Ronald Reagan

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Re: Ronald Reagan

Inlägg av loop » 25 nov 2025 17:52

Örjan skrev:
25 nov 2025 00:32
loop skrev:
24 nov 2025 20:04
Och jag tvivlar lite på påståendet att sydöst skulle varit mest "vänster" i början av 1900-talet. Den där grafen säger ju inget utan en tydlig definition.
Det står under grafen att den är baserad på DW-NOMINATE metoden. Den beräknas genom att väga samman varje ledamots röstningshistorik och ger ett relativt värde baserat på hur de röstar jämfört med övriga ledamöter i voteringen (dvs. en ledamot kan i absoluta termer rösta mer höger år 1900 än vad en annan ledamot gjorde år 2000 och ändå räknas som mer vänster).

DW-NOMINATE-metoden är mig veterligen den mest allmänt använda statistiska metoden i USA för att avgöra var en person befinner sig på höger-vänster-skalan och hur de utvecklas över tid. Inte bara politiker i lagstiftande församlingar utan även domare brukar bedömas enligt denna metod.
NOMINATE scores have been used by popular media outlets like The New York Times and The Washington Post as a measure of the political ideology of political institutions and elected officials or candidates. Political blogger Nate Silver and his team at FiveThirtyEight have repeatedly used DW-NOMINATE scores to gauge the ideological location of major political figures and institutions.
Vart hittar jag materialism? Det är det som räknas.
Var får man in de exempel jag gav på skalan?
Min bedömning av vad som är mest höger och vänster, grundar sig inte på hur folk röstar i frågor om vapen tex.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem

Inlägg av Örjan » 25 nov 2025 18:20

loop skrev:
25 nov 2025 17:52
Vart hittar jag materialism? Det är det som räknas.
Var får man in de exempel jag gav på skalan?
Min bedömning av vad som är mest höger och vänster, grundar sig inte på hur folk röstar i frågor om vapen tex.
The first dimension (horizontal or x-axis) is the familiar left-right (or liberal-conservative) spectrum on economic matters. The second dimension (vertical or y-axis) picks up attitudes on cross-cutting, salient issues of the day (which include or have included slavery, bimetallism, civil rights, regional, and social/lifestyle issues).
https://en.wikipedia.org/wiki/NOMINATE_ ... Dimensions

Den graf som jag tidigare redovisade tog bara upp den första dimensionen av DW-NOMINATE som handlar om "economic matters", vilket jag förmodar motsvarar din "materialism".

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 nov 2025 03:38

Hans skrev:
25 nov 2025 10:11
Klottraren hade inte bästa betyg i rättstavning. Och var för sent ute, 1981 försökte en snubbe med det och fick in en träff men som inte var dödande.

MVH

Hans
Skulle tippa på att klottraren kände till skjutningen av Reagan 1981, när själva klottret dök upp för första gången och det var nog fr o m våren 1986-våren 1987 (nånstans under detta kalenderår). Jag vet inte heller om klottraren var kille eller tjej och ännu mindre vilka språkkunskaper som denna person hade då, kände bara till att klottret fanns.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 nov 2025 03:44

När Reagan besökte Stockholm så fick polisen hyra/låna SL:s bussar för att frakta bort de som har gripits. Det var incidenter mot SL strax efteråt när Reagan hade åkt hem som kunde relaterats till hans besök i Stockholm. Det hände iallafall under 1980-talet.

Stefan

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 26 nov 2025 05:02

Ronald Reagan besökte aldrig Sverige.
Däremot gjorde hustru Nancy ett besök 1987.

https://www.washingtonpost.com/archive/ ... 3e8f12bbf/

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 26 nov 2025 06:30

Vicepresident Bush besökte Sverige 1983. Han son var den förste sittande presidenten som besökte Sverige.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 27 nov 2025 14:15

Stefan Lundgren skrev:
26 nov 2025 03:38
Hans skrev:
25 nov 2025 10:11
Klottraren hade inte bästa betyg i rättstavning. Och var för sent ute, 1981 försökte en snubbe med det och fick in en träff men som inte var dödande.

MVH

Hans
Skulle tippa på att klottraren kände till skjutningen av Reagan 1981, när själva klottret dök upp för första gången och det var nog fr o m våren 1986-våren 1987 (nånstans under detta kalenderår). Jag vet inte heller om klottraren var kille eller tjej och ännu mindre vilka språkkunskaper som denna person hade då, kände bara till att klottret fanns.

Stefan
Man talar idag ofta om att samhället är polariserat, i såväl USA som i Sverige, men det här är ett exempel på en annan sorts polarisering på 1980-talet, att folk kunde ha så starkt negativa känslor om Reagan respektive Palme.

