Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Wedman » 22 januari 2015, 09:26

Probos skrev:Allt är lätt att kontrollera tack vare internet. Efter mailkontakt med företaget i fråga så har de inte haft någon verksamhet under höstens händelser.
Företaget förnekade att det var deras ubåtar 27/10 men även Ryssland förnekade att det var en rysk ubåt ( 2014-10-19). (Min poäng är att man inte kan lita på att den som sysslar med ubåtskränkningar svarar ärligt på sådana frågor.)

Jag hade inte sett videon på JDF SEAL Carrier tidigare (vars översta del (15 s) är mycket lik ubåten Kviman fotograferade). Jag hade inte heller koll på att svenska försvaret köpt in en sådan.

Höstens kränkningar med upprepade övervattensobservationer av undervattensfarkoster stinker och i det finns likheter med 80-talets än mer stinkande ubåtskränkningar. Var har svenska försvarets SEAL Carrier funnits de aktuella datumen?

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 22 januari 2015, 22:12

millgard skrev:Risken att bli infångad är med nuvarande svensk ubåtsjaktskapacitet nära noll, särskilt som alla fartyg var koncentrerade till ett annat område.
Fast Sven-Olof Kvimans observation var ju en vecka efter den stora ubåtsjakten. Det är väl inte känt var samtliga svenska fartyg fanns vid det tillfället?

Och även med nuvarande låga förmåga till svensk ubåtsjakt så kan man knappast säga att risken är noll om man uppträder med ubåt fem minuter i ytläge i dagsljus på en plats med en enda smal passage som flyktväg. Hade observationen tagits på större allvar direkt och Oxdjupet kunnat bevakats hade detta fått sin lösning.

Det är en fullständigt häpnadsväckande oförsiktighet som denna/dessa ubåtar uppvisar i nutid, men uppträdandemönstret känns förvisso igen från 80-talet där liknande scener också utspelade sig.

Wedman skrev:Jag hade inte heller koll på att svenska försvaret köpt in en sådan.
En intressant detalj, förvisso självklar, men ändå noterbar, kommer från företagets testchef Anders Magnerfelt, tidigare attackdykarchef:

"Ryssland har en motsvarighet till den svenska båten – Triton-NN – som finns i alla deras fyra marinbaser. I spekulationerna kring vad den svenska försvarsmakten söker efter i skärgården har den nämnts återkommande.

Anders Magnerfelt avfärdar vissa spekulationer:

– Triton är en båt som den här, där dykarna sitter i sina aggregat. De skulle bara klara 5-6 timmar under vatten i sträck.
"

Det är verkligen absurt och oroväckande att i praktiken samtliga svenska riksmedier under någon veckas tid helt utan källkritik förmedlade Joakim von Brauns inte så lite orealistiska påståenden om dykbåten Triton-NN som fakta.

Ovanstående från Anders Magnerfelt kan också appliceras på diverse tankar om att 70-talskonstruktionen Triton-2 skulle använts i avancerade intrång djupt in på svenskt inre vatten. Uthålligheten är uppenbart för låg för att knappt göra det teoretiskt möjligt.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 22 januari 2015, 22:40

Samtliga svenska fartygsbesättningar hade väl "påtvingad semester" pga arbetstid... :lol:

Användarvisningsbild
Hugsvala
Medlem

Inlägg av Hugsvala » 22 januari 2015, 22:44

Rickard skrev: En intressant detalj, förvisso självklar, men ändå noterbar, kommer från företagets testchef Anders Magnerfelt, tidigare attackdykarchef:

"Ryssland har en motsvarighet till den svenska båten – Triton-NN – som finns i alla deras fyra marinbaser. I spekulationerna kring vad den svenska försvarsmakten söker efter i skärgården har den nämnts återkommande.

Anders Magnerfelt avfärdar vissa spekulationer:

– Triton är en båt som den här, där dykarna sitter i sina aggregat. De skulle bara klara 5-6 timmar under vatten i sträck.
"

Det är verkligen absurt och oroväckande att i praktiken samtliga svenska riksmedier under någon veckas tid helt utan källkritik förmedlade Joakim von Brauns inte så lite orealistiska påståenden om dykbåten Triton-NN som fakta.

