Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
JohnT
Stödjande medlem 2022

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JohnT » 14 februari 2015, 10:00

Rickard skrev:Hej John,

tack för ett intressant inlägg med bra frågeställningar. Att kritisk utmana uppfattningar är viktigt.
För min del så är det viktigt att jag även utmanar mina egna uppfattningar, inte bara andras.
Jag tro det är ett bra sätt att få andras förtroende.
Rickard skrev:
Eftersom frågan delvis riktades till mig vill jag bara säga att jag troligen inte hinner deltaga mer i diskussionen förrän efter helgen, men återkommer då.
Trevlig helg.
Rickard skrev:
JohnT skrev: i "Omöjlig Ubåt" berätttas om en ubåt som identifierades som Wiskey-klass visade tornet utanför Mälsten.
En snabb kommentar bara kring det. I boken redovisas alltså en misstänkt ubåtsobservation vid Mälsten i maj 1983. I boken finns åtta tecknade bilder, varav fem till synes visar ett torn med en flagga och där egentligen bara den sista teckningen är lik en Whiskeyubåt.
Känner du att de teckningar som inte liknar en wiskey ubåt pekar mot någon annan stats ubåtar?
Eller att de teckningarna direkt motsäger wiskey-klass?

Rickard skrev: Skall man vara lite jobbigt misstänksam så står det "Observatörernas teckningar" nedanför, men jag kommer inte ifrån att de ser ut att vara ritade med exakt samma teckningsstil. Oklart förstås, kanske är de avritade från ett original, men då är det inte längre de riktiga teckningarna och man vet inte vilka detaljer som kanske eller kanske inte förlorats.
Om man läser SOU 1995:135 (s349-350) så fanns det uppenbarligen tecknare som hjälpte till att visualisera vid "förhören" av vittnen.

Rickard skrev:
Det framgår faktiskt inte heller att den "identifierades" som Whiskey, det står:

"Lägger man samman observatörernas bilder blir slutsatsen att de sett en Whiskeyubåt."

Vems slutsats detta är framgår inte och är mest sannolikt författarens egen.

Som alltid är det också svårt att resonera om sannolikheter, men här menar man att bara någon vecka efter Sveriges offentliga utpekande av Sovjet 1983 som Sovjet nekade kategoriskt till (och det senare inte visar sig finnas några svenska bevis för heller) så skall en Whiskey åkt runt i ytläge mitt på dagen i vackert väder under någon minuts tid.
Hur skulle det vara kopplat till varandra?
Om Sovjetunionen ser att de svenska indicierna är så svaga att de inte behöver anstränga sig för att förneka,
var för skulle man då ta hänsyn till det ?
Rickard skrev: Författaren talar om att den kanske var tvungen att bryta ytan på grund av att passera en grundklack, men tittar man i området så finns det ett antal möjliga passager där med stort djup - och som inte rimligen tvingar att man på främmande nations inre vatten skall behöva åka i ytläge en minut i ett område där det ett halvår innan sprängdes skarpa minor mot misstänkta ubåtar.
Om det var samma makt som kränkte vid bägge tillfällena så bör man ha fått en bild av var minlinjerna låg, Dvs spärrande farleden.
Ubåten visade sig på en plats där det inte fanns något skäl att placera en minlinje, för långt i från farleden och för nära själva mälsten.
Det är ju inte alls långt ifrån hydrofonlinjen som har fått sådan upmärksamhet kring hårsfjärdenincidentet.

Rickard skrev:
Den åkte dessutom med hög fart och ett kraftigt svall runt tornet. Skulle man till äventyrs tvingas till ytan för att passera "en grundklack" så bör det vara en mycket stor sådan som kräver så lång tid vid ytan i hög hastighet, men som man lätt hade kunnat undgå genom välja annan väg.

