Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
PatLin
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av PatLin » 6 mars 2014, 11:30

Thule2 skrev:Den uppgiften har stått på nätet, och jag hittar tyvärr inte igen sidan. Jag skulle inte skriva den om jag inte läst det .
Men det kan ju vara rent trams, vet bara att uppgiften har funnits i något sammanhang.
Just min poäng, det är trams. Jag tycker nog att vi kan föra den här debatten och försvara våra ståndpunkter utan att använda trams mot motståndaren.

Ola Tunander är väldigt duktig på att ange källor och ha väl underbyggda påståenden. Jag har läst många invändningar mot hans teorier, bland annat av Bengt Gustavsson, men jag har hittills inte läst något övertygande motargument utan det har mest varit krystade förklaringar och ibland rena lögner.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 6 mars 2014, 11:31

Ingen har någon skyldighet att berätta om alla sina kunskaper. Dock skriver man ut något måste man kunna hänvisa till källor. Detta såvida man inte säger st man "tror" eller dylikt.
Detta är reglerna på forumet. Blir ni ombedda att visa upp källor gör det, alternativt skriv inte första inlägget

/Martin

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 6 mars 2014, 11:37

Thule2 skrev:Jag påstår ingenting Kent. Jag hänvisar till ett flertal uppgifter från Thunader som Bengt Gustavsson analyserat i sin bok, och kommit fram till att det är felaktiga. Så anklaga inte mig för vad som står i boken. Det står där, men jag har inte skrivit dem.
Så vill du påstå att någon går till angrepp på Thunader, så ta diskussionen med B. Gustavsson . Thule
??

Dig är det svårt att hänga med..

Så nu påstår du att det är vår förre ÖB Bengt Gustavsson som påstår att professor Thunader har skrivit sakerna nedan???

I vilken bok menar du att vår förre ÖB Bengt Gustavsson skrev sakerna nedan, jag tror mig läst alla hans böcker och jag kan inte finna dessa påståenden. Jag har "Sanningen om ubåtsfrågan : ett försök till analys" framför mig och vill gärna veta vart dessa saker står.

Har du ens läst vad professor Thunader skrivit själv? Har du då funnit de saker som du nu påstår att ÖB skrivit??
Thule2 skrev:Thunander påstår att den amerikanska ubåten NR 1 har varit på hemligt besök i Stockholm.
Thunander påstår att Utö incidenten 1980 var startpunkten för Reagans PSYOP:s mot Sverige.
Thunander påstår enligt danska källor , med vittne närvarande att en Dansk amiral vid namn Bork i detalj talat om för honom
hur det lät amerikanska och brittiska ubåtar slinka in i undervattensläge.
Thunander påstår att en skadad amerikansk ubåt genom Öresund, efter Hårsfjärdenincidenten. han säger sig ha två källor till uppgiften. Den Norske diplomaten Einar Ansteensen, och den förre amerikanske försvarsministern James Schlesinger.
Thunander påstår att den gula fläcken vid Mälsten är ett bevis för skadad amerikansk ubåt.
Thunander påstår att syftet med ubåtskränkningarna har varit att påverka tredje lands politik.
Thunander påstår att CIa chefen i Frankfurt Bill Casey efter händelsen med den gula fläcken skyndar till Stockholm för att säkerställa att den skadade ameriknska ubåten skall klara sig. Caseys besök i Stockholm sker ett år senare.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 6 mars 2014, 11:57

Instämmer Pat Lin.
Läs boken en gång till då Kent.
Varför skickade du mig uppgift på hörsägen?

Åker för övrigt på 2 veckors utlandsvistelse i eftermiddag., så nu får ni ledigt :D
Thule

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 6 mars 2014, 12:28

Thule2 skrev:Instämmer Pat Lin.
Läs boken en gång till då Kent.
Varför skickade du mig uppgift på hörsägen?

Åker för övrigt på 2 veckors utlandsvistelse i eftermiddag., så nu får ni ledigt :D
Thule
Ditt svar är läs boken igen???

Men om du anser att det är trams varför tar du då upp det igen och igen som bevis och ibland har du hävdat att Ola Tunander skrivit detta men du vet inte var??

Hur skall du ha det??

Jag skrev det jag skrev i PM till dig för att höra om du hört samma sak vilket du uppenbarligen inte hade är det svårt att förstå?

hade du hört samma sak så kanske du haft en källa och det hade kunnat gå att söka vidare.

