Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Kent
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 8 februari 2015, 19:55

Lars L skrev:Tack kent

Och jag håller delvis med dig. Hur länge som helst klarar man inte av att vara i vattnet. Även om man använder torrdräkt och termounderställ eller vad det kan vara. Kanske finns det någon utbildad attack- eller röjdykare här på forumet som kan svara på vilka tider som är rimligt.
Enligt min upplaga av Taktiskt reglemente för marinens Bassäkerhetsförband s.51 förväntas en motståndares attackdykare klara av att dyksimma i 2 timmar och ytsimma i upp till 3,5 timmar året runt. Även mitt i vintern alltså.
Har rätt mycket att göra med Röjdyk och de siffrorna stämmer ganska bra- Plus att jag själv dykt rätt mycket genom åren och har hypotermiutbildning så jag känner att jag behärskar frågan om kyla i vatten ganska väl.

Lars L skrev: Min uppfattning är att de våta dykarfarkosterna var en del av ett omfattande system bestående av stora konventionella ubåtar, torra miniubåtar, våta miniubåtar eller dykarfarkoster typ Triton, dykarfarkoster typ Sirena, dykarfarkoster typ Proton eller liknande. Och slutligen fritt simmande dykare.
Att dom ibland opererade med stöd från en riktig torr ubåt ( stor eller mini ) och där kunde få värme, vila, mat och annat nödvändigt. Och ibland gömde sig på land med undervattensfarkosterna kvar under vattnet. Och så utgick så att säga kortare expeditioner från antingen den torra ubåten eller från baslägret på land för att lösa olika deluppgifter. På det viset kan den övergripande operationen dra ut på tiden, men tiderna i vattnet behöver inte bli så överdrivet långa.
Vi talar alltså om max kanske 5 timmar uthållighet på dykarna men alla de ubåtsjakter du beskrivit har pågått i flera dygn och ibland flera veckor och då med båtar som spanat aktivt på ytan och svenska soldater på land för att se till att ingen gick iland. Har själv varit med många nätter och suttit med mörkerkikare och spanat ut över en tyst vattenyta och lyssnat och väntat..

Alltså fungerar inte din teori om att man kunnat få stöd i från större ubåt inom 5 timmar eller att man kunde gå iland. Detta gick givetvis fint om ingen visste att man var där men när en ubåtsjakt väl startades så var man ganska så instängd i sin lilla burk nere i det kalla vattnet.

Teorin om våta ubåtar håller helt enkelt inte för dessa ubåtsjakter och kvar återstår då de torra. Vilka torra miniubåtar hade då sovjet, vad jag vet inga bekräftade under 80-90 talet. Ge mig gärna källa om jag har fel.

Lars L skrev: Bildskärmar. Om man har aktiv sonar ( vilket Triton-2 hade ) så behöver man bildskärmar för att se något. Annars är det ju ingen vits med arrangemanget. Det säger väl ändå sig självt? Att sonaren kunde se hinder som ubåtsnät har jag från egen militär utbildning 1996 eller 97. Det sades då att den hade sonar uppåt för att se vattenytan, nedåt för att se botten, åt antingen vänster eller höger, men bara ena hållet, och så framåt Prestandan sades vara mycket god och att hindrande ubåtsnät inte var till någon nytta då den kunde undvika nätet och inte fastna i det. Det är inte så märkligt att den kunde det. Försvarsmakten säger ju att miniubåt typ 1 har samma förmåga. Jag kan inte precisera källan mer. Så jag gissar att du ser det som ett ogiltigt argument.?
1. För att en sonar skall kunna se ett ubåtsnät så måste den sända aktivt. Hade någon ubåt gjort det så hade vi vetat på metern när var den var direkt så de kan inte sänt aktivt under perioder då ubåtsjakt pågick.

2. För oss som dagligen använder sonarer som är i från 80-90 talet (jag vet det är dags att uppgradera :) så vet vi att det är näst intill omöjligt att se en trålvajer som är ganska lik en tråd från ubåtsnät om man inte kommer mycket nära den och förhållandena är ytterst gynnsamma.

3. Om du ser på dagens bästa civila teknik så är det t.ex. Lowrance eller Humminbirds lod med chirf.

På bilden nedan ser du sonar bilden överst och Chirp bilden nedan.
http://www.thehulltruth.com/attachments ... -image.jpg

Som du ser så är de ganska svårt även idag att se små detaljer...

Jag vill påstå att det är helt omöjligt att någon med en sonar i från ubåt kunde se ubåtsnät. Det är fullt möjligt att man kunde se nätet som en störning men att helt säkert kunna säga att det var fråga om en när tror jag skulle vara helt omöjligt.

