Det ohyggliga flickmordet i Jönköping 1982

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Det ohyggliga flickmordet i Jönköping 1982

Inlägg av Stefan Lundgren » 01 feb 2025 08:06

Denna händelse utspelades vid lunchtid den 10 augusti 1982.

Det har flera flickmord i Sverige och även mord på pojkar. Jag själv kommer ihåg flickmordet i Jönköping under sensommaren 1982. Jag har nyligen läst lite grann om mordet på Flashback och på hemsidan https://svenskamordfall.se/ står det följande;
Den 14-åriga pojken tog med sig femåriga grannflickan Jessica Dahlin till fastighetens källare. Där försökte 14-åringen våldta Jessica och när hon började skrika dödade han henne med ett 30-tal stiletthugg.
Hon var född i januari 1977 och kommer ihåg vad det stod i tidningen; ”hon skrattade jämnt och var allas favorit”. De barn som blir dödade av någon utomstående har antingen psykiska problem eller med kroppen full med hat. På senare tid har en man som bodde i samma hus som Jessica känns sig utpekat som hennes mördare med tanke på det som har skrivits på Flashback. Enligt en källa så satt killen som dödade henne på rättspsyk i Vadstena länge och det har inte den utpekade mannen gjort.

Denna händelse hände bara drygt ett år tidigare när 3-åriga Magnus Nork påträffades död med en plastpåse runt huvudet. Det hände också i Jönköping och det var en kvinna misstänkt, men firades p g a att det inte gick att bevisa om han har trätt på påsen själv eller någon annan har gjort detta.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Re: Det ohyggliga flickmordet i Jönköping 1982

Inlägg av Stefan Lundgren » 04 feb 2025 15:05

Namnet på den då 14-åriga pojken kommer nog inte att ges p g a den hatstorm som under fjolåret riktades mot en man vid tiden för mordet bodde i huset som dock var oskyldig. Det var på Flashback som denna man hängdes ut på och p g a denna hatstorm så kommer namnet på förövaren aldrig att återges, möjligen efter hans egen död eller när samtliga av hans närstående inte längre finns i livet.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 06 feb 2025 10:52

Det man undrar är ju om den här mannen har begått fler grova brott. Med tanke på att han var så ung samt att svensk kriminalvård 1982 var ytterst "human" gentemot förövaren, är jag rädd att påföljden blev ingenting alls och att han snart begick ytterligare något hemskt brott.

Sattes verkligen en 14-åring på rättspsyk 1982?

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 06 feb 2025 12:44

Om man är under 15 år är man inte straffmyndig, det gäller även idag.

Det framgår inte av dina uppgifter hur gammal han var när han satt på rättspsyk.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem

Inlägg av von Adler » 06 feb 2025 13:53

a81 skrev:
06 feb 2025 10:52
Det man undrar är ju om den här mannen har begått fler grova brott. Med tanke på att han var så ung samt att svensk kriminalvård 1982 var ytterst "human" gentemot förövaren, är jag rädd att påföljden blev ingenting alls och att han snart begick ytterligare något hemskt brott.

Samtidigt hade svenska psykläkare rätt att skriva ut tvångsvård i princip fritt. Vi hade inga tiggare då för att de som tiggde (vilket väldigt ofta var socialt missanpassade eller psykiskt förvirrade individer) för att polisen tog dem till en psykläkare som skrev ut 6 månaders tvångsvård, så var problemet löst.

Var man inte straffmyndig kunde man få tvångsvård istället. Och det kunde förlängas hur länge som helst. Och även efter psykvårdsreformen 1992 när man inte längre fick skriva ut tvångsvård till de som inte var en fara för sig själva eller andra kunde man fortsätta samma typ med en mördare som kunde anses farlig för andra.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 06 feb 2025 16:40

a81 skrev:
06 feb 2025 10:52

Det enda källan som jag har är en användare på Flashback och det verkar som denna har en anknytning till staden, med utifrån vad denna skrev.

Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 6 gånger.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 06 feb 2025 16:52

Man kan inte låta bli att undra över vad som egentligen föranledde 14-åringen till det. Flickan var känd i närområdet för att skratta jämnt och var allas favorit. Men utifrån det så är inte femåringen redo för det som 14-åringen kanske utgick ifrån. Han lockade med henne ner till källaren för att våldta henne och när hon började att skrika så började han att hugga besinningslöst mot henne. Tänk om granntanten som upptäckte vad som hänt hade kommit tidigare. Hade granntanten kommit precis när hon skrek, vad hade hänt då??? Skulle han attackera henne med stiletten??? Hade någon hjälpt flickan då så hade hon varit märkbart av det lång tid framöver.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 06 feb 2025 22:37

En 14-åring som begick ett så fasansfullt mord gjorde sig säkert skyldig till något mer innan han hamnade på rättspsyk. Jag är rädd att enda påföljden efter mordet 1982 bara blev samtal med socialsekreterare eller något liknande.

Mycket olustigt fall. Tyvärr bör nog en 14-åring som begår ett sånt här brott aldrig bli helt fri igen. Utan övervakning av något slag kommer det med 99,9 % sannolikhet bli fler illdåd.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 07 feb 2025 07:29

Jag har inte fått fram om han har begått nya brott, men han satt länge på rättspyk. Visserligen tillhör den långa planeringen, men jag funderar på att läsa Expressen och eventuellt lite andra tidningar vid tidpunkten för mordet, men det blir inte närmaste tiden—->Alltså den långa planeringen, men det inte någon annan gör det.

En bra söksträng på Google är;

Jessica Dahlin 1982

Det man har på webben är några trådar på Flashback, svenskamordfall.se, find a grave, lacostaarkivet och den artikeln i Jönköpingsposten om mannen som blev utpekat som mördaren.

Det som är på webben är det som man kan bilda sin uppfattning på. Det verkade vara en pigg liten tjej när hon mördades, förmodar att hon var dryga metern som längst.:

Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024

Inlägg av sveahk » 07 feb 2025 11:32

Stefan Lundgren skrev:
06 feb 2025 16:52
Man kan inte låta bli att undra över vad som egentligen föranledde 14-åringen till det. Flickan var känd i närområdet för att skratta jämnt och var allas favorit. Men utifrån det så är inte femåringen redo för det som 14-åringen kanske utgick ifrån. Han lockade med henne ner till källaren för att våldta henne och när hon började att skrika så började han att hugga besinningslöst mot henne. Tänk om granntanten som upptäckte vad som hänt hade kommit tidigare. Hade granntanten kommit precis när hon skrek, vad hade hänt då??? Skulle han attackera henne med stiletten??? Hade någon hjälpt flickan då så hade hon varit märkbart av det lång tid framöver.

Stefan
Stefan Lundgren skrev:
07 feb 2025 07:29
Det verkade vara en pigg liten tjej när hon mördades, förmodar att hon var dryga metern som längst.:

Stefan
Betänk Stefan, vi är ingen Boulevardtidning. Håll dig, i fall som ovan, till vad man vet, och inte vad som ev. dyker upp i ditt huvud.

Tack

Hans K

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 07 feb 2025 14:10

sveahk skrev

Betänk Stefan, vi är ingen Boulevardtidning. Håll dig, i fall som ovan, till vad man vet, och inte vad som ev. dyker upp i ditt huvud.

Tack

Hans K
Nej, jag håller mig till faktauppgifter och vad jag känner till sedan tidigare. Jag kan lova dig att det är inga påhittiga uppgifter och kommer såväl ihåg denna händelse som vad det stod i tidningen (Expressen), kommer ihåg att det stod ”hon skrattade jämnt och var allas favorit”. Jag vet ingenting om den skyldige idag förutom att han bodde i huset när det hände. Alla som bodde i huset vid tidpunkten hade nyckel till källaren och det var förstås inga utomstående som kom ner dit.

Däremot kommer jag rapportera om jag upptäckter hatiskt innehåll eller om det blir för mycket pajkastning än sakfrågor (m a o tråden måste städas upp). Sedan hoppas jag att denna tråd inte blir någon ”domstolsaktikt”, att vi sitter o dömer istället för sakfrågor.

