Sovjetisk vardagsstandard

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 oktober 2005, 12:35
Ort: Goteborg

Inlägg av Matsan » 3 juli 2007, 10:02

Jag hare hört att rätt många Östtyskar och Ryssar turistade på Kuba, men jag förmodar att det var förbehållet de mer priviligierade.

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 3 juli 2007, 12:35

Bulldog skrev: Jag trodde ryssarna i Estland var högutbildade personer i högre befattningar men så var det oftast inte, snarare nån sorts arbetskraft invandring. På golvet på en fabrik kunde det finnas ryssar men förmän och högre chefer var oftast Estländare.
Vad jag vet så var levnadsstandarden bättre i de baltiska republikerna jämfört med resten av Sovjetunionen. Administrationen i baltikum var blandad (balter och ryssar).

Min mormor är född i Kaukasus området och flydde på 1920 talet till Finland. Hon har kvar släktingar där, men hon har ingen kontakt med dom längre. Men under 1970 talet så besökte en av hennes släktingar henne. Den kvinnliga släktingen jobbade på en militäranläggning i Sibirien.

Släktingen hade varit väldigt paranoid och trodde att Sovjetiska myndigheter övervakade henne hela tiden. Hon vägrade prata om hur det var i Sovjetunionen. Först när min mormor och hon hade åkt till våran sommarvilla som ligger på en avlägsen ö, så hade hon berättat om livet i Sovjetunionen. Vad hon berättade var att det fanns i praktiken brist på allt. När hon skulle åka tillbaka till Sovjetunionen, hade hon med sig massor av klädder.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Sovjetisk vardagsstandard

Inlägg av Frogman » 3 juli 2007, 14:05

pandersson2 skrev:Tänkte skriva lite exempel om hur det var för den enskilde medborgaren i vardagslivet. Exemplena hämtar jag från Lettlands 80-tal, dvs de kommer från en ekonomiskt mer gynnad region.

Kameror
Det finns ytterst få bilder av släktingar och vänner. Anledning är att man inte att hade kamera. Ville man ha bilder fick man uppsöka en fotograf. De bilder som finns är givetvis svartvita. Liepajas sjukhus har haft en fin bildutställning över sin historia, inte en enda färgbild finns från sovjettiden.

Frogman funderar:
Tvivlar jag på, finns många kameror som antingen tillverkades i USSR eller DDR, den senare på 1970-talet blev
det stora problem för DDR när USSR ökade priserna på sina råvaror som gas och olja samt inte höjde
priserna nämnvärt på kapitalvaror ifrån DDR, som armbandsur, kameror osv.

Tvättmaskin
Min frus familj tillhörde de lyckliga som hade tvättmaskin. Man lade i tvätten, kokade vattnet på spisen, hällde i vatten och tvättmedel varpå det centrifugerades, därefter tog man ur kläderna och lade i nästa omgång för att spara på vattnet.

Kryddor
Salt, svartpeppar och kummin.

Bilar
Numera ett stort problem eftersom vägnätet är dimensionerat för en bil per hyreshus. 92-oktanig Sigulev (egen tolkning av vad den heter på svenska) var standardbilen. Kollektivtrafiken var tät och väl fungerande som ersättning. Ville man förflytta sig var det allmänna transportmedel som gällde.

Frogman funderar:
Läste i en bok som heter "Ryssarna" av en Amerikan som levde på 1970-talet i Moskva, folk kunde
sälja begagnade bilar (inte enbart USSR tillverkade) utan även begagnade diplomatbilar t.ex Mercedes såldes
på en speciell marknad i Moskva, priset var bestämt innan, dock brukade pengar byta hand inofficiellt under provturen. Folk åkte till Moskva för att sälja t.ex citroner om dom kom ifrån
sydligare trakter och köpa bil eller motorcykel hem, speciellt tillstånd behövdes för att besöka
dessa "bondmarknader" i Moskva om man inte kom ifrån därifrån. Förekom säkert i andra stora
städer. Nya USSR bilar fick man köa för. Lastbilar och bussar fick inte ägas privat.

Utbildning
Gratis utbildning, dock inte för alla. Hade du fel bakgrund var det begränsat. Min moster blev utslängd från universitet pga att hon var dotter till en definierad "landsförrädare", min svärfar blev utslängd eftersom han kom från en bondesläkt och sådana hade inget på universitetet att göra. Skulle du studera skulle du vara partimedlem.

Frogman funderar:
Dom män som studerade fick avsätta viss tid åt militärträning, annars var det ett bra sätt att slippa
den hemska militärtjänsten.

Vädring
Okänt fenomen, den värme som finns inomhus skall bevaras (även sommartid).

Frogman funderar:
Vet inte, man brydde sig dock inte om att spara på värmen, utan eldade även för kråkorna.

