Quiz: Efterkrigstiden
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
En Kim till !!! Om man ropar 'Kim' i Korea svarar antagligen millioner.....
Vi fortsätter men KAL...vad har hänt här? Denna gången blev det 'bara' två omkomna och 13 skadade.Bonus för ett par pilotnamn, han som 'landade' och han som framtvingade 'landningen'..../Varjag
Vi fortsätter men KAL...vad har hänt här? Denna gången blev det 'bara' två omkomna och 13 skadade.Bonus för ett par pilotnamn, han som 'landade' och han som framtvingade 'landningen'..../Varjag
- Bilagor
-
- pvo13.jpg (35.31 KiB) Visad 1699 gånger
-
Torbjörn J
- Medlem
Dagen innan jag föddes.... 21 april 1978, KAL från Paris till Seoul via Anchorange får fel på ett navigationsinstrument och hamnar långt ur kurs, in över Kola-halvön. En rysk MiG öpnnar eld, dödar två personer och tvingar piloten till en smått mirakulös landning på en frusen sjö söder om Murmansk. Piloten hette Kim och navigatören Lee.
liten text om det
/Tobbe
liten text om det
/Tobbe
Korean Air Lines Flight 902
Torbjörn - du får rätt för det svaret. Det var KAL's Flight 902 från Paris via Nordpolen till Anchorage i Alaska, sedan Seoul. Med KAL's förmåga till felnavigeringar, hamnade dom över Kola-halvön. En sovjetisk Suchoi Su-15, beordrades skjuta ned 'spionplanet' men dess pilot, Kapten Andrei Bosov, bommade med en missil - den andra träffade Boeing 707'ans vänstra vinge. Splitter dödade 2 pax och sårade tretton. 707:an tappade snabbt höjd och Kapten Bosov förlorade kontakten i moln. Dess kapten, Kim Chang-ky lyckades nödlanda på den frusna Imandra-sjön, 30 mil söder om Murmansk. Kim var en bättre pilot - än hans navigatör, Lee - var på att navigera. Torbjörns fråga!Torbjörn J skrev:Dagen innan jag föddes.... 21 april 1978, KAL från Paris till Seoul via Anchorange får fel på ett navigationsinstrument och hamnar långt ur kurs, in över Kola-halvön. En rysk MiG öpnnar eld, dödar två personer och tvingar piloten till en smått mirakulös landning på en frusen sjö söder om Murmansk. Piloten hette Kim och navigatören Lee.
liten text om det
/Tobbe
http://heninen.net/flight-902/english.htm
-
Torbjörn J
- Medlem
-
Torbjörn J
- Medlem
-
Torbjörn J
- Medlem