Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
JohnT
Stödjande medlem 2022

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JohnT » 13 januari 2015, 09:33

Probos skrev:Finns det privata initiativ?
Finns det farkoster som kan misstas för ubåtar? Varför reagerar inte fartyg runt om, kan det beror på att det är något annat?
Ja, Ubåtskapten för en dag 3 900 kr.

ubåten ser ut så här:
Bild

länk
http://www.upplevelsepresent.se/sv/prod ... for-en-dag

Jag tycker det ser ganska lika ut

och att bedömma längden på ett föremål om man inte vet avständet är ju omöjligt

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 13 januari 2015, 09:36

JohnT skrev:
Finns det farkoster som kan misstas för ubåtar? Varför reagerar inte fartyg runt om, kan det beror på att det är något annat?

ubåten ser ut så här:
Bild

länk

Då är det en nobrainer att utesluta eller bekräfta om det är den.
De borde fundera på att måla tornet i en klarröd färg med en stor svensk flagga.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 13 januari 2015, 09:37

Varför är det orimligt? Det finns flera exempel i historien på att en fientlig ubåt som uppträder helt öppet inte drar uppmärksamheten till sig.

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 13 januari 2015, 10:02

millgard skrev:Varför är det orimligt? Det finns flera exempel i historien på att en fientlig ubåt som uppträder helt öppet inte drar uppmärksamheten till sig.
"hidden in plain sight"
Osannolikt kanske är ett bättre ord. Syfte/risk/nytta/konsekvens är intressant att förstå.
Men om det skulle vara en ubåt från främmande makt i övervattensläge så är det intressant hur ett IKFN-perspektivt att hantera, blir nästan ett polisiärt ärende om man inte kan hävda "fientliga avsikter".

kblomster
Medlem

Inlägg av kblomster » 13 januari 2015, 10:05

FM är medvetna om det där företaget och var i kontakt med dem i alla fall i den första ubåtsjakten för att utesluta deras ubåt. Jag finner det osannolikt att de inte skulle kollat i det här andra fallet också.

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 13 januari 2015, 10:21

Det som talar för observationen är förstås vem som gjort observationen.
Men FM klassar detta som en trea, bilden vid Ornö klassades som en tvåa.

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 13 januari 2015, 11:15

Probos skrev:
JohnT skrev:

ubåten ser ut så här:

länk

De borde fundera på att måla tornet i en klarröd färg med en stor svensk flagga.
Denna ubåt kan uteslutas, jag har varit i kontakt med företaget som välvilligt svarat att vid det nämnda datumet så var deras ubåt upptagen på land.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 13 januari 2015, 19:02

Jag tycker mig se en förändring i Kvimans uppfattning angående Ubåtarna.

Kviman sa såhär till Aftonbladet 20000308 på frågan om han trodde att det var en NATO Ubåt i Hårsfjärden 1982.

" – Jag vill inte gissa. Men jag anser att det måste utredas fullt ut vad det fanns för överenskommelser under den här tiden.
– Om man nu gått in med Natoubåtar inomskärs under den här tiden när vi hade sådana besvärligheter med en massa indikeringar och observationer av fientlig verksamhet då är det ju märkligt."

och 20150112 utalar han sig såhär:

"Jag är helt övertygad att det var Sovjet som kränkte oss tidigare och Ryssland nu. Motivet skulle kunna vara rutinmässig krigsplanering – eller att skrämma oss från att inte ha för nära band med, eller gå med i Nato."

Det skulle vara oerhört intressant att få reda på vad han läst, sett o hört efter Mars 2000 som gjort att han idag är så säker på att det var Sovjetiska ubåtar på 80-talet. Har jag rätt om jag uppfattar att förändringen i Kvimans uppfattning inte kom under hans aktiva yrkes utövning utan inträffade efter han fick pension?

Bill.

Användarvisningsbild
Hugsvala
Medlem

Inlägg av Hugsvala » 13 januari 2015, 20:34

Bergman skrev:Jag tycker mig se en förändring i Kvimans uppfattning angående Ubåtarna.

Kviman sa såhär till Aftonbladet 20000308 på frågan om han trodde att det var en NATO Ubåt i Hårsfjärden 1982.

" – Jag vill inte gissa. Men jag anser att det måste utredas fullt ut vad det fanns för överenskommelser under den här tiden.
– Om man nu gått in med Natoubåtar inomskärs under den här tiden när vi hade sådana besvärligheter med en massa indikeringar och observationer av fientlig verksamhet då är det ju märkligt."