Utifrån den lilla mängd information som finns tillgänglig från denna händelse så känns det just som en "uppvisning", vars syften man bara kan spekulera i. Noterbart är att just i dagarna då inleddes även incidenten i Sundsvall med ett mycket stort antal upptäckta ubåtar på kort tid, bland annat en mängd inne i själva hamnområdet.
Ja, och därför anser jag att detta tillfälle är ett exempel där kränkarens handlingsmönster stämmer in i teorin om att det i bland utfördes provokativa kränkningar för att splittra svenska flottans resurser.

Mvh
/John

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 14 februari 2015, 17:34

Ola Frithiofson skrev:Som jag skrev till JohnT det är inte Ola Frithiofson ni argumenterar emot utan de soldater vid Mälsten som gjorde observationen. Självklart går det att sätta vilken flagg som helst på ett fartyg. Den som satt där var västtysk och fartygets namn var Borkum Riff, vilket är lika med det namn som fyrfartyget bar. märkligt är det och märkligt att fartygets beteende, det finns inte två fartyg med samma namn i ett nationellt fartygsregister. Kanske hette fartyget Borkum Riff och något mer? I så fall möjligt. Säkert hade svenska marinen och underrättelsetjänsten koll på vilka fartyg som fanns i närheten av Hårsfjärden i syfte att se vilket land de kom ifrån. I krigsdagböckerna från Örlogsbasen är en del avsnitt överstrukna med svart, men det går att läsa genom det överstrukna. Det överstrukna blir som understrykningar. Det som återkommande är överstruket är namn på västliga civila fartyg.
Fast, nu är det trots allt du som för fram informationen som en "sanning" utan någon källkritisk tanke alls. Om du är lika undermålig i källkritik av andra källor så är det aningens knepigt att värdera den informationen också.

Intervjun du lagt ut utdrag ur pratar t.ex. bland annat om atomubåtar och deras operationer. Har de också varit här runt Sverige?

Ola Frithiofson
Medlem

Inlägg av Ola Frithiofson » 15 februari 2015, 10:44

Har inte haft tid att delta i diskussionen, har bara ögnat som hastigast vad ni skriver om. Här är ett utdrag ur Mälstens krigsdabok om Borkum Riff.
821010-2.jpg
821010-1.jpg

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 15 februari 2015, 13:02

Ser på bilderna att Borkum Riff verkar ha haft en liten kran men de kan inte klarar många ton så det kan inte vara varför man sände in just henne.

Att ett fyrskepp inte svarar på anrop måste ses som något unikt då just att svarar på anrop är ett utav deras specifika uppdrag.

http://www.mijnalbum.nl/Album=SCK8LTCJ#3CUZIP4E

Sökt i alla möjliga nationella fartygsregister men finner ingen annan båt med namnet Borkum Riff dock en annan stavning på samma båt BorkumRiff som ett ord.

http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/ ... 4/brgb.htm

Verkar underligt att ett fyrskepp lämnar sin position, då den enligt uppgift är aktiv 1956–1988 Borkumriff IV på position ♁53° 43′ 0″ N, 6° 23′ 0″ O

Men krigsdagboken lär nog inte ljuga i detta fall och frågan är ju vad hon gjorde vid Mälsten och vad som gav eko 50 m bakom henne, det låter som hon bogserade något nästan.

Gällande Dalasand / Dalasund så finner jag ingen sådan båt men enligt Sven Carlsson så skall en stor kran ha jobbat på platsen den okända båten låg på mellan 01:00 - 03:30

Att en civilbåt men falskt namn och med en kran tillåts jobba mitt i natten under en ubåtsjakt utan att försvaret undersöker detta mycket noga säger mig att försvaret visste exakt vad Dalasand / Dalasund gjorde på platsen.

Ola Frithiofson
Medlem

Inlägg av Ola Frithiofson » 15 februari 2015, 22:58

millgard skrev:Att hänvisa till att man skall ringa någon är inte seriöst. Ring Putin, för all del. ;)

Varför nämns inte dessa i så fall lätt kontrollerade uppgifter i någon av de statliga utredningarna, som enligt Rickard haft tillgång till "all" information, även hemlig sådan?

