EU:s Utvigning utåt

Flink
Medlem

Inlägg av Flink » 17 april 2004, 21:00

Marco skrev: Men kan nån berätta i korthett vad regeringen förslag till övergångsregler innebär?
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=152707

Är mycket bra skriven! Så läs gärna den så har Du bra koll.

Kriminaliteten kommer även att öka då det blir lättare för kriminella tomtar från öst att trilla in i Sverige. Dock måste sägas att huvuddelen av människorna är mycket bra och skötsamma. Men redan nu så ser man i alla fall på Södertörn en ökad importerad brottslighet från öst.

Mvh Flink

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 18 april 2004, 16:35

Schwalbe skrev:Jag ser en fara i att allt fler låglöneländer beviljas inträde i EU. Det blir än mer lockande för företagen att flytta produktionen utomlands.
Håller med Petter.
Dessutom kan man inte lösa problemet genom att stänga ute de andra EU-länderna. De verkliga låglöneländerna ligger i Asien, då spelar det nog ingen roll om vi har murar mot andra EU-länder.
Sen är det inte bombsäkert att det är lönt att flytta ut produktionen. Om man ska sälja t.ex. fjädrar till svenska konsumenter kan man välja på dessa två alternativ:
  • Hög lön här
    Låg lön där och skicka fjädrar
Ofta är det så dyra fraktkostnader, att det ändå lönar sig att betala höga löner i Sverige.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 18 april 2004, 16:38

Låg lön där och skicka fjädrar
Dessutom är det i vissa fall billigare/effektivare med högmekaniserade maskiner än att anställa en massa arbetare i uländerna.

/Martin

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 18 april 2004, 17:08

Schwalbe skrev:Jag ser en fara i att allt fler låglöneländer beviljas inträde i EU. Det blir än mer lockande för företagen att flytta produktionen utomlands.
Länder som Kina, INdien eller Filippinerna är huvudmålen för förflyttande av produktion, snarare än staterna i Östeuropa oavsett EU-medlemskap eller ej.

Verkstadsindustri i Sverige och övriga OECD-stater är snart ett nostalgiskt minne snarare än en stor arbetsgivare. EU:s utvidning kan varken bromsa eller accelera denna utveckling.

/Forsberg

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 18 april 2004, 18:36

Marco skrev:
Ursusrex skrev: Också en frågga är vem i Baltikum vill flytta till Sverige lagligt när skatterna och priserna är mycket högre än i deras hemland...
Så varför behöver vi övergångsregler....?egentligen?
Hmmm. Om det nu är som du säger: Varför spelar övergångsreglerna nån roll om ingen från baltikum vill flytta hit?

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 18 april 2004, 18:58

Marco skrev:
Också en frågga är vem i Baltikum vill flytta till Sverige lagligt när skatterna och priserna är mycket högre än i deras hemland...
Så varför behöver vi övergångsregler....?egentligen?
Är inte du väldigt naiv nu? Sverige har en betydligt bättre välfärd än i Baltikum och många är underbetalda. Vi har i Sverige två bisarra exempel som visar hur absurt det kan bli. Härom året slog en baltisk man ihjäl en pensionär det första han gjorde när han kom till Sverige. Han hymlade inte med motivet. "Jag vill sitta i ett svenskt fängelse" var hans ärliga svar. En dagstidning slog fast att en fängelsekund i Sverige tjänar mer än en civilingenjör i Baltikum. Det låter nästa otroligt men faktum är att nyligen hände ett liknande fall då återigen en baltisk medborgare drämde en spikplanka i huvudet på en man som strövade på Hornsgatan.

Der Teufel
Utsparkad

Inlägg av Der Teufel » 18 april 2004, 19:10

Gutekrigaren skrev:
UrsusRex:
Citat:
Dessutom talar man endast om dessa "socialfallsturister" och försvårar även för högutbildade att flytta sig inom unionen. Så med andra ord kommer man inte lindra den Europeiska "braindrainen" utan snarare tvärtom.

Jag vet inte om du skrev fel men det verkar motsägelsefullt det där... I vilket fall som helst stämmer inte den sista meningen. Tvärtom nämnde Danielsson hur fem premiärministrar från de nya medlemmarna ringt Persson och tackat för modet...deras kamp mot just "brain drain" underlättas av övergångsregler. Men det är givetvis inte något man kan säga i massmedierna.
Problemet med detta är att ultra-begåvningarna i öst, inte hittar bra möjligheter i hemlandet, och för att komma till Svergie/Tyskland/GB/Fr. där det finns bra forskarmöjligheter, så krävs det inte bara klart jobb, utan också bostad och tillstånd från flera än en myndighet. Åtminstone verkar de svenska reglerna vara utformade så. Borgarna ville väl göra det lite enklare.

I detta perspektivet så kan ju dessa ultra-begåvningar satsa direkt på USA. Och alla reglerna riskerar dessutom att låsa fast även många smarta duktiga individer på nivån under ultra-begåvningarna.

