Turkiet på väg in i EU
Artikel 49
Varje europeisk stat som respekterar de principer som anges i artikel 6.1 får ansöka om att bli medlem av unionen. Ansökan skall ställas till rådet, som skall besluta enhälligt efter att ha hört kommissionen och efter samtycke av Europaparlamentet, som skall fatta sitt beslut med absolut majoritet av sina ledamöter.
http://europa.eu.int/eur-lex/sv/treatie ... re109.html
Men Europa är inte definerat.
MVH
Hans
Varje europeisk stat som respekterar de principer som anges i artikel 6.1 får ansöka om att bli medlem av unionen. Ansökan skall ställas till rådet, som skall besluta enhälligt efter att ha hört kommissionen och efter samtycke av Europaparlamentet, som skall fatta sitt beslut med absolut majoritet av sina ledamöter.
MVH
Hans
Det var något sådant jag trodde... Marocko kan knappast bli Europa hur man än definerar det, och västra Istanbul kan knappast vara något annat än Europa?Hans skrev:Artikel 49
MVH
Hans
Vete tusan hur geograferna räknar - hursomhelst får jag i alla fall Cypern till att tillhöra Asien.jj skrev:Ligger väl närmare Amerika än Asien? Malta och Irland är ju inte Europa, men de räknas in i dessa världsdelar.Hans skrev:Hawaii är väl geografiskt inte Amerika?jj skrev:För att göra en jämförelse kan en icke-amerikansk stat bli medlem i USA?
MVH
Hans
Kanske tillräckligt för en ny tråd - vad är Europa?
MVH
Hans
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Hittade en tråd med titteln europeisk identitet. viewtopic.php?t=10794&highlight=europeisk+identitet
Jag är god vän med både en spansk, fransk och turkisk svartskalle bosatt i Sverige. Utifrån de erfaranheter jag har mött så är skillnaden mellan turk-svensk något större än spanjor-svensk.jj skrev:I så fall är knappast balkan häller Europa...
EU är mångkulturellt, eller vad menar du med begreppet? Har du träffat en spanjor eller en dansk någon gång? Du kanske tror att dessa är precis som svenskarna.
Anledningen till Tysklans problem är väl snarast att man har en så totalt förlegad lagstiftning för medborgarskap.
Skulle inte balkan vara Europa om man ser till etniskt och kulturell gemenskap? Ok att albaner och möjligvis bosnienmuslimer är en smula avvikande, men balkan har jag alltid sett som naturligt Europeiska länder.
Puerto Rico är Amerikansk koloni sedan 100 år. Man röstade helt nyligen nej till att övergå till att få status som delstat...............jj skrev:För att göra en jämförelse kan en icke-amerikansk stat bli medlem i USA?
För övrigt är inte Åland fullvärdig medlem i EU trots att Finland, som administrerar Åland är det........
Samma med Grönland...........
När det gäller de Nordafrikanska länderna så är det en stor skillnad mot Turkiet. De är uttalat Afrikanska. De har också valt att vara en del av den Afrikanska gemenskapen. Algeriet hade som Fransk koloni status som en del av moderlandet Frankrike. De skulle automatiskt varit fullvärdiga EU-medlemmar i dag om inte de blivit självständiga. Turkiet däremot har alltid haft starka kontakter med Europa och då framför allt med Balkan. Turkiet har också sedan Atatürks dagar (dvs i 80 år) medvetet strävat mot väst. Man har helt enkelt sett sin framtid i väst. Det är en avgörande skillnad.