Varför presenterar du inga källhänvisningar till dina uppgifter? Är det Tunander som spökar igen?
Om Putin. I augusti 1980 deltog jag i Polska Solidaritets ockupation av Leninvarvet i Gdansk, samtidigt med att polska solidaritet tog över där. Jag träffade representanter för stora och lilla förhandlingsdelegationen, samtalade med Lech Walesa, lägger in en bild på honom när han hänger över Leninvarvets grind. Även en bild när de slänger ut flygblad mot folkmassan som samlats utanförvarvgrindarna, tyvärr tog jag bilden upp och ned med min Iphone. Polska solidaritet var väldigt väl organiserade, de kontrollerade hela Gdansk och hade fackföreningsklubbar och avdelningar över hela Polen, ja t.o.m. i Vitryssland. Jag träffade också representanter för KSS-KOR I Warszawa medan gubbar från polska underrättelsetjänsten snokade i närheten. Jag var inte ensam, med var två med polsk bakgrund som tolkar och två andra från svensk arbetarrörelse. Vi var den första delegationen från svensk arbetarrörelse till polska solidaritet. I samband med polska solidaritets 25 års jubileum fick jag ta emot en liten medalj som tack för mina insatser för att stärka polska solidaritet. Vid hemkomsten rapporterade vi nämligen till Pierre Schori och Olof Palme och ett omfattande ekonomiskt och politiskt stöd till polska solidaritet organiserades. Ett gäng som hjälpte till med smugglingen av pengar och nödvändiga saker var svenska kommunister, rättare sagt trotskister. Förbundet kommunist levde en avsomnande tillvaro och några där vill göra en insats, trotskister är som bekant inte så förtjusta i Sovjetkommunismen. Några av dessa chaufförer arresterades och blev sittande i månader i polska arrester. De fick också medaljer 25 år senare.

Det jag gör idag är att söka sanningen om vad som låg bakom den historiskt unika omfattningen och karaktären på ubåtskränkningarna på 1980-talet.

När min far var statssekreterare i försvardepartementet kom en ung Anders Björk på besök, han ville bli befriad från värnplikten för han betraktade sig själv som en för betydelsefull person för att göra lumpen. Själv gjorde jag femton månader som jägarkompanibefäl. Lite problem hade jag med det då min skolchef var lite tokig. Han hade varit frivillig i Vietnam och när vi gjorde eldöverfall ville han vara med själv, då hade han alltid sin M-16 som vapen och sin amerikanska hjälm på sig. Högerman var han också, givetvis.

Om du ska leta efter medlöpare, bör du leta på andra håll. Vilka var det exempelvis inom den svenska marinen, som tog sin lön från de svenska skattebetalarna men i det fördolda arbetade för Reagan och Thatcher istället för sin egen regering?

Intervjun med John Lehman får du vänta på, men jag tror du kommer få möjlighet se den själv. Uppgifterna om Bobby Inman kommer som jag skriver från Bob Woodward, du vet han som avslöjade Watergate och sedan skrev boken Veil om William Casey, skrev jag inte sidan där det står om den svenska spionen från marinen Inman rekryterade? Vidare från kommendörkaptenen och den ansvarige för U.S naval Intelligence Europe på 1970-talet, Robert Bathurst, som blev varnad av sina fd kollegor att hans efterforskningar våren 2000 av vilka Navy Seals som deltagit i ubåtskränkningarna i de svenska vattnen var "physically dangerous". Han slutade inte leta och han dog någon månad efter att varningen utfärdades.

Ola Tunander slår alla, Göran Wallén, Bengt Gustafsson, Nils-Ove Jansson med fler i förmåga att redovisa källor för påståenden. Allt bad talk om honom har bara ett syfte; att undvika ta en sakdebatt med en vad gäller kunskaper om ubåtskränkningarna på 1980-talet överlägsen diskussionsmotståndare.
IMG_0283.JPG
Bilagor
IMG_0278.JPG

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 15 februari 2015, 23:18

Personligen finner jag Ola Frithiofssons/ Tunanders/ Jallais teorier om nationaliteten på Ubåtarna i Hårsfjärden och runt Sveriges kuster på 1980 talet attraktiva eftersom de utgår från ett Strategiskt perspektiv när det söker sina förklaringar på varför Ubåtarna var här.