Vad har du för källa på att miniubåt typ 1 hade samma förmåga??

kblomster
Medlem

Inlägg av kblomster » 8 februari 2015, 20:51

Tack för uppgifterna om dykares uthållighet. Jag är böjd att hålla med om att det finns något som inte stämmer med de här påstådda Triton-kränkningarna. Det förefaller orimligt att man ska ha opererat med sådana tingestar självständigt på sådana osannolika platser som t.ex. inne i Värtahamnen. Antingen var det en annan ubåtstyp, eller så har ryssarna haft någon slags basförmåga inne på svenskt vatten á la Jan Guillous Hamiltonböcker (detta torde vara behäftat med ganska omfattande logistiska problem), eller så finns det någon annan förklaring som vi inte är medvetna om.

Användarvisningsbild
Hugsvala
Medlem

Inlägg av Hugsvala » 8 februari 2015, 21:23

millgard skrev:Intressant vore att få höra din analys av varför en ubåt går i övervattensläge i det aktuella fallet.

Är den mindre underhållande och/eller mindre sensationell gör det absolut ingenting.
Tja, det förefaller ju numera råda konsensus rörande ubåtarnas vilja att bli upptäckta och det är ju bra. Således tänker åtminstone jag att den som gör sig skyldig till ett så "oförsiktigt" förfarande är oerhört säker på sin sak. En fråga som då inställer sig är givetvis hur man kan vara så säker och jovialiskt öppen och synlig på en främmande makts territorium? Svaret på det har väl ingen, förutom de inblandade, varför spekulationer måste ta vid. Jag har lite svårt att utveckla tankar jag har kring detta då politik tydligen inte är tillåtet på detta forum, men omständigheter i vår omvärld och medias agendasättande, tjänstvillighet etc, är för mig viktiga faktorer när man söker efter att förstå den här typen av händelser.

Det var väl varken särskilt sensationellt, underhållande eller konkret men iaf.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 8 februari 2015, 22:32

Det var intressant i alla fall, men kanske du törs vara lite mer konkret?

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Omöjlig ubåt

Inlägg av Rickard » 9 februari 2015, 11:27

kblomster skrev:Köpte för övrigt Omöjlig Ubåt häromdagen och det är ju synnerligen intressant läsning, måste jag säga. Författaren presenterar en mycket stor mängd material men har samtidigt avsiktligen inga som helst källhänvisningar, vilket gör mig lite fundersam.

Nils-Ove Janssons bok "Omöjlig ubåt" är som du skriver intressant och förtjänar att diskuteras i den mån det är möjligt.

Det är en bok som för fram en mycket stor mängd storslagna påståenden (t ex att Spetsnaz var i Hårsfjärden 1982 för att kanske genom självmordsanfall detonera atombomber) men inte redovisar några kontrollerbara källhänvisningar överhuvudtaget till läsaren varför/hur något påstående skulle vara korrekt.

En förvisso känslig fråga, men som är nödvändig ur källkritisk synvinkel, är faktumet att personer som släpper böcker som behandlar skeenden där de själva varit centralt inblandade - inte nödvändigtvis kan betraktas som neutrala. Noterbart exempelvis nu när före detta åklagare Christer von der Kwast ska släppa bok med sin syn på rättegångarna mot "seriemördaren" Thomas Quick.

Det finns åtminstone tre tänkbara anledningar (men säkerligen flera) till att personer släpper böcker för att redogöra sina ståndpunkter och förklara/försvara tidigare handlingar:

1. Man har gjort allting rätt, men har blivit orättvist behandlad av eftervärlden och man vill genom bok berätta den sanna versionen.

2. Man har gjort helt eller delvis fel, men inser inte detta själv och vill genom bok berätta vad man tror är den sanna versionen.

3. Man har gjort helt eller delvis fel och vet om detta, och vill genom bok påverka hur historien skall skrivas.

Jag har naturligtvis inte själv någon kunskap om vilket eller vilka skäl författaren till "Omöjlig ubåt" har. Däremot kan man konstatera att författaren ingått i den lilla och slutna Marina Analysgruppen, som vi vet i sina kvalificerat hemliga rapporter till regeringarna alltid meddelade att man inte hade några bevis på vilken nation som utförde ubåtskränkningarna och att man inte visste vilka ubåtstyper det handlade om.

Det var också så att när statsminister Carl Bildt satte upp de offentligt tillkännagivna ubåtssamtalen med Ryssland i början av 90-talet - och givit militären fria händer att välja material för att lösa frågan - så är det Emil Svensson och just Nils-Ove Jansson som reser till Moskva. Med sig har man "bevisen" på sovjetiska ubåtsintrång, i form av bandinspelningar som senare skulle visa sig innehålla minkar och en taxibåt.

Efter de fiaskoartade förhandlingarna i Moskva tillsattes den vetenskapligt sammansatta ubåtsutredningen 1995. Den konstaterade att utifrån tillgängligt material gick det inte att göra någon nationalitetsbestämning.

