JHAN skrev:
Jag vet inte om jag forstod andemeningen i ditt inlagg men gor ett forsok,
For min del anser jag att vast/NATO krankningar ar klarlagda. .
Hej JHAN.
Men jag tycker inte vi har speciellt mycket hårda fakta att gå på för ett sådant uttalande?
Kan du presentera hur det skulle gått tillväga?
Det är intressant hur stor del av den här tråden som gått åt att förklara att det skulle vara omöjligt att använda kända sovjetiska farkoster som fanns i Östersjön, medan det inte har presenterats en NATO alternativ som är känt att existera i Östersjön.
JHAN skrev:
Ar det inte en aterkommande diskussion pa detta forum att Triton 1 eller 2 observerats vid krankningar i svensk inre skargard?
Luftburna och Marininfanteri ovar ju aldrig mot skarpa mal, man torr-ovar mot en lamplig hamn, strand eller flygplats och hoppas att man inte missat nagot om det blir skarpt lage.
Varfor skulle Spetznaz franga detta ovningsmonster och ova pa vart territorium?
Är detta ett argument som inte gäller för NATO ?
JHAN skrev:
Vad kan man ha anvant Triton1 och 2 + spetznaz till vid dessa krankningar blir val min fraga?
Militärer har en tendens att förbereda sig för krig med de resurser de har till hands.
JHAN skrev:
Installationer under vattnet behovs det DSRV, UV robotar och en dockningsbar ubat till, Spetznaz + Triton passar inte in har.
Men då ramla du in i samma motivationsfälla om så många andra (typ Svenska militärer)
Alltså man bestämmer sig för ett motiv och bygger analysen utifrån det.
Risken är stor att aktören har helt andra motiv, och att dessa motiv är flera och inte sällan motstridiga.
Man för göra någon sorts trappa med minimibehov längst ned och sedan försöka pussla ihop de olika kraven.
Något som man knappt klarar av att göra inom organisationerna själva. än värre är det att försöka stå utanför och göra den analysen.
T ex:
Militära förband måste öva.
(kallade vi svensk värnpliktsutbildning för "krigsförberedelser"? )
Ju mer realistiska övningar desto bättre.
(Om man kan öva mot en B-styrka som är från ett annat land så är det ett plus)
(Om man kan öva i rätt terräng är det också ett plus)
Vi ska inte ta personalförluster i fredstid.
(kolla upp de svenska IKFN reglerna i början av 80-talet)
Vi ska inte starta tredje världskriget.
Ställer man upp dessa olika motiv och bevekelsegrunder mot varandra kan det kanske ge en bild av hur man tänkte.
JHAN skrev:
Dock skall jag val lagga in en rejal brasklapp, finns det nagot som tydde pa potentiellt (varlds)krig 1982 tex?
Om sa var fallet skulle ju ovan orimliga krankningar helt plotsligt bli synnerligen rimliga for da var dom forberedelse for anfall och da faller hela mitt resonemang.
Min "tes" är att vi inte kan bedöma vad stormakters underrättelsetjänster anser som rimliga risker.
Och ryssarna var uppenbarligen milt sagt oroliga i början av 80-talet
MVH
/John