Eftersom jag kände på mig att det skulle gå åt mer åt teorier så lämnade jag en bra söksträng i föregående inlägget så någon eller några andra kan bilda en uppfattning.

Sedan skrev jag också att jag var öppen om någon annan eventuellt skulle/kan besöka något tidningsarkiv eftersom det krävs läsesalsbesök om det är tidningar yngre än hundra år.

Kruxet är att jag själv har gallrat ut mer eller mindre vad det står på Flashback om fallet och det är bl a ej sakligt innehåll.

Nu har jag även förstärkt mitt eget tips på söksträng en!!!

Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024

Inlägg av sveahk » 07 feb 2025 14:56

sveahk skrev:
07 feb 2025 11:32
Stefan Lundgren skrev:
06 feb 2025 16:52

Stefan
Stefan Lundgren skrev:
07 feb 2025 07:29
Det verkade vara en pigg liten tjej när hon mördades, förmodar att hon var dryga metern som längst.:

Stefan

Tack

Hans K
Ok, då tar vi det tydligare. Som exempel: Det i fetstil ovan är typisk boulevard, ren sensationsstil, något som inte hände - undvik det!

Hans K

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 07 feb 2025 15:02

Jag skriver bara det som jag vet och ingenting annat. Vet inte om du såg det, snyggade och ändrade om det föregående inlägg till mer klargörande. Tycker själv att jag har en hög nivå på utgallring, i synnerhet det som skrivs på Flashback.

Jag har tagit åt mig detta!!! Kommentar på det fetstilta; var de frågor som jag ställde opassande. Det kanske skulle leda till fel spår, jag vet inte. Källorna är den ovannämnda svenskamordfall.se, lacostaarkivet (lättaste att söka på Google med den namngivna söksträngen, söksträngar som återges på tidningsarkivet på KB och slutligen Flashback. Vet att det var en granntant som upptäckte mordet och hon fördes chockat med ambulans till sjukhus. Mordvapnet var stilett och vad som hände med förövaren förutom på rättspsyk vet jag inte, vet inte ens om han lever idag.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 09 feb 2025 13:06

Ifrån söksträngen på tidningsarkivet, (man måste besöka något biblioteks läsesal (som har äldre tidningar inscannade)) för att läsa igenom hela artikeln.

Efter den 9 februari 1925 blir det bara söksträngar på de sökande orden på https://tidningar.kb.se/ och skall man läsa om mordet på den 5-åriga flickan så får man nog vänta tills efter den 11 augusti 2082 för att läsa om mordet hemifrån eller mobiltelefon (om inte sekretesslagen ändrats förstås).

I GT den 15 augusti 1982 (fem dar efter mordet)
Den 14-årige pojken och Jessica kände varandra väl. De möttes dagligen……
Vad det därför hon vågade att följa med honom???
Utifrån svenskamordfall.se (se första inlägget) så förstår man varför den 5-åriga flickan följde med honom och en orsak var att hon inte var rädd för honom.

Funderar på att besöka tidningsarkivet ”Carolina” för att läsa igenom mordet om inte någon annan gör det förstås. Det tillhör iallafall den långa planeringen för mig och då vet man inte när det blir. Men om någon annan gör det.

Själv pausar jag ifrån denna tråd ett tag nu och ville bara meddela en söksträng.

Stefan

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 09 feb 2025 19:32

von Adler skrev:
06 feb 2025 13:53

Vi hade inga tiggare då för att de som tiggde (vilket väldigt ofta var socialt missanpassade eller psykiskt förvirrade individer) för att polisen tog dem till en psykläkare som skrev ut 6 månaders tvångsvård, så var problemet löst.
Nu har vi iofs tiggare pga upphävandet av behovsprövning för utländsk arbetskraft som kom 2008. Vilket gör det fritt att komma hit och söka jobb. Men eftersom man inte söker jobb i Sverige på samma sätt som i tex Rumänien, så tigger man istället, för det är ändå bättre än Rumänien.

Psykiatrireformen kom för övrigt samtidigt som internet...