Republikanism i Sverige

Ben
Medlem

Re: Republikanism i Sverige

Inlägg av Ben » 9 januari 2010, 12:32

Knurd skrev:
Kungahus som består av småbarnsfamiljer och åldringar är lätta att tycka om, och svåra att ställa krav på. Men under 00-talet har kungabarnen blivit ungvuxna, medan Carl Gustaf och Silvia ännu är i sin krafts dagar. Därför kan kungafamiljen framstå som oansvariga snyltare, hur många projekt de än aktiverar sig i.

Kan denna övergångsperiod tänkas ha bidragit till att republikanserna synts och hörts relativt mycket under 00-talet? Och kommer Victorias familjebildande helt sopa undan republikanerna? Vad säger den historiska erfarhenheten?
Jag tror att detta i viss mån handlar om medias förändrade agerande. Nuförtiden är bevakningen av kungafamiljen betydligt hårdare. Även om man sannolikt fortfarande iakttar en viss diskretion, så finns det idag så många sätt för informationen att nå allmänheten.

Jag skulle förmoda att Victorias familjebildande stärker monarkin. Giftermål och små barn ger goodwill. "Hagasessorna" lär vara ett exempel på det.

Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 9 januari 2010, 15:30

a81 skrev:
Jokke skrev:
a81 skrev: Sedan tycker jag att man skall komma ihåg att Sverige sedan mitten av 1970-talet i praktiken är en republik. Kungahuset har endast en ceremoniell roll och fungerar främst som ett slags kulturminne. Så ser det faktiskt inte riktigt ut i andra monarkier (utom möjligen i Japan). (Se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Torekovskompromissen.)
En ceremoniell roll med mycket makt. Ett ämbete som ärvs i ett genetiskt lotteri och inte tillsättas på ett demokratiskt sätt efter kompetens och duglighet. Det ska man också komma ihåg.
Rätt många (såväl folk som är för eller mot monarkin) hävdar att kungahuset har något slags makt, men jag har svårt att se vilken makt det svenska kungahuset haft de senaste decennierna. Finns det något exempel?
Eftersom mitt inlägg togs bort, men inte ditt. Så verkar det som man får säga att kungen är maktlös, men inte tvärtom.

Jag chansar och svarar och se om det får vara kvar. Detta är ju trots allt inte direkt politiskt, utan en diskussion om kungen har makt eller inte. Enligt mig må kungahuset inte ha någon politisk makt, men däremot en stark symbolisk och nationell makt. Med offentliga uttalanden och personliga engagemang har man stort inflytande. Framförallt ger det de kungligas liv, och inte minst deras familjeliv, uttryck för en mängd normer om till exempel familj, härstamning och sexualitet. De bär upp föreställningar om vad som ska anses som ett gott liv och en perfekt familj. Män skjuter älg och gillar bilar - kvinnor är vackra och moderliga. Inomäktenskapligt barnafödande är förstås en förutsättning.

På grund av att det handlar om normer och ideal, så är det svårt att peka på enskilda politiska fråga som kungen har påverkat. Med deras offentliga påståenden/uttalandet kan få inverkan på den allmänna opinionen. Han sitter ju trots allt på en piedestal.

Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 9 januari 2010, 15:35

Ben skrev: Jag tror att detta i viss mån handlar om medias förändrade agerande. Nuförtiden är bevakningen av kungafamiljen betydligt hårdare. Även om man sannolikt fortfarande iakttar en viss diskretion, så finns det idag så många sätt för informationen att nå allmänheten.
.
Jag tycker det fortfarande känns som media är väldigt snälla mot kungahuset. Kvällstidningarna känns som rena reklampelare i dessa bröllopstider. Daniel beskrivs ständigt som en man av folket osv. Men det är möjligt är smickret var ännu större förut.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 9 januari 2010, 15:39

Jokke skrev:Eftersom mitt inlägg togs bort, men inte ditt. Så verkar det som man får säga att kungen är maktlös, men inte tvärtom.
Inlägget som togs bort bestod i huvudsak av politiska kommentarer om monarki och plockades bort av det skälet, inte på grund av din inledande kommentar om att kungen enligt dig har mycket makt.