Ovanstående från Anders Magnerfelt kan också appliceras på diverse tankar om att 70-talskonstruktionen Triton-2 skulle använts i avancerade intrång djupt in på svenskt inre vatten. Uthålligheten är uppenbart för låg för att knappt göra det teoretiskt möjligt.
Visst är det absurt, knappast förvånande dock. Agendajournalistik kort sagt, på uppdrag av ekonomiska och politiska etablissemang.

Frågan om medlemskap i NATO eller ej är ett ämne som tangerar trådens ämne. Detta diskuterades idag i SR:s Nordegren & Epstein med bl.a. Rolf Ekéus som en av deltagarna. Kanske av intresse för en del:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6074412

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 24 januari 2015, 10:58

Rickard skrev: JohnT:
JohnT skrev:kan härledas ur att det finns 238 observationer där iakttagna föremål innehåller i undantagsfall uppgifter om hela ubåtar eller ubåtstorn.
Rickard skrev:Varifrån kommer siffran gällande 238 observerade föremål och att det är utifrån just det specifika antalet som observerade ubåtstorn anges som undantagsfall?
JohnT skrev:Fel av mig, det är 365 observationer av klassificering 1 eller 2 under de 14 åren.
Fast vad finns det för skäl att antaga att 1995-utredningens mening om observationer av ubåtstorn skulle dras från just de 1- och 2-klassade, alltså de 365 som du hänvisar till? Det finns väl inget i texten som visar på det?

Jag utgår snarare att man menar utifrån de sammanlagda 2587 optiska observationer som inkommit under åren.
Nej, inte explicit, men jag har lite svårt att se hur en ubåt går i ytläge och samtidigt klassificeras som
Sou1995:135 sid 86 skrev: 4. Ubåt/undervattensverksamhet kan inte uteslutas
5. Ubåt/undervattensverksamhet bedöms ej ha förekommit
6. Underlaget kan ej ligga till grund för bedömning
Så om du hade velat räkna med klass 3 så skulle jag kunna se att du respekterar faktaunderlaget.
klass 4 vill jag hävda är lite långt draget.
Men om du nu vill hävda att dina teser stöds av klass 5 och 6 vilka altså ska uttydas
5. Ubåt/undervattensverksamhet bedöms ej ha förekommit
6. Underlaget kan ej ligga till grund för bedömning
Så uppfattar jag det som du använder källan SOU 1995:135 på ett direkt felaktigt sätt.

Rickard skrev:

"Undantagsfall" av tal i den storleksordningen kan ändå vara ganska betydande. Det finns till och med en möjlighet att det skulle vara fler tornexponeringar än dito med periskop som faktiskt blir högt klassade just genom möjligheten att faktiskt se dem tydligt.

Men, skall det vara helt korrekt, och det tycker jag det skall, så HAR du rätt i att vi inte vet hur dessa proportioner mellan observationstyper var och jag borde inte ha skrivit att:

"miniubåtar uppträdde bevisligen oerhört oförsiktigt, gärna i helt eller delvis ytläge nära svenska åskådare", då det inte är känt hur ofta de uppträdde i ytläge, däremot uppträdde de definitivt oerhört oförsiktigt och lyckades ordna många hundratals goda observationer på avstånd kortare än 100 meter från svenska åskådare.

Min poäng kvarstår fortfarande, och är enligt mig kritisk: de främmande ubåtarna uppträdde vid ett enormt stort antal gånger på ett sådant oförsiktigt sätt som gjorde att de ständigt "upptäcktes" på svenskt vatten och de har vid ett antal kända tillfällen exponerat sig i helt ytläge inom synhåll för svenska åskådare.
Ja, Rickard, du får skriva hur du vill, och så länge du inte hävdar att källan är SOU 1995:135 så kan jag bara säga att du använder en massa värdeladdade ord men mycket lite fakta.

