Minsprängningar efter 1945

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 15 maj 2007, 20:25

Det är väll bottenfästa minor. Så risken är väll liten att en sån skulle släppa och lägga sig i vägen ..

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 15 maj 2007, 23:11

mattep74 skrev:Bör man vara orolig för att en finlandsfärja seglar på en mina?
Nej.

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 15 maj 2007, 23:18

Ett japanskt mudderverk sänktes av en mina 1972.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 16 maj 2007, 00:33

Belgiska ångfärjan S/S Prinses Astrid gick på en mina den 21 juni 1949 utanför Dunkerque och sjönk efter ett tag.

http://www.faktaomfartyg.se/prinses_astrid_1930.htm

/Per

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 16 maj 2007, 10:17

spett skrev:Ett japanskt mudderverk sänktes av en mina 1972.
Kan tänka att de fick med den upp från botten.... *gräv gräv gräv pang*

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 16 maj 2007, 19:58

Belisarius skrev:
spett skrev:Ett japanskt mudderverk sänktes av en mina 1972.
Kan tänka att de fick med den upp från botten.... *gräv gräv gräv pang*
Såg ett program om hur Öresundsbron byggdes. Det mudderverket fick upp skarpladdade granater och det kunde gått riktigt illa om det exploderat

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 19 maj 2007, 11:03

Baalzamon skrev:Jag har hört historier från min morfar som var fiskare från Danmark, att det hänt att fiskare sprängt sönder sina båtar efter att ha fått minor i näten. Men dessutom skall vissa ha råkat utlösa senapsgas och dött av detta. Kan det stämma, eller är det bara skrönor?
Om jag inte missminner var och är antar jag, skyddstekniker från KA (och antagligen också Flottan) beredda att med kort varsel åka ut till fiskebåtar som fått gasammunition i sina nät.

/CvD

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 19 maj 2007, 11:30

Vill minnas att det är KBV som skötter de kemiskastridsmedlen med sina kemdykare medan flottan (EOD vid Röjdykdivisionen) som sköter istort sett all övrig ammunitionsröjning till sjöss och till lands (med viss hjälp från EOD i Eksjö). NBC(CBRN) expertisen finns i FM i Umeå och säkerligen ett intimt sammarbete med de som skall röja senapsgas.
Ammunitionsröjning
Ammunitionsröjare inom flottan som har beredskap året runt för att rycka ut vid liknande tillfällen som vid det inträffade i Svinesund. I första hand handlar det om att med utbildad personal konstatera om det rör sig om ett farligt föremål eller ej för att därefter kunna vidta åtgärder. Insatsen från Försvarsmaktens sida genomfördes på begäran av Göteborgspolisen.
Källa

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 19 maj 2007, 18:49

Psilander skrev:Vill minnas att det är KBV som skötter de kemiskastridsmedlen med sina kemdykare medan flottan (EOD vid Röjdykdivisionen) som sköter istort sett all övrig ammunitionsröjning till sjöss och till lands (med viss hjälp från EOD i Eksjö). NBC(CBRN) expertisen finns i FM i Umeå och säkerligen ett intimt sammarbete med de som skall röja senapsgas.
Ammunitionsröjning
Ammunitionsröjare inom flottan som har beredskap året runt för att rycka ut vid liknande tillfällen som vid det inträffade i Svinesund. I första hand handlar det om att med utbildad personal konstatera om det rör sig om ett farligt föremål eller ej för att därefter kunna vidta åtgärder. Insatsen från Försvarsmaktens sida genomfördes på begäran av Göteborgspolisen.
Källa
Vad gäller fynd av explosiv karraktär på land, så är det polisen som har ansvaret. Är fyndet av militärt ursprung, eller om polisen gör bedömningen att de inte kan hantera ärendet, kontaktar polisen normalt VB ATS vilken i sin tur larmar ut vakthavande amröjare.
Om fyndet kan misstänkas ha marint ursprung, eller om v amröjare ur armén redan är på insats eller befinner sig geografiskt olämpligt kan ATS vända sig till MTS för stöd. Marinens EOD team ur Röjdykardivisionen har nämligen dubbel kompetens (både land och vatten) vad gäller OXA, IED, IEDD etc.
Om fyndet i stället befinner sig i vattnet, har KBV, motsvarande funktion som polisen på land, och VB MTS motsvarande funktion som VB ATS. Eftersom KBV inte har någon personal som kan ta hand om explosiva fynd larmas alltid VB MTS av KBV.
Även direktrapportering till VB MTS och VB ATS förekommer, eller via Sjöstridskompanierna eller VB Marinbasen.
Vad gäller kemiska stridsmedel är det helt riktigt så att detta är en fråga för kommunal räddningstjänst på land och KBV till ha sjöss. Också i dessa fall kan natruligtvis berörda civila myndigheter vända sigt till FM för stöd vilket bl a skedde vid tågolyckan utanför Göteborg härom året.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 19 maj 2007, 21:01

Tack för förtydligandet, jag tog inte hela kedjan, men bollen brukar allt som oftatast hamna oss FM i slutändan i allafall

myom
Medlem

Inlägg av myom » 22 maj 2007, 16:05

ltKA2
Ny medlem

Inlägg av ltKA2 » 29 maj 2007, 02:11

Lite OT kanske men...

Man avfyrade en kontrollerad mina mot ubåt (klassad som miniubåt vid föranalysen) i Kungsdjupet mellan Kungsholmen och Aspö i Karlskrona skärgård 1983. Efteranalysen gav inget resultat, ev. skadad sades det.

//ltKA2

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 3 juni 2007, 15:31

Är inte en av förklaringaringarna till den exploision som sänkte det fd italienska slagkeppet Giulio Cesare i sovjetisk tjänst 1955 en tysk magnetmina från WW2?
http://en.wikipedia.org/wiki/Italian_ba ... lio_Cesare

Skriv svar