Grönis skrev: ↑04 mar 2026 09:55
Absolut. Min kommentar handlar mer om polisens agerande. Det finns ju såklart en grogrund för konspirationsteorier med tanke på hur oprofessionellt man agerade så här i efterhand, men när man tittar på andra katastrofer så är det ju mycket som ser märkligt ut i efterhand, inte minst hanteringen av Estonia, Tsunamin men nu senast också pandemin.
Gällande försvarsmakten har det inte varit så mycket diskussion vad jag vet kring vad som gjordes och inte gjordes, jag tänker att det är hemligstämplat. Jag vet inte hur förberedd man var just 1986 men det var väl i den vevan som säk förband sattes upp, MPJ-skvadronerna skapades runt 1988. Jägarbefälsgruppen (föregångare till SSG) fanns väl 1986
Jämförelserna med tsunamikastrofen etc haltar. För den typen av händelser fanns inga inarbetade rutiner. För mord, attentat och andra angrepp på statsledning däremot har vi alltid förberett oss
Övade som sagt särskilt flitigt under 80 talet.
Förberedda besluts och kommunikationsvägar mellan nyckelpersoner. Exakt hur dessa ser ut vet vi inte och ska heller inte veta i detalj. Det ska t ex inte ta lång tid innan t ex cheferna för respektive försvarsgren och deras ställföreträdare underrättas.
Och innan man säkrar skydd av regeringsmedlemmar och strategiska byggnader.
Av detta märktes inte ett spår mordnatten. Varför?
Det har vi svenska medborgare rätt att veta.
Mullvad/ar högt uppe organisationen som kastade grus i maskineriet?