Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 27 april 2016, 10:21

PatLin
Nej det kan jag inte bekräfta. Jag har som sagt åkt motorbåt på platsen. Vi hade ett ekolod men vi gjorde ingen jämförelse med sjökortet om det skulle vara väsentligt djupare än vad sjökortet sa. Däremot så slogs jag av hur otroligt ojämn, bergig och stenig botten var, samt att det blev väldigt grunt så fort man rörde sig från mitten. Personen som framförde båten var mycket försiktig, på gränsen till orolig, och då var det en öppen motorbåt vi åkte med.
På frågan om det inte "kunde vara djupare än sjökorten säger" så vet jag alltså inte säkert men jag tycker det skulle vara märkligt om det är så och ändå så vet inte lokalbefolkningen som kuskar runt med ekolodet påslaget om det.
Tills bevis om motsatsen sa far vi val anta att sa ar fallet?
Diskussionen om militarleden ar val sa har langt en hypotetisk diskussion.
Ett bekraftande fran nagon som tjanstgjort i Karlskrona och kort denna led skulle sa klart vaga tyngst :)

PatLin
Medlem
Inlägg: 111
Blev medlem: 29 september 2013, 15:29
Ort: Uppsala

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av PatLin » 27 april 2016, 10:31

JHAN skrev:
PatLin
Nej det kan jag inte bekräfta. Jag har som sagt åkt motorbåt på platsen. Vi hade ett ekolod men vi gjorde ingen jämförelse med sjökortet om det skulle vara väsentligt djupare än vad sjökortet sa. Däremot så slogs jag av hur otroligt ojämn, bergig och stenig botten var, samt att det blev väldigt grunt så fort man rörde sig från mitten. Personen som framförde båten var mycket försiktig, på gränsen till orolig, och då var det en öppen motorbåt vi åkte med.
På frågan om det inte "kunde vara djupare än sjökorten säger" så vet jag alltså inte säkert men jag tycker det skulle vara märkligt om det är så och ändå så vet inte lokalbefolkningen som kuskar runt med ekolodet påslaget om det.
Tills bevis om motsatsen sa far vi val anta att sa ar fallet?
Diskussionen om militarleden ar val sa har langt en hypotetisk diskussion.
Ett bekraftande fran nagon som tjanstgjort i Karlskrona och kort denna led skulle sa klart vaga tyngst :)
Anta att sjökortet stämmer? Anta att det är djupare än sjökortet säger?
Sen kanske det inte spelar så jättestor roll egentligen. Även om det skulle vara några meter djupare än sjökortet säger så är det ju ändå på tok för grunt för att inta undervattensläge, särskilt med tanke på hur botten ser ut.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 27 april 2016, 10:35

En länk till "Kalle" Andersson som i alla fall har sin åsikt klar, enligt sydöstran.
Att de hade kärnvapen bestyckade torpeder ombord tycker jag inte är så mycket att bry sig om.
De tillhörde säkert standardutrustningen under "kalla kriget" både hos öst och väst.

http://www.sydostran.se/nyheter/kommend ... e-i-kylan/

Kalle har en poäng i att det är förbannat olämpligt att bara köra med ena sidans propeller om det handlar
om lite precisionsmanövrering in i Gåsöfjärden. En variant på vad som hände kan ju varit att de bevakade den "hemliga" torpedskjutningen och skulleåka hem efter den.
Men det gick givetvis att ta sig in i Gåsöfjärden med en ubåt eftersom svenskarna testade med "Neptun" efter grundstötningen där skepparen friskrev sig från ansvar.
Militärleder finns lite kors och tvärs i skärgården och hade framförallt sin period med Motortorpedbåtarna som bara krävde lite "dagg" för att ta sig fram. Verkligheten kan ju se väldigt annorlunda ut mot vad som framgår av sjökort och satellitfoton.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 27 april 2016, 10:43

Probos
En mer osannolik teori är att grundstötningen var en avledningsmanöver för att man sätta fokus på Karlskrona området för att mer ostört agera på annan plats. Något hade kanske gått riktigt snett och man var nu desperata för att åtgärda detta problem och då fick man köra upp en ubåt på land.
Man offrar en gammal unken Whiskey for att radda tornet :D
Tycker du det skall tillforas mojliga scenarion eller ar det for langsokt?

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 27 april 2016, 10:50

PatLin
Anta att sjökortet stämmer? Anta att det är djupare än sjökortet säger?
Sen kanske det inte spelar så jättestor roll egentligen. Även om det skulle vara några meter djupare än sjökortet säger så är det ju ändå på tok för grunt för att inta undervattensläge, särskilt med tanke på hur botten ser ut.
Stighult
Militärleder finns lite kors och tvärs i skärgården och hade framförallt sin period med Motortorpedbåtarna som bara krävde lite "dagg" för att ta sig fram. Verkligheten kan ju se väldigt annorlunda ut mot vad som framgår av sjökort och satellitfoton.
Vad sags om - en militar farled eller inte hade inte gjort nagon skillnad for U137?

Probos
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: 12 juni 2008, 01:35

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Probos » 27 april 2016, 10:52

Rickard skrev: Den följdfråga som uppkommer blir då att om man önskar spionera inne i Gåsefjärden så varför inte då åka in med just en fiskebåt som skulle vara hundra gånger med diskret och ha alla möjligheter att faktiskt röra sig i en grund fjärd?
Det är väl av samma skäl som man gick in i Hårsfjärden i så fall med ubåt.
Man kan också tänka sig att man navigerat fel fast på ett annat sätt d.v.s. man ville angöra Karlskrona men gick lite för långt österut.

