"Riksbunkern"

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 2 februari 2007, 15:35

Intressanta svar hittils, men jag undrar lite hur de såg ut de här "LC, LGC och LFC", för en lekman kan det vara kul med någon länk med bilder och så. Får upp massa tokträffar när jag googlar, men det kanske inte finns några hemsidor för det är hemligt?

/Robert

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 2 februari 2007, 15:43

Robert Sköld skrev:Intressanta svar hittils, men jag undrar lite hur de såg ut de här "LC, LGC och LFC", för en lekman kan det vara kul med någon länk med bilder och så. Får upp massa tokträffar när jag googlar, men det kanske inte finns några hemsidor för det är hemligt?

/Robert
Lägg till t.ex. "STRIL 60" i sökningen.

MVH

Hans

Lfc Luftförsvarscentralen
Rgc Radargruppcentral

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 2 februari 2007, 15:46

Dig kan man lita på kamrat hans, tackar. ;-)

/Robert

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 2 februari 2007, 16:30

Robert Sköld skrev:Intressanta svar hittils, men jag undrar lite hur de såg ut de här "LC, LGC och LFC", för en lekman kan det vara kul med någon länk med bilder och så. Får upp massa tokträffar när jag googlar, men det kanske inte finns några hemsidor för det är hemligt?

/Robert
Bra sida

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 3 februari 2007, 00:53

Tackar. Ett fint forum, som komplement till skalman givetvis.

/Robert

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem

Inlägg av Matsan » 5 februari 2007, 13:27

/Robert
Här finns det lite bilder infrån en LGC i Göteborgsområdet: http://hem.bredband.net/rehpat3/bunker/ ... index.html

Nedlagda LGC och LC verkar behandlas rätt ohemligt nuförtiden. En lite rolig parentes är att kommunens LC i min födelsestad Alingsås har köpts av en lokal restaurangägare och håller på att omvandlas till någon form av festlokal. Det verkar vara betydligt striktare med de gamla LFCarna.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 5 februari 2007, 22:10

Kan någon vänlig forumit ge en kort förklaring till vad alla förkortningarna står för? ;-)

Intressant länk Matsan, tackar.

/Robert Sköld

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 5 februari 2007, 22:12

Robert Sköld skrev:Kan någon vänlig forumit ge en kort förklaring till vad alla förkortningarna står för? ;-)

Intressant länk Matsan, tackar.

/Robert Sköld
FV-förkortningar
LC = LedningsCentral för civilförsvaret

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 5 februari 2007, 22:43

Tack.

/Robert

kawasaki 1500
Medlem

Re: "Riksbunkern"

Inlägg av kawasaki 1500 » 16 januari 2008, 00:23

Robert Sköld skrev:Kom av en slump in på flashbacks forum om "urban exploration" och stötte där på en diskussion angående den så kallade "riks-bunkern". Då jag inte ger ett vitten för det forumet så tänkte jag till lite. Har inte vi diskuterat denna "Bunker" här på skalman ett antal tillfällen?

Bunkern sägs ha varit det ställe i bergslagen (eller nån annan stans) dit hela riksdagen/regeringen skulle evakuerats till i händelse av krig. Har den ens funnits annat som fantasifoster hos konspirations(liknande)teoretiker?

Kanske borde denna tråden vara inom militärteknisk historia, men jag tycker nog den passar lika bra här.

/Robert Sköld
Nu har jag äntligen läst igenom ämnet och ber om ursäkt för att jag inte såg meddelandet förrän idag.
Tråden på Flachback var väldigt jobbig mellan varven och mycket strunt skrevs så att moderator stängde tråden istället för att stävja allt skitsnack.
However, det som var/är bra med FB är att det finns så många som springer runt och kollar överallt och dom vill man gärna höra vad dom sett osv.
Tanken var att slippa åka runt på alla misstänkta platser utan att någon som bodde närmare kunde ta en vända förbi och sen meddela resultatet. Nu hann vi inte så långt innan tråden stängdes.
Att det kördes i FB var bl.a. att i andra forum var det "lågt i tak" och diskussionerna blev kraftigt refuserade men i FB stod man s a s risken själv.
Nu hade jag ett par mycket insatta personer att fråga varje gång vi varit ute och rekat.
Dock bytte en av dem jobb och varnade mig vänligen men väldigt bestämt att sluta med mera specifika "adresser" eftersom vi tydligen träffade på känsliga platser.
Jag kan emellertid bekräfta att det har varit olika ställen över tiden och om jag inte överbevisas av någon så har vi nog fyra orter att undra över.
Vi har naturligtvis inte varit inne i någon av dem, för oss räcker det att stå utanför och nöjt konstatera att "det var det ja" och sen dra vidare.
En sak som jag funderar över är att då Stigsonaffären pågick så uppgav hans fru att hon sjutsade/hämtade S vid någon berganl. De bor/bodde i Töreboda och alltså skulle detta ställe ligga i närheten för hon körde väl inte långt upp i Bergslagen för att hämta/lämna honom eller....?
De platser som flera letat på är där det är nationalpark med järnväg, ofta finns bara banvallar kvar, och gärna nå´t litet flygfält någotsånär i närheten plus helst ett berg . Flyfältet behöver inte vara så avancerat. Tänk på WWII då man helt sonica sprängde ner hela kvarter för att fixa en land- resp. startbana.
Numera kan väl alla ta bilen och köra åt alla håll och ändå ha fullt samband via tfn.
Några frågor finns alltså och om det är nån som vet nå´t och känner att man vill delge den kunskapen så svara gärna med ett PM eller ett mail till "riksbenke@hotmail.com" till att börja med.
Kommer framemot våren göra nya turer upp i Bergslagen men det är alltid tidsbesparande att veta någotsånär i vilket härad det kan finnas nå´t.
För det mesta har jag gott om tid p g a ålder.

