Val i Sverige - Felaktigheter, fusk och misstag

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 3 november 2004, 19:45

pandersson skrev:Är det mer rättvist att ha det svenska systemet? Det var ju färre som röstade på Persson, ca 40%. Det finns inte heller så många exempel på delat ledarskap i historien. Att tala om rättvisa är subjektivt och leder enbart till en politisk deklaration av sina egna åsikter. Sverige har sin konstitution, USA har sin, andra länder har sina. Diskussionen får följa de spelregler som konstitutionerna tillåter. I detta fall så var det väl valfusk, inte rättvisa.
Om fler än 50% av folkets "representanter" tillåter att 40% Persson regerar så blir det så, majoriteten har bestämt...

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 3 november 2004, 19:49

Hexmaster skrev:Ett problem med att välja president är ju att det bara blir en vinnare, så oavsett vilket system man använder så blir det oerhört många som röstar på en förlorare.
Därför tycker jag att det är konstigt att man kan tillåta att presidenten får så stor makt. Det känns bättre med parlamentarism, att regeringen kommer från parlamentet. En president torde endast få ha representativa uppdrag.

J.K Nilsson

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 3 november 2004, 19:58

pandersson skrev:Gutekrigaren,

Kalifornien, Pennsylvania och New York röstade på Demokraterna, enbart Florida var för Republikanerna. :wink:
Jag vet, jag tog inte upp dem av det skälet utan för att de är bland de folkrikaste. Utan elektorssystemet skulle i dagens val Bush vinna ganska stort.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 3 november 2004, 20:02

Enligt DN så hade Bush fått ca 3 miljoner fler röster än Kerry, om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 4 november 2004, 06:07

Moderaterna polisanmälde därtill en socialdemokratisk partiarbetare i Rinkeby för att ha delat ut igenklistrade valkuvert med sig själv ikryssad.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 617&maNo=0
Ser faktiskt inte problemet i detta, så länge jag som kandidat talar om för folk som tar valsedlarna i kuveren att mitt namn är ikryssat och att valsedlen är från mitt parti, det är ju faktist en valfrihet om man vill ta dem och använda dem.... Detsamma gäller vilka valsedlar man tar till äldreboende i egenskap av politiker. (Om jag som politiker vill erbjuda mina väljare den servicen) De äldre har en valfrihet att ta de socialdemokratiska valsedlarna. Om man nu inte arbetar som valförättare, då ska man ta med alla valsedlar.
Det var ju färre som röstade på Persson, ca 40%.
Dock vet de som röstar på Vänsterpartiet och Miljöpartiet att det parti som de röstar på kommer sammarbete med Socialdemokraterna.

/Martin

pandersson
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 augusti 2004, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av pandersson » 4 november 2004, 08:59

Martin Tunström,

problemet är inte hur vi ser på det personligt. Problemet är att det enligt valstadgan inte är tillåtet.

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 31 mars 2004, 13:00
Ort: Never Neverland

Inlägg av Orlando » 4 november 2004, 09:01

affe skrev:Err, det var ju lite mer än så - det var inga pensionärer" det var valarbetare, alltså funktionärer och dom hade bara tillhandahållit socialdemokratiska valsedlar till de röstivriga pensionärerna, något som inte e så snyggt. Det där var ingen liten bagatell - en bekant till mig satt med som nämndeman under rättegången och det framgick att de s.k. "ombuden" inte fattde riktigt att det de gjort var fel, rätt illa om man nu skall vara aktiv valarbetare...

/a
Valarbetarna var pensionärer.

Om några eldsjälar för ett parti (vilket som helst) vill organisera en möjlighet för andra pensionärer på ett äldreboende att rösta på plats tycker jag inte de skall ha skylldigheten att representera samtliga partier.

Vad är nästa steg? Moderater och Socialdemokrater som delar ut röstsedlar för NSF bara för att det skall bli "rättvist"?

