De där avhandlade vi ju för ett år sedan.JHAN skrev:Roget, det var ju intressant information![]()
Gästspel hos kustjägarna och deltagande i jakt av ryska ubåtar?
Ganska intimt samarbete det där, borde väl finnas en och annan kustjägare som kan bekräfta det eller faller det också under den så viktiga tydtnadsplikten. Rätt kul ifall det gjorde det för då har en svensk värnpliktig större krav på sig än en navy seal
Kent skrev:Enligt min uppfattning så var det så JA.FredH skrev:Nu blir det väldigt rörigt, var Navy Seals här både för öva med som mot den Svenska marinen?Kent skrev:Gällande Navy Seal så har du helt rätt och det står ju i många öppna källor att de var här och övade både med Kustjägarna och Fjälljägarna samt att vissa utav dem t.o.m tilläts vara med på ubåtsjakter tillsammans med kustjägare i deras små kanoter.Ola Frithiofson skrev: Vidare från kommendörkaptenen och den ansvarige för U.S naval Intelligence Europe på 1970-talet, Robert Bathurst, som blev varnad av sina fd kollegor att hans efterforskningar våren 2000 av vilka Navy Seals som deltagit i ubåtskränkningarna i de svenska vattnen var "physically dangerous". Han slutade inte leta och han dog någon månad efter att varningen utfärdades.
Träffade själv flera utav dem bland annat Howard Wasdin från Seal Team Six under vinterövningar långt upp i norr när de skulle lära sig hur det är att strida i riktigt kyla
D.v.s. de utförde å ena sidan ubåtskränkningar i syfte att synliggöra ett hot från Öst mot Sverige, och sedan var de här, samtidigt, och övade med svenska förband under ubåtsjakterna. Som de själva stod för?
Hur skall vi annars tolka det menar du?
Står rätt mycket om detta i Överste Wasdins bok Seal Team Six, kan rekommendera den. http://newsfeed.time.com/2011/05/10/why ... ly-badass/
5. Exotic Training
“Fortunately, in Sweden, only 50 yards away from the ice hole, they had a sauna – and beer. Also in Sweden, I experienced a snowcat for the first time – an armored personnel carrier on tracks that runs on the snow. Troops can shoot at the enemy from inside.”
Thule påstod dock att det var en lögn
Thule2 skrev:
Jag har ju köpt på mig det flesta böcker som skrivits om ämnet. Men helt sanningsenligt så har jag inte varit allt för intresserad. Dels på grund av att jag inte tror att någon rätt sanning skall komma fram , och dels för att det finns så många motstridiga uppgifter. Men jag fortsatte att kolla det källmaterial som finns, plus att jag började kolla uppgifter i böcker mot andra uppgifter. Och även det är mycket motsägande. Ett exempel är O.Thunanders uppgift från amerikanska flottan , att Seal övat i Östersjön. Den uppgiften är helt klart ett falsarium. Han har ändrat Caribien till Österjön. Men det finns mer i Thunanders uppgifter som inte stämmer. Och det vet säkert fler här på forumet.
MVH/ Thule