Jag är av samma uppfattning som Ola Frithiofsson att USAs strategi mot Sovjet radikalt ändrades när Reagan tillträdde som President 1981. Över en natt förändrades strategin från att ha varit containment till att istället bli:

- Vinn kalla kriget mot Sovjet.
- Frigör världen från hotet från kommunismen.

Ovanstående var enligt min uppfattning Reagans övergripande mål när han tillträdde som President.

Jag är överens med Ola att USA använde ekonomiska men även Deception metoder för att nå de nya målen. Strategin användes mot alla länder (GB inkluderat) så varför inte Sverige. Saudi blev tex. en viktig sammarbetspartner för att kunna sätta ekonomisk press på Sovjet genom att få världsmarknadspriset på olja att dala. (Peter Schweizer, Victory). o även i Afganistan. Sedan tycker jag även att teorierna ovan får stöd av framförallt Weinberger,.. men även Sir Keeth Speed när de gör sina uttalanden i SVT.

Med ovanstående i åtanke finner jag det inte otroligt att man skulle ha kunnat genomföra en längre tids Ubåts deception operationer mot Sverige för att pressa på Sovjet och för att framförallt vända den Svenska opinionen mot Sovjet. Jag tror att vi utifrån ett Svenskt perspektiv kan ha en skev uppfattning om kostnaderna och de ev riskerna som USA, GB, NATO skulle kunna ha varit beredda att betala för att garrantera att Sverige fortsatte att vara en Demokrati med starka gemensamma Västliga intressen.

Ola Frithiofsson och jag har helt olika uppfattningar om ovanstående var en bra eller dålig sak. Ola skriver oftast här på forumet utifrån perspektivet att ovanstående var dåligt,.. medan jag istället kan känna beundran för en strategi (om sann) som fungerade så väl att den på mindre än 10 år befriade miljontals människor i Öst Europa från politiskt förtryck, och där Ubåtarna i den Svenska skärgården genom ev. "deception" fick den Svenska opinionen att blir mer uppmärksamma på det mycket reella hotet från öster.

Teorin är som sagt intressant som arbets hypotes, och Ola har i många delar kunnat presentera källor till sina påståenden när vi så har efterfrågat.

Bill.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 16 februari 2015, 06:30

Jag håller med om att det är intressant och till och med troligt att västliga makter OCKSÅ låg bakom kränkningar under perioden 82-89. Däremot är jag inte alls lika övertygad om den partipolitiska biasen som ju blir väldigt tydlig. Det är också så att undervattenskränkningar stadigt pågått såväl innan som efter Reagans administration. Indignationen över att Sverige samarbetat med NATO har jag själv mycket svårt att uppbringa, eftersom jag aldrig sett Sverige som något annat än ett västland, låt vara med ett märkligt politiskt förhållningssätt till USA - kanske för att vi sluppit undan de fasor som övriga Europa undergått och fortsatt kunna likställa diktaturer med demokratier i någon slags politisk kålsuparrelativism.

Intressant med krigsdagboken för övrigt, men det där med Borkum Riff måste nog klarläggas ytterligare innan det håller som hypotes. Vad var det för fartyg egentligen? Och så måste vi nog vara överens om huruvida indikationer i minlinje är ett bevis eller inte på undervattensaktivitet. Som bekant har detta helt förkastats tidigare (dvs när det pekat på illasinnad makt).

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 16 februari 2015, 07:42

Ola Frithiofson skrev:
millgard skrev:Att hänvisa till att man skall ringa någon är inte seriöst. Ring Putin, för all del. ;)

Varför nämns inte dessa i så fall lätt kontrollerade uppgifter i någon av de statliga utredningarna, som enligt Rickard haft tillgång till "all" information, även hemlig sådan?