Jag förstår dock anledningen till att man inte får göra så då det kan bli väldigt fel. Att man sedan i detta fall går ut och ropar "valfusk" är ju faktiskt patetiskt. Det hade varit precis lika patetiskt om Sossarna gapat över att en moderat eldsjäl hade organiserat en möjlighet för äldre att rösta på plats.

pandersson
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 augusti 2004, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av pandersson » 4 november 2004, 09:04

Jag vill minnas att det var en mindre kommun som gjorde om röstningen för att det var några röster som försvunnit. Det var ganska stor uppmärksamhet vill jag minnas då det var en sverigedemokrat (tror jag) som kommit i och flera rikspolitiker engagerade sig i den påföljande valkampanjen. Är det någon som har några fler detaljer?

pandersson
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 augusti 2004, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av pandersson » 4 november 2004, 09:11

Orlando,

läs DN-artikeln. Det var valarbetare som var inbjudna till äldreboendet. Det kanske var patetiskt att anmäla men det ansågs av domstolen vara ett brott värt 75 dagsböter.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 4 november 2004, 10:19

Inget direkt fusk men efter att de senaste riksdagsvalet fick flera politiker pa den yttersta hogern in pa kommunniva. Varpa helt plotsligt alla "anstandiga" partier gar ihop for att se till att inga hogerextremister far inflytande i politiken. Aven om jag inte sympatiserar med hogerextremister, sa har de anda blivit valda. Att de etablerade partierna da underkanner valjarnas asikt ar enligt mig lika fel som att nagra pensionarer rostfuskar.

Partierna borde istallet tanka pa varfor valjarna har valt att rosta pa ett icke etablerat parti.

/Martin

A.F.J.
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 september 2004, 10:57
Ort: Westmanland

Inlägg av A.F.J. » 4 november 2004, 11:06

Inget direkt valfusk men en djävligt pinsam miss:
Postverket hittade två stora plomberade postsäckar med röster till riksdagsvalet 1985(eller var det 82) under slutet på 80-talet. Visserligen hade dessa inte lett till några betydande förändringar av maktbalansen i riksdagen men i alla fall. Postkontoret i fråga hade använts som röstningsplats så det rörde sig inte om ett fåtal poströster. 8O

[edit]Stavningsfel
Senast redigerad av 1 A.F.J., redigerad totalt 4 gånger.

pandersson
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 augusti 2004, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av pandersson » 4 november 2004, 11:07

Jag minns några liknande incidenter som väl ligger inom gränsområdet för vad som kan ses som tillåtet. Även här tror jag att det varit riktat främst mot Sverigedemokraterna (reservation för att jag inte har så god koll på SD/ND och övriga, men SD är väl störst så jag förmodar att det är de som gäller). I Helsingborg hade man inför valet haft reklamplats på bussarna för riksdagspartierna. Efter att Sverigedemokraterna (?) inhandlat reklamplats så tog det kommunala bussbolaget beslutet att politisk reklam inte var tillåtet. I Södertälje vägrade kommunen upplåta lokal till Sverigedemokraterna(?) för något möte. Jag tror att i detta fall så var lokalen hyrd av en i kommunfullmäktige, jag minns ej motiveringen. Det finns säkert åtskilliga sådana incidenter. Är det någon som har liknande exempel på de små partierna som ses som motpoler, dvs de olika socialistiska/kommunistiska partierna utanför Riksdagen? Jag förmodar att det finns åtminstone, men vet ej om karaktären är annorlunda.

Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Inlägg av affe » 4 november 2004, 11:23

pandersson skrev:Orlando,

läs DN-artikeln. Det var valarbetare som var inbjudna till äldreboendet. Det kanske var patetiskt att anmäla men det ansågs av domstolen vara ett brott värt 75 dagsböter.

Tack för det pandersson...

/a

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 31 mars 2004, 13:00
Ort: Never Neverland

Inlägg av Orlando » 4 november 2004, 16:56

pandersson skrev:Orlando,

läs DN-artikeln. Det var valarbetare som var inbjudna till äldreboendet. Det kanske var patetiskt att anmäla men det ansågs av domstolen vara ett brott värt 75 dagsböter.
Men jag har aldrig påstått något annat. Självklart gjorde dom fel när dom bröt mot svensk lag och jag ser inte häller något fel i att anmäla det.

Det jag tyckte var patetiskt är när man går ut i media och ropar "valfusk".

Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Inlägg av affe » 5 november 2004, 09:35

Orlando skrev:Valarbetarna var pensionärer.
Well, du sa ovan så...

/a

Skriv svar