Johannes Paulus I
- Belisarius
- Medlem
Påvar kan abdikera.
Men konventet kanske valde en skröplig påve med flit, det är inte helt ovanligt när de inte kan komma riktigt överens. Då är en utväg att välja en "tillfällig" lösning, alltså en påve som väntas trilla av pinn inom en inte allt för avlägsen framtid. Sen kanske 33 dagar var lite snabbare än någon väntade sig.
Men konventet kanske valde en skröplig påve med flit, det är inte helt ovanligt när de inte kan komma riktigt överens. Då är en utväg att välja en "tillfällig" lösning, alltså en påve som väntas trilla av pinn inom en inte allt för avlägsen framtid. Sen kanske 33 dagar var lite snabbare än någon väntade sig.
- Perra
- Medlem
Låter som sagt inte så troligt att man skulle göra sig av med gubben efter 33 dagar. Särskilt inte som han ändå var gammal gaggig och tydligen hade problem med hjärtat som han visserligen inte avslöjat, det var också vad man sa på dokument utifrån igår. Han insåg väl att om han dör som påve blir han mer ihågkommen än som kardinal och därför sa han inget om sin dåliga hälsa, dessutom kanske han inte räknade med att falla av pinnen så snart. Konspirationsteorier är tröttsamma ibland, påvar röjer man inte ur vägen på det viset, de är man fast med tills gud bestämmer annat, oavsett om man avskyr karln eller inte. (eller om han abdikerar som sagt)
Om man då antar att Johannes Paulus I mördades efter bara 33 dagar därför att han visat sig för intresserad av att utreda skandaler inom kyrkan - skaffade man sig då garantier för att efterträdaren inte skulle vara lika intresserad? Eller tänkte man fortsätta mörda påvar tills det dök upp en som var ointresserad av utredningar?
Johannes Paulus II var knappast något "mähä", så han låter som ett märkligt val i fall man sökte en lättledd påve.
Johannes Paulus II var knappast något "mähä", så han låter som ett märkligt val i fall man sökte en lättledd påve.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
PErsonligen tror jag nog mer på detta. Konklaven hade kanske lite otur när det valde honom.tyskaorden skrev:Ja det verkar mycket underligt. Angående Johannes Paulus I:s snabba frånfälle så tror jag helt enkelt att man i konklaven (de som väljer påve) kanske inte helt förstod hur sjuklig kardinal Luciani var. Som framgått var denne inte helt öppen med sitt hälsotillstånd.
-
M Corleone
- Medlem
Konspirations teorier är alltid roliga och ser man gudfadern 3 där den fiktive påven giftmördas så börjar man fundera hur johannes paulus I dog, men sanningen brukar oftast vara den enklaste så han dog antagligen en naturlig död.
Sen är det en annan sak att vatikanen och speciellt vatikanbanken med sindona i spetsen var djupt inblandande i cosa nostras affärer och tvättade svarta pengar och skötte investeringar.
P2 logen var egentligen en hemlig loge inom frimurarna med bla nämnde sindona och även en viss herr berlusconi som medlemmar vars främsta uppgift var att bekämpa kommunismen i italien. Även den hade kopplingar till maffian men sponsrades även av CIA.
Sen är det en annan sak att vatikanen och speciellt vatikanbanken med sindona i spetsen var djupt inblandande i cosa nostras affärer och tvättade svarta pengar och skötte investeringar.
P2 logen var egentligen en hemlig loge inom frimurarna med bla nämnde sindona och även en viss herr berlusconi som medlemmar vars främsta uppgift var att bekämpa kommunismen i italien. Även den hade kopplingar till maffian men sponsrades även av CIA.
http://www.libertytothecaptives.net/ebe ... _paul.html
En liten kort artikel om "mordet" på påven, även med en del boktips. Någon som läst nåt av det?