kawasaki 1500
Medlem

Inlägg av kawasaki 1500 » 16 januari 2008, 00:44

Hans skrev:

/Robert
Lägg till t.ex. "STRIL 60" i sökningen.

MVH

Hans

Lfc Luftförsvarscentralen
Rgc Radargruppcentral
Vad det gäller Stridsledningssystem så finns en bra bok om detta som heter "Spaning mot skyn" av Bernt Törnell med ISBN 91-973900-6-2.
En annan är "Luftens dirigenter" av Bjarne Darwall med ISBN 91-973892-6-9.
Om flygvägbaser finns en mycket intressan bok "Kalla krigets Kronoberg" av Samuel Palmblad ISBN 91-87674-24-6.
Sen har vi nåra texter från webben: FORTV Rapport 2007:1 och
FORTV Rapport 2006:1.
/L

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 17 januari 2008, 00:14

Som du kanske märker Kawasaki1500 så är jag inte alls speciellt insatt i det, men väldigt intresserad.

En sak som slog mig när jag var ute och bilade på semestern i somras, trakterna mellan Töreboda och Karlsborg, det går någon liten väg jag inte vet numret på däremellan. Fick någon viss känlsa där, att det döljde mer än vad man kanske tror vid första anblick. Det är väl något stort naturskyddsområde/nationalpark där i mellan, men så vips, så kommer man ut på en tämligen stor rak och jävligt malplacerad mastodont väg de sista milen innan det återigen blir i princip grusväg til karlsborg. Detta isig är ju givetvis inte bevis på något som helst, men satt i perspektiv mot diskussionen som gick på FB. mig veterligen var det väl några av UE-folket där, som hade vart i de trakterna och tittat runt lite, med en del oväntade fynd.

Eder

Sköld

Tillägg;; Vid närmare titt, vägen vi körde var rv202, och nu ser jag även att hela triangeln Töreboda-Laxå-Karlsborg är ödemark, men det är väl det som är Tiveden. ;-)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 17 januari 2008, 04:08

Robert Sköld skrev: .

En sak som slog mig när jag var ute och bilade på semestern i somras, trakterna mellan Töreboda och Karlsborg, det går någon liten väg jag inte vet numret på däremellan. Fick någon viss känlsa där, att det döljde mer än vad man kanske tror vid första anblick. Det är väl något stort naturskyddsområde/nationalpark där i mellan, men så vips, så kommer man ut på en tämligen stor rak och jävligt malplacerad mastodont väg de sista milen innan det återigen blir i princip grusväg til karlsborg.

Eder

Sköld
Med största sannolikhet är det en sidobana (bas) alternativt en reservbana tillhörandes gamla F 6.
:)

kawasaki 1500
Medlem

Inlägg av kawasaki 1500 » 17 januari 2008, 08:48

Med största sannolikhet är det en sidobana (bas) alternativt en reservbana tillhörandes gamla F 6.
:)[/quote]

Kan du ge mig en länk eller koordinat för F6. Jag hittar inte nå´t som liknar ett nedlagt F6.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 17 januari 2008, 09:18

kawasaki 1500 skrev:Med största sannolikhet är det en sidobana (bas) alternativt en reservbana tillhörandes gamla F 6.
Kan du ge mig en länk eller koordinat för F6. Jag hittar inte nå´t som liknar ett nedlagt F6.[/quote]
Ligger väl strax väster om Karlsborg på en väg mot Kråks skjutfält. F 6 är ju nedlagt.

Skriv svar