Till skillnad från dig så kollar jag mina källor.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 6 mars 2014, 13:28

Thule, nu har ju forumägarna mycket tydligt markerat att det är källor på påståenden som gäller här.

Om man då som du, omedelbart efter deras klargörande, listar en mängd uppgifter som du tillskriver en namngiven person och menar att alla dessa uppgifter är felaktiga, då skall man också, på förfrågan, kunna presentera stöd för detta.

För mig innebär det att dels kunna visa var personen sagt/skrivit dessa saker (så att man kan kontrollera om det stämmer överhuvudtaget och i så fall hur det faktiskt var formulerat) och sedan kunna motivera varför man anser dessa saker är falska.

Att bara hänvisa till att det finns någonstans i en bok är ej tillräckligt.

Det känns viktigt att vi får någon vettig styrsel på denna diskussion för att den skall kunna fortsätta.

Ola Frithiofson
Medlem

Inlägg av Ola Frithiofson » 7 mars 2014, 10:47

Trist att en diskussion ska behöva innehålla rent felaktiga påståenden, som de ”Thule” för fram här senast om vad Tunander skrivit. Men Thule är i gott sällskap, får man ändå konstatera. Det är mer regel än undantag att Göran Wallén, Bror Stefenson, Bengt Gustafsson och även andra som inte omfattar Tunanders historieskrivning går hårt åt Tunanders person i de sammanhang de har polemiserat mot honom. Alldeles för hårt och vinklat för att det inte ska betecknas som rena påhopp på Tunanders person.

Var och en som följer debatten bör fråga sig varför de inte nöjer sig med att bemöta i sak och varför när det sker, det så ofta handlar om vinklade tolkningar och felaktiga påståenden. Som nu de "Thule" för fram.

”Thule” skriver så här om Tunander

1. Thunander påstår att den amerikanska ubåten NR 1 har varit på hemligt besök i Stockholm.

2. Thunander påstår att Utö incidenten 1980 var startpunkten för Reagans PSYOP:s mot Sverige.
.
3. Thunander påstår enligt danska källor , med vittne närvarande att en Dansk amiral vid namn Bork i detalj talat om för honom
hur det lät amerikanska och brittiska ubåtar slinka in i undervattensläge.

4. Thunander påstår att en skadad amerikansk ubåt genom Öresund, efter Hårsfjärdenincidenten. han säger sig ha två källor till uppgiften. Den Norske diplomaten Einar Ansteensen, och den förre amerikanske försvarsministern James Schlesinger.

5. Thunander påstår att den gula fläcken vid Mälsten är ett bevis för skadad amerikansk ubåt.

6. Thunander påstår att syftet med ubåtskränkningarna har varit att påverka tredje lands politik.

7. Thunander påstår att CIa chefen i Frankfurt Bill Casey efter händelsen med den gula fläcken skyndar till Stockholm för att säkerställa att den skadade ameriknska ubåten skall klara sig. Caseys besök i Stockholm sker ett år senare.

Jag har läst det mesta av det professor Ola Tunander skrivit om ubåtskränkningarna och även en del andra intressanta vetenskapliga artiklar, böcker, uppsatser.

1. Tunander har inte explicit påstått att NR-1 var på hemligt besök i Stockholm, däremot att det finns dokument som pekar på att NR-1 deltog i operationen i Hårsfjärden , och att en måttuppgift på en ubåt (40 meter eller egentligen "35-40 meter") den 5 oktober 1982 stämmer med NR-1. Av det Ola Tunander skrivit här kan läsaren möjligen själv dra slutsatsen, implicit, att NR-1 kan ha varit i Hårsfjärden 1982. Men det är faktiskt inte samma sak som att Ola Tunander skriver att det är så, som ett klart faktum och konstaterande. Det har han inte gjort.

2. Ola Tunander har inte påstått att Utö incidenten 1980 var startpunkten för Reagans PSYOP:s mot Sverige. Finns ingenstans i hans texter belagt att han skrivit så. En anledning kan vara att det är svårt att få veta något om Utö-incidenten. Där finns det idag troligen folk inom marinen som vet desto mer.

3. Det framgår av Ola Tunanders redogörelse för samtalet med den danske generalen Hillingsø och amiral Bork om brittiska ubåtars passager genom Stora Bält i u-läge att Bork menade att det gällde brittiska ubåtar, inte amerikanska.