Trots detta har Emil Svensson, som alltså tidigare var chef för just analysgruppen, år 2005 skrivit att han vad glad över att det var en hederlig utredning som inte var politiskt styrd och specifikt poängterar att utredningen fick ta del av allt relevant underrättelsematerial.

Nils-Ove Jansson skriver redan 1996 att utredningen är ett "erkännande för marinen och ett avslut i ubåtsfrågan".

Den spektakulära information som läggs fram i boken "Omöjlig ubåt" år 2014 är alltså inte information som existerade under 80- och 90-talen. Det är däremot möjligt att författaren tillgodogjort sig denna kunskap på andra sätt senare, men då boken inte innehåller en enda källhänvisning överhuvudtaget blir det i praktiken omöjligt att granska de påståenden som görs.

Om man nu skall diskutera olika "agendor" är det åtminstone noterbart att bokens utgivning är finansierad av Kungliga Örlogsmannasällskapet med motiveringen att det är bekymmersamt att de finns de som tror att marinen "missbrukat fakta och undvikit att redovisa att kränkningarna även kan ha kommit från västmakterna". Boken skall rimligtvis få läsaren att sluta tro sådant.

Gällande de observationer som redovisas i boken och som hänvisas till av Lars L här tidigare så är det relevant att det finns tidigare tveksamma typbestämningar från författaren.

Under incidenten vid Hårsfjärden 1982 såg ett vittne vad hon beskrev som en mindre ubåt på grunt vatten vid Dalarö. Just Nils-Ove Jansson gör i efterhand tolkningen att det handlade om en sovjetisk Romeo-ubåt. Detta trots att observationen görs på endast tio meter grunt vatten och Romeo är 76 meter lång och 14 meter hög.

Sådana något tendentiösa tolkningar under yrkesutövning är ett skäl till att åtminstone vara lätt försiktig med de typbestämningar som författaren gör i bok i dag.

kblomster skrev:Jag är böjd att hålla med om att det finns något som inte stämmer med de här påstådda Triton-kränkningarna. Det förefaller orimligt att man ska ha opererat med sådana tingestar självständigt på sådana osannolika platser som t.ex. inne i Värtahamnen.
Just påstående om att det kan ha varit en Triton-2 vid Värtahamnen är ganska intressant att studera. I "Omöjlig ubåt" sid 45-47 så berättas om optisk observation av "valryggen" (som diskuterats här på forumet hundratals gånger och det finns en enorm mängd skäl att denna inte är identisk med Triton-2) och det redovisas för de bottenundersökningar som gjordes vid Lilla Värtan, samt att det visas bild på Triton-2 vilket för säkerligen 99 % av läsarna skapar en uppfattning att just Triton-2 är en sannolik förbrytare.

Om man däremot bara studerar detta lite närmare finner man snabbt att det är helt orimligt av flera skäl.

vartan.PNG
vartan.PNG (148.66 KiB) Visad 1176 gånger
1. Uthålligheten på Triton-2 anges till mellan 60-70 sjömil. Lilla Värtan ligger som bekant så djupt in i Stockholms skärgård som det fysiskt går att komma. Om man utgår från Lilla Värtan och tar man halva uthålligheten på Triton-2 så kommer man ungefär till Kanholmsfjärden om man följer farlederna.

Skulle alltså Triton-2 ha startat sin färd ungefär därifrån finns en uthållighetsmässig teoretisk möjlighet att nå Lilla Värtan och komma tillbaka. Det blir praktiskt omöjligt att ha börjat resan särskilt mycket längre ut till havs.

2. Om Triton-2 startar från Kanholmsfjärden och åker med sin maximala hastighet på 5.5 knop så kommer det ta ungefär fem timmars färd för den att nå till Lilla Värtan, enkel resa. Sedan skall farkosten enligt denna teori lagt sig på botten, dykarna ombord utfört någon typ av uppdrag i Värtahamnen, och sedan åkt fem timmar tillbaka.

Händelsen inträffade i april 1983. Som vi sett är det inte möjligt för dykare att vistas stillasittande i tio timmar i aprilkallt Östersjövatten. Bara det diskvalificerar mycket av idéerna med våta farkoster kombinerade med avancerade intrång, de är inte byggda för den typen av långvariga uppdrag och definitivt inte i kallt vatten.

3. Om det hypotetiskt skulle vara så att man ändå skulle åkt med Triton-2 genom hela Stockholms inre skärgård ända fram till Värtahamnen så innebär det en del navigatoriska förmågor. Här menar man att Triton-2 skulle utfört denna resa med hjälp av antingen aktiv sonar eller att intaga ytläge för göra optiska positionsbestämmelser.