"Jag är helt övertygad att det var Sovjet som kränkte oss tidigare och Ryssland nu. Motivet skulle kunna vara rutinmässig krigsplanering – eller att skrämma oss från att inte ha för nära band med, eller gå med i Nato."

Det skulle vara oerhört intressant att få reda på vad han läst, sett o hört efter Mars 2000 som gjort att han idag är så säker på att det var Sovjetiska ubåtar på 80-talet. Har jag rätt om jag uppfattar att förändringen i Kvimans uppfattning inte kom under hans aktiva yrkes utövning utan inträffade efter han fick pension?

Bill.
Denna oerhört märkliga strategi att i ytläge mäta snopp i fullt dagsljus under flera minuter för att skrämma den svenska opinionen att säga nej till NATO, förefaller ju dock inte få önskad effekt. Den nytillträdde moderatledaren Anna Kinberg Batra lovade i sitt tal, när hon blev vald nyligen, att på allvar diskutera ett fullvärdigt Nato-medlemskap. Dessutom är även numera det svenska folkets slagsida i frågan till ryssarnas nackdel, säkert till viss del pga den senaste tidens ubåtshysteri - och alla av media hårdlanserade fd ubåtsjägare som intygar att det var absolut ryssen och ingen annan, som var här och härjade även på 80-talet:
För första gången i MSB:s mätningar är det nu fler som tycker att Sverige bör gå med i Nato än som inte vill ha ett medlemskap. 48 procent svarar att Sverige bör gå med i försvarsalliansen, medan 35 procent anser att Sverige ska fortsätta att stå utanför.
http://www.expressen.se/nyheter/nu-vill ... ed-i-nato/

Nog är det en lika anmärkningsvärd som kontraproduktiv "maskirovkamanöver" om man ska tro på den fetade förklaringsmodellen?

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 13 januari 2015, 21:03

Hugsvala skrev: ..
Dessutom är även numera det svenska folkets slagsida i frågan till ryssarnas nackdel, säkert till viss del pga den senaste tidens ubåtshysteri
..
Personligen är en eller annan ubåt ingenting jämfört med hur ryssland hanterar grannlandet Ukraina just nu.

Men jag måste säga att jag blev förvånad över hur massmedia inte verkar ha lärt sig någonting av åttiotalet,
samma fantastiska förmåga att dra ut allt till sin spets och fantasier om" Putins hemliga oljetanker"

mvh
/John

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 13 januari 2015, 21:18

Bergman skrev:Jag tycker mig se en förändring i Kvimans uppfattning angående Ubåtarna.

Bill.
Nu vågar jag inte vara för säker på vem som sa vad
men om jag kommer i håg det rätt (hinner inte kolla mina källor)
Så med viss reservation med vem som sa vad på nittiotalet -

Kvimans chef, Överste Hansson, sa att han misstänkte sovjetisk spion i "försvarsledningen",
och att ubåten vid hårsfjärden släpptes ut på politiska grunder.

I Fredrik Bynanders bok finns en referens till att någon, jag tor att det varjust Kviman,
har presenterat en teori om att Flottan beordrade eldförbudet för att inte KA skulle få större del av budgeten.

Sedan fanns det någon musikprofessor som tyckte att ubåen Näcken var et så bra namn på en ubåt,
för det var ju inga riktiga ubåtar, utan bara sagofigurer som hade åkt runt i militärernas varseblivning.

Så antalet förklaringar till vad som skedde på åttiotalet är många.

och vilken förklaring man tror på är ju, i brist på tydliga bevis, en fråga om tro.

-- Ja, det gäller mig med --

Go natt
/John

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 13 januari 2015, 21:24

Hugsvala skrev:
Denna oerhört märkliga strategi att i ytläge mäta snopp i fullt dagsljus under flera minuter för att skrämma den svenska opinionen att säga nej till NATO, förefaller ju dock inte få önskad effekt. Den nytillträdde moderatledaren Anna Kinberg Batra lovade i sitt tal, när hon blev vald nyligen, att på allvar diskutera ett fullvärdigt Nato-medlemskap. Dessutom är även numera det svenska folkets slagsida i frågan till ryssarnas nackdel, säkert till viss del pga den senaste tidens ubåtshysteri - och alla av media hårdlanserade fd ubåtsjägare som intygar att det var absolut ryssen och ingen annan, som var här och härjade även på 80-talet:
För första gången i MSB:s mätningar är det nu fler som tycker att Sverige bör gå med i Nato än som inte vill ha ett medlemskap. 48 procent svarar att Sverige bör gå med i försvarsalliansen, medan 35 procent anser att Sverige ska fortsätta att stå utanför.
http://www.expressen.se/nyheter/nu-vill ... ed-i-nato/

