Mina problem med KGB

Skriv svar
annmari
Utsparkad

Re: Mina problem med KGB

Inlägg av annmari » 2 juni 2009, 16:57

Hej!
Hans det kan ha varit ett metallföremål av något slag, dom hade väl mätare som dom följde mig med. Men det kan också vara en sändare , /

/ Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 2 juni 2009, 18:04

Hej!
Jag kommer och kontakta dissidenter i Vitryssland för och hjälpa dom. Risken för problem med KGB finns då , /

/ Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 2 juni 2009, 21:15

Hej!
Jag ska här berätta lite Sergei Kovalev.

Rättegången mot Sergei Kovalev

Rättegångarna mot Petras Plumpa, Povilas Petronis och Virgilus Jaugelis samt Juozas Grazys och Nijole Sadunaite innebar inte slutet för den litauiska Krönikan, inte heller slutet för rättsliga åtgärder mot dess förmodade utgivare. Dagen före julafton 1974 genomför KGB husundersökningar hos ett tjogtal tidigare politfångar i Litauen och förhör dem i flera dagar. Alla får frågor om bland annat den litauiska Krönikan och den litauiska översättningen an nobelpristagaren Alexander Solzjenitsyns Gulagarkipelagen.

Den 23 december 1974 slår KGB också till mot biologen Sergei Kovalev med flera ryska oliktänkande i Moskva. Hemma hos Kovalev finner säkerhetsmännen Gualgarkipelagen på ryska, utgåvor av de ryska och litauiska Krönikorna, en lista över 135 litauiska politfångar med mera. Allt tas i beslag. Några dagar senare arresteras Sergei Kovalev i Moskva och skickas till förhör hos KGB i Litauen.

Rättegången mot Sergei Kovalev inleds ett år senare, den 15 december 1975, inför Litauens Högsta domstol. Rättegången uppmärksammas i västvärlden ledande massmedier och finns beskriven i ett utsmugglat 69-sidigt dokument. Kovalev anklagas för brott mot artikel 70 i den ryska strafflagen, som förbjuder antisovjetisk agitation och propaganda. I anklagelseakten näms bland annat att Kovalev varit med i gruppen för försvar av de mänskliga rättigheterna, undertecknat flera förklaringar till försvar av sovjetiska medborgarrättskämpar som general Pjotr Grigorenko, Vladimir Bukovski, Pjotr Jakir och Viktor Krasin samt att han öppet fördömt den sovjetiska inmarschen i Tjeckoslovakien, landsförvisningen av Solzjenitysn och behandlingen av krimtatarerna. Kovalev anklagas vidare för att ha samlat material till samt redigerat och skickat utomlands flera nummer av den ryska Krönikan över löpande händelser. I detta sammanhang hade han också bevarat tre nummer av de litauiska katolikernas krönika för att återge dem i den ryska krönikan. Sergei Kovalev döms till sju års straffarbete i läger med sträng regim och därefter tre års förvisning inom landet. En rad litauer bland dem Antanas Terleckas, Valerijus Smilkinas, Viktoras Petkus, Mecislovas Jurevicius och Virgilius Jaugelis ville visa sin solidaritet med Sergei Kovalev genom att närvara vid rättegången mot honom. Säkerhetsmän hindrade dem att komma till domstolsbyggnaden eller kastade ut dem därifrån. /

/ Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 2 juni 2009, 21:24

Hej!
En dålig bild på Nijole Sadunaite /

/ Ann-Mari
Bilagor
002.JPG
002.JPG (51.11 KiB) Visad 2607 gånger

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 3 juni 2009, 14:40

Hej!
Ja kära läsare av denna tråd, nu börjar det igen, jag får väl snart vitryska kGB på mig. Jag ringde idag Vitryska ambassaden och sa att dom ska låta frihetskämparna vara ifred, jag sa att jag inte är rädd för KGB. Kvinnan i telefon gick iväg ett tag hoppas dom inte vet vart jag bor. Jag är inte rädd vill jag säga, känner bara att min frihetskänsla för dom förtryckta i Vitryssland blommar upp igen. Denna gång hoppas jag KGB låter mig vara ifred. Har ni synpunkter tages dom tacksamt emot, /

/ Ann-Mari

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 3 juni 2009, 14:48

Det var som tusan, de har behållt namnet 8O

KGB (State Security Agency) of the Republic of Belarus
http://www.kgb.by/eng/

MVH

Hans

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 3 juni 2009, 15:24

Hej!
Men vad säger du Hans om att jag ska hjälpa oppositionen där? jag funderar på och göra en demonstration utanför Vitrysslands ambassad i Stockholm med flera andra, / Hör av dig Hans

/ Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 3 juni 2009, 19:43

Hej!
Jag har idag talat med Vitryska ambassaden i Stockholm och framför min kritik mot deras behandling av oliktänkande och jag ska försöka och arrangera demonstrationer utanför deras ambassad i Stockholm, är någon här intresserad hör av er, /

/ Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 3 juni 2009, 21:38

Hej!
Pga av att jag haft mycket och göra idag så återkommer jag imorgon då jag berättar om Tallinnfyran /

/ Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 5 juni 2009, 19:59

Hej!
Jag kommer här och berätta lite om Tallinfyran, sdm var verksam i Estland under sovjettiden. men innan jag börjar vill jag berätta att jag precis ringde Vitrysak ambassaden i Stockholm och bett dom släppa alla politiska fångar i Vitryssland. Ambassade hälsade mig välkommen och besöka dom, frågan är om jag vågar pga risk för arresternig, för är jag på ambassadområdet så är jag på vitryskt territorium. Vad tror ni kära läsare av denna tråd? Nåväl då börjar vi vår berättelse, vill ändå säga att Kalju Mätik I Tallinnfyran bor idag i förorten Mustamäe i Tallinn, han är god vän till min och min man. Nåväl här börjar berätelsen.

Rättegånge mot Estniska Demokratiska Rörelsen.

Bygganden är omringad och rättsalen bevkad av säkerhetsmän med walkie-talkies. Bara KGB-män och utvalt partifolk släpps in i rättsalen tillsammans med några släktingar till de åtalade. Inga oönskade
personer släpps in. Några avlägsnas med våld från dörren till rättsalen. Det finns ingen information om rättegången på Högsta domstolens anslagstavla. Ingen får föra anteckningar i rättsalen. Den följande redogörelsen bygger därför på material som efteråt skrivits ned av en grupp männiksor i Estland och smugglats ut.

De anklagade
Rättegången äger i huvudsak rum på ryska. Handlingarna i målet är på samma språk. Men de anklagade och vittnena får även använda estniska. Följande står inför rätta:

Sergei Soldatov, född 1933 i Estlands historiska gränsstad mot Ryssland, Narva. Rysk far, estnisk mor. Gift, en som på 16 år. Utexaminerad från Leningrads Polytekniska institut. Mekanisk ingenjör och översättare, även föreläsare vid Talinns Polytekniska Institut (= TPI)

Kalju Mätik, född 1932 i Estlands huvudstad Talinn. Ogift. Examen från TPI, arbetar som elektroingenjör och biträdande föreläsare vid TPI.

Mati Kiirend, född 1939 i Tallinn. Gift, två barn som är tio och ett år gamla. Examen från TPI, värmeingenjör och på senare tid tecknare för filmreklam.

Artem Juskevitj, född 1939 i Volynien. Ukrainare. Gift, 17-årig dotter. Teknisk läroverksutbildning, medlem av kommunistpartiet, arbetar som tolk.

Arvo Varato, född 1932 i Tallinn. Gift, tre barn som är tolv, fem. och två år gamla. Utexaminerad från Tartu- Universitet i södra Estland. Läkare.

Anklagelserna

Åklagaren läser upp anklagelsakten som undertecknats av överstelöjtnant Nikitin, chef för KGBs undersökningsavsdelning. De anklagas för "Antisovjetisk verksamhet" , bland annat genom att de skrivit och spritt Estniska Demokratiska Rörelsens program. De anklagas också för att ha publicerat artiklar i (den underjordiska) tidningen "EEsti rashvuslik hääl" ( Estlands nationella stämma), EEsti Demokraat (Estlands demokrat) Demokrat och Lutj Svoboda ( Frihetsstrålen)- de båda senare på ryska. De anklagades brev till FNsgeneralförsamling och generalsekreterare innehåller enligt anklagelseakten illvilligt förtal av den sovjetiska utrikes,inrikes- och nationalitetspolitiken.

Inför rätta
Mati Kiirend förhörs först. Han tar avstånd från sitt vittnesmål under förundersökningen. Han säger sig ha skrivit under undersökningsprotokollet under tvång och protesterar nu mot undersökarnas sätt. Kiirend vägrar vittna i sakfrågor inför rätta.
Också Kalju Mätik vägrar vittna i sakfrågor, eftersom han inte anser det beslagtagna materialet vara antisovjetiskt.