En liten kort artikel om "mordet" på påven, även med en del boktips. Någon som läst nåt av det?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Om vi håller oss till Johannes Paulus II så var det inte särskilt försvånande att han egentligen gick bort. Av den anledning att han led av Parkingson innan han dog, jag såg en nyårsmässa med honom såväl i år som förra året, han var suddig i talet, nästan skrek ut sitt budskap och nästan låg vid podiet. Han har ju fått erfarit mycket under sin tid som påve, han har bl a blivit skjuten. En gång i Haag så blev det kravaller sedan han hade krypit ner på alla fyra och kyssit marken. Men nu är han död och visserligen sörjer många honom, för mig var det inte heller oväntat att han gick bort. Det var frågan om när.
Stefan
Stefan
Visst, det kom inte förvånande, men diskussionen rörde sig ju om Johannes Paulus I. Att JHP II gick bort nu kom verkligen inte oväntat nej, eftersom han varit sjuk så länge.Stefan Lundgren skrev:Om vi håller oss till Johannes Paulus II så var det inte särskilt försvånande att han egentligen gick bort. Av den anledning att han led av Parkingson innan han dog, jag såg en nyårsmässa med honom såväl i år som förra året, han var suddig i talet, nästan skrek ut sitt budskap och nästan låg vid podiet. Han har ju fått erfarit mycket under sin tid som påve, han har bl a blivit skjuten. En gång i Haag så blev det kravaller sedan han hade krypit ner på alla fyra och kyssit marken. Men nu är han död och visserligen sörjer många honom, för mig var det inte heller oväntat att han gick bort. Det var frågan om när.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Nej, men eftersom tråden handlade om påvar så passade jag på att inflika lite. Men nu vet jag inte riktig hur tråden har förlöpit sig, men jag har en idé för att mera bringa mer kunskap om Johannes Paulus I. Det skulle vara intressant att läsa artiklar i dagspressen eller någon av årsböckerna från det året. Tror att jag skall göra det i ett lämpligt tillfälle.tryggve skrev:Visst, det kom inte förvånande, men diskussionen rörde sig ju om Johannes Paulus I. Att JHP II gick bort nu kom verkligen inte oväntat nej, eftersom han varit sjuk så länge.Stefan Lundgren skrev:Om vi håller oss till Johannes Paulus II så var det inte särskilt försvånande att han egentligen gick bort. Av den anledning att han led av Parkingson innan han dog, jag såg en nyårsmässa med honom såväl i år som förra året, han var suddig i talet, nästan skrek ut sitt budskap och nästan låg vid podiet. Han har ju fått erfarit mycket under sin tid som påve, han har bl a blivit skjuten. En gång i Haag så blev det kravaller sedan han hade krypit ner på alla fyra och kyssit marken. Men nu är han död och visserligen sörjer många honom, för mig var det inte heller oväntat att han gick bort. Det var frågan om när.
Stefan
Stefan
Visst, kanske onödigt av mig anmärka, sorry...Stefan Lundgren skrev:
Nej, men eftersom tråden handlade om påvar så passade jag på att inflika lite. Men nu vet jag inte riktig hur tråden har förlöpit sig, men jag har en idé för att mera bringa mer kunskap om Johannes Paulus I. Det skulle vara intressant att läsa artiklar i dagspressen eller någon av årsböckerna från det året. Tror att jag skall göra det i ett lämpligt tillfälle.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Nej, jag tog inte så bokstavligen hårt på det. Men jag har fortfarande inte hunnit med för att titta igenom tidningsflödet från 1978 ännu.tryggve skrev:Visst, kanske onödigt av mig anmärka, sorry...Stefan Lundgren skrev:
Nej, men eftersom tråden handlade om påvar så passade jag på att inflika lite. Men nu vet jag inte riktig hur tråden har förlöpit sig, men jag har en idé för att mera bringa mer kunskap om Johannes Paulus I. Det skulle vara intressant att läsa artiklar i dagspressen eller någon av årsböckerna från det året. Tror att jag skall göra det i ett lämpligt tillfälle.
Stefan
Stefan