JohnT skrev:Det är ju praktiskt för dig att få gratis faktagranskning och under det här tre åren så har jag sätt att du ibland ändrat dina formuleringar efter mina påpekanden men aldrig att du gett någon cred för att jag höjer nivån på din argumentation.
"Gratis faktagranskning" upplever jag inte att du levererar som tjänst så att säga, däremot så är det ju givetvis bra om du invänder mot saker du upplever vara fel.
Att du inte fått någon "cred" beror i första hand på att jag sällan håller med dig i sak om vad du kritiserar, men om du vill kan du absolut få följande:
Av alla som driver teorin om sovjetiska miniubåtar i dessa trådar är du den tveklöst skickligaste.
JohnT skrev:Tror att jag har länge varit förtjust i din prosa, minns med glädje de lördagsmornar man fick stockholmsbilagan och läste veckans ”relation”.
många skratt blev det.
Här begriper jag inte ett dugg av vad du menar? Kan du förtydliga?
JohnT skrev:Naturligtvis är detta en anonym internetdiskussion och som jag förstår dina tidigare inlägg om vilka spelregler som du anser gälla här på internet,
så att då erkänna ett misstag vore onekligen ett misstag.
Vad hänvisar du till här om spelregler? Och vad härleder du till att det skulle vara ett misstag att erkänna ett misstag?
JohnT skrev:
Jag ser inte hur du kan hävda att ”förmå den ryska sidan att erkänna kränkningarna” skulle kunna betyda något annat än att den ryska sidan frivilligt skulle presentera information?
Jag kan inte tolka den meningen utifrån något annat än
vad som faktiskt hände, d.v.s. att den svenska sidan presenterade vad man uppfattade vara bevis för sovjetiska ubåtskränkningar.
Redan från början när Carl Bildt initierade samtalen hade han ju till och med bestämt att Hävringeincidenten borde vara bra startpunkt för diskussionerna med den ryska sidan. Detta visar fullständigt klart att det fanns ett fokus på att
visa den ryska sidan att det fanns bevis varvid de skulle erkänna.
Vad har du för stöd överhuvudtaget för din idé om att det istället var meningen att Ryssland skulle spontanerkänna något?
JohnT skrev:Eftersom samtalen byggde på frivillig rysk medverkan så var det ingenting som kunde tvingas fram från svensk sida.
Det fanns inga indicier som inte kunde förnekas från ryskt håll, om vi tar ett antal hypotetiska exempel:
Ja, vem vet, de kanske hade nekat om den svenska sidan visade upp något jättebra bevis, det vet vi naturligtvis inte. Och vi vet inte detta eftersom något sådant bevis
inte visades upp under de flera år långa förhandlingarna, utan endast mink + båt.
JohnT skrev:Det är antingen ett litet misstag från din sida att skriva ” var menar du att jag har menat motsatsen”
Eller så är det en
halmdocka
Nej, det var inget misstag. (Eller halmdocka - men sådana skall man naturligtvis vara vaksam mot. Bra länk!)
Jag är fortfarande lika undrande vad du uppfattar är fel.
JohnT skrev:Det jag hävdar är att du använder ett argument som du vet inte är giltigt i det sammanhang som du använder det i. Och på ett sätt som får din argumentation att framstå som grundad på fakta när källan uttryckligen motsäger din argumentation.
Nej, det stämmer inte. Jag har alltså tidigare skrivit att Emil Svensson själv skrivit att han fick fria händer från statsminister att välja material till ubåtssamtalen, vilket är fullkomligt korrekt - enligt honom själv det vill säga.
Och vilken av "min argumentation" påstår du "uttryckligen motsäger" det att Emil Svensson använde denna rätt att välja just det han valde?
JohnT skrev:Ja, det stämmer att han fick statsministerns fria händer men som jag visade i mina citat från boken så borde det vara fullkomligt klart att svenska sidan begränsade vad man ville presentera.
Ja, och var har jag påstått något annat? Problemet är att du bygger hela ditt angrepp på något jag inte har framfört.
JohnT skrev:Du kan källkritisera Emil Svensson som delaktigt i processen men jag ser inte att vi försöker föra ett förnuftigt resonemang om du väljer att upprepa en mening från en källa när resten av stycket direkt motsäger din argumentation.
Nej, det stämmer igen inte, för diskussionen har inte handlat om det.
JohnT skrev:Så för mig är det om jag vill vara snäll, så råkar du använda ett ovidkommande argument
och om jag misstänker att du gör det uppsåtligen, så använder du som argument en mening som är tagen ur sitt sammanhang och i sitt ursprungliga sammanhang direkt motsäger din argumentation.
Nej, det stämmer igen inte, för diskussionen har inte handlat om det.
JohnT skrev:Ditt resonemang bygger på förutsättningen att de svenska utredningarna hade en möjlighet att presentera obestridliga bevis.
Vad menar du här att jag menar? Att det existerade något som kunde kallas bevis eller huruvida några politiska skäl på ett eller annat sätt skulle hindra att framföra dessa?
JohnT skrev:Eftersom så gott som alla källor är överrens om att det inte visades några sådana bevis för kommissionerna,
så kommer vi till en situation där utredningarna ska hantera en gråskala av olika indicier som pekar i en eller annan riktning.
Jo, det håller jag med om.
JohnT skrev:Sverige hade inget att vinna på att utpeka t ex Västtyskland pga EU samarbetet,
och att utpeka Sovjetunionen för vad som gjordes på åttiotalet när ryssland gjorde mycket för att normalisera förbindelserna med EU var inte heller konstruktivt.
Då blir det en väldigt bra lösning på frågan att definiera beviskraven på ett sådant sätt att det inte fanns några bevis, offentligöra detta faktum
och indicierna kan statsmakterna hemligstämpla.
Det är ju en teori, men vad har den för grund rent konkret? Alltså vad har du för belägg för att det skulle varit så?
Du tror att utredningarna ställde jättehöga krav på indicierna så att man skulle slippa peka ut någon? Vad har du för skäl till det?
Som jag berättat tidigare så har jag haft kontakt med alla levande medlemmar av den vetenskapligt sammansatta utredningen 1995 och bland annat frågat dem om de fick några direkt eller indirekta uppmaningar av uppdragsgivande politiker till något särskilt resultat. De har alla mycket tydligt tillbakavisat det och uppgivit att de arbetade helt självständigt och på naturvetenskaplig grund.
För att din tes skall fungera så skall de ljugit nu och år 1995 medvetet satt en egen jättehög gräns för att kunna tjäna något tänkt utrikespolitiskt syfte?