Domaren Afanasev (avbryter Mätik): Det är domstolens sak att avgöra om materialet är antisovjetiskt eller nite. Ni behöver bara svara på vem ni fick det från och vem ni gav det till.

Mätik svarar genom att anklaga KGBS förhörsledare för oduglighet. De betraktade som antisovjetiskt material tom en artikel från kommunistpartiets tidskrift kommunist, som skildrade maktmissbruket under den stalinistiska "personkultens" tid. Mätik begär en offentlig, allsidig och saklig diskussion av artiklarna, där man visar vilka avsnitt som är antisovjetiska eller förtalande och vilka fakta som är felaktiga. Han påpekar att artiklarna och dokumenten som han står åtalad för är okända för allmänheten.

Försvare

Efter en vecka är det dags för åklagaren att sammanfatta anklagelser och vittnesmål. Han begär fleråriga frihetsstraff för de fyra huvudanklagade- Mätik, Soldatov, Kiirend och Juskevit-medan han nöjer sig med ett kortare villkorligt straff för Arvo Varato, som under förundersökningen och rättegången samarbetar med myndigheterna.

Domarna
Rättens utslag meddelas den 31 oktober 1975. Alla åklagade befinns skyldiga och döms enligt artikel 68:1 i den sovjet-estniska strafflagen. Den motsvarar den (ö)kända artikel 70 i den rsyka strafflagen som handlar om "Antisovjetisk agitation och propaganda" Kalju Mätik döms också enligt artikel 207:1 i den sovjet-estniska strafflagen för "Olagligt vapeninnehav"- ett gammalt gevär m/944.
Kalju Mätik och Sergei Soldatov döms till sex års straffarbete i läger med sträng regim. Mati Kiirend och Artem Juskevitj till fem år med strikt regim. Arvo Varato slipepr nudan med tre års villkorligt straff med fem års övervakning. Varato varnas att dessa tre år kommer att läggas till hans straff, om han någonsin mer ägnar sig åt antisovjetisk verksamhet.

Kampen går vidare
" Tallinnfyran", som Sergei Soldatov, Kalju Mätik, Artem Juskevitj och Mati Kiirend kommit att kallas av andra oliktänkande i sovjet efter rättegången i Tallinn, verkar inte ha blivit knäckt i lägren.

/ Ann-Mari

johjoh68
Medlem
Kontakt:

Inlägg av johjoh68 » 6 juni 2009, 07:44

Ibland funderar jag på att problemet med dessa gamla KGB:are och kommunister .... är det inte bara bäst att gå vidare och köra på som vi gör i västerlandet så lämnar vi dem bakom oss ...... de tillhör ju historien och att ge dem för mycke tuppmärksamhet är ju inget jag önskar..... jag tänker på Putin och hans hejdukar ..... ingorera dem och kör på med business as usual ..... vill de hänga på och köra business så får de lära sig ..... vill de inte så kommer de inte ifatt oss ekonomiskt .....

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 6 juni 2009, 12:03

Hej!
Nej jag tror inte det man måste upplysa folk så att samma saker inte händer igen , / min uppgift är och hålla föedrag om det jag upplevt och upplysa om kommunisms faror

/ Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 6 juni 2009, 13:41

Hej!
jag har en dröm, den drömmen är att göra en stor fest,med politiska fångar från hela före detta sovjetunionen och hela Baltikum, en stor fest i Stockholm och sen utifrån denna fest skapa en fond som ger pengar till alla dom dissidenter som lidit under sovjettiden. I festen skulle det bjudas på mat från hela östeuropa.musik,dans ,ja kultur från Baltikum och övriga sovjetblocket , denna fest skulle bli en stor fest där alla fick träffas och utbyta erfarenheter,/

/ Ann-Mari

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 8 juni 2009, 00:14

Hrm. Månntro det nu inte handlar om en dam som har varit aktiv och nu berättar om sina upplevelser från sitt eget perspektiv. Inget desto mindre eller större.

Bibelsmugglingen till Sovjetblocket förekom och upprätthölls av folk som trodde på sin sak.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 8 juni 2009, 08:40

Jag tycker, att annmaris berättelser har en tydlig prägel av det självupplevda. Att det kanske brister i dispositionen är en annan sak, och alldeles säkert finns det detaljer som kan ifrågasättas. Men säg den skribent på Skalman som aldrig har skrivit någonting som inte en annan har hittat fel i.

/G:son

Skriv svar