Märk väl att detta var endast ett halvår efter den enormt uppmärksammade Hårsfjärdenincidenten. En dykfarkost utan periskop som måste gå till ytan för varje observation är naturligtvis en enorm risk, inte minst kombinerat med ytterst låg uthållighet som gör i praktiken varje form av missöde eller fördröjning fatal. Detta gör ytterligare att ett intrång med denna typ av farkost mycket osannolik.

4. Måtten på Triton-2 stämmer inte heller med de som hittades i Värtahamnen.

Det uppmätta bottenavtrycket i Lilla Värtan var 10-12 meter långt och 1.5 meter brett. Triton-2 var 9.5 meter lång och 1.9 meter bred. Att det skiljer sig i längd skulle kunna förklaras med att farkosten rört sig fram och tillbaka, men i bredd så framgår det att den sjunkit rejält djupt ned i sanden och avtrycket ändå bara var 1.5 meter i sida.

5. Det finns ingen känd förmåga överhuvudtaget för Triton-2 att bli buren av ubåt. Alternativet är att bli buren av ett ytfartyg med kran, vilket är den möjlighet som Nils-Ove Jansson spekulerar kring.

I detta fall skulle det alltså innebära att senast inne på Kanholmsfjärden skulle ett sovjetiskt fartyg öppet med kran lyft ned dykfarkosten i vattnet - utan att bli sedd. Efter att Triton-2 sedan åkt - med aktiv sonar och/eller diverse ytlägen - i fem mil genom inre skärgården, legat ett tag i Värtahamnen, sedan åkt tillbaka på motsvarande sätt - så skall den lyftas tillbaka in i "moderskeppet".

Här kan man bara notera vissa praktiska problem för att göra detta alternativ möjligt.

Dels så måste Spetsnaztrupperna, långt inne på främmande makts inre vatten, på något sätt fästa en lyftanordning kring Triton-2. Sedan behöver fartyget ha sådan lyftförmåga att en nästan tio meter lång metallfarkost fylld med vatten kan dras så pass långt upp att vattnet inuti kan rinna ut, sedan fortsätta lyfta enheten hela vägen upp utan att skada varken farkosten själv eller moderskeppets skrov och sedan sänka in den i ett lastutrymme.

Det menar man skulle ske helt öppet på svenskt vatten och utan att svensk underrättelsetjänst någonsin lyckas avslöja hur detta återkommande spionage gick till.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 9 februari 2015, 14:33

Kent skrev: Cornucopia verkar leva i en fantasivärld när man läser vad han skriver för övrigt. Läs bara analysen om 12,7mm :lol: http://cornucopia.cornubot.se/2015/02/a ... kanna.html
OT för tråden, men han är också en fullständig foliehatt när det gäller GMO. Han kan vara underhållande att läsa, men man bör nog ta allt han säger med rätt stora lass salt.
(Dock var det rätt kul när han tyckte att man skulle vaccinera sig mot säsongsinfluensan, och en massa antivaxxare som följer honom gick i taket.... :-) ).
Slut OT/

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 9 februari 2015, 15:06

Rickard skrev:
Lars L skrev:Enligt min upplaga av Taktiskt reglemente för marinens Bassäkerhetsförband s.51 förväntas en motståndares attackdykare klara av att dyksimma i 2 timmar och ytsimma i upp till 3,5 timmar året runt. Även mitt i vintern alltså.
Det är väl siffror som låter ungefärligt rimliga, även om man sannolikt blir snabbare nedkyld genom att sitta stilla jämfört med att aktivt simma.
Som jämförelse så är vinnartiden i Vidösternsimmet 21 km open water ca 5 h och sista tid är 10 h
"Detta är en tävling på naturens villkor. Vidöstern är en riktigt tuff sjö att simma i. Det blåser ofta 4-7 m/s och dimma kan förekomma. Deltagande sker helt på egen risk. ”Din förmåga att vara väl förberedd, uthållig och att navigera på egen hand sätts på prov.”"

Så en attackdykare bör väl klara detta också :D (dock har väl de utrustning att släpa på) samt hjälp av diverse framdrivningshjälpmedel.

Men när vi börjar prata +12 h uthållighet så måste de rent mänskliga aspekterna som avföringsproblematiken och sömn börja bli en faktor. Jag tror inte man gick upp på land och löste detta då detta lämnar spår. T.ex. som exempel så beskrivs det i litteraturen hur SAS-soldater under Kuwait-krigen bar mer sig detta i plastpåsars för att undvika spår, gäller säkert samma för alla specialförband.

Man kan också vända på resonemangen.
Motståndaren har observerats ha en uthållighet på X dygn, kan röra sig fritt över sensorlinjer m.m. alltså måste ubåten/utrustningen vara beskaffad på ett visst sätt för att detta ska vara möjligt.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 9 februari 2015, 15:27

Probos skrev:Som jämförelse så är vinnartiden i Vidösternsimmet 21 km open water ca 5 h och sista tid är 10 h
"Detta är en tävling på naturens villkor. Vidöstern är en riktigt tuff sjö att simma i. Det blåser ofta 4-7 m/s och dimma kan förekomma. Deltagande sker helt på egen risk. ”Din förmåga att vara väl förberedd, uthållig och att navigera på egen hand sätts på prov.”"