4. Ola Tunander har i flera av de texter han publicerat skrivit att en skadad västlig ubåt, med största sannolikhet amerikansk eller brittisk, gick ut genom Öresund efter Hårsfjärdsincidenten. Han refererar i texterna till lett uttalande av den tidigare arméchefen general Nils Sköld i Dagens Industri 1987. Jag har som jag redogjort för här på forumet talat med Ola Tunander och han har då sagt att han har ett antal källor utöver arméchefen till detta, men inte Ansteensen och Schlesinger.

5. Ola Tunander har skrivit om en "gul/grön fläck", men framförallt om en "grön fläck", som finns klart redogjort för i krigsdagböcker m.m., som en "Visual Distress Signal" (VDS), ett tecken på en skadad amerikansk eller brittisk ubåt, i tidiga texter har Ola Tunander skrivit att den var amerikansk. Det är väl ett faktum att en sådan en sådan grön fläck är typisk för en brittisk eller amerikansk VDS?

6. Påverka tredje lands politik, ja det som hände i de svenska vattnen hade en påverkan på flera andra länder förutom det land som kränkte och Sverige. Det är väl solklart? Kränkningarna var en del av det kalla kriget mellan öst och väst. Det är klart att det handlade inte bara om Sverige utan om hela Europa.

7. Jag har själv läst det Peter Schweizer som skrev om Caseys hemliga resa till Stockholm. Där är kronologin inte helt klar, om jag minns rätt, har inte texten framför mig nu. Har för mig han skriver om en resa i oktober. Ola Tunander har skrivit om saken i flera texter, jag ska inte utesluta att han någon gång har skrivit som att resan skedde 1982, men de texter jag läst skriver Tunander att resan skedde i oktober 1983. Jag kan återkomma på den här punkten när jag kommit hem till Orust och har texten framför mig.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 7 mars 2014, 15:04

Ola Frithiofson skrev:Trist att en diskussion ska behöva innehålla rent felaktiga påståenden, som de ”Thule” för fram här senast om vad Tunander skrivit. Men Thule är i gott sällskap, får man ändå konstatera. Det är mer regel än undantag att Göran Wallén, Bror Stefenson, Bengt Gustafsson och även andra som inte omfattar Tunanders historieskrivning går hårt åt Tunanders person i de sammanhang de har polemiserat mot honom. Alldeles för hårt och vinklat för att det inte ska betecknas som rena påhopp på Tunanders person.
Mycket bra inlägg, tack Ola!!

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 7 mars 2014, 16:59

Ola :thumbsup:

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 7 mars 2014, 22:04

Wedman 05 mar 2014, 10:40 skrev:
Debatten om ubåtskränkningarna visar på mycket stora skillnader mellan de militära och civila världarna och dessa skillnader gör att det idag finns två helt separata historieskrivningar. I militära kretsar är det helt oproblematiskt att idag hävda att det var fråga om sovjetiska ubåtar och analysera syften mm på samma sätt man gjorde på 80-talet trots att statliga utredningar och forskning visat att det inte finns några bevis.

Du skriver "trots att statliga utredningar och forskning visat att det inte finns några bevis".
Och ja det finns inga nationalitetsbestämmande bevis. Men det har bevisligen skett kränkningar, är vi inte överrens om det?

Wedman skrev:
Vad är det då som skiljer de här båda världarna? Den militära präglas av disciplin, att lyda order och (inte minst) av att inte ifrågasätta. Detta kommer exempelvis till uttryck i principer som "sätt upp ett mål och håll fast vid det". I det civila är det ofta naturligt att ifrågasätta och inom vetenskapen kommer man inte fram till resultat genom chefsbeslut utan genom logisk argumentation utifrån tillgänglig evidens.

Jag skulle vilja generalisera det till att militärer är en grupp som lätt hamnar i grupptänkande,
De är i alla fall på lägre nivå i organisationen uniformelt utbildade och med sekretesskrav som gör att andra infallsvinklar inte kommer in i systemet. Och allteftersom kritiken mot ubåtsjakterna och marinens oförmåga att leverera bevis växte så ökande det yttre trycket mot gruppen.
Men samtidigt pratar du om din 1:O och jag citerar ofta i dessa trådar en kommendörkapten som påminde om att man måste skilja på vad man faktiskt vet och vad man tror sig veta. Så jag tycker inte det är helt rättvist att dra skiljelinjen mellan militärer och civilister.