För övrigt glömmer man ofta att Reagan hade en bakgrund som (reserv)officer, ordförande för ett fackförbund för amerikanska skådespelare samt guvernör i Kalifornien. Han var liksom inte bara en skådespelare från 1950-talet som plötsligt blev amerikansk president 1981.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 nov 2025 18:41

Minns att det var Reagan som besökte Sverige och minns också att det var stökigt, kanske det som tog för stor plats i minnet.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 27 nov 2025 20:38

Som hilbert redan sagt var aldrig Reagan i Sverige, i alla fall inte som president.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_i ... ald_Reagan

MVH

Hans

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 28 nov 2025 00:18

Det stämmer att det var stökiga demonstrationer 1987.
De var riktade mot Nancy Reagan, som besökte Sverige i samband med hennes kampanj mot narkotika.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 nov 2025 16:03

Hans skrev:
27 nov 2025 20:38
Som hilbert redan sagt var aldrig Reagan i Sverige, i alla fall inte som president.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_i ... ald_Reagan

MVH

Hans
Skrev så i största allmänhet och syftade varken på Ronald eller Nancy i inlägget ovanför.
hilbert skrev:
28 nov 2025 00:18
Det stämmer att det var stökiga demonstrationer 1987.
De var riktade mot Nancy Reagan, som besökte Sverige i samband med hennes kampanj mot narkotika.
Har för mig att det var drygt 100 som fördes in i SL-bussarna (vet exakt inte hur många det var) och dagen efter grep polisen en man som kablades ut som nyhetsinslag.

Stefan

Borebo
Medlem

Inlägg av Borebo » 05 dec 2025 09:22

Det var ju stora demonstrationer mot Nancy Reagan i Stockholm just då Ronald Reagan stod vid muren, 12 juni 1987, och sa "Tear down this wall..this wall will fall". Och media gick i taket på grund av dessa ord, som var Reagans egna, ty hans rådgivare ville ha långt mildare formuleringar. Och här i Finland var reaktionen ungefär denna: "Hur kan USA ha en president som är så dum att han tror att Europas delning och järnridån kan försvinna?"
Detta var ju vad Helmuth Schmidt sade åt Reagan då han besökte Washington i början av 1982: "Det är barnsligt att tro sådant, Europas delning och järnridån består!" Reagan svarade att om Europa inte vill vara med så måste han ensam förpassa kommunismen till historiens sophög! Schmidt hade också uttalat sitt stöd för krigstillståndet i Polen och samma gjorde våra media och fredsaktivisterna på gatorna. Titta bara hur DN kommenterade Reagans tal vid muren!

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 05 dec 2025 10:55

Borebo skrev:
05 dec 2025 09:22
Det var ju stora demonstrationer mot Nancy Reagan i Stockholm just då Ronald Reagan stod vid muren, 12 juni 1987, och sa "Tear down this wall..this wall will fall". Och media gick i taket på grund av dessa ord, som var Reagans egna, ty hans rådgivare ville ha långt mildare formuleringar. Och här i Finland var reaktionen ungefär denna: "Hur kan USA ha en president som är så dum att han tror att Europas delning och järnridån kan försvinna?"
Detta var ju vad Helmuth Schmidt sade åt Reagan då han besökte Washington i början av 1982: "Det är barnsligt att tro sådant, Europas delning och järnridån består!" Reagan svarade att om Europa inte vill vara med så måste han ensam förpassa kommunismen till historiens sophög! Schmidt hade också uttalat sitt stöd för krigstillståndet i Polen och samma gjorde våra media och fredsaktivisterna på gatorna. Titta bara hur DN kommenterade Reagans tal vid muren!
Förändringarna hade inget med Reagans tal att göra. Många öststater var dödsdömda redan på 70-talet när de accepterade lån från väst.

CCCP kunde också inte längre ge det energimässiga stöd som exempelvis Östtyskland ville ha.

Borebo
Medlem

Inlägg av Borebo » 05 dec 2025 18:36

Reagan erbjöds ju presidentskapet, som jag tolkar det, år 1973. När vicepresident Spiro Agnew blev tvungen att avgå lär Nixon ha frågat honom diskret om han kan tänka sig att ersätta Agnew och, som det såg ut, bli president ifall Nixon tvingas avgå. Reagan tackade nej ty i såfall skulle han inte ha kunnat göra det han ville göra mot Sovjet. Men med eget mandat år 1980 kunde han genast sätta igång och underminera Sovjetimperiet. Awacs, B-1 bombaren osv. sänkte Sovjets ekonomi på ett sätt som endast Reagan förmådde med sin stora popularitet. 1987 var Sovjet konkursfärdigt tack vare att Reagan gjort det konkursfärdigt. Exempelvis så tackade Saudarabien Reagan för Awacs genom att pressa ner priset på råolja från 40 till ca 10 dollar per fat. Enbart detta ledde till att Sovjet hade ca 30 miljarder dollar mindre per år att röra sig med.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 06 dec 2025 08:30

De var konkursfärdiga tidigare. Reagan var bara president vid rätt tillfälle.

Det stora problemet var att kommunisterna tänkte nationell autonomi hela tiden. De kunde därför inte integrera system som i EU.

Alla länder skulle därför ha sin egen industri, och sina egna kraftverk, förutom då förstås att de var beroende av sovjetisk fossil energi.