Quiz: Efterkrigstiden
Vilken operation?
Tack Bagheera.
I haven själva sett vad jag har gjort med egyptierna
och huru jag burit er på örnvingar och fört er till mig.
2:a Mosebok, 19:4
Ett löfte som infriades fyratusen år senare. Vad handlar det om?, Varjag
I haven själva sett vad jag har gjort med egyptierna
och huru jag burit er på örnvingar och fört er till mig.
2:a Mosebok, 19:4
Ett löfte som infriades fyratusen år senare. Vad handlar det om?, Varjag
- Bilagor
-
- på örnvingar.....jpg (78.37 KiB) Visad 704 gånger
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Etiopiska judar ?
Senast redigerad av 1 Bagheera, redigerad totalt 18 gånger.
Judar ja, etiopier nej. De senare - kom senare.....Bagheera skrev:Etiopiska kristna judar ?
Yemen ?
Yemen är rätt! Operation 'Magic Carpet' eller 'Flygande Mattan' på svenska, din fråga, VarjagBagheera skrev:Yemen ?
Medan vi väntar på Bagheera - kanske några fyllnadsord om 'Operation Flygande Mattan'....under vilken 49 000 yemenitiska judar som hotades av förföljerser i Yemen, hämtades 'hem till Israel' 1949-50.
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_ ... et_(Yemen)
Ta en titt på trängseln i flygplanet och på sätena! Det är enkla 'soffor' av pressad plywood....på säkerhetsbälten och sånt tjafs - var inte en tanke. Flygplanet - är Curtiss CW-20 'Commando' - byggt för att ta 34-45 passagerare
Den unga israeliska staten skapades genom att övervinna svårigheter och ta chanser - som vi i vår trygghet idag - helt har glömt bort.
Varjag
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_ ... et_(Yemen)
Ta en titt på trängseln i flygplanet och på sätena! Det är enkla 'soffor' av pressad plywood....på säkerhetsbälten och sånt tjafs - var inte en tanke. Flygplanet - är Curtiss CW-20 'Commando' - byggt för att ta 34-45 passagerare
Den unga israeliska staten skapades genom att övervinna svårigheter och ta chanser - som vi i vår trygghet idag - helt har glömt bort.
Varjag
När och var, ..var HMS Gladan bara ngn meter från att bli påseglad av en 25.000 tonnare som höll sina normala tjugo knop?
- Bilagor
-
- gladan_vid annat tillfälle.jpg (25.6 KiB) Visad 594 gånger
Ledtråd:
Incidenten inträffade under kappsegling.
Incidenten inträffade under kappsegling.
Kan det ha varit 'så nära' - så bara bussarongerna ombord visste om det - om svuros till tystnad?Incidenten inträffade under kappsegling.
Nej varjag, det var inte "nära" på det sättet
,det var långt senare jag bar bussarong på Gladan.
Svuren tystnad finns inte, det är publicerat i boken om Marinens Skonerter.
För att få fart på quizen så lämnar jag svaret:
Efter starten av kappseglingen Torbay- Lissabon 1956 rådde tät tjocka i Engelska Kanalen, det bölades runt omkring. FC Anders Farnell, var dock lugn, då han som fd chef för radarutbildningen på annat skolfartyg räknade Gladan som ett präktigt radareko.
Dock, Gladan låg på tvärs kurs mot det amerikanska transportfartyget, 1:e officeren kastade sig på rodret utan några som helst segelmanövrer då något högt och grått plötsligt dök upp.
Avstånd metrar till skrovet, centimetrar till bredfockerån.
Nästa fråga fri.
Svuren tystnad finns inte, det är publicerat i boken om Marinens Skonerter.
För att få fart på quizen så lämnar jag svaret:
Efter starten av kappseglingen Torbay- Lissabon 1956 rådde tät tjocka i Engelska Kanalen, det bölades runt omkring. FC Anders Farnell, var dock lugn, då han som fd chef för radarutbildningen på annat skolfartyg räknade Gladan som ett präktigt radareko.
Dock, Gladan låg på tvärs kurs mot det amerikanska transportfartyget, 1:e officeren kastade sig på rodret utan några som helst segelmanövrer då något högt och grått plötsligt dök upp.
Avstånd metrar till skrovet, centimetrar till bredfockerån.
Nästa fråga fri.
Aldrig hört om denna 'near miss' förut bagheera..
Här en man - drogad, kidnappad till främmande land, 'lagförd' och dömd till fyra års 'tukthus för krigshets'
Vem är han?, Varjag
Här en man - drogad, kidnappad till främmande land, 'lagförd' och dömd till fyra års 'tukthus för krigshets'
Vem är han?, Varjag
- Bilagor
-
- kidnapped.jpg (21.02 KiB) Visad 453 gånger
Kidnappningen skedde i en stad känd för sådana, omkring 600 personer snappades bort - innan 'snapparna' byggde en mur....
Han gjorde sig känd inom 'Kampgruppen mot Omänsklighet' och agiterade både i press och radio mot gräsligheterna och rättsövergreppen 'på den andra sidan'.....
sista tipset, det var den 1:a april 1955 - men inget aprilskämt. Han litade på en bekant - en kommunist (
), Kurt Maurer....det blev hans undergång.....
Mannen är den Väst-Berlinske journalisten och mediakändisen Karl-Wilhelm Fricke, som tyvärr fann - att man inte ostraffat kunde kritisera den Tyska Demokratiska Republiken
.
Frågan är fri, Varjag
Frågan är fri, Varjag