Olof Palmes baneman

hilbert
Medlem

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av hilbert » 03 mar 2026 11:47

Om tafatthet inom den svenska poliskåren vore ett bevis på skuld, hade de också varit skyldiga till en hel hop andra brott. Tafatthet verkar vara en regel, inte ett undantag.
Ja det skulle alltså vara fråga om en gigantisk konspiration på alla nivåer inom polisen , och ingen läckte :? .
Då är det nog betydligt troligare att man klantade till det , en förmåga hos människor som inte kan underskattas.

Sedan kan man också konstatera, att när Anna Lind mördades 17 år senare, var det en mycket effektiv utredning.
Om än med delvis tveksamma metoder.

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 03 mar 2026 12:28

hilbert skrev:
03 mar 2026 11:47
Om tafatthet inom den svenska poliskåren vore ett bevis på skuld, hade de också varit skyldiga till en hel hop andra brott. Tafatthet verkar vara en regel, inte ett undantag.
Ja det skulle alltså vara fråga om en gigantisk konspiration på alla nivåer inom polisen , och ingen läckte :? .
Då är det nog betydligt troligare att man klantade till det , en förmåga hos människor som inte kan underskattas.

Sedan kan man också konstatera, att när Anna Lind mördades 17 år senare, var det en mycket effektiv utredning.
"På alla nivåer" är en mycket vanlig missuppfattning när det gäller historiska konspirationer.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 03 mar 2026 12:45

Skulle det inte ha räckt med att man på vissa nivåer eller på vissa utvalda positioner trodde sig veta att det mycket möjligen var polisen som var mördaren eller had seriösa skäl att oroa sig för eller fasa över att det kunde vara fallet?

PS "Militanta Quiblaxer" är kanske en felskrivning som inte borde förbrylla någon, men...?

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 03 mar 2026 14:03

hilbert skrev:
03 mar 2026 11:47

Sen spelade väl turen in här, mördaren lyckades väl springa förbi en av ytterst få övervakningskameror som fanns på den tiden och kunde gripas i tunnelbanan om jag inte minns fel. Vilka tveksamma metoder tänker du på?

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 03 mar 2026 15:41

Vilka tveksamma metoder tänker du på?
Man använde det sk pku registret:
PKU-registret eller PKU-biobanken är en biobank vid Karolinska Universitetssjukhuset där blodprover för barn födda i Sverige i mitten på 1960-talet eller senare[1] förvaras för vård och behandling, metodutveckling samt i forskningssyfte; även blodprover för vissa födda på slutet av 1974 ingår. Nyföddhetscreeningen, som kallas, PKU-provet tas på alla nyfödda i Sverige
=========
Utöver de syften som registret upprättades för, har även polisen fått tillgång till det, vilket har ifrågasatts och lyft frågan om ändamålsglidning. Efter ett uttag av ett prov 2003 (under Anna Lindhs mordutredning), utvecklades en praxis där polisen kan få tillgång till prover i biobanken endast om de först erhåller tillstånd i ett domstolsbeslut. Därefter, från 2003 till 2018, har polisen inte fått tillgång till ett enda prov.
Man hade fått in tips om Mihajlovic och begärde då in hans pku prov.
Jag förstår inte varför de inte istället plockade in honom för topsning.
I senare utredningar har man ju gjort så med hundratals människor.

Det kan tilläggas att registret inte är sökbart som DNA eller fingeravtryck, utan det kan bara användas när man har en känd misstänkt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/PKU-registret

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 03 mar 2026 15:50

Sen spelade väl turen in här, mördaren lyckades väl springa förbi en av ytterst få övervakningskameror som fanns på den tiden och kunde gripas i tunnelbanan om jag inte minns fel
Stämmer inte, han greps först 14 dagar efter mordet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mordet_p%C3%A5_Anna_Lindh

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 03 mar 2026 16:39

Har för mig att det var övervakningskameran i tunnelbannan som ledde till Mihajlovic från början, tänker på en känd bild där folk skämtade om att den misstänkte mannen med kepsen var lik Daniel Westling. Man han greps senare som du säger. Jag kanske ihop med terrorattacken på drottninggatan, var det där kameran i tunnelbanan spelade avgörande roll? Den terroristen greps senare i Märsta har jag för mig.

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 03 mar 2026 17:56

Två saker viktiga här. Frågetecken som måste rätas ut via en sanningskommision.
Där sekretessbelagda dokument görs tillgängliga.

1. Varför ingen jakt på mördaren den 1 mars?Ledningscentralen agerade inte taffligt. Den gjorde knappt någonting.

2. Varför aktiverades inte kuppförsvaret? Vakthavande vid försvarsstaben fick kännedom om mordet via ambassadören i Washington som sett nyheten på amerikansk TV (😯
Något är ruttet i Sverige. För att travestera Hamlet.

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 03 mar 2026 23:43

Gerrgul skrev:
03 mar 2026 17:56
Två saker viktiga här. Frågetecken som måste rätas ut via en sanningskommision.
Där sekretessbelagda dokument görs tillgängliga.

1. Varför ingen jakt på mördaren den 1 mars?Ledningscentralen agerade inte taffligt. Den gjorde knappt någonting.

2. Varför aktiverades inte kuppförsvaret? Vakthavande vid försvarsstaben fick kännedom om mordet via ambassadören i Washington som sett nyheten på amerikansk TV (😯
Något är ruttet i Sverige. För att travestera Hamlet.
Ja åtminstone var ruttet. Svårt att se att det skulle gå till på samma sätt idag just med ett mord på en regeringschef. Däremot är det alltid så att när ofattbara katastorfer händer så är beredskapen ofta förvånansvärt dålig. Sen hanterar man den händelsen och lärs sig av misstagen men när nästa katastrof kommer som drabbar någon annan del av samhället så är man oförberedd för den typen av händelser, då är det nya department, myndigheter och civila aktörer som berörs. Tänker på Estonia, Tsunamin etc. som också kan anses vara amatörmässigt hanterade..