Martin Tunström skrev:
Det bästa för Europa voro att avskaffa jordbrukstödet för att minska ländernas inbetalningar till EU [Vilket de kan använda till skattesänkningar eller till den offentliga sektorn i det egna landet] och underlätta för U-länderna att handla på rättvisst sätt.
Det bästa vore att satsa dessa pengarna på att stoppa forskarflykten. I den globala enkonomiska kamp världen har påbörjat efter murens fall, så det inte klokt att låta det smartaste sticka. Ungefär som om Hitler hade låtit Guderian, Rommel och von Manstein emigrera 1938 dit de fått bättre betalt och roligare jobb.(Jo, jag vet att jämförelsen inte är jättebra på alla plan).

Mathias Forsberg skrev:
Verkstadsindustri i Sverige och övriga OECD-stater är snart ett nostalgiskt minne snarare än en stor arbetsgivare. EU:s utvidning kan varken bromsa eller accelera denna utveckling.
Detta är en av de mest osanna och skadliga myter som cirkulerar idag. Vårt välstånd (om vi vill ha kvar det) kommer vara avhängigt en väl fungarande industri.

Den utflyttning vi ser är inte alltid så smart ur ett företagsperspektiv. (Och inte heller ur ett svenskt välfärdperspektiv, men det har väl ingen missat.)
Varför?

Den ideala produkten som läggs ut i låglöneproduktion skall helst uppfylla tre kriterier:
1) Ha relativt litet kunskapsinnehåll (enkelt att kopiera)
2) Ha relativt stort arbetsinnehåll (dyr mantid på golvet)
3) Ha relativt lång livscykel (produkten byts inte ut ofta)

Ett exempel på ovanstående är IKEA´s vanligaste sortiment.

Ett exempel som felaktigt har skeppats ut är Sony/Ericssons mobiltelefoner. Anledningen är att Ericsson är dåliga på att bedriva produktion mer än nåt annat. Visst är mantiden på golvet billigare i Malaysia, men mantiden står för en sån liten bråkdel av produktens totalkostnad. Nackdelarna som följer blir istället att utvecklingsteamet i Sverige får ett långt avstånd till produktionen. Vilket bidrar till att Sony/Ericsson har svårt att hålla uppe takten i att få ut nya produkter i rätt tid.

Även dammsugaraffären i Västervik tror jag kan ifrågasättas. Arbetsinnehållet var mycket lågt. Produktutvecklingen fanns i Västervik.

Det förekommer att tyska bilföretag nyetablerar i Tyskland istället för i Öst. Made in Germany är en kvalitetsstämpel. Och närheten till produktionen är ett viktigt skäl. Och tyska arbetare kostar klart mer än svenska.

Men visst kommer många flyttlass gå i alla fall. Men framtidens utmaning ligger i att skapa de smartaste produktutvecklingsteamen i Sverige som samarbeter väl med en intrimmad produktion. Som kan ligga i Sverige om vi är duktiga inte de tre ovanstående kriterierna gäller för just den aktuella produkten.

Klarar vi det och samtidigt lyckas i de nya branscherna i underhållningsindustrin och nya tekniker (bio, nano), så kan vi tas oss upp till nummer ett i välståndsligan.

/ Teufel

PS Fast jag är väldigt långt ifrån sosse, kan jag inte låta bli att tänka nostalgiskt på 70-talet, när en svensk industriarbetare kunde via hårt arbete och idogt sparande få ihop till det värsta muskedunder som fanns på den tiden, Porsche 911 Turbo. Eller ja, 911 turbo, är fortfarande den effektivaste sportbilen som finns. Men det är inte den svenske arbetaren. DS

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 18 april 2004, 19:48

Nu refererade jag visserligen bara Danielsson, men jag håller med honom till viss del. Båda förslagen har ju fördelar respektive nackdelar, och ur svensk synvinkel är det ju bättre om den organiserade brottslighet som har med svensk välfärd i planen inte kommer hit. Vad gäller barin drain verkar ju de centraleuropeiska ländernas premiärministrar se övervägande fördelar med övergångsregler, även om de säkert räknar med de nackdelar du nämner.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 20 april 2004, 22:57

Nu blir det ju inga övergångsregler från svenskt håll och Göran Persson tar det hela med en klackspark. "Hade vi fel så gör det ju ingenting, hade vi rätt så är det alla andra partiers fel att det gick åt pipsvängen" ungf.
Samma gammla "vi för en försiktig men säker politik"....

Vad gäller organiserad brottslighet så finns den ju redan här. Alltså är det knappast något övergångsregler kommer lösa. Iofs kan det underlätta för "maffiorna" att konkurera med välfärdssystemen som löneförmån men det hjälper också de svartanställda "slavarna" (för det är vad dom är näst intill) att välja alternativa lagliga anställningar och ändå få tillgång till välfärdssystemen om vi slipper övergångsregler. Jag förstår inte hur man resonerar riktigt? Varför skulle någon välja en slavanställning framför en laglig anställning om denne skulle ha tillgång till välfärdssystemet i båda fallen?

