VIETNAMKRIGET
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Ja, inte särskillt många gillade till slut Diem, och när hans närmaste i regimen och hans huvudsakliga sponsor inte gjorde det heller, så var hans tid all.
Det har ju mindre att göra med USA:s stöd till Sydvietnam i kampen mot "kommunismen". Det var bara så att Diem inte skötte saker så som USA föredrog det. Sydvietnam var ju i praktiken en proxy till USA i vilket fall som helst.
-Durion
Det har ju mindre att göra med USA:s stöd till Sydvietnam i kampen mot "kommunismen". Det var bara så att Diem inte skötte saker så som USA föredrog det. Sydvietnam var ju i praktiken en proxy till USA i vilket fall som helst.
-Durion
-
Gutekrigaren
- Medlem
-
Hiphop_girl
- Ny medlem
-
StardustGirl
- Ny medlem
mmm
jag undrar fortfarande om det hade någon betydelse att de amerikanska soldaterna var så unga som 19 år i snitt...? undrar om det hade gjort nån skillnad om de var äldre och mer erfarna så att säga...?
angående det där med att döda eller inte döda...så tror jag inte att kvinnorna och barnen var en så stor fara för amerikanerna att de var tvugna att döda och våldta dem...menmen...
vem de nu va som skrev att amerikanerna i princip var tvugna att välja på att döda eller själva dödas av kvinnorna och barnen.......
//C
angående det där med att döda eller inte döda...så tror jag inte att kvinnorna och barnen var en så stor fara för amerikanerna att de var tvugna att döda och våldta dem...menmen...
vem de nu va som skrev att amerikanerna i princip var tvugna att välja på att döda eller själva dödas av kvinnorna och barnen.......
//C
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Nu är jag iofs ganska säker på att StardustGirl menar massakern i Song My och inte det som utspelade sig i "skrotletaren".
Den massakern var givetvis inte ett resultat av att amerikanerna var rädda för kvinnorna och barnen utan snarare på att dom hade förråats av kriget och helt enkelt blev psykotiska för stunden.
Annars kan du ringa och fråga lt Calley som släpptes efter ett tag i husarrest och nu driver sn skoaffär har jag för mig.
Det är trots allt så att alla jänkare inte var några trevliga killar efter ett tag i Vietnam och det finns otaliga exempel på amerikanska soldater som samlade likdelar som souvenirer , oftast öron.
Jag har bl.a sett filmer där amerikanska soldater sticker igenom en tjock stålståd genom handlederna och fotlederna på ett antal vietnamesiska fångar för att få dom att sitta stilla när dom fraktade dom i en helikopter.
En annan känd bild är när Taiwanesiska legosoldater hänger vietnamesiska fångar upp och ner ovanför en öppen eld.
Den massakern var givetvis inte ett resultat av att amerikanerna var rädda för kvinnorna och barnen utan snarare på att dom hade förråats av kriget och helt enkelt blev psykotiska för stunden.
Annars kan du ringa och fråga lt Calley som släpptes efter ett tag i husarrest och nu driver sn skoaffär har jag för mig.
Det är trots allt så att alla jänkare inte var några trevliga killar efter ett tag i Vietnam och det finns otaliga exempel på amerikanska soldater som samlade likdelar som souvenirer , oftast öron.
Jag har bl.a sett filmer där amerikanska soldater sticker igenom en tjock stålståd genom handlederna och fotlederna på ett antal vietnamesiska fångar för att få dom att sitta stilla när dom fraktade dom i en helikopter.
En annan känd bild är när Taiwanesiska legosoldater hänger vietnamesiska fångar upp och ner ovanför en öppen eld.
äldre män har nog mer psyke än en 19 åring men efter tillräckligt lång tid så bryter nog även de ihopp.StardustGirl skrev:jag undrar fortfarande om det hade någon betydelse att de amerikanska soldaterna var så unga som 19 år i snitt...? undrar om det hade gjort nån skillnad om de var äldre och mer erfarna så att säga...?