Sen gällande kuppförsvar, vet man vilka åtgärder som vidtogs? Mycket måste fortfarande vara hemligstämplat?

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 04 mar 2026 08:44

Det saknades inte alls förberedelser. Tvärtom har Sverige aldrig varit bättre förberett. Vi ska komma ihåg att detta var 80 tal med ubåtskränkningar och beredskap för infiltratörer, Spetznasoperationer etc.
Det övades flitigt. På alla nivåer.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 04 mar 2026 09:51

På Palmemordskonferensen den gångna helgen sades det en del intressanta saker.

Tommy Lindström hävdade att utredningen egentligen inte är nedlagd. ”Det är polismyndigheten som lägger ner utredningar. Åklagare kan bara lägga ner enskilda uppslag”, sade han. Så man kan säga att utredningen är vilande snarare än nedlagd, även om polisen är av en annan åsikt.

Henry Söderström, son till kommissarie Gösta Söderström som var första polisbefäl på mordplatsen, berättade att hans far bl.a. kommit fram till att Hans Holmér varit i Stockholm under mordnatten, inte i Borlänge, och att de två kulorna som hittats på Sveavägen var utplanterade och inte de riktiga mordkulorna. Hur han kommit fram till det framgår inte av de referat jag läst.

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 04 mar 2026 09:55

Absolut. Min kommentar handlar mer om polisens agerande. Det finns ju såklart en grogrund för konspirationsteorier med tanke på hur oprofessionellt man agerade så här i efterhand, men när man tittar på andra katastrofer så är det ju mycket som ser märkligt ut i efterhand, inte minst hanteringen av Estonia, Tsunamin men nu senast också pandemin.

Gällande försvarsmakten har det inte varit så mycket diskussion vad jag vet kring vad som gjordes och inte gjordes, jag tänker att det är hemligstämplat. Jag vet inte hur förberedd man var just 1986 men det var väl i den vevan som säk förband sattes upp, MPJ-skvadronerna skapades runt 1988. Jägarbefälsgruppen (föregångare till SSG) fanns väl 1986
Senast redigerad av 1 Grönis, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem

Inlägg av Smalandsman » 04 mar 2026 10:16

Min oomkullrunkeliga åsikt är att det handlar mer om underlåtenhet till handling snarare än bristfälligt agerande.
En väl planerad insats med tillräckligt många "tunga" aktörer insatta i vad som skulle ske banade väg.

Enda möjliga "bristen", om man lutar åt en professionell gunman, är det skott som missade fru Palme.
Vore avsikten att skrämmas så var det farligt nära misslyckat uppdrag, och var avsikten att döda så slarvades det hutlöst.
Enligt vittnen vände sig gärningsmannen om på väg bort från dådet, kanske för att se om LP stod upp, eller om han var förföljd.
Om man tror på ensam gärningsman stämmer det mesta med en amatörs beteende och en ofantlig tur.
Mord mitt i stan bland folk inom närområdet, ingen samlad bild av gärningsmans utseende, klädsel eller gång-löpstil.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 04 mar 2026 14:57

Grönis skrev:
04 mar 2026 09:55
Absolut. Min kommentar handlar mer om polisens agerande. Det finns ju såklart en grogrund för konspirationsteorier med tanke på hur oprofessionellt man agerade så här i efterhand, men när man tittar på andra katastrofer så är det ju mycket som ser märkligt ut i efterhand, inte minst hanteringen av Estonia, Tsunamin men nu senast också pandemin.

Gällande försvarsmakten har det inte varit så mycket diskussion vad jag vet kring vad som gjordes och inte gjordes, jag tänker att det är hemligstämplat. Jag vet inte hur förberedd man var just 1986 men det var väl i den vevan som säk förband sattes upp, MPJ-skvadronerna skapades runt 1988. Jägarbefälsgruppen (föregångare till SSG) fanns väl 1986
Jämförelserna med tsunamikastrofen etc haltar. För den typen av händelser fanns inga inarbetade rutiner. För mord, attentat och andra angrepp på statsledning däremot har vi alltid förberett oss
Övade som sagt särskilt flitigt under 80 talet.
Förberedda besluts och kommunikationsvägar mellan nyckelpersoner. Exakt hur dessa ser ut vet vi inte och ska heller inte veta i detalj. Det ska t ex inte ta lång tid innan t ex cheferna för respektive försvarsgren och deras ställföreträdare underrättas.
Och innan man säkrar skydd av regeringsmedlemmar och strategiska byggnader.

Av detta märktes inte ett spår mordnatten. Varför?
Det har vi svenska medborgare rätt att veta.
Mullvad/ar högt uppe organisationen som kastade grus i maskineriet?

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 04 mar 2026 15:12

Känns som det är två frågor, den ena polisiär och den andra militär. Att det borde finnas rutiner inom båda myndigheterna om en regeringschef blev mördad får man utgå i från sen hur uppdaterade och övade de var hos polisen kan man fundera på. Men menar du att det finns skäl att misstänkta att det fanns folk som kastade grus i maskineriet i båda myndigheterna? Även om man det verkligen fanns poliser etc. som var inblandade och syftet var att få bort just personen Palme så borde försvarets kuppberedskap rulla på ändå.

En svindlande tanke är att detta var en del av något större men som av någon anledning blåstes av... Men med det sagt tror jag fortfarande på teorin med den "ensamma galningen"