Västerlandet på väg ner?

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 10 mars 2004, 11:38

Ja77 skrev:Kapten_Gars: Har inte själv läst boken, men författaren kanske menar politiskt ohålbar taktik=USA militärt svagt/odugligt.
Borde svara varför USA var militärt svagt/odugligt. Ta ett extremt exempel varför inte USA kunde atombomba bort nord-vetnamn, de var inte brist på militära resurser utan en politiskt ohålbar taktik.

Alltså politik tog bort militärens karftfullaste vapen.....

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 10 mars 2004, 11:52

Ja77 skrev:
Ja77 skrev:Kapten_Gars: Har inte själv läst boken, men författaren kanske menar politiskt ohålbar taktik=USA militärt svagt/odugligt.
Borde svara varför USA var militärt svagt/odugligt. Ta ett extremt exempel varför inte USA kunde atombomba bort nord-vetnamn, de var inte brist på militära resurser utan en politiskt ohålbar taktik.

Alltså politik tog bort militärens karftfullaste vapen.....
Det är en politisk svaghet inte militär. Todd påstår att USA krigsmakt inte klara av att lösa militära uppgifter, inte att politkerna förhindrar krigsmakten att använda vilka vapen de vill.
Att Hitler fattatde politiska och strategiska beslut som var ohållbara innebar inte att Tigern blev en mindre farlig stridsvagn eller att Wittman plötsligt blev en dålig vagnschef.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 10 mars 2004, 13:13

Korpen skrev:Om jag inte missminner mig så ingår inte kapitalflöden i bytesbalansen.
För ett faktum är att mycket (kanska det mesta) av varorna som USA importerar är producerade av USA-ägda företag utomlands.Mycket av underskotten i bytesbalansen är alltså beskattningsbarat i USA.
Det är fortfarande vietnamesiska/japanska/kinesiska arbetare som får lönerna, tjänstemännen på de utländksa koncernerna får också löner, de går inte till amerikanska tjänstemän. Däremot kommer en stor del av mervärdet till USA, det har du ju rätt i.

Användarvisningsbild
alpha60
Medlem

Inlägg av alpha60 » 10 mars 2004, 13:27

...

@Löwe: Tack för svaret.
Senast redigerad av 1 alpha60, redigerad totalt 10 gånger.

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 10 mars 2004, 13:31

Löwe skrev:Få se: det här är min synvinkel på saken.
Ett land kan under korta perioder ha en negativ bytesbalans utan att det är ett problem, enligt J M Keynes kan det till och med vara bra för att stimulera landets ekonomi.
Japp.
I marknadsekonomi är en negativ handelsbalans dåligt, av ovannämnda skäl.
Detta blir dock självreglerande i en marknadsekonomi. Allt annat lika drivs landets valuta nedåt av en negativ handelsbalans (efterfrågan på landets valuta blir tack vare den negativa handelsbalansen mindre än utbudet).

Detta innebär i sin tur att priserna på importerade varor stiger i landet, och priserna på exporterade varor sjunker på exportmarknaden. Därmed bör underskottet i handelsbalansen försvinna.
Men i en planekonomi kan man justera sådana saker
Man kan försöka. Problemet är att svarta marknader och annat elände tenderar att uppstå där man bedriver artificiell prissättning.

Henrik

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 10 mars 2004, 15:15

Henke skrev:Detta blir dock självreglerande i en marknadsekonomi. Allt annat lika drivs landets valuta nedåt av en negativ handelsbalans (efterfrågan på landets valuta blir tack vare den negativa handelsbalansen mindre än utbudet).

Detta innebär i sin tur att priserna på importerade varor stiger i landet, och priserna på exporterade varor sjunker på exportmarknaden. Därmed bör underskottet i handelsbalansen försvinna.
Ehh, VA? 8O
exportinkomsterna sjunker, inportkostnaderna ökar - och underskottet blir därmed mindre?
Du får nog förklara dig lite grann. I övrigt en väldigt korrekt analys av planekonomins svarta marknad, tack för att du rättade mig. :)

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 10 mars 2004, 15:40

Löwe skrev:
Henke skrev:Detta blir dock självreglerande i en marknadsekonomi. Allt annat lika drivs landets valuta nedåt av en negativ handelsbalans (efterfrågan på landets valuta blir tack vare den negativa handelsbalansen mindre än utbudet).

Ehh, VA? 8O
exportinkomsterna sjunker, inportkostnaderna ökar - och underskottet blir därmed mindre?
Du får nog förklara dig lite grann.
Jag skulle kanske varit tydligare från början. Ett exempel: säg att en Volvo säljs för 100,000 SEK och från början kostar $10,000 i USA (med dollarkurs på 10 SEK/$). Efter en valutaförsvagning på 10% går det istället 11 SEK per $. Då kan Volvon fortfarande kosta 100,000 SEK, men detta motsvarar nu bara ca $9,000 i USA. Detta betyder att den blir mer attraktiv på marknaden, vilket gör att Volvo säljer fler bilar, vilket ökar exporten.

Och för importen: en importerad ketchupflaska från Heinz med ursprungspriset $2 = 20 SEK kommer efter valutaförsvagningen att säljas för $2 = 22 SEK, och blir således mindre attraktiv för den svenska konsumenten. Och importen minskar därmed.

p0d
Medlem

Inlägg av p0d » 10 mars 2004, 16:00

Korpen skrev:Du har fel! :)

De av FN fastställda målen i korea var att slå tillbaka nordkoreas aggresion.