Så en attackdykare bör väl klara detta också :D

En annorlunda faktor är väl möjligen att denna, uppenbart väldigt tuffa, simtävling ändå är i en sjö i augusti. Det bör vara en viss skillnad i vattentemperaturer där jämfört med t ex Östersjön i april. Sedan tror jag fortfarande att en viktig skillnad är att simma aktivt mot att vara stillasittande inuti en dykarfarkost och där nedkylningen sker betydligt snabbare utan fysisk aktivitet.

En uppgift jag har är från boken "Bove and Davis' Diving Medicine" av Alfred A. Bove, sid 567:

"A SDV diver is, according to U.S. Navy, supposed to operate up to 5 hours in water of 13 C and up to 3 hours in 7 C. Recently, a new U.S. heating system has been developed for SDV divers, but this system was not available in the 1980s."

Enligt detta alltså tre timmar verksamhet i sjugradigt vatten.

Det skulle vara intressant att veta medeltemperaturerna i Östersjön per månad?

Probos skrev:Man kan också vända på resonemangen.
Motståndaren har observerats ha en uthållighet på X dygn, kan röra sig fritt över sensorlinjer m.m. alltså måste ubåten/utrustningen vara beskaffad på ett visst sätt för att detta ska vara möjligt.
Det tycker jag låter som ett betydligt vettigare sätt att tänka än att försöka pressa in en uppenbart icke-realistisk farkost i kända kränkningsbeteenden.

Kent skrev: Cornucopia verkar leva i en fantasivärld när man läser vad han skriver för övrigt.
tryggve skrev:OT för tråden, men han är också en fullständig foliehatt när det gäller GMO. Han kan vara underhållande att läsa, men man bör nog ta allt han säger med rätt stora lass salt.
Ett något komiskt inslag är detta, där han dels helt går på allt som sägs i P3-dokumentären - som inte alls innehåller några "erkännanden" om man lyssnar noga. Men här har alltså någon hittat en glasburk med rysk tomatsås på Fårö och det spekuleras i om det kan vara Spetsnaz.

En minuts eftertanke hade nog visat att specialförband på hemliga uppdrag dels inte har med sig föda i burkar av glas och dels inte skulle lämna kvar material på stranden märkt med ursprungslandet.

(Mer off-topic: han är även författare till boken Midvintermörker som handlar om tänkt rysk invasion av Gotland och svenskt motstånd i form av främst Stridsfordon 90 respektive Stridsvagn 122.

Jag har själv gjort femton månaders kompanibefälsutbildning på Stridsfordon 90-familjen och - krigsromantik eller inte - så är det ju spännande och lite kul att läsa om hur 9040-vagnarna bekämpar invaderande ryska förband. Även om det slutar illa. Jag har inte läst fortsättningen än.)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 9 februari 2015, 16:58

Rickard skrev: (Mer off-topic: han är även författare till boken Midvintermörker som handlar om tänkt rysk invasion av Gotland och svenskt motstånd i form av främst Stridsfordon 90 respektive Stridsvagn 122.
Den har jag läst. Helt ok som actionunderhållning, men bristen på omvärldsanalys och så gör att den kändes rätt svag i övrigt. Men det är ju rätt kul att det nästan är mer sabotörer/spetznaz i den än i operation Garbo-boken.
Rickard skrev: Jag har själv gjort femton månaders kompanibefälsutbildning på Stridsfordon 90-familjen och - krigsromantik eller inte - så är det ju spännande och lite kul att läsa om hur 9040-vagnarna bekämpar invaderande ryska förband. Även om det slutar illa. Jag har inte läst fortsättningen än.
Den kanske är roligare om man känner igen sig mer. Jag gjorde lumpen i Karlsborg, men minns inte om jag direkt kände igen några miljöer. Jag har inte heller läst fortsättningen, och är rätt tveksam till att jag kommer att göra det. Tyckte inte att första boken var bra nog för att jag skulle bli sugen på uppföljaren.

kblomster
Medlem

Re: Omöjlig ubåt

Inlägg av kblomster » 9 februari 2015, 17:19

Havsvattentemperaturer i Östersjön: http://www.smhi.se/kunskapsbanken/ocean ... vet-1.6001
Det bara ytvattnet som ändrar temperatur, på ett visst djup blir det inte varmare än ca 5 grader året runt. Vilket djup beror på årstiden.

