Bevarade värnkanoner i Skandinavien?
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Re: Bevarade värnkanoner i Skandinavien?
Östra Rikshalvan räknas, inte bara, i min ytterst subjektiva värld till Skandinavien. Tack.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- C Skalman
Är värntornen typiska för andra världskriget eller har de funnits i andra tider också?
Det verkar ha funnits gott om stridsvagnar att slakta eller bytte man torn på de befintliga?
Det verkar ha funnits gott om stridsvagnar att slakta eller bytte man torn på de befintliga?
-
De fanns innan. När gamla FT-17 blev omoderna vill jag minnas att tornen ibland blev placerade redan innan kriget. Var kommer jag inte ihåg utan att leta reda på boken. Tror Maginot.
I många fall i Sverige tog man gamla torn och mig veterligen aldrig nybyggda stridsvagnstorn. Men som jag begripit det så grävde ibland tyskarna ner nybyggda torn.
När man bytte torn på Stridsvagn m/42 så blev de gamla tornen värnkanoner, när Stridsvagn m/74 skrotades så blev de tornen också värnkanoner.
I Klockrike har de torn från Centurion som värnkanoner. Troligtvis fortfarande.
MVH
Hans
I många fall i Sverige tog man gamla torn och mig veterligen aldrig nybyggda stridsvagnstorn. Men som jag begripit det så grävde ibland tyskarna ner nybyggda torn.
När man bytte torn på Stridsvagn m/42 så blev de gamla tornen värnkanoner, när Stridsvagn m/74 skrotades så blev de tornen också värnkanoner.
I Klockrike har de torn från Centurion som värnkanoner. Troligtvis fortfarande.
MVH
Hans
-
- C Skalman
Stridsvagn 74 var I bruk till 1984, den sista tiden hos infanteriet. Kanonen var en luftvärnskanon m/35 eller m/36. Härligt klimattänk med återbruk av materiel.
Står det fortfarande aktiva värnkanoner runtom oss eller försvann de vid den strategiska blackouten?
Står det fortfarande aktiva värnkanoner runtom oss eller försvann de vid den strategiska blackouten?
-
Nej. Inga kvar förutom som museiföremål. Lite trist att vi inte stoppade ner lite gamla Centuriontorn här och där, deras kanon hade varit extremt hälsofarligt för det mesta ryssen kan komma med.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
Hos Försvarsmuseum i Boden har de ett värntorn i utomhus utställningen.
https://digitaltmuseum.se/011023026925/varntorn-m-1941
https://digitaltmuseum.se/011023026925/varntorn-m-1941
Tack.
En fråga till om Östra Rikshalvan. Jag har intrycket att där brukades bara gamla stridsvagnstorn som kustartilleri och inte annorstädes. Har jag fel, som vanligt, eller?
MVH
Hans
En fråga till om Östra Rikshalvan. Jag har intrycket att där brukades bara gamla stridsvagnstorn som kustartilleri och inte annorstädes. Har jag fel, som vanligt, eller?
MVH
Hans
-
- Medlem
Det verkar som att det var Sovjetunionen som började redan före vk2, inledningsvis genom att helt enkelt gräva ner stridsvagnar som visade sig vara mer eller mindre misslyckade som sådana. Även Belgien byggde in stridsvagnstorn före kriget, i det fallet var det beställda (och levererade) torn till en stridsvagn där chassit blev avbeställt.Markus Holst skrev: ↑15 apr 2025 13:31Är värntornen typiska för andra världskriget eller har de funnits i andra tider också?
Stämmer bra. Byggandet av Maginotlinjen sammanföll i tid med att FT17 togs ur tjänst. Fransmännen tog även fram ett flyttbart torn till Maginotlinjen som såg ut som ett stridsvagnstorn men alltså var specialbyggt för ändamålet. Under vk2 tog det sedan fart, tyskarna var mästare på att återanvända erövrade stridsvagnar som värntorn.
Återanvänd Churchill i Nordafrika, här återigen i ursprungsägarnas händer T34 återanvänd på östfronten. De byggde också mycket riktigt Panthertorn direkt för inmontering i olika bunkrar. Då hade man i alla fall inga problem med drivlinan...
Det hade nog blivit så om det inte varit för att Centurion utgick som stridsvagn samtidigt som FM inledde nedrustningen. Hade man fortsatt med värnförband är det inte otänkbart att vissa värn ombeväpnats på samma sätt som när vissa värn med torn från strv m/42 senare fick "nya" torn från strv 74.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- C Skalman
Alltså var det den strategiska blackouten/timeouten som satte stopp för det. Tackartackar
-
Även jag tackar Bjernevik.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- C Skalman
Klev man in i dessa värntorn underifrån eller genom manluckan på toppen?
-
Både och.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2022
Mest rätt kanske är bättre attt säga.
och denna länk hade 53:n redan visat:
https://en.wikipedia.org/wiki/100_56_TK
-
- C Skalman
Vad ville man värna med dessa kanoner, dvs. Var sattes de upp?
-
Flygplatser och kusten, övre Norrland. Skulle det ske en luftlandsättning vid en flygplats vart dessa gamla saker högst avvändbara. Mindre båtar tyckte inte om dem heller. En sprängd bro i Norrland med ett gammalt m/74 torn i trakterna var inte trevligt för en MTLB.
Svar på frågan?
MVH
Hans
Svar på frågan?
MVH
Hans