/Marcus

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 9 januari 2010, 15:45

Jokke skrev:
Jag chansar och svarar och se om det får vara kvar. Detta är ju trots allt inte direkt politiskt, utan en diskussion om kungen har makt eller inte. Enligt mig må kungahuset inte ha någon politisk makt, men däremot en stark symbolisk och nationell makt. Med offentliga uttalanden och personliga engagemang har man stort inflytande. Framförallt ger det de kungligas liv, och inte minst deras familjeliv, uttryck för en mängd normer om till exempel familj, härstamning och sexualitet. De bär upp föreställningar om vad som ska anses som ett gott liv och en perfekt familj. Män skjuter älg och gillar bilar - kvinnor är vackra och moderliga. Inomäktenskapligt barnafödande är förstås en förutsättning.

På grund av att det handlar om normer och ideal, så är det svårt att peka på enskilda politiska fråga som kungen har påverkat. Med deras offentliga påståenden/uttalandet kan få inverkan på den allmänna opinionen. Han sitter ju trots allt på en piedestal.
Nu är väl detta möjligen en annan diskussion, men jag har lite svårt att känna igen den beskrivningen. Prins Bertil var "sambo" i över 30 år långt innan det var en etablerad samlivsform. Om Gustav V har ju som bekant påståtts ett och annat som inte utan vidare skulle passat in i dåtidens moral, men som idag skulle väckt föga uppseende. Om jag inte minns alldeles rätt var han dessutom inte bara intresserad av jakt utan sysslade också med att brodera - knappast en vanlig manlig sysselsättning på hans tid (eller ens nu).

Sedan tror jag att det finns åtskilliga personer utanför kretsen statschef, riksdag och regering som påverkar den allmänna opinionen. Det kan vara kända författare, skådespelare eller andra mediekändisar vilka uttrycker en åsikt i en fråga som de i och för sig inte alltid är experter i.

P.S. Kanske man bland "föregångare" också skulle inkludera Fredrik I, som trots att han var gift med Karl XII:s syster höll sig med en mer eller mindre officiell älskarinna som födde honom två söner. Dylikt uppfattades icke av kyrkans män som någon särdeles god norm för undersåtarna, men det avskräckte icke kungen. Eller varför inte kronprinsessans Margaretas kvinnliga bandylag på 1910-talet?
Senast redigerad av 3 Ben, redigerad totalt 9 gång.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 9 januari 2010, 15:51

Jokke skrev:
Ben skrev: Jag tror att detta i viss mån handlar om medias förändrade agerande. Nuförtiden är bevakningen av kungafamiljen betydligt hårdare. Även om man sannolikt fortfarande iakttar en viss diskretion, så finns det idag så många sätt för informationen att nå allmänheten.
.
Jag tycker det fortfarande känns som media är väldigt snälla mot kungahuset. Kvällstidningarna känns som rena reklampelare i dessa bröllopstider. Daniel beskrivs ständigt som en man av folket osv. Men det är möjligt är smickret var ännu större förut.
Myntet har väl två sidor. För tidningarna handlar det om att sälja lösnummer och om det kan göras genom en granskning av ett gyms finanser, en prins eller prinsessas festvanor, en kungs yttrande om utländska politiska system eller via positiva reportage från Ockelbo, Solliden eller andra platser torde vara skäligen egalt.

Dessutom är det ju så att det numera finns en mängd andra sätt att publicera sig. Den som vill skriva kritiskt om monarkin behöver inte längre publicera sig i bok eller tidning utan kan göra det direkt på Internet. Olika skvallersajter ger spridningsmöjligheter som inte fanns förr.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 9 januari 2010, 16:21

Ben skrev:
Det finns väl knappast så mycket negativt att skriva om kungafamiljen som personligheter. Inte heller är det önskvärt eftersom de helt enkelt är vanliga människor. De är förövrigt enormt tight granskade, så de kan knappast leva ut varenda nyck så offentligheten ser. Kungafamiljen behandlas ofta inte som människor utan symboler som människor projicerar vad de vill på. De har lärt sig att bete sig så också genom att helt enkelt inte visa upp sina personligheter så mycket.

Sen kommer jag ihåg hur mycket skit som kungen fått på grund av hans uttalanden om sultanatet i Brunei och "stekta sparvar" etc.. Så helt positivt har det inte varit alltid. Kungen fick mycket kritik i början av 00-talet och var inte så himla populär längre men detta vände rätt starkt i och med att han uttalade sig om Tsunamin.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 10 januari 2010, 13:06

Jokke skrev:Enligt mig må kungahuset inte ha någon politisk makt, men däremot en stark symbolisk och nationell makt. Med offentliga uttalanden och personliga engagemang har man stort inflytande. Framförallt ger det de kungligas liv, och inte minst deras familjeliv, uttryck för en mängd normer om till exempel familj, härstamning och sexualitet. De bär upp föreställningar om vad som ska anses som ett gott liv och en perfekt familj. Män skjuter älg och gillar bilar - kvinnor är vackra och moderliga. Inomäktenskapligt barnafödande är förstås en förutsättning.

