http://cornucopia.cornubot.se/2015/05/s ... aftig.htmlBergman skrev:
Efter "Time Bandit" händelsen hade jag förväntat mig att Mikael Holmström på DN, Jallai eller kanske "Cornu" skulle gräva vidare i den här historien, ta chansen att verkligen ställa saken på sin spets och kanske en gång för alla försöka bringa klarhet i vad som hände,.. men så verkar icke vara fallet. Naturligtvis är jag besviken.
Bill.
Minkar, sillar och andra ubåtar
-
Charlie boy
- Ny medlem
Re: Minkar, sillar och andra ubåtar
Charlie Boy,
Jag såg det där av Cornu,.. och naturligtvis funderar jag på varför han lägger mer energi på att bråka med en "journalist" o en "tidning" istället för att göra sina vanliga klara analyser av läget. Även Cornu lägger ju faktiskt noll energi på att analysera varför FM beter sig som de gör,.. och jag är förvånad, för det passar inte in i hans annars ganska orädda stil. Han har ju tidigare utan att tveka publicerat kritiska inlägg om FM som tydligt visar på vilka konsekvenser införandet av tex PRIO lett till.
http://cornucopia.cornubot.se/2014/09/f ... le-pa.html
Av någon anledning är Cornu och alla de andra vanligtvis så väl informerade blogarna o journalisterna mer eller mindre passiva i det här ärendet.
Bill.
Jag såg det där av Cornu,.. och naturligtvis funderar jag på varför han lägger mer energi på att bråka med en "journalist" o en "tidning" istället för att göra sina vanliga klara analyser av läget. Även Cornu lägger ju faktiskt noll energi på att analysera varför FM beter sig som de gör,.. och jag är förvånad, för det passar inte in i hans annars ganska orädda stil. Han har ju tidigare utan att tveka publicerat kritiska inlägg om FM som tydligt visar på vilka konsekvenser införandet av tex PRIO lett till.
http://cornucopia.cornubot.se/2014/09/f ... le-pa.html
Av någon anledning är Cornu och alla de andra vanligtvis så väl informerade blogarna o journalisterna mer eller mindre passiva i det här ärendet.
Bill.
Den person som vid flertalet tillfällen ringt Kviman, och bett denne säga att hans observation varit påhittad kanske även lyft luren lika många gånger till Fm. Säg att det var en plast båt, säg att det var en plast båt, säga att det ....
" Vi försöker redovisa materialet med stor öppenhet, men måste med hänsyn till rikets säkerhet och personers integritet, hålla inne med vissa
uppgifter"
Fyra enheter av AS-23 Nelma sjösattes och var aktiva i Östersjön under tiden.
Projekt09. 080 Triton var semivåt, hade en torr avdelning. 13 enheter byggdes på varv 196 mellan åren 1972 to.m 1975.
Den ritades på ritkontoret i Volna, och man gjorde flera förändringar, och förbättringar under konstruktionen.
Tre st var i tjänst fram till år 2000. Malachit samarbetade med företaget Adria Mar i Kroatien, vilka nu har tagit över modifieringen och
moderniseringen av Triton 1 M, som fortfarande är i tjänst. Triton enheterna var registrerade under GUGIMO, vilket då var centralstyrelsen för djupdyk inom försvarsministeriet. Ett av förbanden som opererade i Östersjön var 561 OMRP, chef var Patzkhin.
Dykarna kallar sig själva för Parusniki( Sailing Ship) namnet kommer efter basen i Parusnoye.
1910 Cachalot var aktiv under 80 talet, likaså föregångarna till Losharik och Paltus.
Fm kom i kontakt med en ca 30 meter lång ubåt i början av 80 talet, man fick via observationer detaljer på torn och däck.
Vid tiden så var typen okänd, men under tid så fick man fram typ.
Fm har även uppgifter/ bilder på en 13,8 meter lång farkost som opererat i våra vatten .
Piranhan har iakttagits före 1986 i Östersjön .
Dessutom fanns flera konventionella dieselubåtar som var transportubåtar för det mindre farkosterna.
Och ett antal Muna klass fartyg.
Även Polen byggde farkoster för undervattens operationer.
Uppgiften att den amerikanska tankern Mormansky skulle varit ombyggd för att bära mini ubåtar är felaktig.
Vid skrotningen i Indien fann man inga tecken på att fartyget konverterats eller byggts om.
HMS Porpoise har ej deltagit i hemliga operationer i Östersjön. Det vitmålade fälten på hennes torn härrörde från en övning med amerikanska
flottan utanför skotska kusten. Man provade då ett nytt räddnings system för ubåtsbesättningar. Samtliga testubåtar fick vita fält målade på tornen.
Kopplingsanordningarna som fanns kvar på henne efter övningen var för att kunna fästa räddningsmodulen på ubåten.
Vid tiden för Hårsfjärden händelserna låg hon under översyn efter att olyckligtvis dragit ner en Irländsk trålare i djupet, när trålarens
trål fastnat i ubåten. Hon återgick sedan till sin plats som målubåt.
Thule 3
" Vi försöker redovisa materialet med stor öppenhet, men måste med hänsyn till rikets säkerhet och personers integritet, hålla inne med vissa
uppgifter"
Fyra enheter av AS-23 Nelma sjösattes och var aktiva i Östersjön under tiden.
Projekt09. 080 Triton var semivåt, hade en torr avdelning. 13 enheter byggdes på varv 196 mellan åren 1972 to.m 1975.
Den ritades på ritkontoret i Volna, och man gjorde flera förändringar, och förbättringar under konstruktionen.
Tre st var i tjänst fram till år 2000. Malachit samarbetade med företaget Adria Mar i Kroatien, vilka nu har tagit över modifieringen och
moderniseringen av Triton 1 M, som fortfarande är i tjänst. Triton enheterna var registrerade under GUGIMO, vilket då var centralstyrelsen för djupdyk inom försvarsministeriet. Ett av förbanden som opererade i Östersjön var 561 OMRP, chef var Patzkhin.
Dykarna kallar sig själva för Parusniki( Sailing Ship) namnet kommer efter basen i Parusnoye.
1910 Cachalot var aktiv under 80 talet, likaså föregångarna till Losharik och Paltus.
Fm kom i kontakt med en ca 30 meter lång ubåt i början av 80 talet, man fick via observationer detaljer på torn och däck.
Vid tiden så var typen okänd, men under tid så fick man fram typ.
Fm har även uppgifter/ bilder på en 13,8 meter lång farkost som opererat i våra vatten .
Piranhan har iakttagits före 1986 i Östersjön .
Dessutom fanns flera konventionella dieselubåtar som var transportubåtar för det mindre farkosterna.
Och ett antal Muna klass fartyg.
Även Polen byggde farkoster för undervattens operationer.
Uppgiften att den amerikanska tankern Mormansky skulle varit ombyggd för att bära mini ubåtar är felaktig.
Vid skrotningen i Indien fann man inga tecken på att fartyget konverterats eller byggts om.
HMS Porpoise har ej deltagit i hemliga operationer i Östersjön. Det vitmålade fälten på hennes torn härrörde från en övning med amerikanska
flottan utanför skotska kusten. Man provade då ett nytt räddnings system för ubåtsbesättningar. Samtliga testubåtar fick vita fält målade på tornen.
Kopplingsanordningarna som fanns kvar på henne efter övningen var för att kunna fästa räddningsmodulen på ubåten.
Vid tiden för Hårsfjärden händelserna låg hon under översyn efter att olyckligtvis dragit ner en Irländsk trålare i djupet, när trålarens
trål fastnat i ubåten. Hon återgick sedan till sin plats som målubåt.
Thule 3
Intressant är ju också att en viss person vid ett flertal tillfällen , ringt upp Kviman och uttryckligen bett denne, att gå ut i media och säga att hans berättelse och iakttagelse är påhittad. Personen i fråga är inte från Fm. //Thule
Det är bara ett scenario, inte ens en teori så den får fortsätta vara lite luddig men intressant att nyheten om ”geografiskt fria zoner” kom idag.Bergman skrev:Probos,Probos skrev: Det är väl så att det finns vissa ramar som även journalister på stora tidningar måste hålla sig inom. Det finns alltid en ägare i bakgrunden.
Du undrar om Grenstads inblandning, här är en annan vinkling.
Anta att det finns ett parti i regeringsställning som ser allt som har med försvarsrelaterad frågor att göra med stor misstro och helst vill stoppa huvudet i sanden och blunda för det som sker i omvärlden (inrätta fredsdepartmentet). Anta att någon centralt placerad politiskt utsedd person t.ex. inom försvarsdepartementet ser analysen från händelsen och låter läcka den preliminära rapporten till media för att nervärdera och misstänkliggöra FM. När det väl kommer ut så beläggs FM med munkavel och förhindras klargöra de oklarheter som finns rapporten då det andra regeringspartiet inte vill blottlägga en intern spricka i försvarsfrågan. Då kostar det mindre att offra trovärdigheten hos en pensionerad officer.
Tack för svar. Kan du förklara igen,..?? kopplingen mellan det du skriver i ovanstående och det jag påstår att FM o Grenstad gått ut till media med en bevisligen bristfällig teknisk rapport. Jag fattar inte kopplingen o ej heller vem som vinner på att FM ser inkompetent ut?
Bill.
http://www.svd.se/wallstrom-far-svara-o ... e-exercise
Jag tror mer att det hänger ihop så här.
Främmande makt har modifierat eller utvecklat en ny farkost med ny teknik. Kanske är det en kombination av titan/komposit ungefär det som används LoSharik-2 fast jag gissar att detta är en konstruktion för grundare vatten och har ett AIP-system för framdrivning. I all utveckling så vill man kontrollera prestanda skarpt. I detta fall tycker man att nyttan överstiger risken och man bestämmer sig för att ta en runda i skärgården. En analys visar att det i praktiken är riskfritt att kränka svenskt territorium. Finland undviker man för de svarar skarpt. Men till den kränkande maktens förtret så visar det sig att farkosten inte var så osynlig som man hoppades tack vare den höga kvaliteten på FMs sensorer. I själva verket kunde FM följa hela förloppet i detalj och visste hela tiden var farkosten befanns sig. För att inte på något sätt ge information till den kränkande makten på vilket sätt man kunde följa farkosten så hemligstämplar man detta material. Skulle det komma ut så skulle förstås farkosten modifieras för att dämpa denna signatur. Eftersom operation Örnen kom till allmänhetens kännedom så kom det in en rad rapporter om observationer men eftersom man hela tiden vetat var farkosten befunnit sig så kunde man snabbt avföra de andra observationerna ink. "Time Bandit".
Sedan är det en helt annan fråga varför detta har valsat runt i media men jag tror inte det finns någon konspiration eller dold agenda.
Probos, så vad menar du kviman såg då, om nu ubåten gjorde sitt yttersta att hålla sig dold men att marinens sensorer kunde se den ändå. Och ett par veckor efter så såg kviman något, vad?
Jag läser bara det som ÖB har sagt själv och det tycker jag är väldigt klart,Solkungen skrev:Probos, så vad menar du kviman såg då, om nu ubåten gjorde sitt yttersta att hålla sig dold men att marinens sensorer kunde se den ändå. Och ett par veckor efter så såg kviman något, vad?
d.v.s.
"Militären har inte på över trettio år varit så säker på att Sverige har kränkts av en främmande ubåt. - Det är glasklart, säger ÖB Sverker Göranson.
Sensorer, bottenspår och observationer. Det är information som, sammantaget, gör att ÖB känner sig helt trygg i slutsatsen att minst en främmande miniubåt uppehöll sig längst den svenska ostkusten förra månaden.
Det avgörande beviset för kränkningen kommer från sensorer. ÖB säger inte mycket om detta, för att inte röja vad man vet och kan för en motståndare.
- Men vi kan bekräfta att en mindre ubåt kränkt svenskt territorium. Fakta i målet är glasklara och vi är hundraprocentigt övertygade. Det är helt oacceptabelt att främmande makt agerar så emot oss, jag blir upprörd och känner ilska."
M.a.o. det finns ingen förneka från officiellt håll och man vet precis vad som pågått.
Fast frågan är vad kviman såg, en ubåt eller en arbetsbåt.
Kviman är helt säker att det han såg var en ubåt/Thule
Kviman säger ubåt, FM säger arbetsbåt, DN menar ubåt. Jag vet inte för jag var inte där.Solkungen skrev:Fast frågan är vad kviman såg, en ubåt eller en arbetsbåt.
Man kan tänka sig att resultatet av detta projekt har varit ute på provtur i skärgården.
"Russian shipbuilders are working on developing new “super mini” submarines, the United Shipbuilding Corporation state holding company said on Friday."
http://sputniknews.com/military/20130329/180330893.html
"Russian shipbuilders are working on developing new “super mini” submarines, the United Shipbuilding Corporation state holding company said on Friday."
http://sputniknews.com/military/20130329/180330893.html
OT för tråden, men efter att ha läst de foliehattsinlägg som Cournu har skrivit om GMO så har i alla fall jag blivit betydligt mer tveksam till hans kunskaper i det han bloggar om....Bergman skrev: Av någon anledning är Cornu och alla de andra vanligtvis så väl informerade blogarna o journalisterna mer eller mindre passiva i det här ärendet.
Bill.
EDIT detta t ex.
http://cornucopia.cornubot.se/2013/05/2 ... santo.html
Om jag utvecklar detta med sensorer och att det nog finns en väldigt bra lägesbild att tillgå. Allt står i öppna källor och det är bara pusselbitar.Solkungen skrev:Probos, så vad menar du kviman såg då, om nu ubåten gjorde sitt yttersta att hålla sig dold men att marinens sensorer kunde se den ändå. Och ett par veckor efter så såg kviman något, vad?
Råkar någon veta något om systemen idag så ska givetvis den informationen inte komma fram.
I "The Naval Institute Guide to World Naval Weapons Systems, 1997-1998" kan man läsa vad finnarna har på sin sida. Det står också att Sverige förmodligen har samma system (sedan vet vi inte vad som försvann i den strategiska blackouten). Så för ca 20 år sedan så kunde man i ett antal kuststationer övervaka många grupper av sensorer och få en nulägesbild plottad på en kartbild i realtid. Säkert var det kopplad till ljudbibliotek. På detta har vi 20 års teknikutveckling så prestandan idag är säkert väldigt mycket bättre.
Idag delar Östersjöländerna också information via SUCBAS.
Gissningsvis så lär det säkert finnas koppling till Seaweb också (http://gentleseas.blogspot.com.au/2014/ ... naval.html)
"The system has proven to be effective in shallow waters such as the Intracoastal Waterway and in waters up to 300 meters deep off the Coasts -- in the Mediterranean and Baltic Seas, in Norwegian fjords "
http://www.nps.edu/About/News/NPS-Pione ... works.html
Därför tror jag att man är väldigt säker på de gjorda observationerna och vad man kan avfärda.
Dylika anläggningar om de existerar lär också vara intressanta att slå ut för den som vill röra sig obemärkt i Östersjön och då finns det anledning att kartlägga dem och kanske därför ser vi nu en ökad aktivitet.
Probos,
Tack för intressant information.
Jag har ungefär samma uppfattning som du om FMs förmåga.
Det som stör mig är att jag fortfarande inte förstår FMs agerande,.. att man hänvisar till AIS, och sprider info som en journalist med enkelhet kan visa är fel eller bristfällig. Det ger inte ett seriöst intryck, speciellt inte eftersom man blivit generad av missvisande info tidigare. Hade det inte varit bättre att FM varit tyst,.. istället för att som nu åter igen ta på sig "Dumstruten"?
Alternativet kan ju annars vara att FM med flit hela tiden har velat skapa något slags tvivel kring Kvimans uppgifter och hans roll som expert i Ubåtsfrågor ,.. men att släpa in en vänligt sinnad Ubåt enda till Lidingön, låta den visa sig för Kviman o att sedan förneka att den varit där för att åstadkomma detta verkar lite långsökt,...
Bill.
Tack för intressant information.
Jag har ungefär samma uppfattning som du om FMs förmåga.
Det som stör mig är att jag fortfarande inte förstår FMs agerande,.. att man hänvisar till AIS, och sprider info som en journalist med enkelhet kan visa är fel eller bristfällig. Det ger inte ett seriöst intryck, speciellt inte eftersom man blivit generad av missvisande info tidigare. Hade det inte varit bättre att FM varit tyst,.. istället för att som nu åter igen ta på sig "Dumstruten"?
Alternativet kan ju annars vara att FM med flit hela tiden har velat skapa något slags tvivel kring Kvimans uppgifter och hans roll som expert i Ubåtsfrågor ,.. men att släpa in en vänligt sinnad Ubåt enda till Lidingön, låta den visa sig för Kviman o att sedan förneka att den varit där för att åstadkomma detta verkar lite långsökt,...
Bill.
Glasklart men vi vet inte från vilket landProbos skrev:Jag läser bara det som ÖB har sagt själv och det tycker jag är väldigt klart,Solkungen skrev:Probos, så vad menar du kviman såg då, om nu ubåten gjorde sitt yttersta att hålla sig dold men att marinens sensorer kunde se den ändå. Och ett par veckor efter så såg kviman något, vad?
d.v.s.
"Militären har inte på över trettio år varit så säker på att Sverige har kränkts av en främmande ubåt. - Det är glasklart, säger ÖB Sverker Göranson.
Sensorer, bottenspår och observationer. Det är information som, sammantaget, gör att ÖB känner sig helt trygg i slutsatsen att minst en främmande miniubåt uppehöll sig längst den svenska ostkusten förra månaden.
Det avgörande beviset för kränkningen kommer från sensorer. ÖB säger inte mycket om detta, för att inte röja vad man vet och kan för en motståndare.
- Men vi kan bekräfta att en mindre ubåt kränkt svenskt territorium. Fakta i målet är glasklara och vi är hundraprocentigt övertygade. Det är helt oacceptabelt att främmande makt agerar så emot oss, jag blir upprörd och känner ilska."
M.a.o. det finns ingen förneka från officiellt håll och man vet precis vad som pågått.
Ett stort skämt om det inte hade varit så pinsamt.
Om det hade varit en inkräktare från öst så hade försvaret talat om det direkt, precis som de gör men alla kränkningar med flyg, nu så väljer man att tala om att man vet... det är allt folket får veta.