Gardiner
Vita (obligatoriskt) yttergardiner och eventuellt dekorativa gardiner därtill.

Gräsmattor
Okänt fenomen. Hade man tomt var den nedodlad med blommor och grönfoder. På allmän plats växte det vilt. Gräsklippare fanns ej, varken handjagare eller motordrivna. Ofta hade man även en kolonilott, fullständigt nerodlad.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 3 juli 2007, 14:07

Matsan skrev:Jag hare hört att rätt många Östtyskar och Ryssar turistade på Kuba, men jag förmodar att det var förbehållet de mer priviligierade.
Tja, det var nog mest kulturellt utbyte och militärer som vistades på "frihetsön" som den kallades i Comecon kretsar. Knappast vanliga arbetare som sparat ihop till en semesterresa.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 3 juli 2007, 14:12

En intressant artikel på Wiki i ämnet, http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Soviet_brands
Står mycket om handeln inom Comecon blocket, läste en herrtidning ifrån 1970-talet nyligen och
där står det om Tjeckoslovakien efter Prag-våren. Ryska soldater köper först en stor kappsäck och
sedan 20 nylon-skjortor, dom frågar inte efter storleken, sade en interjvuad expedit. För att lugna ner allmänheten hade Tjeckoslovakiska myndigheter köpt in en del konsumtionsvaror ifrån bl.a Italien, det köpte dom ryska soldater gärna. Deras månadslön för en soldat motsvarar inte mer än en halv nylon-skjorta, men svarthandel med bränsle och annat så får dom råd.

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 oktober 2005, 12:35
Ort: Goteborg

Inlägg av Matsan » 3 juli 2007, 14:30

Frogman skrev:
Matsan skrev:Jag hare hört att rätt många Östtyskar och Ryssar turistade på Kuba, men jag förmodar att det var förbehållet de mer priviligierade.
Tja, det var nog mest kulturellt utbyte och militärer som vistades på "frihetsön" som den kallades i Comecon kretsar. Knappast vanliga arbetare som sparat ihop till en semesterresa.
Jag har fått bilden av att det faktiskt förkomm regelrätta solresor från DDR till Kuba, men jag kan ha helt fel. Det låter som om det skulle varit dyrt, men å andra sidan har vi ju konstaterat att även mycket långa resor inom östblocket kunde var oproportionerligt billiga. Min mors exmake jobbade i nått projekt på Kuba ett tag på åttiotalet och han sa att stranden hade varit full med "turister" från Östtyskland. "Kulturellt utbyte" i olika former förekom ju som du säger alldeles säkert för de bättre bemedlade i hela östblocket.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 3 juli 2007, 14:52

Jo, jag läste boken "undergångens skuggor" om kärnvapenförbanden i Baltikum och under Kuba krisen, så kom robotförbanden sen tillbaka och rökte Kubanska cigarrer.
Läste även en bok om Tu-114, den var tillverkad för att kunna flyga till Kuba med passagerare non-stop, 120 passagerare tog planet, användes flitigt under 1960-talet.

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 oktober 2005, 12:35
Ort: Goteborg

Inlägg av Matsan » 3 juli 2007, 15:06

Var "Undergångens Skuggor" bra? Jag har funderat ett tag på att beställa den.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33802
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 3 juli 2007, 15:21

Här finns det lite läsning om turism i Sovjetunionen med sådan intressanta saker som Society for Proletarian
Tourism
8O och att Röda Arméns museum hade 15 341 besökare 1959.
http://www.yale.edu/macmillan/europeans ... eonker.pdf

MVH

Hans

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 3 juli 2007, 15:22

Jag gillar den, enda att klaga på är ett faktafel "Estniska rubler" står det i ett stycke, fanns inga såna utan dom gick direkt ifrån USSR rubler till Estniska Kroon. Lettland hade en tillfällig valuta däremot
Talonas.

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Inlägg av laitman » 7 juli 2007, 20:21

