Quiz: Efterkrigstiden

Låst
Användarvisningsbild
Moxica
Medlem

Inlägg av Moxica » 4 mars 2004, 15:03

Dom dog i en j**la smäll på motorvägen eller hur? Har för mej att bomben var bra mycket större än nödvändigt samt att man fortfarande ska kunna se kratern saämmer det eller har jag bara hört rykten?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 5 mars 2004, 00:52

Hillstrom skrev:Du tänker på domarna Giovanni Falcone och Paolo Borsellino antar jag. Mördade på order från Salvatore Riina, Corleone-klanen.
Helt rätt - frågan är din!
Moxica skrev:Dom dog i en j**la smäll på motorvägen eller hur? Har för mej att bomben var bra mycket större än nödvändigt samt att man fortfarande ska kunna se kratern saämmer det eller har jag bara hört rykten?
De mördades inte samtidigt, men mordet på Falcone var, minst sagt ... ehm, övertydligt. Han kom farande i en bilkonvoj på tre bilar, den första bilen slungades i väg 60-70 m, den andra fick motorn ivägsprängd och störtade krossad ned i den enorma bombkratern. Den tredje klarade sig med måttligare skador. I den första bilen omkom tre av Falcones män, i den andra (en skottsäker Fiat Croma) omkom Falcone själv och hans hustru. Detta inträffade 23 maj 1992, och huruvida kratern fortfarande syns vet jag inte.

Den 19 juli samma år var det så Borsellinos tur. I en annan överdimensionerad bombattack utanför hans mors hus i Palermo dödades Borsellino och fem av hans män av en bilbomb.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 7 mars 2004, 15:21

Eftersom Hillstrom inte har postat en ny fråga på ett par dagar, så smyger jag in en liten imellan. Hillstrom har dock företräde på ny fråga sen!

Vad hette Enver Hoxas och Albaniens fruktade säkerhetspolis under kommunisterán?

/Robert Sköld

Maxim
Medlem

Inlägg av Maxim » 8 mars 2004, 18:57

Efter att ha letat längst bak i minneskorridorerna så tror jag att namnet på säkerhetspolisen i Albanien var/är "Sigurimi".

MVH
Daniel H

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 8 mars 2004, 20:33

Bra kollega Håkansson, frågan är din!

/Robert

Maxim
Medlem

Inlägg av Maxim » 9 mars 2004, 17:59

Under tiden med aparteid i Sydafrika så fanns det flera organisationer som slogs mot systemet. Det mest kända var/är ANC. Denna organisation tog främst tillvara på de "färgades" intressen. Det fanns dock andra organisationer.
Fråga.
Vad hette den organisation som kämpade för indiernas rättigheter i Sydafrika?

Användarvisningsbild
alpha60
Medlem

Inlägg av alpha60 » 11 mars 2004, 00:01

SAIC - South African Indian Congress?

Maxim
Medlem

Inlägg av Maxim » 11 mars 2004, 16:48

Helt rätt alpha60!
Jag var på väg att svara själv bara för att byta fråga.
Okej, Hatten är din!!

Daniel H

Användarvisningsbild
alpha60
Medlem

Inlägg av alpha60 » 11 mars 2004, 20:34

Tackar!

Då skulle jag vilja veta vilket land som utropades den 11 november 1975 och som FNLP, MPLA och UNITA slogs om makten i? (Och MPLA och UNITA slåss väl fortfarande.)

Jag tycker landet har en skitsnygg flagga:
Bild
Nationalencyklopedin skrev:Flaggan fastställdes 1975. Färgerna är övertagna från frihetsrörelsen MPLA:s flagga. Rött står för kampen mot kolonialt förtryck, svart för solidariteten med Afrikas folk. Emblemet med ett halvt kugghjul och en machetekniv symboliserar industri- och jordbruksarbetarnas enighet.
/Fredrik

Raffe
Medlem

Inlägg av Raffe » 11 mars 2004, 21:52

alpha60 skrev:Tackar!

Då skulle jag vilja veta vilket land som utropades den 11 november 1975 och som FNLP, MPLA och UNITA slogs om makten i? (Och MPLA och UNITA slåss väl fortfarande.)

Jag tycker landet har en skitsnygg flagga:
Bild
Nationalencyklopedin skrev:Flaggan fastställdes 1975. Färgerna är övertagna från frihetsrörelsen MPLA:s flagga. Rött står för kampen mot kolonialt förtryck, svart för solidariteten med Afrikas folk. Emblemet med ett halvt kugghjul och en machetekniv symboliserar industri- och jordbruksarbetarnas enighet.
/Fredrik
Angola?

Användarvisningsbild
alpha60
Medlem

Inlägg av alpha60 » 11 mars 2004, 23:12

Raffe skrev:Angola?
Stämmer bra det!

Angola är ett av de länder där det kalla kriget blev hett då Sovjet och Kuba stödde MPLA medan Kina, Zaïre, Sydafrika och USA stöttade FNLA/Unita. Krigandet finansierades till stora delar av illegal diamanthandel och många skadas fortfarande av den stora mängd minor som spridits.

Din tur att fråga Raffe.

/Fredrik

Raffe
Medlem

Inlägg av Raffe » 12 mars 2004, 19:32

alpha60 skrev:
Raffe skrev:Angola?
Stämmer bra det!

Angola är ett av de länder där det kalla kriget blev hett då Sovjet och Kuba stödde MPLA medan Kina, Zaïre, Sydafrika och USA stöttade FNLA/Unita. Krigandet finansierades till stora delar av illegal diamanthandel och många skadas fortfarande av den stora mängd minor som spridits.

Din tur att fråga Raffe.

/Fredrik
Okey.
Vilken var den utlösande faktorn till ett tre veckor långt krig mellan El Salvador och Honduras sommaren 1969?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 12 mars 2004, 20:31

Raffe skrev: Okey.
Vilken var den utlösande faktorn till ett tre veckor långt krig mellan El Salvador och Honduras sommaren 1969?
En förlorad fotbollsmatch för det ena laget.

:)

Användarvisningsbild
Hillstrom
Medlem

Inlägg av Hillstrom » 12 mars 2004, 20:32

Ber om ursäkt för att jag inte hann lägga upp en ny fråga efter "Maffia-frågan".

Hursomhelst, svaret på den aktuella frågan:

En kvalmatch till VM i fotboll. El Salvador vann över Honduras, 3-2 i förlängingen.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 12 mars 2004, 20:34

Hillstrom skrev:Ber om ursäkt för att jag inte hann lägga upp en ny fråga efter "Maffia-frågan".

Hursomhelst, svaret på den aktuella frågan:

En kvalmatch till VM i fotboll. El Salvador vann över Honduras, 3-2 i förlängingen.
Dög inte mitt svar?

:)

Låst