett läge där man redan kört i två timmar med dieselmotorer i ytläge och redan hamnat inne i en fjärd där man inte ens kan komma ut ifrån.
(min understrykning)

Rickard skrev:
JohnT skrev: Rickard, vad menar du?

Du tycker inte att personer på forumet med tillräcklig kompetens har förklarat för dig att ubåten kunde girat 180 grader efter Torumskär?
Nej, det har jag inte sett. Peka gärna på inlägg som visar att ubåten kunde göra en 180 graders gir efter Torumsskär?

Och vad jag menade mer specifikt var att den var på en plats där den inte kunde komma ut förrän den ägnat minst tio minuters tid att "saxa" sig fram och tillbaka tills den vänt om, i ytläge, helt utan möjlighet att gömma sig. Det är ett mycket anmärkningsvärt beteende tycker jag att medvetet placera sig i för en ubåt. Men jag vill jättegärna se inlägget där det förklaras att den kunde gira 180 grader efter Torumskär.



OK, så när du skriver "där man inte ens kan komma ut ifrån"

så menar du

"Och vad jag menade mer specifikt var att den var på en plats där den inte kunde komma ut förrän den ägnat minst tio minuters tid att "saxa" sig fram och tillbaka tills den vänt om, i ytläge, helt utan möjlighet att gömma sig. "

Tack för förklaringen.
/John

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 3 maj 2016, 22:50

Probos
Chefsdesigner för projektet Yu.K.Mineev.
Det är svårt ubåt. Många av dem i den ryska flottan är irrelevant. De är inblandade i speciella operationer i fd KGB.
I juni 1988, funnet ljudet under den mycket näsan av hans svenskar liggande på botten av en liten ubåt, inte dess längd inte överstiger 30 meter. Ship, fartyg zasekshy sonar, som kallas anti-ubåt helikoptrar, och eftersom det var i territorialvatten Sverige, började genast en attack med sjunkbomber.
Vilken episk översättning, precis som man tänker sig att det skall låta :D

Var inte Juni 1988 Hävringe och när dom fick piranhan sönderslagen redan under provkörningen?
Har någon sett den där sonarbilden eller videofilmen som det alltid pratas om?

Skriv svar