Perra skrev:Widsith skrev
I would more easily believe that two Yankee professors would lie than that stones would fall from heaven!
Sagt av Thomas Jefferson efter att han hört att en sten fallit ned från skyn i Connecticut, år 1807.
Jefferson var väl vad jag vet inte astronom också? Jag tror att Haley och gänget hade ganska bra koll på sakerna...tacka Galileos införande av kikaren i europa för det kanske

.
Ah, Galileo...kanske jag skulle falla i den grävda gropen här och hävda att katolska kyrkan förföljde Galileo för dennes idéer, något som diverse författare under senare tid försökt visa är en myt. Man har alltså på senare tid sagt att de astronomer som vägrade kika i Galileos teleskop inte var knutna till kyrkan, utan att denna tvärtom hyllade Galileo för dennes idéer. Varför påven Johannes Paulus II 1988 på katolska kyrkans vägnar bad Galileo om ursäkt lär väl då vara en gåta (Observera kopplingen till efterkrigstiden).
Edmond Halley och "gänget" hade inte en susning... Och alldeles säkert inte Antoine Lavoisier och Franska Vetenskapsakademien, som 1772 slog fast:
Stenar kan inte falla från himlen, för det finns inga stenar i himlen!
Nog med inlägg från min sida i denna tråd. Jag startar upp en ny i Idé- och Lärdomshistoria istället.
Alla sanningar är enkla att förstå när de väl är upptäckta, men saken är att upptäcka dem.
Galileo Galilei