Ja77 skrev:[
Tryggve du förklarar varför USA igentligen är ett korthus, de har inte råd att kriga med mer en ett 3:e värden land åt gången.
Ta bara de britiska imperiet, total överlägsenhet på alla områden, de flesta konflikter löste man med att låta flottan bomba lite för att återställa lungnet, men när de tvingades slåss på "riktigt" mot Boerna klarade de knappt av det ekonomiskt.
Vad jag menar med ekonomiskt att ekonomin blir så ansträngd så att levnadstandarden sjunker för den vanliga medborgaren och medborgaren kräver ny ledare....och dagens medbogare är betydligt känsligare än 1941, kan ni tänka er ransonering av bensin i USA i modern tid det skulle bli revulution och arga bilster skulle bränt ner vita huset.
USA har trupper i Japan och Korea, och man håller ockupationstrupp i Irak och har insattstyrkor i Afghanistan. Det får jag till att man bedriver krigt mot/i två länder samtidigt... Samt att man håller starka styrkor i andra länder.
Under kalla kriget så hade man hundratusentals soldater stationerade utomlands, det kostade pengar och borde väl ha krossat USA: s ekonomi?
Är USA ett korthus så är väl alla andra länder att betrakta som luftslott

. Kan du peka på något annat land i världen som har USA: s militära OCH ekonomiska styrka?
Jag har inte studerat ekonomi, men jag tycker nästan att tittar man på siffror ser man att USA satsar en procentuellt liten del av sin BNP på militära utgifter, samt att USA:s ekonomi är i betydigt bättre skick än t ex EU-ländernas. Jag har bara svårt att få ihop det rent logiskt. Visst, USA kan inte ockupera hela världen, om det är det du menar, men det vill man ju inte heller.
Och som Anderas1# skrev på en annan tråd, "ger man sig in i konventionellt krig mot USA så får man med hög sannolikhet spö!". Det är ju viss avskräckning bakom det hela med.