Nog är det en lika anmärkningsvärd som kontraproduktiv "maskirovkamanöver" om man ska tro på den fetade förklaringsmodellen?
Faller inte pusselbitarna på plats om man ser vem som vinner på resultatet?

Användarvisningsbild
Hugsvala
Medlem

Inlägg av Hugsvala » 13 januari 2015, 22:12

Probos skrev: Faller inte pusselbitarna på plats om man ser vem som vinner på resultatet?
Jo, visst känns det hela tämligen arrangerat med tanke på hur väl alla rapporter om ubåtar i övervattensläge, som under en ansenlig tid förflyttar sig inomskärs (den rimliga slutsatsen är ju att man vill bli upptäckta och fotade) harmoniserar med ledarredaktioners Rysslandshets, radiodokumentärer som lite tafatt maskeras med kidnappningsupptåg på en känd företagsledare, men som till större delen handlar om ryssarnas kartläggning av den svenska skärgården och andra militära mål. Vi lever i omvälvande tider. Man undrar ju när uttrycket "nysovjeter" ska börja lanseras på allvar?

Ola Frithiofson
Medlem

Inlägg av Ola Frithiofson » 13 januari 2015, 23:12

Det finns idag fyra ryska ubåtar, ungefär, i Östersjön. På 1980-talet fanns det 40, ungefär. Idag har Ryssland lika många ubåtar i Östersjön som Sverige har. Rysslands totala försvarsutgifter är fortfarande bara 10 procent ca av USAs och ungefär lika stora eller lite större än USAs kostnader för underrättelsetjänsterna. USAs försvarsutgifter är lika stora som de nio länder som följer efter USA, inklusive Kina, Ryssland, Frankrike, Storbritannien. Rysslands ubåtskapacitet i Östersjön är mycket begränsad jämfört med 1980-talet men det verkar som om det räcker att säga Ryssland, så ser svenska media en häxa med tillgång till trollkonster som aldrig går att förklara och som just därför är möjliga och med lika onda avsikter som en riktig häxa. idag är deras kapacitet inte större än Sveriges på ubåtssidan, i Östersjön.

Om det var ryska miniubåtar I Stockholms skärgård I oktober hade de behövt ha en moderubåt. Där finns två KILO ubåtar baserade i Östersjön nu och två nya som ska ingå i den ryska svarta havsflottan. Ingen av dem skulle ta sig in i skärgården. De är alldeles för stora. De skulle ha följts, antingen skulle Sverige eller Nato märkt om en KILO kom nära den svenska skärgården.

Ryssland har eller har haft två kärnkraftsubåtar I den norra flottan, vid Kolahalvön, som hör till en särskild GRU enhet. De är utvecklade efter den amerikanska NR 1, de skulle kunna fungera i skärgården. Men om de förflyttades till Östersjön skulle de också ha följts av USA/Nato och Sverige skulle säkert ha fått en rapport om det. De skulle väl i så fall ha förflyttats genom Vita havet – östersjökanalen. De är 40-60 meter så de är inte så små, men de skulle förmodligen transporterats inuti ett fartyg, det hade knappast gått att dölja den transporten. Sverige skulle ha fått vetskap om den transporten.

Om en tanker eller forskningsfartyg såsom den som svenska media ihärdigt lät det spekuleras kring i oktober i fjol hade med sig en SDV hade en sådan ändå inte haft någon uthållighet och varit tvungna att ha en bas i land. Det är inte möjligt ha en rysk bas i den Stockholmska skärgården utan svensk vetskap, det skulle med den inställning som svensk allmänhet har till Ryssland aldrig fungera över tid.

Det finns i praktiken ingen möjlighet för Ryssland att ha miniubåtar som visar sig långa tider och som är här i veckor som det verkar utan att detta är känt för Sverige eller/och Nato/USA. Det finns heller ingen anledning för dem att vara här, varken militär eller politisk.