Jo, men hur många har inte makt över oss utan att vara folkvalda? Utöver våra folkvalda politiker har journalister, personer inom näringslivet (också utanför landets gränser), utländska politiker (som vi inte har valt), forskare, och så vidare mycket stor makt. Jag vill inte vara politisk, men jag har svårt att se att kungahuset skulle ha en maktställning som ens är i närheten av dessa (icke-folkvalda) makthavare.

Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 10 januari 2010, 14:35

a81 skrev:
Jokke skrev:Enligt mig må kungahuset inte ha någon politisk makt, men däremot en stark symbolisk och nationell makt. Med offentliga uttalanden och personliga engagemang har man stort inflytande. Framförallt ger det de kungligas liv, och inte minst deras familjeliv, uttryck för en mängd normer om till exempel familj, härstamning och sexualitet. De bär upp föreställningar om vad som ska anses som ett gott liv och en perfekt familj. Män skjuter älg och gillar bilar - kvinnor är vackra och moderliga. Inomäktenskapligt barnafödande är förstås en förutsättning.

Jo, men hur många har inte makt över oss utan att vara folkvalda? Utöver våra folkvalda politiker har journalister, personer inom näringslivet (också utanför landets gränser), utländska politiker (som vi inte har valt), forskare, och så vidare mycket stor makt. Jag vill inte vara politisk, men jag har svårt att se att kungahuset skulle ha en maktställning som ens är i närheten av dessa (icke-folkvalda) makthavare.
Frågan handlar inte om att det finns andra människor som inte är folkvalda har makt. Det finns många sådana. Frågan handlar om kungahuset har makt eller inte. Du påstår att kungahuset varit maktlösa de senaste decennierna, vilket jag inte alls håller med om.

Det finns dessutom en stor skillnad att jämföra kungen med journalister eller forskare. Dessa människor har till och börja med inte föds som "journalister" eller som "forskare" och är yrken som främst är mäktiga i grupp. Jag tycker inte man kan jämföra en forskares makt med en person som har allmän åtalsimmunitet, som finansieras med skattemedel från svenska staten på runt 100 miljoner i apanage och har en sådan stark offentlig roll. Kungen öppnar än i dag riksdagen, han är ordförande i utrikesnämnden och presiderar vid den konselj som hålls när det blir regeringsskifte.

Den stora kritiken mot monarkin idag handlar egentligen inte om kungahusets makt utan främst i tronföljdsfrågan som kritikerna anser är odemokratiskt. Det är själva kärnan i diskussion monarki kontra republik.

I regeringsformen sägs det förbluffande lite om statschefens uppgifter, hans förhållande till riksdagen och riksdagens möjligheter att kontrollera att han sköter sina åligganden. Det finns ingen kontrollmakt när det gäller medlemmarna av kungahuset, och kungahuset är därmed den enda del i statsförvaltningen som inte står under riksdagens konstitutionella granskning.

Republikanerna menar att Sveriges grundlag strider mot portalparagrafen i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Den stadgar att "Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter". Det menar man inte gäller Sverige där en person föds med arvsrätten till posten som statschef.

Denna fråga är givetvis svår att diskutera utan att bli politisk. Mitt syfte med detta inlägg är fortfarande att diskutera kungens ev. makt och försöka förklara varför vissa är kritiska till den svenska monarkin.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 10 januari 2010, 15:08

Jokke skrev:
Republikanerna menar att Sveriges grundlag strider mot portalparagrafen i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Den stadgar att "Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter". Det menar man inte gäller Sverige där en person föds med arvsrätten till posten som statschef.
En diskussion om dylika ting blir nog lätt politisk, men om man ska göra en sådan tolkning lär även den vanliga arvsrätten, den privata äganderätten m.m. strida mot deklarationen. Så om man menar att deklarationen stadgar att alla ska få precis samma start i livet ska vi kanske börja i en annan ända än med monarkin. Måhända ska vi i så fall rentav se bortom Sverige och fundera över skillnaderna mellan olika delar av världen...