USA kunde har krossat Nordvietnam, man det politiska målen var att säkra Sydvietnam från att bli invaderat och annekterat av nord, det gjorde bl.a att man inte satte in marktrupp på nords territorium (eller atombomba). Hade USA från början satsat på direkta anfall på marken mot nord så hade det inte varit möjligt för kommunisterna att försörja FNL och NVA-enheterna i syd. Nu var dock den politiska situation sådana att man inte önskade en sådan eskalering, så det blev var sig bu eller bä av det hela.
Tänk på att slutet av kriget (efter att USA dragit sig ur) var ett konventionellt krig (och FNL hade i praktiken upphört att fungera, stora delar av FNL var NVA), hade USA fortsatt att stödja Vietnam direkt så hade nords offensiver faktiskt hejdats.
såg du vad jag skrev?

vi tar det en gång till:
p0d skrev:sen beror korea på krigsmålen. var målet att ockupera hela halvön så kan man kalla ingripandet för ett misslyckande.
om målet nu (som du säger) var att köra ut nordkoreanera ur syd så kan inte ingripandet kallas för ett misslyckande. så vad gastar du om?

jag står fast vid att usas arme inte var skapt för att slåss i jungel. om krigets utgång håller jag med dig.

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 10 mars 2004, 16:38

USA:s mål var att förinta Nordkorea. Gå och kolla på en karta över frontlinjen i Korea innan Folkets Befrielse Armé ingrep.

p0d
Medlem

Inlägg av p0d » 10 mars 2004, 17:11

Petter D skrev:USA:s mål var att förinta Nordkorea. Gå och kolla på en karta över frontlinjen i Korea innan Folkets Befrielse Armé ingrep.
var målet att förinta nord? eller kanske att tvinga fram en fredsbud från norr? att usa ryckte långt över 38:e breddgraden betyder inte att målet var ett förintande av nord, eller har du mer fakta för att styrka ditt påstånde?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 10 mars 2004, 18:27

Ja77 skrev:[
Tryggve du förklarar varför USA igentligen är ett korthus, de har inte råd att kriga med mer en ett 3:e värden land åt gången.

Ta bara de britiska imperiet, total överlägsenhet på alla områden, de flesta konflikter löste man med att låta flottan bomba lite för att återställa lungnet, men när de tvingades slåss på "riktigt" mot Boerna klarade de knappt av det ekonomiskt.

Vad jag menar med ekonomiskt att ekonomin blir så ansträngd så att levnadstandarden sjunker för den vanliga medborgaren och medborgaren kräver ny ledare....och dagens medbogare är betydligt känsligare än 1941, kan ni tänka er ransonering av bensin i USA i modern tid det skulle bli revulution och arga bilster skulle bränt ner vita huset.
USA har trupper i Japan och Korea, och man håller ockupationstrupp i Irak och har insattstyrkor i Afghanistan. Det får jag till att man bedriver krigt mot/i två länder samtidigt... Samt att man håller starka styrkor i andra länder.

Under kalla kriget så hade man hundratusentals soldater stationerade utomlands, det kostade pengar och borde väl ha krossat USA: s ekonomi?

Är USA ett korthus så är väl alla andra länder att betrakta som luftslott :wink: . Kan du peka på något annat land i världen som har USA: s militära OCH ekonomiska styrka?
Jag har inte studerat ekonomi, men jag tycker nästan att tittar man på siffror ser man att USA satsar en procentuellt liten del av sin BNP på militära utgifter, samt att USA:s ekonomi är i betydigt bättre skick än t ex EU-ländernas. Jag har bara svårt att få ihop det rent logiskt. Visst, USA kan inte ockupera hela världen, om det är det du menar, men det vill man ju inte heller.
Och som Anderas1# skrev på en annan tråd, "ger man sig in i konventionellt krig mot USA så får man med hög sannolikhet spö!". Det är ju viss avskräckning bakom det hela med. :)

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 10 mars 2004, 18:38

p0d skrev:
var målet att förinta nord? eller kanske att tvinga fram en fredsbud från norr? att usa ryckte långt över 38:e breddgraden betyder inte att målet var ett förintande av nord, eller har du mer fakta för att styrka ditt påstånde?
Det faktum att så där 10% av Nord var kvar borde väl tala för sig själv...

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 10 mars 2004, 19:31

Petter D skrev:USA:s mål var att förinta Nordkorea.
"Förinta" kanske är ett lite starkt ord. Menar du att USA också var ute efter att "förinta" Irak nu senast?

Henrik

EDIT: felcitering
Senast redigerad av 3 Henke, redigerad totalt 10 gång.

p0d
Medlem

Inlägg av p0d » 10 mars 2004, 19:51

Henke skrev:
Petter D skrev:
p0d skrev:
Det faktum att så där 10% av Nord var kvar borde väl tala för sig själv...
"Förinta" kanske är ett lite starkt ord. Menar du att USA också var ute efter att "förinta" Irak nu senast?

Henrik
jag använde hans ord.
Senast redigerad av 1 p0d, redigerad totalt 10 gånger.

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 10 mars 2004, 19:56

p0d skrev:jag använde hans ord.
Japp, det var inte riktat till dig. Har ändrat min citering så att det blir tydligare.

Henrik

Skriv svar