Brain drain, som sagt fördelar och nackdelar för de nya medlemsstaterna och EU i stort, men förre premiärministern i Lettland tycktes ju åtminstone minst sagt besviken på Göran Perssons helomvändning i frågan. HAn såg fördelar i öppna gränser snarare än övergångsregler.

Mvh
Björn

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 20 april 2004, 23:10

Va, vad har jag missat nu? :) Vadå blir inga övergångsregler? Jag sitter uppfylld med en enorm tenta om just EU utan och innan och längden och tvären, så jag uppdaterar mig inte stenhårt för tillfället...

Men om vi skiter i den där lilla sakfrågan ett tag (den är inte ens en bråkdel av EU:s utvidgning, förstår inte uppmärksamheten det fått egentligen): Britterna skall få folkomrösta om det förslaget till konstitutionellt fördrag (som det heter, inget annat!), det är intressant. Enligt DN ligger stödet på 16%...varpå man frågar sig om Blair egentligen vill fälla förslaget?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 21 april 2004, 00:23

Inte från svenskt håll. Regeringen får inte majoritet till frågan. :)

Jepp, man kan fråga sig vad Blair vill, men säkert är i vart fall att Persson trots detta fortsatt inte tycker svenska folket ska få folkomrösta.
"Vi har vi en vald riksdag att fatta svåra beslut" "Vi har nyligen haft en folkomröstning (EMU) nu är det dags för riksdagen att visa vad den kan" var hans svar på frågan om det nu när Blair krävt folkomröstning blivit mer press på Socialdemokraterna i Sverige att genomföra en folkomröstning. Göran vill inte chansa den här gången! :wink:

/B

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 21 april 2004, 00:38

UrsusRex skrev:Inte från svenskt håll. Regeringen får inte majoritet till frågan. :)

Jepp, man kan fråga sig vad Blair vill, men säkert är i vart fall att Persson trots detta fortsatt inte tycker svenska folket ska få folkomrösta.
"Vi har vi en vald riksdag att fatta svåra beslut" "Vi har nyligen haft en folkomröstning (EMU) nu är det dags för riksdagen att visa vad den kan" var hans svar på frågan om det nu när Blair krävt folkomröstning blivit mer press på Socialdemokraterna i Sverige att genomföra en folkomröstning. Göran vill inte chansa den här gången! :wink:

/B
Han behöver inte chansa heller. Det är många andra länder som folkomröstar och det räcker med ett nej för att sänka eller åtminstone försena förslaget väldeliga. Varför utsätta sig för den politiska risken, att få en folkomröstning emot sig? :)

Dessutom är det skillnad på den här och EMU. Då var det bara Sverige det gällde, nu gäller det 25 stater och kanske några till då det konstitutionella fördraget beräknas hålla 10-15 år.

Klart är i alla fall att Sverige enligt Persson (tal på Humboldt-universitetet hösten 2001) hänger med i det "two-speed Europe" jag tidigare nämnt. Då vill han förstås ta ännu mindre risker med folkomröstningar, även om Nice-fördraget öppnar för ett integrativt avantgarde blir det ännu mer möjligt nu (om förslaget går igenom).

Mvh Petter

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 21 april 2004, 00:55

Jo. Men vad som stör mig är att han uttrycker sig så plumpt;
"Vi har just haft en folkomröstning, en per 12 månader får banne mig räcka. Dessutom är det här så viktigt att vi inte kan tillåta det okunniga folket rösta. Jo så jag det att ni (medborgarna) gjorde fel i EMU-valet, nu ska ni få se hur det går till när de stora grabbarna (riksdagen) sköter affärerna." ungf :wink:

Men jag är som sagt upprörd efter KUs utfrågning av statsministern idag (vet inte om jag sa det i den här tråden eler i en annan?), och därför är jag nog extra stingslig ikväll.

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 21 april 2004, 03:15

UrsusRex skrev:Jo. Men vad som stör mig är att han uttrycker sig så plumpt;
"Vi har just haft en folkomröstning, en per 12 månader får banne mig räcka. Dessutom är det här så viktigt att vi inte kan tillåta det okunniga folket rösta. Jo så jag det att ni (medborgarna) gjorde fel i EMU-valet, nu ska ni få se hur det går till när de stora grabbarna (riksdagen) sköter affärerna." ungf :wink:
Hört talas om representativ demokrati? :P

/Martin

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 21 april 2004, 03:24

En negativ aspekt av EU utvidgningen är, vad jag har hört, att de filer som upprättas över kriminella personer/ligor som registrerades i "Schengen Information System" innan de nya medlemsländerna blev medlemmar måste kasseras pga. att man vill visa respekt mot de nya medlemsländerna eller något liknande. Därför måste registreringen börja om från början.

/Martin

Skriv svar