Kommunist-hälsning?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 25 november 2003, 20:18

Instämmer med Lindir, Politisk historia behöver inte vara politiserad Martin E.

Tog bort ett politiskt inlägg från Jocke

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
thonil
Medlem

Inlägg av thonil » 26 november 2003, 17:07

Ville bara bekräfta den östtyska FDJ-hälsningen som syns på den svart-vita bilden på sidan innan. Var på en paneuropeisk konferens i helgen och pratade kommunisthälsningar med några delegater. En tjej som var funktionär i FDJ 1989 visade den i mitt tycke fåniga tuppkamshälsningen, medan de f d jugoslaverna visade scouthälsningen (tumme och lillfinger ihop, resten av fingrarna i honnörsställning). FDJ-tjejen tyckte inte om mina påpekande om likheter med HJ...

/thonil

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 26 november 2003, 22:12

Hej!

Apropå FDJ är ju nostalgisk-ironiska gruppen IFA Wartburg (efter Östtysklands bägge bilmärken) och deras skiva Im Dienste des Sozialismus att rekommendera. Bland annat den underbara sången med just namnet FDJ:

Wir sind alle hier so freie, FDJ!
Wir sind alle hier so Deutsche, FDJ!
Wir sind alle hier so junge, in der FDJ!
Wir stehen alle hinter bei!

Ein zwei drei,
die beste Partei...

Andra godbitar är Volksfest in Ukraina, Agrarwissenschaft im Dienste des Sozialismus (Obst Obst Obst, Obst und Gemüse) och Zur Konferenz in Rostock. Underbart roligt, de gör allt med östtysk studiomateriel dessutom. :D

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 26 november 2003, 22:28

Armfeldt skrev:Hur ser von Berlichingens stålnäve ut?
Den såg ut som följande:

Bild

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 17 mars 2004, 15:29

För att nämna några andra hälsningar:
  • Fundamentalister (Iran): rakt utsträckt arm med handflatan vertikalt (med tummen uppåt). Khomeini använde den.
    Baath-partiet: Som nazisthäsningen, fast handen lutar neråt, även om armen lutar uppåt. Saddam Hussein använde den. En mer högtidlig variant är att man på massmöten tar handen på hjärtat, framför ansiktet och gör hälsningen. Det betyder då "Med hjärta, med huvud, med armar; Saddam vi är med dig!".
Är det någon som vet i fall det finns en rojalisthälsning?

Användarvisningsbild
Never^
Ny medlem

Inlägg av Never^ » 18 mars 2004, 16:42

Löwe skrev:Instämmer med Löwenhamn.

Jag har varit aktiv kommunist i två år. På högtidligare tillfällen (partikonferenser osv) var en knuten näve en del av ceremonin. Många gruppfoton finns, där alla har en knuten näve.

Men det är ju inte bara kommunister som har denna hälsning. Som sagt även Black Power, men även sossarna (även om de ytterst sällan använder den).
Har ytterligare en grupp att tilägga: Ny-nazisterna. Den knutna vita näven white power. Det är ju lite kul att två ultra radikala grupper, på varsin kant använder sig av samma symbol :P

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 18 mars 2004, 16:46

Never^ skrev:Det är ju lite kul att två ultra radikala grupper, på varsin kant använder sig av samma symbol :P
Det är som sagt inte bara radikala grupper som använder hälsningen.

mvh/ Daniel

Flink
Medlem

Inlägg av Flink » 18 mars 2004, 23:32

Jag kan mer information om "den knutna näven"

När den nya vänsterledaren Lars Ohly valdes till partiledare för få veckor sedan stod han med en sådan knuten näve i en med 90 graders böjd arm.

Han stod oblygt så mycket länge så under någon kampsång, vilket jag såg på tv4, och övrigt som parantes då! Sa han därefter att nog var en kommunist.

När jag gjorde lumpen på MekB10 95 - 96 gjorde vi en sådan hälsning från pbv:n till de blågula egna officerarna och syftet var att den skulle symbolisera en pansarnäve och samhörighet i MekB10. Fast det var då viktig att man fick upp näven över huvudet.

Flink

Skriv svar