Probos
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: 12 juni 2008, 01:35

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Probos » 27 april 2016, 10:53

Stighult skrev: Kalle har en poäng i att det är förbannat olämpligt att bara köra med ena sidans propeller om det handlar
Eller så ville man hålla lägsta möjliga fart.
Hur var det med ekolodsmöjligheter för dessa ubåtar?

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 658
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Solkungen » 27 april 2016, 11:08

Uppenbarligen hade ubåten om den farit fram försiktigare kunnat klämma in sig längre in i gåsefjärden, och rimligen hade det varit en väldigt dålig idé om tanken var att försigtigt vända ubåtren och ladda batterierna. Även om den gjort det i u-läge måste det låta mycket om det, och att sitta där nere i båten utan full kontroll över omgivningen bokstavligen som lama ankor utan möjligheter att rädda sig och u-båten vid upptäckt, låter som en väldigt sjuk idé.

Men vad om den holländske fotografen? Kanske var det en felnavigering på sluttampen bara, och deras uppdrag var egentligen att sammanträffa med fotografen längre västerut vid sturkö och ta emot filmrullar där?

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 27 april 2016, 11:14

JHAN En annan ovning vore ju saklart att fundera pa vilka andra platser som skulle vara lampliga att i och urlasta en Spteznaz observationsgrupp - jag har ju gjort antagandet att Yttre Gasfjarden ar lamplig men finns det nagot som talar mot att motesplatsen skulle kunna vara utanfor Fyrskar, en betydligt smidigare busshallplats.
EDIT: Flakskar.

Jag gor ett forsok -

Se nedan bild, Danaflot och Svartaflot gor val att man nastan inte kan missa att navigera ratt och ar ocksa ett bra landmarke for den landbaserade Spetznazgruppen, en bra motesplats.

Omradet Flakskar-Bokeskar-Danaflot-Svartaflot ar en ganska bra liten bassang for U137.
Den kan antingen kora runt Vasterut och runda Danaflot och skravlingarna for att komma ut eller helt enkelt backa sig ut samma vag dom kom, +1km.

En Spetznaz grupp hade behovt simma fyra ganger fran fastlandet och sedan simma ut till U137.

En bit vidare in fran Torhamnskar ligger Killeviken och ons vag slutar dar, Spetznazgruppen hade behovt simma en gang for att ta sig dit.

Alla andra stallen innebar mer hoppandes mellan oar for spetznazgruppen och dessutom mer bebyggelse, tex. Oster darom i Kallefjarden och Vaster darom i Oradjupet.

Finns det inte en mojlighet att Spetznazgruppen haft ett problem och begart upphamtning fran Killeviken?
Risken for U137 vags mot att lamna Spetznazgruppen och U137 gor ett forsok som slutar pa Torshamnskar :D

EDIT:
1.jpg

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 27 april 2016, 11:25

Probos skrev:
Stighult skrev: Kalle har en poäng i att det är förbannat olämpligt att bara köra med ena sidans propeller om det handlar
Eller så ville man hålla lägsta möjliga fart.
Hur var det med ekolodsmöjligheter för dessa ubåtar?
Gar det att bekrafta det for det skulle val starka att dom faktiskt korde i lag fart?

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 27 april 2016, 11:29

OC-prognosen hjälper oss höra under vattnet

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuell ... r-vattnet/

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Wedman » 27 april 2016, 11:45

JHAN skrev:Vi fortsatter,

- Kan vi acceptera SOU 1995 som palitiligaste referens?

-Kan vi avskriva att U137 skulle navigerat fel fram till iallafall Utklippans fyr? (jag sk1ter i om det torpederar felnavigerings-sparet och tanker inte ge mig in i en politisk diskussion om det)
Jag vidhåller i alla fall för min del att den minst osannolika förklaringen är den officiella Sovjetiska versionen, att ubåtens besättning trodde att de var öster om Bornholm när de gick på grundet. Den som har ett intresse av frågan bör läsa Besedins beskrivning av hur detta ska ha gått till. Andra förklaringar som innebär att man skulle ha gått in med en stor ubåt i en smal grund fjärd i ytläge och med dieselmotorer är enligt min mening helt orimliga.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Wedman » 27 april 2016, 11:46

JHAN skrev:Gar det att bekrafta det for det skulle val starka att dom faktiskt korde i lag fart?
Hade ubåten gått i låg fart hade den aldrig hamnat uppe på grundet.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 27 april 2016, 12:05

Wedman"]
JHAN skrev:Gar det att bekrafta det for det skulle val starka att dom faktiskt korde i lag fart?
Hade ubåten gått i låg fart hade den aldrig hamnat uppe på grundet.
Da far vi nastan reda ut vilken hastighet som kravs for att grundstota for det vet jag inte och det har du inte skrivit.
Rickard var inne pa det i ett tidigare inlagg att vi skulle titta lite narmare pa sjalva grundstotningen.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 658
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Solkungen » 27 april 2016, 12:11

JHAN skrev:
Wedman"]
JHAN skrev:Gar det att bekrafta det for det skulle val starka att dom faktiskt korde i lag fart?
Hade ubåten gått i låg fart hade den aldrig hamnat uppe på grundet.
Da far vi nastan reda ut vilken hastighet som kravs for att grundstota for det vet jag inte och det har du inte skrivit.
Rickard var inne pa det i ett tidigare inlagg att vi skulle titta lite narmare pa sjalva grundstotningen.
Hade den gått med så låg fart som platsen krävt hade den förmodligen inte gått upp på grundet utan bara stött emot det alternativt kanat lite uppåt och lyft fören ett tiotal centimeter, vilket hade varit lätt att backa ur.
Klart båten har gått med en efter förhållanderna mycket hög fart.

Skriv svar