Varför presenterar du inga källhänvisningar till dina uppgifter? Är det Tunander som spökar igen?
Om Putin. I augusti 1980 deltog jag i Polska Solidaritets ockupation av Leninvarvet i Gdansk, samtidigt med att polska solidaritet tog över där. Jag träffade representanter för stora och lilla förhandlingsdelegationen, samtalade med Lech Walesa, lägger in en bild på honom när han hänger över Leninvarvets grind. Även en bild när de slänger ut flygblad mot folkmassan som samlats utanförvarvgrindarna, tyvärr tog jag bilden upp och ned med min Iphone.

Intervjun med John Lehman får du vänta på, men jag tror du kommer få möjlighet se den själv. Uppgifterna om Bobby Inman kommer som jag skriver från Bob Woodward, du vet han som avslöjade Watergate och sedan skrev boken Veil om William Casey, skrev jag inte sidan där det står om den svenska spionen från marinen Inman rekryterade? Vidare från kommendörkaptenen och den ansvarige för U.S naval Intelligence Europe på 1970-talet, Robert Bathurst, som blev varnad av sina fd kollegor att hans efterforskningar våren 2000 av vilka Navy Seals som deltagit i ubåtskränkningarna i de svenska vattnen var "physically dangerous". Han slutade inte leta och han dog någon månad efter att varningen utfärdades.
Ola, var du där med Jan Mosander? Vet att han var den första i från väst på plats vid Leninvarvet i Gdansk.

Iphone 1980 ? Där skrev du nog fel eller var det en demo ;)

Gällande Navy Seal så har du helt rätt och det står ju i många öppna källor att de var här och övade både med Kustjägarna och Fjälljägarna samt att vissa utav dem t.o.m tilläts vara med på ubåtsjakter tillsammans med kustjägare i deras små kanoter.

Träffade själv flera utav dem bland annat Howard Wasdin från Seal Team Six under vinterövningar långt upp i norr när de skulle lära sig hur det är att strida i riktigt kyla :)

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 16 februari 2015, 08:25

Kent skrev:
Ola Frithiofson skrev: Vidare från kommendörkaptenen och den ansvarige för U.S naval Intelligence Europe på 1970-talet, Robert Bathurst, som blev varnad av sina fd kollegor att hans efterforskningar våren 2000 av vilka Navy Seals som deltagit i ubåtskränkningarna i de svenska vattnen var "physically dangerous". Han slutade inte leta och han dog någon månad efter att varningen utfärdades.
Gällande Navy Seal så har du helt rätt och det står ju i många öppna källor att de var här och övade både med Kustjägarna och Fjälljägarna samt att vissa utav dem t.o.m tilläts vara med på ubåtsjakter tillsammans med kustjägare i deras små kanoter.

Träffade själv flera utav dem bland annat Howard Wasdin från Seal Team Six under vinterövningar långt upp i norr när de skulle lära sig hur det är att strida i riktigt kyla :)
Nu blir det väldigt rörigt, var Navy Seals här både för öva med som mot den Svenska marinen?
D.v.s. de utförde å ena sidan ubåtskränkningar i syfte att synliggöra ett hot från Öst mot Sverige, och sedan var de här, samtidigt, och övade med svenska förband under ubåtsjakterna. Som de själva stod för?

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 16 februari 2015, 08:46

FredH skrev:
Kent skrev:
Ola Frithiofson skrev: Vidare från kommendörkaptenen och den ansvarige för U.S naval Intelligence Europe på 1970-talet, Robert Bathurst, som blev varnad av sina fd kollegor att hans efterforskningar våren 2000 av vilka Navy Seals som deltagit i ubåtskränkningarna i de svenska vattnen var "physically dangerous". Han slutade inte leta och han dog någon månad efter att varningen utfärdades.

Nu blir det väldigt rörigt, var Navy Seals här både för öva med som mot den Svenska marinen?
D.v.s. de utförde å ena sidan ubåtskränkningar i syfte att synliggöra ett hot från Öst mot Sverige, och sedan var de här, samtidigt, och övade med svenska förband under ubåtsjakterna. Som de själva stod för?
Enligt min uppfattning så var det så JA.

