Klassbegreppets uppluckring under efterkrigstiden

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Klassbegreppets uppluckring under efterkrigstiden

Inlägg av a81 » 05 jun 2020 21:02

Enligt den här skribenten:

https://www.hbl.fi/artikel/tror-du-att- ... l-fel-fel/

Behövs ett sparkapital på ungefär 5 miljoner kronor vara medelklass:

Exakt hur mycket medel man behöver för att bli medelklass kan förstås diskuteras – själv skulle jag föreslå att gränsen dras där ens kapitalinkomster överskrider den relativa fattigdomsgränsen (vilket förutsätter ett kapital på ungefär en halv miljon euro).

Det tycker jag är överdrivet. Jag tänker att gränsen till medelklass är ungefär:

Bra bostad med måttliga lån, tänk familj i 4-miljonersvilla som är belånad till ungefär 50 procent. Därutöver har familjen kanske 1 miljon kr i aktiefonder, bankkonton, etc. Inkomsten tycker jag är rätt irrelevant för klasstillhörighet. Det handlar mer om frihet att inte behöva tjäna så bra. Utbildning tycker jag inte heller spelar så stor roll för klasstillhörigheten, men viss bildning, intellektuella intressen, etc. ingår kanske i begreppet medelklass.

Amund
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Amund » 06 jun 2020 06:35

a81 skrev:
05 jun 2020 21:02
https://www.hbl.fi/artikel/tror-du-att- ... l-fel-fel/

Behövs ett sparkapital på ungefär 5 miljoner kronor vara medelklass:

Exakt hur mycket medel man behöver för att bli medelklass kan förstås diskuteras – själv skulle jag föreslå att gränsen dras där ens kapitalinkomster överskrider den relativa fattigdomsgränsen (vilket förutsätter ett kapital på ungefär en halv miljon euro).
Tack för länken a81. Jag tolkar honom helt enkelt att man i medelklassen bör kunna försörja sig på inkomst av kapital.

Jag håller med dig om att det var hårda krav, men jag tycker han har en poäng med detta:

Medelklassen är samhällets heliga graal.

Och "alla" tillhör den.

Eller? I en politiskt förvirrad samtid kunde en nyktrare klassanalys vara hälsosam. Och en sådan handlar, tror jag, om att göra upp med illusionen om den breda medelklassen.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 06 jun 2020 14:47

Ja, intressant artikel även om den är lite överdriven. Medelklassen är mindre än man tror, men inte så mycket mindre.

Det är nog lättare att definiera överklass. Jag skulle säga att det handlar om att kunna leva gott på egna tillgångar (avkastning på aktier, uthyrning av bostäder, utarrendering av åkermark, etc.). Att "leva gott" skulle jag definiera som ungefär dubbla medellönen i Sverige, alltså ungefär 2 x 400 000 = 800 000 kr/år. Det kräver en förmögenhet på sådär 20 miljoner kr.

Arbetarklass är väl de som är helt beroende (även kortsiktigt) av lönearbete, alltså de som är högt belånade eller bor i hyresrätt och som har ett så litet sparkapital att det inte går att leva på mer än max några månader.

Medelklass är väl alla däremellan.

Jag gissar att någon procent av svenskarna är överklass, kanske 20-30 procent medelklass, 50-60 procent arbetarklass och resterande cirka 20 procent lever på socialbidrag, sjukersättning, a-kassa, etc. Under 1970-, 1980- och 1990-talet bör medelklassen ha varit ännu mindre i Sverige (hög inflation, höga skatter, etc.)

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 06 jun 2020 23:32

Ungefär en fjärdedel av svenskarna har mer än en nettoårsinkomst i sparkapital:

https://www.lt.se/artikel/anne-wibble-h ... -pa-banken

Självklart spelar fler faktorer än sparkapitalet in, men jag tycker att det stämmer bra överens med gissningen att storleksordningen 20-30 procent av Sveriges befolkning är medelklass.