För jag är rädd att den debatt som sker här på skalman också har tendenser till grupptänkande,
Att man från gruppen av tvivlare går för långt och ramlar ner i samma fälla som militären gjorde på åttiotalet.

Om jag får citera Wikipedia:
Wiki skrev:
Symptomen av grupptänkande kan sammanfattas:

Överskattning av gruppens förmågor och moral. Gruppen tenderar att tro att besluten är bättre än de i själva verket är och anser att man på grund av sin höga moral inte behöver fundera kring etiska konsekvenser av besluten.

Trångsynthet. Gruppen negligerar varningssignaler och utomstående källor betraktas som mindre trovärdiga. Detta kan även bero på att man skaffar sig en stereotypisk bild av sina motståndare.

Tryck på konformitet. Gruppen försöker hålla fast vid enade åsikter. Gruppmedlemmarna självcensurerar sig och man anser att tystnad innebär bifall. Detta kan leda till åsiktsvakter som försöker hålla obehaglig information borta från gruppen och speciellt från ledaren .
I en grupp i tillstånd av grupptänkande är beteendena omedvetna och man upplever sina egna föreställningar som en påtaglig verklighet, när det egentligen rör sig om fantasier.
Här handlar det inte om fria fantasier utan hur man tolkar ofullständig information.
Wedman 05 mar 2014, 10:40 skrev:
Personligen har jag, liksom många andra på forumet, erfarenhet av båda världarna och jag tror att de som har det även känner igen skillnaden när det gäller hur man ser på ifrågasättande.

Jag gjorde lumpen på Helikopterdivisionen ett halvår efter Karlskrona II incidentet. Befann mig i slutet av åttiotalet nära en grupp kustartillerikadetter under några år och har senare en period arbetat inom försvarhögkvarteret.

Dessutom har jag bedrivit arkivstudier på krigsarkivet rörande andra världskriget och därifrån fått en bild av att militära arkiv knappast innehåller allt man kan förvänta sig.
Nu slår en liknelse mig, om man skulle utreda korrumptionsmisstankar på ett Svenskt storbolag och går in i arkivet och letar efter alla avtal som var giltiga 1985 så är det stor risk att du inte hittar alla avtal. Framför allt inte i den plats i arkivet där du tror det borde finnas. Är det då rimligt att hävda att avtal som saknas indikerar mutor?

Så jag har sett den militära organisationen både från botten som värnpliktig, synsättet på KA- regementen som ägnade sig åt utbåtsskydd och en Central stab där personal från olika vapenslag samarbetade/motarbetade varandra.
Och visst fanns det i de två första fallen en utbredd tro att det var ryssen som var ensam kränkande makt och det gjorde att man kan ha missat att andra också var där.

Men jag tror inte att alla de indicier som faktiskt fanns som pekade åt Sovjetunionen som kränkande makt bara var fabricerade.
Jag är öppen för att andelen av kränkningar som utfördes av USSR/Ryssland förändrades över tiden.

Wedman skrev:
Jag har under längre tid försökt förstå dig Thule2 här på forumet, och fick då för några dagar känslan att du försöker förena dessa båda världar. Själv tror jag inte det är möjligt då det är fråga om helt olika kriterier för sanning. I det militära är något sant om högre chef beslutat så, i det civila handlar det i stället om att dra slutsatser utifrån empirisk evidens.

Jag har svårt att se att det motsatsförhållandet mellan civilt och militärt är oöverbryggligt.
Vi har en fysisk verklighet med som faktiskt hände och den måste vara gemensam för oss alla.
Den är komplex och det skedde under mer än tio års tid så jag svårt att se något värde med en svart/vit förklaringsmodell.

Vi kan se skymtar om hur olika delar av Sverige reagerade (Press, Regering, olika Militära instanser, mm)
Problemet är att tolka motiven till varför aktörer agerade som dom gjorde.
Och jag tror faktiskt att inkompetens/oförmåga at hantera en ny situation är en korrektare förklaring än hemliga konspirationer.

Och minns att ingen enskild person sitter på den objektiva sanningen.
Eftersom allt var så hemligt så kommer det inte komma fram ett vittne som kan förklara allt.

