Ola Frithiofson skrev:När försvarsstabschef, marinchef, överbefälhavare, statsminister och oppositionsledare sinsemellan och i dagböcker talar om två konventionella ubåtar vid Mälsten i oktober 1982, varav en möjligen skadad och då Stefenson skriver till Rudberg att ubåtarna kanske kommunicerade med varandra, då skriver JohnT att det nog var en sovjetisk miniubåt som sände signalen och vars elsystem byggde på 400 Hz. Jag tror jag håller fast vid den beskrivning som det första gänget ger mig, eftersom den är mer trovärdig både i kraft av de inbladande personernas befattningar och för att den stämmer bättre med vad vi vet om situationen vid Mälsten.
Intressant att även du börjar tro på marinofficerare.
Så det var inga miniubåtar kring Mälsten i oktober 1982 ?
Och min eviga fråga är hur vet du att 400Hz är ett bevis på Västerländska ubåtar?
Ola Frithiofson skrev:
Dåvarande Örlogskapten Nils Bruzelius skrev i MarinNytt nr 5/6 1982 som väl utkom någon gång juni/juli 1982, att den svenska skärgården var som en fyrfilig motorväg för de västliga ubåtarna, som i den svenska skärgården och på svenskt territorialvatten kunde ta sig ända in i finska viken helt skyddade från Sovjetisk ubåtsjakt, den sovjetiska östersjöflottan kunde inte göra något åt det hela. Vid Åland ritades en västlig/västtysk ubåtsbas in på den illustrerande karta som medföljer artikeln. De västliga ubåtarna beskrevs i MarinNytts artikel gå in i den svenska skärgården någonstans vid Karlskrona och sedan ut vid Åland.
Är detta verkligen den beskrivning som svenska marinen såg som sin egen?
Det var inte så att det var en provokativ text som utgick från sovjetiska hotperception?
Vars syfte var att få mer pengar till svenska flottan, så man skulle kunna upprätthålla territorialvattnets integritet?
Ola Frithiofson skrev:
En fyrfilig motorväg för västliga ubåtar genom den svenska skärgården, enligt flera här på forumet fanns inte den verklighet örlogskapten Bruzelius och MarinNytt beskriver.
Kan du vara snäll och visa oss hela artikeln?
Framförallt är jag intresserad av vad som står där underrubriken är Hypotes.
Ola Frithiofson skrev:
Jag håller mig till den verklighet som MarinNytt och Bruzelius beskriver,
Vad har det scenario som Bruzelius presenterar för koppling med verkligheten?
Ola Frithiofson skrev:
för det var så den svenska krigsplaneringen såg ut och det finns åtskilliga observationer som pekar på västliga ubåtar i svenska skärgårdar.
Och du tror att Marin nytt skulle publicera texten om det verkligen var svensk krigsplanering?
Mvh
/John