Hej!
Både Alexander Zuyevs "Fulcrum" och Michael Voslenskys "Nomenklatura" är två böcker som utomordentligt väl beskriver den sovjetiska vardagsstandarden! Zuyevs bok bevisar hur Reagan hade helt rätt då han ansåg att bästa sättet att tvinga kommunismen på knä är att angripa dess starka sida: Förmåga att ackumulera militär kapacitet! Detta trots alla "experter" som i svenska media förklarade hur farlig och ineffektiv Reagans linje är!
Zuyev berättar om det bisarra i det att Sovjet satsade enorma summor på att grunda nya baser och ödsla väldiga summor på att komma över västlig teknologi till sina nyaste vapensystem då officerare och deras familjer som bodde på dessa baser var utan vatten och avlopp. Officerarnas lyxhungriga fruar och flickvänner drevo dessa till galenskap genom sina materiella krav. För att tillgodose dessa krav började de sälja flygplanens och pansarvagnarnas bränsle och smörjmedel på svarta börsen.
När sedan Gorbatjov gav ordern om att tillgripa militärt våld mot exempelvis Estland så klappade allt ihop då en tredjedel av pansarvagnarna och militärfordonen inte kom iväg på grund av ovannämnda handlingar och resten behövde tanka på estniska bensinstationer som var avstängda.Dessa fakta finns att läsa i bland annat Dag Sebastian Ahlanders "Spelet om Baltikum".
Då man talar om sovjetisk vardagsstandard så kan man inte komma förbi sanningen om den sovjetiska nomenklaturan. En priviligerad klass som lever i lyx medan folket lever i elände. Voslensky har helt rätt då han säger att det centrala i sovjetisk vardagsstandard var just nomenklaturans strävan efter världsherravälde. Så länge det existerar en enda demokrati med högre levnadsstandard än i Sovjet så är denna ett hot nomenklaturans privilegier och måste förgöras. Sovjets och nomenklaturans utrikespolitik var helt identiska!
Både Waksmann och Zuyev äro också helt eniga angående maffians ställning i Sovjet. Då vanligt folk inte kan köpa en enda vara lagligt så blir maffians ställning otroligt stark. Maffian i USA skapade sin maktställning då alkohol och narkotika inte gick att få lagligt. I Sovjet, med sin planhushållning, kunde inget fås lagligt; barnmat, strumpor, tvål och annat, utan mutor till den lokala maffiabossen. Waksmann ställer en intressant fråga:"Existerade det en maffia i Sovjet och var den likadan som den i USA?" Hans svar är att den existerade och genomsyrade hela samhället, men den var inte likadan som den i USA emedan på varje ort var det den lokala partichefen eller KGB-chefen som var maffiaboss och "capo di tutti capi" i hela Sovjet var kommunistpartiets generalsekreterare, under de sista åren Gorbatjov själv.
Laitman

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 7 juli 2007, 21:09

Glöm inte medicin ifrån väst, en på jobbet sålde medicinsk utrustning på 1980-talet till Sovjet, många var allergiska där emot penecillin pga protein resterna i USSR tillverkad penecillin. Efter Tjernobyl så såldes mycket utrustning för provtagning. Denna medicin och utrustning var avsedd för eliten.

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Inlägg av laitman » 8 juli 2007, 09:42

Hej!
Också om Zuyev i "Fulcrum" närmast vill redogöra för hur han hoppade av genom att flyga sin MIG-29 till Turkiet så är hans berättelse en ingående studie av sovjetisk vardagsstandard. Genom att gifta sig med dottern till en flygvapenöverste/blivande general tror han att han gifter sig in i nomenklaturan med alla dess privilegier. I själva verket blir han mycket besviken. I mitten av 80-talet så var kännetecknet för sovjetisk vardagsstandard just det att allt var till salu. Översten "säljer" egentligen sin dotter då han kräver att den blivande svärsonen bekostar ett dyrbart bröllop som inte för översten är någonting annat än ett sätt att bjuda sina överordnade på en magnifik fest för att säkra sitt slutliga avancemang till general och de definitiva privilegierna.
Zuyevs egen förman på basen är lika entusiastisk över bröllopet, men snart förstår Zuyev den egentliga orsaken till kommendörens iver att skuffa unga piloter in i äktenskapets hamn. Nämligen så länge piloterna var ungkarlar kunde de fritt äta på officersmässen utan att betala. Nu skall de bo med frun och betala all mat själv, vilket visar sig vara övermäktigt också på en officerslön. Familjen måste svälta medan kommendören uppåt fortsätter att ge samma styrkebesked som tidigare men nu säljer han överskottet av livsmedlen på svarta börsen.
Zuyev upptäcker också snart att han unga fru, uppvuxen inom nomenklaturan, är otroligt bortskämd, slarvig och lyxkrävande. Hennes första krav är att han bör köpa henne en skiddräkt som går att få för sex månaders lön. Så nog hade den sovjetiska vardagsstandarden sina för oss obegripliga sidor.
Laitman

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 9 juli 2007, 11:34

Mer om Sovjetiska kameror...
http://www.commiecameras.com/sov/index.htm

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Sovjetisk vardagsstandard

Inlägg av pandersson2 » 10 januari 2011, 08:52

Jag plockar upp denna gamla tråd igen. Lillflickan hittade en gammal sovjetisk diktbok för barn. Där läste vi den intressanta dikten om barnet som önskade sig vara miljonär. Som miljonär kunde man nämligen äta apelsiner varje dag. Något för alla att tänka på. Sovjetisk miljonärstandard och dröm, att få tag på apelsiner...
Apelsiner har min fru sagt att det fick man en per jul, standardutdelniong och allt togs tillvara!

Skriv svar