För min del så är det viktigt att jag även utmanar mina egna uppfattningar, inte bara andras.Rickard skrev:Hej John,
tack för ett intressant inlägg med bra frågeställningar. Att kritisk utmana uppfattningar är viktigt.
Jag tro det är ett bra sätt att få andras förtroende.
Trevlig helg.Rickard skrev:
Eftersom frågan delvis riktades till mig vill jag bara säga att jag troligen inte hinner deltaga mer i diskussionen förrän efter helgen, men återkommer då.
Känner du att de teckningar som inte liknar en wiskey ubåt pekar mot någon annan stats ubåtar?Rickard skrev:En snabb kommentar bara kring det. I boken redovisas alltså en misstänkt ubåtsobservation vid Mälsten i maj 1983. I boken finns åtta tecknade bilder, varav fem till synes visar ett torn med en flagga och där egentligen bara den sista teckningen är lik en Whiskeyubåt.JohnT skrev: i "Omöjlig Ubåt" berätttas om en ubåt som identifierades som Wiskey-klass visade tornet utanför Mälsten.
Eller att de teckningarna direkt motsäger wiskey-klass?
Om man läser SOU 1995:135 (s349-350) så fanns det uppenbarligen tecknare som hjälpte till att visualisera vid "förhören" av vittnen.Rickard skrev: Skall man vara lite jobbigt misstänksam så står det "Observatörernas teckningar" nedanför, men jag kommer inte ifrån att de ser ut att vara ritade med exakt samma teckningsstil. Oklart förstås, kanske är de avritade från ett original, men då är det inte längre de riktiga teckningarna och man vet inte vilka detaljer som kanske eller kanske inte förlorats.
Hur skulle det vara kopplat till varandra?Rickard skrev:
Det framgår faktiskt inte heller att den "identifierades" som Whiskey, det står:
"Lägger man samman observatörernas bilder blir slutsatsen att de sett en Whiskeyubåt."
Vems slutsats detta är framgår inte och är mest sannolikt författarens egen.
Som alltid är det också svårt att resonera om sannolikheter, men här menar man att bara någon vecka efter Sveriges offentliga utpekande av Sovjet 1983 som Sovjet nekade kategoriskt till (och det senare inte visar sig finnas några svenska bevis för heller) så skall en Whiskey åkt runt i ytläge mitt på dagen i vackert väder under någon minuts tid.
Om Sovjetunionen ser att de svenska indicierna är så svaga att de inte behöver anstränga sig för att förneka,
var för skulle man då ta hänsyn till det ?
Om det var samma makt som kränkte vid bägge tillfällena så bör man ha fått en bild av var minlinjerna låg, Dvs spärrande farleden.Rickard skrev: Författaren talar om att den kanske var tvungen att bryta ytan på grund av att passera en grundklack, men tittar man i området så finns det ett antal möjliga passager där med stort djup - och som inte rimligen tvingar att man på främmande nations inre vatten skall behöva åka i ytläge en minut i ett område där det ett halvår innan sprängdes skarpa minor mot misstänkta ubåtar.
Ubåten visade sig på en plats där det inte fanns något skäl att placera en minlinje, för långt i från farleden och för nära själva mälsten.
Det är ju inte alls långt ifrån hydrofonlinjen som har fått sådan upmärksamhet kring hårsfjärdenincidentet.
Ja, och därför anser jag att detta tillfälle är ett exempel där kränkarens handlingsmönster stämmer in i teorin om att det i bland utfördes provokativa kränkningar för att splittra svenska flottans resurser.Rickard skrev:
Den åkte dessutom med hög fart och ett kraftigt svall runt tornet. Skulle man till äventyrs tvingas till ytan för att passera "en grundklack" så bör det vara en mycket stor sådan som kräver så lång tid vid ytan i hög hastighet, men som man lätt hade kunnat undgå genom välja annan väg.
Utifrån den lilla mängd information som finns tillgänglig från denna händelse så känns det just som en "uppvisning", vars syften man bara kan spekulera i. Noterbart är att just i dagarna då inleddes även incidenten i Sundsvall med ett mycket stort antal upptäckta ubåtar på kort tid, bland annat en mängd inne i själva hamnområdet.
Mvh
/John