Stighult:
Stighult skrev:Tror verkligen någon att Bror Stefenson skulle skydda någon politiker och släppa ut en Sovjetisk ubåt.
Och nu 30 år senare fortfarande hålla tyst om det?
Det är förstås en väldigt relevant fråga.
Om Bror Stefensson handlade under order vore det ju ytterst lätt att säga saker som exempelvis:
"Detta är hemligt. Jag kan inte uttala mig alls."
Eller: "Jag som militär lyder de order jag får. Vilka order kan jag inte närmare gå in på."
Eller något annat i den riktningen. Att däremot skriva böcker i modern tid där han på alla sätt förnekar att ha utfärdat något eldförbud och istället trasslar in sig i delvis olika versioner av samma händelse tyder inte på något sätt på att han handlat under order.
För bara ett fåtal år sedan fick han direkt fråga i DN om han släppte ut ubåten på order av Olof Palme varvid detta dementeras och kallas konspirationsteorier.
Stighult skrev:Sedan förse politiker och egen militär med felaktigt material på besök i Ryssland för att få ett erkännande.
Här är det eventuellt en sammanblandning. Bror Stefensson satt med i 1983-utredningen vars politiker gavs en fullständigt felaktig bild över diverse "entydiga" belägg för sovjetiska ubåtar i Hårsfjärden, men där det egentligen inte fanns några bevis alls för detta.
I Ryssland i början av 90-talet var det dock istället Emil Svensson som hade med sig 3.47-inspelningen tillsammans med den ej korrekta uppgiften att ytan var fri.
Bergman:
Bergman skrev:
Skall vi verkligen tro på att man lägger ut en sonar test anläggning på Mälsten för att lyssna efter Ubåt,.. och sedan hade de ansvariga befälen inte klart för sig om ytan är fri från yttrafik eller inte när man spelade in intressanta ljud.
Detta får enligt min mening Lars Hanson och Kviman att framstå som inkompetenta idioter (dumstruten),.... vilket de absolut inte är/var,.... det var snarare tvärtom,... de var skickliga o lojala yrkes utövare,...
Fast Lars Hansson var ju chef över hela Stockholms Kustartilleriförsvar och Sven-Olof Kviman spärrbataljonchef. De två hade, vad jag kan se, ingen direkt påverkan på varje minut som ägde rum på inspelningsplatsen. Som jag också förstår låg avlyssningsdelen i ett separat hus (kallat "Gösen") och Kviman befann sig säkerligen mest i själva bunkerdelen/ledningscentralen där minlinjerna kontrollerades. Jag kan inte se att dessa två, Hansson och Kviman, skulle ha någon påverkan alls på exakt hur bandinspelningarna gick till vid varje enskilt tillfälle.
Sedan håller jag helt med dig om att dessa både framstår som både skickliga och lojala yrkesmän.
Bergman skrev:
Vad jag menar med att jag älskar cititet "Eftersom det nu dessutom stod klart att man inte kände till ytläget 1982-10-12, räckte detta för att FOI tillsammans med Musac under hösten 2007 skulle resa ett frågetecken om ubåtshypotesen var korrekt eller inte." är att man på uppdragsgivarens order hittat ett sätt att FÖRKLARA att 3.47 ljuden inte var Ubåts ljud.
Jag förstår inte riktigt hur du menar här? Citatet är väl ganska tydligt att ny information som tillkommit kan resa frågetecken kring gamla uppfattningar. Om FOA tidigare blivit givna en inspelning på propellerljud med försäkran om att ytan var fri och därför antagit att det var en ubåt - och långt senare fått veta att ytläget vid samma 3.47-inspelning egentligen inte alls var känt, så bör det "resa frågetecken om ubåtshypotesen".
Festis:
festis skrev:Men vet man isåfall vilken tid Amalia passerade?. Dess kapen bör väll veta tycker man.