En annan lite intressant grej med Omöjlig ubåt är att författaren tydligt säger i början av boken att han inte pekar ut något enskilt land, utan bara jämför med "kända utländska ubåtar" så att läsaren kan dra sin egen slutsats om nationaliteten. Varför han bemödar sig med att säga detta istället för att bara säga att han bedömer att det är en ubåt av en viss typ är inte helt lätt att begripa. Är det helt enkelt att han inte vill skriva läsaren på näsan? Möjligt, men det är ju inte riktigt så att han presenterar en mängd alternativ att välja mellan. Vill han vara försiktig och inte uttryckligen utpeka någon av politiska hänsyn? Möjligt, kanske tillochmed troligt. Eller vet han om att han inte har torrt på fötterna och vill gardera sig för framtida forskning? Nja, det är faktiskt svårt att tänka sig, så konspiratorisk vill jag inte vara. Men något vill han, jag förstår bara inte vad.

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 9 februari 2015, 18:09

kblomster skrev:Havsvattentemperaturer i Östersjön: http://www.smhi.se/kunskapsbanken/ocean ... vet-1.6001
Det bara ytvattnet som ändrar temperatur, på ett visst djup blir det inte varmare än ca 5 grader året runt. Vilket djup beror på årstiden.

En annan lite intressant grej med Omöjlig ubåt är att författaren tydligt säger i början av boken att han inte pekar ut något enskilt land, utan bara jämför med "kända utländska ubåtar" så att läsaren kan dra sin egen slutsats om nationaliteten. Varför han bemödar sig med att säga detta istället för att bara säga att han bedömer att det är en ubåt av en viss typ är inte helt lätt att begripa. Är det helt enkelt att han inte vill skriva läsaren på näsan? Möjligt, men det är ju inte riktigt så att han presenterar en mängd alternativ att välja mellan. Vill han vara försiktig och inte uttryckligen utpeka någon av politiska hänsyn? Möjligt, kanske tillochmed troligt. Eller vet han om att han inte har torrt på fötterna och vill gardera sig för framtida forskning? Nja, det är faktiskt svårt att tänka sig, så konspiratorisk vill jag inte vara. Men något vill han, jag förstår bara inte vad.
En tolkning är att han är buden av tystnadsplikt och får inte i någon form uttala sig så att det går att tolka som ett brott mot tystnadsplikten.

Det bygger på att det finns en tystnadsplikt, sedan kan man fråga sig som tidigare i denna tråd varför händelser från 70-,80-,90-talet måste vara hemliga fortfarande. Sitter man på info att Sovjet hade tillgång till viss ubåtstyp så kan jag inte tänka mig någon situation där det skulle kräva hemligstämpel fortfarande. Sovjet/Ryssland vet ju förstås själva vad som fanns och inte fanns. Ev. "sensorers" prestanda och vår förmåga för 20-30 år sedan kan inte spela någon roll idag.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 9 februari 2015, 19:34

kblomster skrev:Havsvattentemperaturer i Östersjön: http://www.smhi.se/kunskapsbanken/ocean ... vet-1.6001

Boken Omöjlig ubåt var kul läsning men kändes för mig mycket vinklad mot att ÖST varit här hela tiden och bara ÖST. Nils-Ove Jansson nämner på en sida om jag minns rätt NATOs miniubåtar resten av boken pekar ut öst ganska så direkt..

Jag kan själv räkna upp flera fall det det är extremt otroligt att kränkande ubåtar varit från öst, t.ex. har vi ju så sent i september 2011 ubåtsjakt inne i Göteborg mitt under en stor NATO övning, knappast rysk ubåt... jag vet vem som larmade flottan först och enligt den personen så fanns det mycket tydliga kännetecken på miniubåten i fråga.

Nils-Ove Jansson nämner inte heller något om de bottenspår från miniubåt som röjdykare fann kring Utklippan efter ubåtsjakten inne i Karlskrona hamn augusti 1983.

Vid Slussen Orust någon gång under tidigt 80-tal (WGS84 58°16'0.7"N 11°46'15.6"E) skulle en vän till mig som är yrkesdykare lägga ner ett bojfäste för en vän. När han var nere och skulle göra fast bojen så han traktorspår på botten på 6-7m djup... tvivlar på att en ubåt från östblocket skulle vågat sig in ändå dit för att lämna utav en miniubåt..

Har skrivit om flera fall på västkusten här tidigare där det också varit extremt otroligt med öst ubåtar. T.ex. inne i Gullmarn samt vid Älgön..

Och givetvis så känner Nils-Ove Jansson till fler fall än vad jag gör så jag ställer mig frågande till varför han inte nämner några utav de fall där det är extremt otroligt med öst ubåtar.