Hur skall vi annars tolka det menar du?

Står rätt mycket om detta i Överste Wasdins bok Seal Team Six, kan rekommendera den. http://newsfeed.time.com/2011/05/10/why ... ly-badass/
5. Exotic Training

“Fortunately, in Sweden, only 50 yards away from the ice hole, they had a sauna – and beer. Also in Sweden, I experienced a snowcat for the first time – an armored personnel carrier on tracks that runs on the snow. Troops can shoot at the enemy from inside.”

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 16 februari 2015, 09:02

I lite hast:
millgard skrev: Intressant med krigsdagboken för övrigt, men det där med Borkum Riff måste nog klarläggas ytterligare innan det håller som hypotes. Vad var det för fartyg egentligen?

Det skulle vara väldigt intressant att veta mer om vad det var för fartyg - och om det var just fyrskeppet "Borkum Riff" som var där - ett så pass speciellt fartyg bör vara lättare att komma ihåg och omnämna.

Noterbart är att det ett par dagar innan hade sprängts skarpa minor just där - det berättas att fönsterrutorna skallrade ändå in i Nynäshamn - samt att det detonerades sjunkbomber i stor skala runt om i trakterna.

Att ett fartyg som legat inne i just det området vid denna mycket speciella tidpunkt skulle dels inte svara på anrop och dels inte uppmärksamma yttre signaler som försök att blockera färdvägen med bevakningsbåt och helt enkelt forcera sig över en minlinje som var satt i bruk - är om inte annat anmärkningsvärt.

millgard skrev:Och så måste vi nog vara överens om huruvida indikationer i minlinje är ett bevis eller inte på undervattensaktivitet.

En indikation är väl som ordet antyder just en indikation. Det finns/fanns tänkbara felkällor och det rimliga är ju att tolka sammanhanget. Det finns nog ingen som hävdar att samtliga indikationer i alla minlinjer har varit främmande ubåtar.

millgard skrev:Som bekant har detta helt förkastats tidigare (dvs när det pekat på illasinnad makt).
Vem eller vad har "helt" förkastat detta tidigare? I vilket sammanhang?

Vilka minlinjesindikationer tänker du på och när har detta pekat på illasinnad makt?

Kent skrev:Iphone 1980 ? Där skrev du nog fel eller var det en demo ;)
Jag tolkade det som att Ola fotograferat av ett pappersfoto med iPhone, och att bilden därav av misstag kom att bli upp-och-ned här.

Kent skrev:“Fortunately, in Sweden, only 50 yards away from the ice hole, they had a sauna – and beer. Also in Sweden, I experienced a snowcat for the first time – an armored personnel carrier on tracks that runs on the snow. Troops can shoot at the enemy from inside.”
Delvis off-topic, undrar vad "snowcat" kan vara i detta sammanhang, PBV302?

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 16 februari 2015, 09:15

Rickard skrev:

Kent skrev:Iphone 1980 ? Där skrev du nog fel eller var det en demo ;)
Jag tolkade det som att Ola fotograferat av ett pappersfoto med iPhone, och att bilden därav av misstag kom att bli upp-och-ned här.

Kent skrev:“Fortunately, in Sweden, only 50 yards away from the ice hole, they had a sauna – and beer. Also in Sweden, I experienced a snowcat for the first time – an armored personnel carrier on tracks that runs on the snow. Troops can shoot at the enemy from inside.”
Ahhh så klart, han tog en bild på en bild med sin iphone.. :)

Skulle gissa på att "snowcat" i detta fallet var Bv 206 eftersom det var dessa som vi hade flest utav och de gick fint i djup snö.

Det borde att gå fram mer info om Borkum Riff & Dalasand/Dalasund idag då vet namnet på många som var på plats vid detta tillfälle och en sådan båt som Borkum Riff glömmer man inte om man sett.