Men alla som debatterar denna fråga bygger själva upp en världsbild som till stor del är byggd på hur man själv tolkar det rimligaste motiven utifrån de få fragment av fakta vi faktiskt har.
Och för mig så är fortfarande SOU 1995:135 den gällande civila empirisk evidensen utifrån vad statsmakterna har presenterat.
Det krävs forskare med fria händer i alla arkiv och flera års arbete att komma vidare.

mvh
/John

Ola Frithiofson
Medlem

Inlägg av Ola Frithiofson » 8 mars 2014, 10:10

Vill bara som hastigast skriva att jag kan hålla med en hel del av det JohnT:s skriver om i det senaste inlägget. Grupptänkande är en stark kraft. jag som varit aktiv inom ett politiskt parti vet hur det fungerar där och helt klart finns det en hel del goda exempel på hur grupptänkande påverkar politiken.

Jag önskade i ett av mina första inlägg, på Newsmill den gången, i den här ubåtsfrågan, att alla hemliga arkiv ska öppnas och hemligstämplar avlägsnas. jag befarar, liksom JohnT, att det inte räcker hela vägen. men kanske att individer då kommer att se nya sammanhang och få en förbättrad förståelse för vad som hände, vilket leder dem till att berätta mer om vad de varit med om själva.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 8 mars 2014, 14:30

JohnT skrev: Och för mig så är fortfarande SOU 1995:135 den gällande civila empirisk evidensen utifrån vad statsmakterna har presenterat.
Det krävs forskare med fria händer i alla arkiv och flera års arbete att komma vidare.

mvh
/John

John,

Jag håller med dig i ovanstående. Och jag ser det som ett problem att SOU 1995:135 inte finns tillgänglig i digital form. Bara det faktum att den måste beställas, köpas, eller fysiskt lånas på ett bibliotek är en STOR begränsning. Det är ju en publikation som borde vara lätt tillgänglig för alla intresserade.

Det samma gäller alla de referenser som tex Bengt Gustafsson gör i sina böcker till gamla SVT inslag. Att läsa fd ÖBs bok och att inte själv kunna se inslaget med den Sovjetiska Ubåtsbesättnigen är oerhört frustrerande. Vi kan läsa vad de sa, men en människa kommunicerar ju med mera än bara ord.

Ola och jag har nått viss framgång när det gäller de gamla SVT inslagen,. (Men den nyheten tror jag kom bort när det senaste stor grälet? bröt ut på forumet).

Vi har fått SVT Öppet Arkiv att börja lägga upp vissa gamla NATO/ Ubåtsinslag.

Bill.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 8 mars 2014, 16:52

Någon som har någon kunskap här om ett "fordon" från Hägglunds vehicle som heter Sea Crab?

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 8 mars 2014, 17:37

Kent skrev:Någon som har någon kunskap här om ett "fordon" från Hägglunds vehicle som heter Sea Crab?
Enligt http://www.one35th.com/attc/bv_spec.htm
The Sea Crab D500 is an underwater remotely operated vehicle based on the hull, suspension and running gear of the Bv 206. A prototype has been built powered by a 40 kW electro hydraulic power unit with electrical power being delivered by an umbilical cord.
När 1983 års kommision hade presenterat sitt resultat, bland annat om "aldrig tidiagare kända banddrivna ubåtar" (inte ett exakt citat) Så gjorde Ny teknik en genomgång av vad svensk offshore industri kunde levererar och bland annat så var detta fordon från Hägglunds med.

Jag vill poängtera att SOU 1995 aldrig talar om att bandspåren kommer från miniubåtar utan skriver att det är från banddriva fordon.

Mvh
/John

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 8 mars 2014, 17:52

JohnT skrev:
Kent skrev:Någon som har någon kunskap här om ett "fordon" från Hägglunds vehicle som heter Sea Crab?
Enligt http://www.one35th.com/attc/bv_spec.htm
The Sea Crab D500 is an underwater remotely operated vehicle based on the hull, suspension and running gear of the Bv 206. A prototype has been built powered by a 40 kW electro hydraulic power unit with electrical power being delivered by an umbilical cord.
När 1983 års kommision hade presenterat sitt resultat, bland annat om "aldrig tidiagare kända banddrivna ubåtar" (inte ett exakt citat) Så gjorde Ny teknik en genomgång av vad svensk offshore industri kunde levererar och bland annat så var detta fordon från Hägglunds med.

Jag vill poängtera att SOU 1995 aldrig talar om att bandspåren kommer från miniubåtar utan skriver att det är från banddriva fordon.

Mvh

Tackar, underligt att man inte hört mer om denna om den nu fanns tillgänglig.
Sea Crab
/John

Skriv svar