Olof Palmes baneman
Re: Olof Palmes baneman
Hur såg Ebbe Beck-Friis ut 1986? Han var iofs 56.
Re: Olof Palmes baneman
Han var nästan 58 år, friherre, direktör och moderat. Jag hittar ingen bild på honom men jag gissar att han såg mer överklassmässig ut än mördaren. Och finns det överhuvudtaget något som talar för att Beck-Friis ogillade sin svåger?
Mördaren verkar ha klätt sig som typisk lägre medelklass 1986. Tänk småbarnspappa som jobbade som ingenjör eller lärare 1986. Jeans var inte riktigt acceptabelt på kontoret och man skulle ha skjorta (ev. under en tröja), men man hade ingen rock, kavaj, slips, etc. till vardags på jobbet.
Mördaren verkar ha klätt sig som typisk lägre medelklass 1986. Tänk småbarnspappa som jobbade som ingenjör eller lärare 1986. Jeans var inte riktigt acceptabelt på kontoret och man skulle ha skjorta (ev. under en tröja), men man hade ingen rock, kavaj, slips, etc. till vardags på jobbet.
Re: Olof Palmes baneman
Fredag kväll 23:21. Jobbklädd, nja. Hinner man fixa fram revolver från efter lunch på en fredag hinner man nog byta om. Klädseln säger ingenting.
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Olof Palmes baneman
Jo, men det i sig är konstigt. Mördaren var klädd som om han skulle skrapa bort isen på sin Volvo 240 och åka till kontoret.
Re: Olof Palmes baneman
Jag förstår inte hur ni får ingenting alls till att peka i någon riktning. Osäkra uppgifter om klädsel en fredag kväll efter 23:00. Tempo uppför en trappa utan tidtagare o.s.v.. Det enda säkra är att det var inte jag även om jag inte allt för långt bort när mordet skedde. Hade också varit på bio och att jag kommer ihåg vilken film jag såg (inte samma) är lika troligt som att vi hittar mördaren.
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Olof Palmes baneman
Är väl mest att man kan utesluta vissa grupper. Mördaren var självklart ingen pundare. De bär inte kostymbyxor. Samtidigt hade mördare folkliga ytterkläder. Kläderna stämmer liksom överens med ett slags "business casual" 1986, inte så elegant som Skandiamannen utan mer genomsnittlig 40-talist på kontor. Något tycker jag ändå att det säger att mördaren gick klädd så här. Han var också förhållandevis tunt klädd i kylan.
Re: Olof Palmes baneman
Vad vet vi förutom vissa vaga och motstridiga vittnesuppgifter. Bara för att ge ett exempel, jag har flera par strukna udda byxor som jag ibland bar när jag skulle ragga på krogen då bara med skjorta. Ibland bar jag dem med udda kavaj. Hur VET man att det var kostymbyxor?
Mordvapnet och ammunitionen.
Diverse vitt spridda personers eller gruppers motiv.
Alltså inget förutom två saker. Jag vill inte låta för ironisk men lycka till att lösa det på ett forum 40 år efteråt. Frågan är i alla fall historisk.
MVH
Hans
Mordvapnet och ammunitionen.
Diverse vitt spridda personers eller gruppers motiv.
Alltså inget förutom två saker. Jag vill inte låta för ironisk men lycka till att lösa det på ett forum 40 år efteråt. Frågan är i alla fall historisk.
MVH
Hans
Re: Olof Palmes baneman
Många diskussioner nu handlar också mest om att såga förslag.
Det här med Skandiamannen blev ordentligt nedskjutet. Problemet med en sådan teori är att det finns lite för mycket info. Förslag blir på något underligt sätt "troligare" om de är vagare, för det finns mindre att kritisera i argumentationen.
Det här med Skandiamannen blev ordentligt nedskjutet. Problemet med en sådan teori är att det finns lite för mycket info. Förslag blir på något underligt sätt "troligare" om de är vagare, för det finns mindre att kritisera i argumentationen.
Re: Olof Palmes baneman
Lite svårt att uttrycka kortfattat i skrift men det säger ändå någon om mördaren att han gick i något slags kostymbyxor, halvlång täckjacka och keps/mössa. Det indikerar liksom en lägre medelklasslivsstil.
Re: Olof Palmes baneman
Nja.
Jag är arbetare och större delen av släkten också. Men klädsnobbar(Klädintresserad säger mer) har alltid funnits oavsett klass. Och då jag är arbetare från landsbygden, så klädde vi upp oss när vi skulle till nåt större samhälle. Ytterst sällan jag hade samma kläder hemma, som jag hade de gånger då vi var till kommunens centralort.
Tror inte kläderna säger någonting. Och jag skulle vilja se den som på kvällen kan skilja "kostymbyxor", från tex uniformsbyxor enklare fritidsbyxor osv.
Jag tycker man slarvat med att utreda andra motiv än politiska. Därför jag tar upp en släkting.
-
Patrik Öbrink
- Medlem
- Inlägg: 2607
- Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55
- Ort: Gävle
Re: Olof Palmes baneman
Jag har också funderat på om det inte kan ha funnits ett personligt motiv, att det var ett mord på privatpersonen Olof Palme och inte statsministern Olof Palme. Men som du skriver har det aldrig utretts, utan från dag 1 var det politiska motiv som gällde.
- Smalandsman
- Medlem
- Inlägg: 185
- Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
- Ort: Karlskrona
Re: Olof Palmes baneman
Personliga motiv utreddes redan i början av utredningen. Dock utan starka belägg för något sådant.
Kollar man efter så utreddes familj, ekonomi, utpressningsmöjlighet, osv.
Sen var det ju personer med hatmotiv eller rent av besatta av honom som synades.
Kollar man efter så utreddes familj, ekonomi, utpressningsmöjlighet, osv.
Sen var det ju personer med hatmotiv eller rent av besatta av honom som synades.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you
-
adlercreutz
- Medlem
- Inlägg: 1829
- Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
- Ort: Umeå
Re: Olof Palmes baneman
Var det planerat kan mördaren naturligtvis ha tagit på sig utvalda kläder också. Ytterst svårt att dra långtgående slutsatser baserat på vittnesuppgifter om klädsel.
Re: Olof Palmes baneman
Vem utredde det? I vart fall inte Holmer. Palmes privata dagbok var försvunnen. När Ölvebro tog över förklarade han för änkan Lisbet att utredningen skulle följa normala polisrutiner. Efter det vägrade Lisbet att träffa honom.Smalandsman skrev: ↑23 juni 2026, 14:31Personliga motiv utreddes redan i början av utredningen. Dock utan starka belägg för något sådant.
Kollar man efter så utreddes familj, ekonomi, utpressningsmöjlighet, osv.