Det är möjligt att det finns en tidpunkt angiven i skeppsjournalen. Det enda jag vet som är sagt är att båtens passage stämmer med inspelningen. Då inspelningen inte har någon tidskod vet man dock bara att den ligger någonstans inom en ungefärlig åttatimmarsperiod mellan ca kl 9 och 17.
BOPE-RJ:
BOPE-RJ skrev:Jag kan inte förstå varför man inte hade bättre kontroll på ytan. När jag var på Ubskydd så var det senare än denna och andra händelser.
Hej, och välkommen till diskussionen. Det är alltid intressant med flera personer som varit direkt involverade under dessa perioder.
Gällande ytövervakningen vid Mälsten så tror jag man faktiskt hade bra kontroll. Det är förmodligen hela förklaringen till att 3.47-inspelningen avbröts så tvärt. Det enda felet i sammanhanget är att den som spelade in avsnittet inte gjorde en snabb talkommentar, typ: "Motorbåt rapporterad som närmar sig, stänger av". Då hade vi nog sluppit mycket pinsamheter.
Thule:
Thule2 skrev:Det finns tycker jag motsägelser i det där försvarsrapporterna. För om det finns beskrivningar, och vissa på nära mycket håll så borde man kunnat få minst en antydan varifrån företagen kom.
Jag håller självklart med dig om att detta är konstigt, men nu är det ju svart på vitt just så.
Det existerar ingen anledning för ÖB att ljuga för försvarschefer och regeringen om det
egentligen fanns bevis mot sovjetiska ubåtar.
Thule2 skrev:Men jag anser att det finns inte en chans överhuvudtaget att , med den mängden observationer bilder m.m. som inkommit under närmare 20 år inte går att bestämma nationalitet.
Likväl är det exakt det som
Försvaret, ej några politiker, upprepade gånger påstått inför sig själva, regering och statliga utredningar.
Thule2 skrev:Men att en instängd ubåt skulle av en enskild officer släppas ut, utan att denne har fått det sanktionerat uppifrån liknar Grönköping". Så liberalt och nedåt delegerande tror jag inte ens vårt kära Sverige är.
Självklart är det så att om Bror Stefensson tog beslut om att släppa ubåten så var detta inte "lagligt".
Måhända är det bland annat därför Göran Wallén och Emil Svensson vill ha det till att något medvetet eldförbud överhuvudtaget inte arrangerades av Stefensson den aktuella kvällen.
Kent:
Kent skrev:Vilken politiker menar du VILL ha denna information och tvingas ljuga om media eller någon annan politiker frågar?
Hej Kent, jag tror inte att "plausible deniability" är svaret här. Jag kan inte se att någon ansvarig politiker, t ex stats- eller försvarsministrar, INTE skulle vilja ha sådan information. Om det vore sant att vår närmaste diktaturstat bedrev mer eller mindre öppna krigsförberedelser mot våra kustförsvarsinstallationer vore det ju långt över tjänstefel att INTE vilja veta detta.
Nu i efterhand vet vi ju dock att det inte var på det sättet och utan tvärtom t ex statsminister bland annat i slutet av 1987 helt internt begärde det samlade kunskapsläget om sovjetiska intrång och det visade sig då inte finnas några belägg alls.
Och jag förstår inte helt det med att någon politiker skulle tvingas ljuga om de visste? Om media eller liknande frågar något och svaret är hemligt är det ju bara att just hänvisa till att det är hemligt. Att låta bli att informera sig om en extremt kritisk säkerhetspolitisk fråga för att undvika frågor från media får jag inte att gå ihop.
Kent skrev:Jag tror inte ens ÖB ville veta något om detta, i alla fall inte på pappret.
Här är jag inte heller med? Om så vore det ju också ett extremt tjänstefel att inte orientera sig om faktumet att främmande fientligt sinnad makt bedriver krigsförberedande sabotageverksamhet kring svenska skyddsobjekt. Nu tror jag dock inte att det var det ubåtarna sysslade med och jag tror att ÖB, åtminstone Bengt Gustafsson, har försökt få veta vad de har kunnat, men jag är inte alls säker på att han fått all information i sig.