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 10 januari 2010, 15:25

Jokke skrev:
Jag tycker inte man kan jämföra en forskares makt med en person som har allmän åtalsimmunitet, som finansieras med skattemedel från svenska staten på runt 100 miljoner i apanage och har en sådan stark offentlig roll.
Det där är fel i sak. I budgeten 2009/10 beräknades anslaget till Kungliga hov- och slottsstaten till knappt 125 miljoner (14 kr per svensk). Detta ska dock inte bara täcka kostnaderna för de offentliga funktionerna och kostnáderna för den kungliga familjen, utan också driftskostnaderna för slotten. Av totalsumman faller ungefär hälften på slottsstaten, dvs. Husgerådskammaren, Bernadottebiblioteket och Ståthållarämbetet. Det handlar alltså om vård av inventarier, löner till anställda osv.

Apanaget är bara den summa som går till hovstaten och största delen av detsamma går f.ö. till löner. (Prop. 2009/10:1, utgiftsområde 1, s. 17-19).

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 10 januari 2010, 20:16

Jokke skrev:Frågan handlar inte om att det finns andra människor som inte är folkvalda har makt. Det finns många sådana. Frågan handlar om kungahuset har makt eller inte. Du påstår att kungahuset varit maktlösa de senaste decennierna, vilket jag inte alls håller med om.
Maktlösa är kanske att ta i, men deras påverkan är liten jämfört med andra icke-folkvalda makthavare.
Jokke skrev:Det finns dessutom en stor skillnad att jämföra kungen med journalister eller forskare. Dessa människor har till och börja med inte föds som "journalister" eller som "forskare" och är yrken som främst är mäktiga i grupp. Jag tycker inte man kan jämföra en forskares makt med en person som har allmän åtalsimmunitet, som finansieras med skattemedel från svenska staten på runt 100 miljoner i apanage och har en sådan stark offentlig roll. Kungen öppnar än i dag riksdagen, han är ordförande i utrikesnämnden och presiderar vid den konselj som hålls när det blir regeringsskifte.
Kan hålla med om åtalsimmuniteten är en stor skillnad. Jag vet egentligen inte orsaken till att kungen (men inte resten av kungafamiljen?) har åtalsimmuniteten, men det är väl något som följer av rollen som statschef? Sedan kan jag hålla med om att exempelvis journalister inte ärver sina yrken. Men som alltid när det gäller populära yrken, så underlättar det ju om föräldrarna haft samma yrke. Inom näringslivet handlar det dock ofta om att maktställningen direkt ärvs.
Jokke skrev:Republikanerna menar att Sveriges grundlag strider mot portalparagrafen i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Den stadgar att "Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter". Det menar man inte gäller Sverige där en person föds med arvsrätten till posten som statschef.
I sådana fall borde alla former av arv strida mot portalparagrafen i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 10 januari 2010, 20:48

Det finns en intressant antologi som heter För Sverige - nuförtiden som handlar om kungen och synen på monarki. Dick Harrison har skrivit en av artiklarna och han menar att ingen svensk regent i historien haft lika mycket makt som Carl XVI Gustaf. Att kungen har blivit en moralisk förebild har i kombination med mediesamhällets och den kommunikationsteknologiska offentlighetens framväxt är enligt Harrison orsak till denna märkliga händelseutveckling.

Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 10 januari 2010, 21:38

a81 skrev: I sådana fall borde alla former av arv strida mot portalparagrafen i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.
Varför det? Kungen och hela hans familj föds med åtalsimmunitet, det gör ingen annan, och det är att födas med andra värden och rättigheter.

Att ärva pengar gör fortfarande inte att du inte står över lagen (i alla fall inte i lagen).

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 10 januari 2010, 22:24

Jokke skrev:
Varför det? Kungen och hela hans familj föds med åtalsimmunitet, det gör ingen annan, och det är att födas med andra värden och rättigheter.
Nu var det i och för sig inte den kopplingen du gjorde i ditt inlägg. Där anförde du arvet av ämbetet som stridande mot deklarationen, inte specifikt arvet av åtalsimmunitet. Frågan är f.ö. om din konklusion är riktig. I regeringsformen står det nämligen:
7 § Konungen kan ej åtalas för sina gärningar. Riksföreståndare kan ej åtalas för sina gärningar som statschef.

Skriv svar