Dalasand/Dalasund verkar ha varit Belos själv som "bytt namn" eller någon annan ubåtsbärgningsfartyg men att ett utländskt sådant skulle varit på plats har jag inte läst eller hört något om.

Belos är ju godkänd för Nato Submarine Rescue System, NSRS.

http://4.bp.blogspot.com/-ztf7ERLnmSI/T ... V+1+02.jpg

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 16 februari 2015, 09:35

Kent skrev:Ser på bilderna att Borkum Riff verkar ha haft en liten kran men de kan inte klarar många ton så det kan inte vara varför man sände in just henne.

Att ett fyrskepp inte svarar på anrop måste ses som något unikt då just att svarar på anrop är ett utav deras specifika uppdrag.

Sökt i alla möjliga nationella fartygsregister men finner ingen annan båt med namnet Borkum Riff dock en annan stavning på samma båt BorkumRiff som ett ord.

Verkar underligt att ett fyrskepp lämnar sin position, då den enligt uppgift är aktiv 1956–1988 Borkumriff IV på position ♁53° 43′ 0″ N, 6° 23′ 0″ O

Men krigsdagboken lär nog inte ljuga i detta fall och frågan är ju vad hon gjorde vid Mälsten och vad som gav eko 50 m bakom henne, det låter som hon bogserade något nästan.
Att det skulle ha varit just fyrskeppet, Borkum Riff, kan vi närmast utesluta. För det första, man flyttade enbart fyrskepp när de skulle underhållas på varv. I övrigt låg de fast förankrade via kättingar i botten och utgjorde en ganska viktig del i fyrsystemet runt kusterna.
Visserligen hade fyrskeppet Borkum Riff maskinerier för att kunna köra själv, men fartyget som sådant var inte konstruerat för att vara speciellt smidigt att framföra. Att det då mitt under sin aktiva tid som fyrskepp tar sig upp till Stockholmsskärgård, är tämligen uteslutet.

Så, eftersökandet efter fartyget bör nog utgå ifrån att namnet är falskt och att det därmed inte var fyrskeppet Borkum Riff som var där.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 16 februari 2015, 09:37

FredH skrev:
Kent skrev:Ser på bilderna att Borkum Riff verkar ha haft en liten kran men de kan inte klarar många ton så det kan inte vara varför man sände in just henne.

Att det skulle ha varit just fyrskeppet, Borkum Riff, kan vi närmast utesluta. För det första, man flyttade enbart fyrskepp när de skulle underhållas på varv. I övrigt låg de fast förankrade via kättingar i botten och utgjorde en ganska viktig del i fyrsystemet runt kusterna.
Visserligen hade fyrskeppet Borkum Riff maskinerier för att kunna köra själv, men fartyget som sådant var inte konstruerat för att vara speciellt smidigt att framföra. Att det då mitt under sin aktiva tid som fyrskepp tar sig upp till Stockholmsskärgård, är tämligen uteslutet.

Så, eftersökandet efter fartyget bör nog utgå ifrån att namnet är falskt och att det därmed inte var fyrskeppet Borkum Riff som var där.
Nej det skulle nog märkas om ett fyrskepp försvann dessutom :D

Så vi har 2 fartyg med falska namn mitt i Sveriges största ubåtsjakt genom tiderna och försvaret anser inte detta var underligt... :thumbsup:

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Inlägg av Wedman » 16 februari 2015, 09:51

Kent skrev:
Rickard skrev:
Skulle gissa på att "snowcat" i detta fallet var Bv 206 eftersom det var dessa som vi hade flest utav och de gick fint i djup snö.
Ja, västliga bedömare trodde uppenbarligen att Bv 206 var bepansrad. Det är säkert möjligt med uppsutten strid från obepansrade bandvagnar men det kan knappast rekommenderas. I strategispelet Arctic Front är de svenska norrlandsbrigaderna representerade som mycket slagkraftiga mekaniserade enheter (för att Bv 206 antogs vara pansrad). Antagligen var det så att utländska bedömare hade svårt att tänka sig att man köpte in nya obepansrade bandfordon på 1970-talet.

Skriv svar