Sossemartyrer

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 3 mars 2004, 01:04

Jag blev också förvånad när jag kollade upp saken i höstas...här är en länk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ian_Smith

På bilden ser han ju till och med trevlig ut! :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 3 mars 2004, 01:39

Robert_Kropotkin skrev:DEt var som fan, är Ian Smith i Livet, jag visste bara att nassar hyllar honom. My misstake Petter. :)

/robert
Det är nog Ian Stuart du tänker på, Stuart var sångare i bandet Screwdriver.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 3 mars 2004, 14:26

Okej, är han i livet då?

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 3 mars 2004, 15:57

Nej, han är död. Bilolycka om jag inte missminner mig. Bland skinheads och nynazister ses han ofta som en martyr.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem

Inlägg av Erik Hägerdal » 3 mars 2004, 18:10

Olof Palme - Sveriges frihetskämpe.
Statsministern som sa vad han tyckte och balanserade mellan Sovjet och Förenta Staterna. Idealisten som sa vad han tyckte om kriget i Vietnam. Brutalt mördad av en okänd illdådare, lämnade efter sig ett vacuum i svensk politik. Sverige blev sig aldrig mer likt, och ett mörker sänkte sig över ett folk som levt i lugn och trygghet i tvåhundra år.
Jag vill inte politisera debatten, men jag undrar om man kan säga att Palme stod upp för Sveriges frihet när han gled in från Erlanders maktapparat, tog över Erlander och körde vidare på ungefär samma spår? Hur skall man kunna förklara "Den moraliska stormakten" vars insatser internationellt var obetydliga och skapade förbindelser med Tanzania, Vietnam, Nicaragua och andra stater i Tredje Världen Sverige hade knappt någon som helst nytta av och som vi knappast bidrog med ökat materiellt välstånd eller ökad demokratisering till dessa länder trots alla biståndskronor?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 3 mars 2004, 18:59

Erik, du har en poäng. Däremot kan man knappast påstå att den bristfälliga utvecklingen i några av de länder du nämner har med svenskt bistånd att göra. Utvecklingen i till exempel Nicaragua berodde på annat som Sverige inte kunde råda över och bist¨åndet kan knappast sägas vara onödigt av det skälet.

Glöm heller inte att kampen mot apartheid i Sydafrika fick mycket stöd från Sverige, en hel del var Palmes förtjänst. Dessutom var han trots allt en röst för tredje världen inuti den västliga sfären, kanske inte ett så substantiellt stöd som ett moraliskt. Någon stod på deras sida och vågade tala ur deras perspektiv.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 4 mars 2004, 11:30

Allt som Palme gjort var inte bra - och det påstod jag inte. Men den beskrivning jag gav av Palme, är den som folk får av att han ju är död, och därmed ville man bara komma ihåg det goda han gjorde. Jag skrev på ett lite poetiskt och dramatiskt sätt, det var inte meningen att det skulle tolkas alldeles för bokstavligt.

Skriv svar