En reflektion man gör...har det ngnsin tidigare hänt att det egna landets stridskrafter satts in mot ett 'eget' örlogsfartyg i händerna på en handfull myterister - som försöker fly bort från fosterjorden? VarjagBulldog skrev:Jag har för mig att jag läst nånstans att denna händelse gav Tom Clancy idén till "Jakten på Röd Oktober"
Myteriet på Storozjevoj
Chile köpte HMS Göta Lejon för runt 70milj sek 1971 dvs före Pinocet. Hon bar namet "Alimarante Latorre" I Chilensk tjänst. Hon skrotades 1986.
Kan dock inte hitta nått styrker påståendet att GL var med i kuppen, men håller det inte för osant
Jakten på Röd Oktober är baserad på den ubåt som förolyckades i en brand utanför norska kusten i slutet av 80-talet. MEn det är möjligt att Krivak händelsen har spelat in.
Wilhem Agrell har skrivit en bok om myteriet, den heter Krivak 500
Kan dock inte hitta nått styrker påståendet att GL var med i kuppen, men håller det inte för osant
Jakten på Röd Oktober är baserad på den ubåt som förolyckades i en brand utanför norska kusten i slutet av 80-talet. MEn det är möjligt att Krivak händelsen har spelat in.
Wilhem Agrell har skrivit en bok om myteriet, den heter Krivak 500
Så vitt jag minns så deltog inte Almirante Latorre i själva kuppen, men däremot så vågade inte kuppledarna sätta igång kuppen innan de fått försäkringar från fartygschefen på AL att han inte skulle försöka hindra att kuppen genomfördes. Hon behärskade ju hela staden med sina kanoner där hon låg i hamnen (i Valparaiso?)Psilander skrev:Chile köpte HMS Göta Lejon för runt 70milj sek 1971 dvs före Pinocet. Hon bar namet "Alimarante Latorre" I Chilensk tjänst. Hon skrotades 1986.
Tack, det visste jag inte. Sökte lite och fick fram det här:Psilander skrev:Wilhem Agrell har skrivit en bok om myteriet, den heter Krivak 500
Författare Agrell, Wilhelm
Titel Krivak 500 : en underrättelseroman
ISBN 91-7798-683-0 / 9177986830
Annotation Fristående fortsättning på En doft av krig. I Grå huset på Östermalm har Thomas börjat sin första anställning. Han svarar undvikande på kompisarnas frågor, men njuter av tanken på deras miner om de vetat vem de numera talar med. Här, i den militära underrättelsetjänstens högkvarter, träffar han Johan Åkerman som efter FN-tjänst i Mellersta Östern flytt undan allt och alla
Stockholm : Carlsson, 1993
/Per
Nja enligt länken sjönk ubåten utanför Norge april -89 men "Jakten på Röd Oktober" gavs väl ur -86 eller nåt sånt. Däremot har det väl spekulerats i att ubåten som sjönk utanför Hawaii, den som cia försökte bärga, kunde varit utsatt för ett myteri a la Röd oktober. Anledningen till dessa spekulationer är väl att ryssarna letade på helt fel ställe efter den ubåten.Psilander skrev: Jakten på Röd Oktober är baserad på den ubåt som förolyckades i en brand utanför norska kusten i slutet av 80-talet. MEn det är möjligt att Krivak händelsen har spelat in.
Åh, ja, framförallt om man går lite längre tillbaka i tiden. T ex i samband med myteriet på Nore 1797. Ett exempel är fregatten Hermione, 32 som flydde till Spanien och återerövrades undan spanska kanoner i Porto Cavallo av Surprise, 24.varjag skrev: En reflektion man gör...har det ngnsin tidigare hänt att det egna landets stridskrafter satts in mot ett 'eget' örlogsfartyg i händerna på en handfull myterister - som försöker fly bort från fosterjorden? Varjag
(Båda skepps namn har ju också inspirerad författare, Surprise blev ju Jack Aubreys skepp i boken som ledde till filmen "Master and Commander").