Som någon nämde så tar man inte några risker när tillräckligt många av sina soldater dött.StardustGirl skrev:vem de nu va som skrev att amerikanerna i princip var tvugna att välja på att döda eller själva dödas av kvinnorna och barnen.......
Kvinnor var med i gerillan och även barn(ungefär 15+)(inte alla men det fans de som var med.)
Som i scen i apochalyps(ingen kan stav till det) now när en kvinna spränger helikoptern med en handgranat.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
-
Gutekrigaren
- Medlem
Om du trodde att jag refererade till masakern i Song My kan jag förstå varför du tyckte att mitt utalande var lite konstigt men nu gjorde jag inte det om du läser mitt inlägg ser du att jag refererade till ett brev.StardustGirl skrev:angående det där med att döda eller inte döda...så tror jag inte att kvinnorna och barnen var en så stor fara för amerikanerna att de var tvugna att döda och våldta dem...menmen...
vem de nu va som skrev att amerikanerna i princip var tvugna att välja på att döda eller själva dödas av kvinnorna och barnen
Mitt mistag, brevet var inte från skrotletarna utan från en sida som hette letters from Nam' eller nåttliknande. Jag tänkte ett senario där amerikanarna var strid och inte när de går in i en by och avrättar 500 civila.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
När det gäller Vietnamkriget kan man inte riktikt säga att USA stred mod gerillan för nord vietnam hade en väl etablerad arme VC Viet-Cong.Tomas Ibsen skrev:De hade svårt att besegra guerillan för att de inte kunde hitta den, helt enkelt. De var överallt och ingenstans. Oftast samtidigt också. Någon får gärna koma och hjälpa mig, då mina kunskaper avvietnamriget sträcker sigm till vad jag läst på skalman och Full Metal Jacket.
Men VC hade oehörd hjälp, för de hade oftast folkets hjälp när det gällde att gömma sig eller vad de behövde.
Det fanns såklart flera små gerillor men de var antingen lagda åt syd eller åt norr.
USA störta problem var främst terrängen, amerikanska trupper var inte utbildade och hade aldrig sett på maken när de kom till Vietnam.
De amerikanska M-16 var heller inte gjorda för djungel terräng, så vapnen var snopet nog ofta odugliga när de fått vatten på sig
VC hade också en speciell teknik när det gällde terängen, för de hade tunnlar som var under jorden där de förvarade mat ammo och dyl.
De använde även tunnlarna för transport av Soldater. Så de kunde attackera när syd vietnams trupper inte var berädda.
Det var på detta viset Agent Orange skapade.
Agent orange var en kemikalie blandning som besprutades från flygplan på vegetationen.
Agent Orange funktion var att göra så alla löven på träden trillade av, och detta var som ni kan förstå till stor fördel för amerikanska trupper.
Men Agent Orange var inte ofarligt för männiksor som de trodde då, nä det var extremt cancer framkallande.
Så både civil befolkningen och egna amerikanska trupper skadades av det här.
Hoppas det kan vara till någon hjälp
Brukar man inte benämna den nordvietnamesiska armém NVA och gerillan viet-cong eller FNL.Benämningen Viet-cong betyddee från början vietnamser som var komunister men sedan blev det ett begräpp för alla som var invollverad i gerillan.
Tunnlarna är vad jag förstått inte så utbredda (hela sydvietnam var inte täckt av tunnlar) men de fanns och USA byggde en bas över det största av de komplex som fanns.
Vatten problemet med M-16 rättades till på slutet av kriget.
(Jag har skrivit från minnet så ni får koregera om det är fel
)
Tunnlarna är vad jag förstått inte så utbredda (hela sydvietnam var inte täckt av tunnlar) men de fanns och USA byggde en bas över det största av de komplex som fanns.
Vatten problemet med M-16 rättades till på slutet av kriget.
(Jag har skrivit från minnet så ni får koregera om det är fel
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt: