Ubåtsjakten i Horsfjärden startade efter att en ubåt stuckit upp sitt periskop i närheten av en roddbåt full med värnpliktiga och haft det uppe i tio sekunder eller nåt, det var startskottet inte -mitt under-. Den ubåten som stack upp periskopet röjde ju alla ubåtar som fanns i området eftersom en stor insats drog igång så fort de värnpliktiga rapporterat in vad dom sett och det spelar ju ingen roll att dom andra ubåtarna inte stack upp periskopet, dom var ubåtar och dom var i Horsfjärden, och dom var röjdaKent
På vilket sätt skulle en västubåt kunna "röja" en sovjetisk ubåt genom att visa sitt eget periskop mitt under en ubåtsjakt?
Det har nog kokats ihop böcker på betydligt svagare bevisning än såSpännande logik.
Det måste vara XYZ eftersom vi bara känner till XYZ.
Lite nyfiken här, vad tror du att det var för farkoster inne i Horsfjärden som kunde hålla ut i +1vecka, alla andra mindre farkoster är batteridrivna och klarar 4-5 dagar och de mindre Maritalia ubåtarna är väl uppåt +20m?
Vi har en del uppgifter på +10m observationer och Tunanders vrakrapport som iallafall han tyckte var tillräckligt intressant för att skriva om med ett 15m vrak (eller vad det nu var).
Det som hänt senaste månaden är väl att HI Sutton väl sammanfattat SPLTn, jag hade tillsammans med Richard avskrivit den som målkorv förut.