Det finns heller inte någon större anledning för Nato eller natoländer att vara här. Det får I så fall vara en riktigt häftig konspiration. Jag har svårt att tro på den. Vi lever inte längre med 1980-talets säkerhetspolitiska förutsättningar.

Eftersom den svenska försvarmakten inte kan ge några klara bevis för vad som faktiskt var här och i vilket syfte går det inte att utesluta att det finns en svensk gruppering, för Natoanslutning eller för att vi ska skaffa s.k. A-26 ubåtar eller bara nationalistiskt extrem eller en som till varje pris vill mota en utveckling som leder fram till att de verkliga sammanhangen som förklarar ubåtskränkningarna på 1980-talet uppdagas. En sådan grupp kan möjligen ha hjälp av något Nato land, dra nytta av gamla kontakter från 1980-talets ubåtskontakter. Det skulle gå att låta en eller ett par miniubåtar vara gömda på något sätt i Sverige, möjligen. Sveriges östersjöskärgårdar rymmer en del sådana möjligheter förutsatt en tillräckligt omfattande svensk stöttning med logistik och annat stöd.

När Mikael Holmström informerar den svenska allmänheten är det med en selekterad information. Holmström skriver och jag citerar.

”Av bilden och Kvimans berättelse framgår att ubåtens torn är placerat rätt långt fram på skrovet. Under 1980- och 1990-talets ubåtsjakter så jagade svenska försvaret ofta en ubåt som var cirka 30 meter lång. I efterhand har det kommit fram att sovjetiska specialförband (Spetznas) hade en 30 meter lång ubåt med ett förligt torn. De kunde vara ute tre-fyra veckor.”

Hur känt är det att det fanns en 30 meter lång sovjetisk miniubåt under 1980-talets ubåtsjakter? Vilka är Holmströms källor, har han samma som vi här på Skalman har han ingen grund för det han skriver.

1987 års rapport från Gustafsson och medarbetare visar att det då inte var känt, men man antog ändå att det fanns en hemlig sovjetisk ubåtsklass på mellan 20-30 meter. Pyranjan på 28 meter – om den fungerade tillfredsställande vilket har förnekats från en av dem som framförde Pyranjan - fanns först senare, 1989, i operativt skick och enligt vad som är känt kan den inte ha varit med i Hårsfjärden, Karlskorna med flera ubåtsjakter, de flesta ubåtsjakterna under 1980-talet. det fanns bara ett par exemplar och de skulle inte - om de fungerat och om de varit tillgängliga så som Holmström skriver, kunnat stå för de 365 säkra/ganska säkra ubåtsobservationerna och de 2200 mer osäkra, fler miniubåtar hade krävts. Som granskningen av Gustafssons 1987 rapport visade, det är inte känt var deras baser var, det är inte känt hur de tar sig över östersjön, det är inte känt hur de ser ut, vilka de är.

Däremot är det känt att det fanns åtskilliga västliga miniubåtar – onämnda i Holmströms artikel - NR 1 som var 41 meter och med förligt placerat ubåtstorn, Typ 205 från dåvarande Västtyskland också med förligt ubåtstorn och på 44 meter, italienska Toti på 46 meter. Den italienska Cosmos-klassen, som lades ned först 2004, men som fått en fortsättning i en mer utvecklad version, passar in på ett flertal observationer utmed ostkusten på 1980-talet. De var mellan 20-30 meter, men det missades tydligen i 1987 års rapport – och av Holmström nu när han informerar den svenska allmänheten.

Om det finns fotografier som inte visas, som är bättre än de som vi I allmänheten fått se från 1980-talet, beror det på att en COSMOS eller OBERON eller annan västubåt/miniubåt kunde ha identifierats. Detsamma gäller idag, risken med att publicera bättre bilder är att de skulle visa att det inte handlar om en rysk ubåt.

festis
Medlem

Inlägg av festis » 13 januari 2015, 23:24

Probos skrev:
Probos skrev:
JohnT skrev:

ubåten ser ut så här:

länk

Denna ubåt kan uteslutas, jag har varit i kontakt med företaget som välvilligt svarat att vid det nämnda datumet så var deras ubåt upptagen på land.

Jag satt o tänkte just varför ingen hört av sig till detta företag. Bra gjort!! Så man får alla sånna spekulationer ur världen.
Om denna ubåt nu är icke svensk men är så lik detta företags ubåt, så förstår man att få ute på vattnet reagerat.

Skriv svar