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 9 februari 2015, 20:23

Har läst rätt mycket om ubåtsincidenterna och läser just nu "Omöjlig ubåt" . Har inte orkat läsa hela än.
En fundering till de "våta ubåtar" som spekulerats ha varit inblandade i incidenterna. Det har ju diskuterats om hur länge dykarna har kunnat tillbringa i dem. Men ingen har tagit upp hur utsatta besättningen är för tryckstötar från sjunkbomber och även minor. De har ju inget luftfyllt tryckskrov runt besättningen som skyddar mot tryckstötarna som uppstår.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 9 februari 2015, 21:00

Hej Rickard
Rickard skrev:
JohnT skrev:Ja, Rickard, du får skriva hur du vill, och så länge du inte hävdar att källan är SOU 1995:135 så kan jag bara säga att du använder en massa värdeladdade ord men mycket lite fakta.
Hej John, du får naturligtvis säga så om du önskar. Det är dock givetvis så att om man som du menar sig vara upprörd över att någon använder sig av "värdeladdade" ord, t ex gärna, så bör man själv ha väldigt bra koll på de siffror man bygger sin argumentation på.

Skulle det till och med vara så att man för fram exakta siffror för att bevisa sin argumentation, men som helt saknar källbakgrund, då kan det ju se lite illa ut.

Det finns alltså en inte obetydlig mängd kända tillfällen när ubåtar har observerats i ytläge, vilket verkligen är fullkomligt häpnadsväckande för fientliga ubåtar på spionageuppdrag på annan nations vatten, men jag har givit dig rätt i att vi inte vet det exakta antalet sådana observationer. Det ändrar förstås ändå inte faktumet att detta är enormt besvärande för den klassiska teorin om hemliga sovjetiska anfallsförberedelser via miniubåt, men det är riktigt att det inte är offentligt känt hur många gånger sådan lätt bisarr ytlägesexponering ägde rum och observerades.

Det du i sammanhanget är bekymrad över är dock att jag skrev att ubåtarna "gärna" visade sig i ytläge. Jag har efter din förfrågan tillstått att det är riktigt att det inte är känt hur många gånger detta häpnadsväckande beteende skedde.

När du vill bevisa att detta inte var ofta så skriver du:
JohnT skrev:kan härledas ur att det finns 238 observationer där iakttagna föremål innehåller i undantagsfall uppgifter om hela ubåtar eller ubåtstorn.
jag vill hävda att detta är en missuppfattning från din sida, se nedan.
Rickard skrev: Efter förfrågan gällande siffran 238 så ändrar du denna till 365.
Ja,jag gjorde ett mistag rörande en sifferuppgift.
Jag kan bara säga att jag erkände detta misstag i nästa post jag skrev.

Och jag kan naturligtvis inte bevisa att det skedde i god tro.
Det får varje läsare bedömma själv.
(jag har också flyttat under januari och det har tagit största delen av min ork och fritid)

Vi kan ju också notera att jag i samma post hade citerat dig där DU angav siffran 365 och att det gälde kategori 1 och 2.
Så det vore verkligen urkorkat att medvetet ljuga när det skulle vara så enkelt att se att siffran var fel.

Sedan är frågan hur många gånger du anser att det gynnar sakdiskussionen diskussionen att du tar upp samma misstag från min sida?
Rickard skrev: På ny förfrågan varifrån dessa siffror kommer från hänvisar du till att detta är mängden observationer som klassats 1 eller 2.
Eftersom jag hade citerat dig i min ursprungliga post så har jag svårt att förstå varför du behöde göra en ny förfrågan?
Jag noterar bara att vi är förbjudna av moderatorerna att inte diskutera varandras debattmetodik.

För att kunna få någon reda i vem som har sagt vad så blir jag tvungen att citera hela min post du talar om:
JohnT sön jan 11, 2015 10:55 pm skrev:
Rickard skrev:
Rickard skrev:Nej, jag själv uppfattar inte det som en riktigt trolig förklaring. Den/de främmande makter som opererade med miniubåtar uppträdde bevisligen oerhört oförsiktigt, gärna i helt eller delvis ytläge nära svenska åskådare, och där många hundra optiska observationer fick de högsta klassningarna. Utöver det ett par tusen till som klassades lägre.

JohnT skrev:Nu är jag tvungen att säga att du säger saker som inte står i källorna...
gå tillbaka till SOU 1995 och sluta överdriva om du hävdar att du vill föra en diskusion som leder framåt i själva sakfrågan.
Rickard skrev:I lite hast, men viktigt, förtydliga vad du påstår är felaktigt?
JohnT skrev:Eftersom du motsäger vad som står i sou 1995, som jag citerade i min post sön jan 11, 2015 11:09 am
Har du några andra källor?
Din post då var inte specifikt tydlig vad du avsåg. Men "andra källor", ja, i samma utredning, SOU 1995:135, sid 175, avsnitt 8.1.1.