Dert som står där är
Sou1995:135 skrev: "Rapporter om iakttagna föremål innehåller i undantagsfall uppgifter om hela ubåtar eller ubåtstorn. "
Varken mer eller mindre.
Rickard skrev: Jag har även ställt en hel del frågor till dig de senaste veckorna. Ett par stycken angående källor till specifika uppgifter och uppåt ett tiotal förfrågningar om förtydligande av resonemang från dig, men som jag inte sett besvarade ännu?
Det stämmer, jag har inte obegränsat med tid att lägga ner på detta.
jag vill försöka bottna en del av resonemanget i taget och då tar det tid.

Mvh
/John

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 24 januari 2015, 12:20

Dagen Ubåt publicerad i Aftonbladet.
21 oktober 2014 pågick jakten på ubåtar i Stockholms skärgård för fullt. Flera observationer kom in till försvarsmakten under perioden.
På eftermiddagen var "Johan" ute och la nät på en ö strax söder om örlogsbasen Muskö. Plötsligt såg han hur något rörde sig ute i vattnet.
ubat.jpg
ubat.jpg (8.9 KiB) Visad 994 gånger

festis
Medlem

Inlägg av festis » 24 januari 2015, 12:53

Ja som sagt mkt liten risk att åka fast.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 24 januari 2015, 13:04

Skulle varit spännande om någon har kvar AIS data för området kring Stockholm sparad för tiden kring mitten av oktober.

Dessa ubåtar måste kommit från en moderfarkost av något slag och en stor ubåt som vi inte har koll på i Östersjön känns mindre troligt.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 24 januari 2015, 19:53

JohnT skrev:Ja, Rickard, du får skriva hur du vill, och så länge du inte hävdar att källan är SOU 1995:135 så kan jag bara säga att du använder en massa värdeladdade ord men mycket lite fakta.
Hej John, du får naturligtvis säga så om du önskar. Det är dock givetvis så att om man som du menar sig vara upprörd över att någon använder sig av "värdeladdade" ord, t ex gärna, så bör man själv ha väldigt bra koll på de siffror man bygger sin argumentation på.

Skulle det till och med vara så att man för fram exakta siffror för att bevisa sin argumentation, men som helt saknar källbakgrund, då kan det ju se lite illa ut.

Det finns alltså en inte obetydlig mängd kända tillfällen när ubåtar har observerats i ytläge, vilket verkligen är fullkomligt häpnadsväckande för fientliga ubåtar på spionageuppdrag på annan nations vatten, men jag har givit dig rätt i att vi inte vet det exakta antalet sådana observationer. Det ändrar förstås ändå inte faktumet att detta är enormt besvärande för den klassiska teorin om hemliga sovjetiska anfallsförberedelser via miniubåt, men det är riktigt att det inte är offentligt känt hur många gånger sådan lätt bisarr ytlägesexponering ägde rum och observerades.

Det du i sammanhanget är bekymrad över är dock att jag skrev att ubåtarna "gärna" visade sig i ytläge. Jag har efter din förfrågan tillstått att det är riktigt att det inte är känt hur många gånger detta häpnadsväckande beteende skedde.

När du vill bevisa att detta inte var ofta så skriver du:
JohnT skrev:kan härledas ur att det finns 238 observationer där iakttagna föremål innehåller i undantagsfall uppgifter om hela ubåtar eller ubåtstorn.
Efter förfrågan gällande siffran 238 så ändrar du denna till 365. På ny förfrågan varifrån dessa siffror kommer från hänvisar du till att detta är mängden observationer som klassats 1 eller 2.

Problemet är bara att denna koppling fullkomligt saknar grund i den text du hänvisar till, i detta fall ubåtsutredningen SOU 1995:135, avsnitt 6.2.1, sid 84-86, som handlar om de optiska observationerna, och inte överhuvudtaget om klassificeringen av dessa, och som inleds med:

"De vanligast förekommande observationstyper, som är aktuella, kan hänföras till föremål och vågrörelser. Rapporter om iakttagna föremål innehåller i undantagsfall uppgifter om hela ubåtar eller ubåtstorn. Vanligare är däremot uppgifter om iakttagna detaljer; kupoler, bulor, periskop, master och rör. En tämligen vanlig beskrivning av det iakttagna är även att föremålet liknar en valrygg, grynna eller bränning."

