FredH skrev:Psilander skrev:Efter Sheffield infördes "HANDBRAK" dvs upptäckande fartyg larmade om inkommande robotar övriga genom att läsa ut "HANDBRAK" "HANDBRAK" "HANDBRAK" vilket innebär att man skjuter rems, ökar farten och vänder minsta RCS till. A. Conveyor saknade rems och hängde pga sin storlek inte med i eskortfartygens manövrar.
Jo men så långt är jag med. Men som eskortfartyg måste det vara ett misslyckande om jag klarar mig men inte fartyget jag eskorterar. Min uppgift var så att säga helt meningslös.
Lite som en livvakt som slänger sig i skydd men låter personen man är livvakt åt stå kvar oskyddad.
Din analogi är tyvärr träffande. Tänk dig fem livvakter, av budgetskäl har bara två pistol de övriga batong. Skyddsvästar ej utdelade heller. Angriparen har AK och skjuter från ca 200 meters avstånd. I eskortfartygens läge måste du göra något. Att skjuta rems och hoppas att roboten går förbi hela styrkan är sannolikt bättre än att sitta still och ta en säker träff. Jämför livvakterna igen, de slänger iväg skott mot angriparen. Vilka sannolikt inte gör nämnvärd skada, tar skydd och försöker förhoppningsvis täcka sitt skyddsobjekt.
Hela situationen uppkommer när fartyg som redan av ekonomiska skäl är stympade skall lösa uppgifter de inte är byggda för. Royal Navy var vid den tiden i stort sett en ubåtsjaktstyrka med viss patrullfunktion. Deras luftvärn var både av doktrin och snålhet anppassat för att verka inom ett större system. Det var inte meningen att de själva skulle möta ett lufthot. De skulle verka tillsammans med hangarfartygsgrupper, ha landbaserad AWACS och därmed ha både lång förvaning och högklassigt luftförsvar mellan sig och Stormakt Röd.
Nu är läget att flyganfallen på låg höjd inte kan upptäckas i tid och andra anfall kommer bara uppdykande över en kulle några kilometer ifrån dig. Systemen hinner inte reagera, de är inte anpassade att verka nära kust. Du får inte låsning, vissa system fallerar av andra orsaker. Du har framförallt inget verksamt vapen på ytterst korta stridsavstånd. Knappt med artilleri, det du har är antingen gammalt eller föga tillförlitligt.... Någon smart person hade kommit på att eldrörsartilleri var något som hörde forntiden till. Om denna person hade hamnat i händerna på de besättningar som förgäves försökte få Sea Wolf att låsa på mål eller Sea Dart att överhuvudtaget avfyra, skulle en spontan kölhalning varit trolig....
Var det rätt att sänka Belgrano? Självklart