Hur stort var Sveriges försvar?

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33837
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur stort var Sveriges försvar?

Inlägg av Hans » 25 april 2011, 20:09

ola skrev:
MD650 skrev:Har för mig att Sverige hade det fjärde största flygvapnet.
:)
Stämmer

som då 1949 års krigsorganisation hade flygvapnet 55 divisioner fördelat på 33 jakt, 12 attack och 10 spaningsdivisioner
och då en styrka på ca 1000 stridsflygplan.
Fast mellan 1958-1966 var vi sannolikt 'bara' femma. Källa: Med Invasionen i sikte s. 132 av Tommy Pettersson, en ypperlig bok som jag återkommer om.

Det skulle vara intressant att se sammanställningar av de största flygvapnens olika bestånd sådär 1950, 55, 60, 65 och 70.

MVH

Hans

apersson850
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 29 maj 2009, 23:25

Re: Hur stort var Sveriges försvar?

Inlägg av apersson850 » 28 september 2011, 22:43

Sen är det en del som skiljer på numerär och slagkraft, har jag sett. Vilket säkert är relevant, men det är förstås svårare att bedöma slagkraft än att räkna flygplan.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1199
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Hur stort var Sveriges försvar?

Inlägg av FNP » 10 oktober 2011, 20:31

ola skrev:Sedan finns det ju ett par intressanta frågor kan jag som lekman tycka i alla fall.

1. Hur ville staten/politikerna men framför allt lägga militären lägga sitt krut på i förmåga och i vilket vapenslag
utan att det blev ett sammelsurium av det utan att de bråka allt för mycket mellan varandra ?

2. När då krigsmakten då var som störst i personal 850.000 man var då reserven inräknad i dessa eller fanns det
någon annan form av reserv som hade någon form av gröntjänst ?.

3. När då krigsmakten var som störst mitten av 1900-talet vad hade Sverige då i människor i vapenför ålder som kunde
tas ut för gröntjänst ?.

4. Sedan liten intressant tanke, skulle krigsmakten i mitten av 1900-talet kunnat klara av ett totalt krig och hur länge skulle krigsmakten ansett att de skulle kunna klara av ett totalt krig ?


Hoppas jag inte har brutit mot allt för många regler och paragrafer :)
1.Omedelbart efter VK 2 rådde i princip konsensus mellan politiker och militärledning och till stor del mellan försvarsgrenarna. Från mitten av 50-talet sker sedan följande. Ur statligt perspektiv skedde en förskjutning från ett militärt centrerat säkerhetspolitiskt perspektiv till ett militärindustriellt sysselsättningsperspektiv. Det militära perspektivet var allas hävdande av den egna försvrasgrenens förträfflighet framför övriga. När krubban tömdes bet hästarna friskt. Strategi och hotbilder anpassades allt mer lägligt utifrån rådande inrikespolitisk situation och rådande trender. Till sist var varje svensk försedd med skyddsrum och skyddsmask, men samtliga försvarsgrenar var med hänsyn till hotbild och utgående från kvalité, underdimensionerande.

2. Armén: 300 000 Fältförband, 300 000 Lokalförsvar. Marinen: 75 000 (varav Kustartilleriet 50 000) Flygvapnet: 75 000.
Ålder 19-47 Hemvärnet 100 000 Ålder (15-19, 47-)
Det totala antalet vapenutbildade låg naturligtvis ännu högre, varje år utbildades mellan 35 och 55 000 man.
Jag har sett en siffra som säger att det typiskt fanns 1,2 milj vapenutbildade mellan 19 och 47.

3. Krigserfarenheter visar att uttag på ca 10% av den totala befolkningen är hållbart ur ett helhetsperspektiv. Länder vilka tog ut högre siffror fick stora problem med samhällsfunktioner såsom infrastruktur, industri mm.

4.Ja. Men naturligtvis skulle ett kärnvapenkrig varit svårt att utkämpa, men det skulle det å andra sidan blivit för alla. Från 50-talet och framåt. Beroende på hur kriget utvecklades så fanns lagrade förnödenheter för ca 3 månaders avspärrning och kanske 1 månads strider.

Skriv svar