Sedan redovisas på samma sida att antalet rapporterade observationer gällande föremål är 2587.

Det finns absolut ingenting här som anger att just meningen om ubåtstornsobservationer som undantagsfall skall tolkas utifrån några klassificeringsgrunder. Den enda siffra som förekommer gällande observerade föremål är det totala antalet, i detta fall 2587 st.

(Noterbart för övrigt, men helt spekulativt, är att "undantagsfall" av tal i den storleken kan vara ganska stora. Som hypotetiskt räkneexempel, om vi antar att t ex 98 % av observationerna var på annat än ubåtstorn i ytläge så skulle det ändå bli över femtio tillfällen. Men självklart endast ren spekulation då vi saknar de exakta uppgifterna.)

Nu önskar jag dock att du påvisar exakt var man kan återfinna att meningen om undantagsfall på sida 85 skall kopplas till delmängden 365.

Jag utgår självklart från att du faktiskt har en konkret källbakgrund, då det skulle vara lite FÖR konstigt att i samma inlägg vara upprörd över andras förstärkningsord ("gärna") och samtidigt driva sin argumentation med specifika tal som ej kan härledas från källorna.

Rickard skrev: Jag har även ställt en hel del frågor till dig de senaste veckorna. Ett par stycken angående källor till specifika uppgifter och uppåt ett tiotal förfrågningar om förtydligande av resonemang från dig, men som jag inte sett besvarade ännu?
JohnT skrev:Det stämmer, jag har inte obegränsat med tid att lägga ner på detta.
jag vill försöka bottna en del av resonemanget i taget och då tar det tid.
Jag har all förståelse för att man inte har obegränsat med tid. Det är nog för de flesta av oss på forumet en balansgång mellan arbete, familj, barn, med mera.

Dock, det är givetvis så att efter att du "bottnat" den viktiga frågan om misstänkta förstärkningsord så kommer även du behöva lämna källor för dina tidigare påståenden samt utveckla diverse resonemang som har efterfrågats.

iqbad
Medlem

Inlägg av iqbad » 24 januari 2015, 19:54

En fråga, möjligt at det har varit diskuterat tidigare, men finns det inga radioamatörer som spelar in den ryska nödkanalen? Har man lite tur så kanske nödsamtalet som SVD hävdar har skickats finns inspelat någonstans? Någon som forskat i saken?

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 25 januari 2015, 21:58

iqbad skrev:En fråga, möjligt at det har varit diskuterat tidigare, men finns det inga radioamatörer som spelar in den ryska nödkanalen? Har man lite tur så kanske nödsamtalet som SVD hävdar har skickats finns inspelat någonstans? Någon som forskat i saken?
Jo, det har stötts och blötts i den andra tråden om de senaste händelserna, troligtvis en viral nyhet eller väldigt förvanskad information.
viewtopic.php?f=74&t=44693&start=30#p695396
viewtopic.php?f=74&t=44693&start=15#p695370

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 25 januari 2015, 22:03

Kent skrev:Skulle varit spännande om någon har kvar AIS data för området kring Stockholm sparad för tiden kring mitten av oktober.

Dessa ubåtar måste kommit från en moderfarkost av något slag och en stor ubåt som vi inte har koll på i Östersjön känns mindre troligt.
Det finns att köpa men det ger nog inget.
viewtopic.php?f=22&t=41075&start=2190#p704470
Bättre att överlagra radarbilder med havets sekundärradar (AIS), de ekon som saknar AIS är värda att undersöka och följa upp.

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 25 januari 2015, 22:19

http://www.di.se/artiklar/2015/1/23/fle ... e-sverige/
Dagens industri har känningar i FM.
Som vanligt måste man läsa förbi rubriker, ren utfyllnad av nonsens meningar och ingresser för att hitta vad som egentligen sägs

"Enligt uppgift till Di från en centralt placerad källa bedömer nu Försvarsmakten att det var tre till fyra ubåtar som kränkte svenskt territorium i mitten av oktober."