Sammanlagt 2587 optiska observationer varav 365 av de två högsta klassningarna (1-2).
...
Intressant diskussionsmetod, du frågar om klarifiering in din post "sön jan 11, 2015 12:29 pm"
när jag då ger den klarfieringen och formulerar min fråga mer i detalj, så väljer du att inte svara på min fråga om
"Rapporter om iakttagna föremål innehåller i undantagsfall uppgifter om hela ubåtar eller ubåtstorn. "

till

"miniubåtar uppträdde bevisligen oerhört oförsiktigt, gärna i helt eller delvis ytläge nära svenska åskådare"

?
kan härledas ur att det finns 238 observationer där iakttagna föremål innehåller i undantagsfall uppgifter om hela ubåtar eller ubåtstorn. Vanligare är däremot uppgifter om iakttagna detaljer; detaljer; kupoler, bulor, periskop, master och rör.

Så orden "oerhört oförsiktigt och gärna" är förstärkningsord som du tycker är relevanta för att föra sakfrågan framåt?

Mvh
/John

Notera att jag alltså citerar Rickard själv som redan har angett antalet 365 st och att de är av kategori 1 och 2.

Jag har uppenbarligen gjort ett ytterligare fel, genom att med citatfunktionen klista in ett citat i en mening och sedan inte avsluta meningen med ett frågetecken fått dig att uppfatta min text på ett helt annat sätt än min avsikt.
det är en otydlig syftning det kan jag erkänna.

Min intention var alltså:

"så väljer du att inte svara på min fråga om "
<<citatet som jag ville att Rickard skulle svara på>>
"kan härledas ur att det finns..."

Varvid jag alltså syftade att det kunde härledas härledas utifrån den text av Rickard som jag tidigare i posten hade citerat.

Rickard skrev: Nu önskar jag dock att du påvisar exakt var man kan återfinna att meningen om undantagsfall på sida 85 skall kopplas till delmängden 365.

Jag utgår självklart från att du faktiskt har en konkret källbakgrund, då det skulle vara lite FÖR konstigt att i samma inlägg vara upprörd över andras förstärkningsord ("gärna") och samtidigt driva sin argumentation med specifika tal som ej kan härledas från källorna.
Eftersom du har missuppfattat vad jag skrivit så ser jag ingen möjlighet att påvisa något jag inte har sagt.

Det jag redan hade gjort i den post som du hämtade ditt första direkta citat av mig, är att föra ett resonemang om vilka klassificeringar som är rimliga att ta med om man vill göra en uppskattning av hur många kränkande ubåtar som har synts i övervattensläge och visat både torn och skrov.
Det resonemanget har du inte kommenterat.

Om vi vill föra sakfrågan framåt så finns följande citat från sou1995:135 sidan 271:
Skärpningen i bedömningen framträder mycket tydligt vid en granskning av de enskilda rapporterna. En viss typ av observation, t.ex.
en mast eller ett torn, som beskriver både en horisontell och en vertikal rörelse, ges fram till slutet av 1980-talet normalt bedömningen
2. Senare får en sådan observation inte en starkare bedömning än 3.
Så om ett torn ansågs som 2 så borde en ubåt som visar både torn och skrov knappast klassas lägre, men för at tvara tydlig, det är en slutsats jag drar utifrån källmaterialet, inget som står i källan.

Rickard skrev: Dock, det är givetvis så att efter att du "bottnat" den viktiga frågan om misstänkta förstärkningsord
Det handlar inte om misstänkta förstärkningsord, det handlar om att kunna föra en saklig diskussion där man står för sina åsikter och tydligt framställer skilnaden mellan vad man har källor för, vad man tror sig veta och vad som är löst prat.
Och ju tydligare man är i sakfrågan desto enklare blir det att se om någon annan debatör gör ett medvetet eller omedvetet fel.

och i det här fallet så var det enkelt för dig att se att jag hade fel när jag skrev 238 när det skulle vara 365.
Så jag uppfattar att det gynnar förståelsen av sakfrågan att man är tydlig.

Mvh
/John

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 9 februari 2015, 21:25

Stighult skrev:Har läst rätt mycket om ubåtsincidenterna och läser just nu "Omöjlig ubåt" . Har inte orkat läsa hela än.
En fundering till de "våta ubåtar" som spekulerats ha varit inblandade i incidenterna. Det har ju diskuterats om hur länge dykarna har kunnat tillbringa i dem. Men ingen har tagit upp hur utsatta besättningen är för tryckstötar från sjunkbomber och även minor. De har ju inget luftfyllt tryckskrov runt besättningen som skyddar mot tryckstötarna som uppstår.
De borde haft ett tryckskrov för annars får de hela problematiken med tryckfallssjukan alternativt gå ganska grunt hela tiden. Men samtidigt så saknar de sluss så det talar för att det är samma tryck utanför ubåten som innanför. Men uppenbarligen så har man de klarat sjunkbomber och minor bra eftersom det inte finns några sänkta ubåtar (eller så siktar man väldigt dåligt)

Skriv svar