Quiz: Efterkrigstiden
Kan det vara civila DC-3 -orna som lyfte från olika fält; Bratislava, Brno och Ostrava med destination Prag?
Passagerarna blev ngt överraskade då planen landade i Munchen.
Josef Klesnil satt i vänstersits i ett av planen.
De tre piloterna hade dagen innan vid en lunch planerat det hela.
Tidpunkten; våren 1950. ??
Prag ligger väl ungefär 200 km från Munchen.
Undran är vad som hände i cockpit då andrepiloterna insåg vart det bar hän.
Javisst Bagheera, det rörde sig om tjecker som var f.d. RAF-flygare, delvis med fruar och familjer. Och i ett fall kom våld och skjutvapen till användning också.Bagheera skrev:Kan det vara civila DC-3 -orna som lyfte från olika fält; Bratislava, Brno och Ostrava med destination Prag?
http://freespace.virgin.net/daj.mipivo/english3.htm
Bagheeras fråga, Varjag
Än en gång Paris
Jag byter från flyg o fartyg till byggnader/områden, dags för diversion.
Georges Pompidou; han drömde om ett parisiskt Manhattan, det första var La Défense, som ligger i förorten. Må så vara i en förort.
Senare kom de karaktärslösa höghusen byggda, bestämt med full politisk kraft och intention från Pompidou, vid Place d´Italie, mitt inne i Paris på vänstra stranden tyvärr.
Frågan: Höghusen där fylldes snabbt av fransktalande andra folkslag än infödda fransoser. Vilka?
À la votre
/Per
Georges Pompidou; han drömde om ett parisiskt Manhattan, det första var La Défense, som ligger i förorten. Må så vara i en förort.
Senare kom de karaktärslösa höghusen byggda, bestämt med full politisk kraft och intention från Pompidou, vid Place d´Italie, mitt inne i Paris på vänstra stranden tyvärr.
Frågan: Höghusen där fylldes snabbt av fransktalande andra folkslag än infödda fransoser. Vilka?
À la votre
/Per
Senast redigerad av 1 Bagheera, redigerad totalt 10 gånger.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
28 oktober 1962
Vilken storpolitisk händelse inträffade 28 oktober 1962?
(Försökte publicera en bild, men Skalman-servern har ånyo utfärdat förbud för mig att göra detta).
(Försökte publicera en bild, men Skalman-servern har ånyo utfärdat förbud för mig att göra detta).
Re: 28 oktober 1962
Det var då 'Kuba-krisen' var över! 'Krusse' kröp till Korset och lovade att dra tillbaka missilerna från Kuba och skeppa hem dom till Sovjet.Stellan Bojerud skrev:Vilken storpolitisk händelse inträffade 28 oktober 1962?
Stellan - jag tycker du borde maila överhövdingen Marcus direkt - om dina problem med att posta bilder - en man av dina kunskaper och kaliber - bör tilldelas ett 'bottenlöst magasin'
Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Kröp till korset
Just det! Den dagen backade SSSR ut ur "Chickenrace" Kuba och världen kunde åter andas ut.
Din fråga.
Din fråga.