"Konteramiral Anders Grenstad, biträdande insatschef, hänvisar till ÖB:s tidigare uttalande den 14 november.
"Det är en bekräftad ubåt, men vi misstänker att det kan röra sig om flera farkoster”, säger han"

""Enligt uppgift till Di från en centralt placerad källa", det pratas rätt friskt om hemligt material nu för tiden.
Är det så att det finns en maktkamp där det finns olika åsikter och då man inte får gehör för sin egen så går man till pressen?
(alternativt en klassisk kontra-operation där individer får sinsemellan olika sensationella uppgifter, sedan är det bara att avvakta för att se vad som läcker ut och så kan läckan åtgärdas). Hur många individer är det egentligen som kan ingå i denna krets?

Om det nu rör sig om flera farkoster så väcker det flera tankar. Sannolikheten för upptäckt ökar markant. Finns det en okänd ubåtstyp så lär man väl fortsätta vilja ha den hemlig och säkert inte riskera att någon annan nation kan undersöka/behålla den.
Eller är det ett scenario med avledande manöver från det verkliga målet och därför vill man dra undan ubåtsjaktresurserna.
Södra Kanholmsfjärden verkar vara en plats där man gärna visar sig, dels det som inledde den första jakten i oktober men även 31 oktober. Det är relativt stora fjärdar och djup i det området så det kanske är lätt att visa sig och sedan förflyttas sig dolt ut ur området.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 26 januari 2015, 18:59

iqbad skrev:En fråga, möjligt at det har varit diskuterat tidigare, men finns det inga radioamatörer som spelar in den ryska nödkanalen?
Sannolikheten är förmodligen liten, inte minst då varken FRA eller Försvarsmakten i övrigt kände till något om detta nödsamtal, och hela historien var förstås rejält orealistisk ändå - superspecialförband på topphemliga uppdrag på främmande nations inre vatten som skulle använda okrypterad talkommunikation.

Dessutom rimligen så att OM ett dylikt samtal faktiskt hade ägt rum i verkligheten och FRA missat det, men en radioamatör spelat in det - så är nog chansen mycket stor att denne då lämnat in det till Försvaret.

Probos skrev:http://www.di.se/artiklar/2015/1/23/fle ... e-sverige/

Dagens industri har känningar i FM.
Som vanligt måste man läsa förbi rubriker, ren utfyllnad av nonsens meningar och ingresser för att hitta vad som egentligen sägs
Intressant att Nils-Ove Jansson börjat plockas in som kommentator och kan göra supertvärsäkra uttalanden om alla sovjetiska miniubåtar som var här på 80-talet.

Det är lite synd att han inte närmare berättar om hur just han personligen tillsammans med Emil Svensson åkte till Moskva på Carl Bildts uppdrag med de samlade bevisen för detta: inspelningar på mink och taxibåt.

Det är ju så att säga lättare att påstå saker i efterhand, antingen i dagstidning alternativt bok helt utan källor.

Probos skrev:Finns det en okänd ubåtstyp så lär man väl fortsätta vilja ha den hemlig och säkert inte riskera att någon annan nation kan undersöka/behålla den.
Nej, det är ju ett märkligt inverterat förhållande mellan att driva projekt för att konstruera, testa, bygga och förbandssätta nya miniubåtar - allt i största hemlighet, för att sedan dels upprepade gånger exponera dem i ytläge inför fotografer och dessutom på så påfallande dumdristigt vis. Enormt märkligt är det hela faktiskt.

festis
Medlem

Inlägg av festis » 26 januari 2015, 20:21

Rickard skrev:
iqbad skrev:En fråga, möjligt at det har varit diskuterat tidigare, men finns det inga radioamatörer som spelar in den ryska nödkanalen?
Sannolikheten är förmodligen liten, inte minst då varken FRA eller Försvarsmakten i övrigt kände till något om detta nödsamtal, och hela historien var förstås rejält orealistisk ändå - superspecialförband på topphemliga uppdrag på främmande nations inre vatten som skulle använda okrypterad talkommunikation.

Det har ju hänt tidigare att superspecialförband använtonrypterad talkommunikation. Det var nått SEAL förband som gjorde det. Innan du frågar om om länkar så har ja det ej i huvudet. Får försöka återkomma om det. Det har hänt så varför skulle inte ryssarna vara tvugna till det.

Skriv svar