Så egentligen gällde det att de inte skulle få nya pistoler? Men nån skrev tt flygvapnet hade revolvrar?MD650 skrev:Skälet var att de började bli utslitna och att de inte "tålde" 9/39B.loop skrev:Hm, jag hade för mig att det fanns en annan aspekt av inlämnadet också. Att pistolerna kunde varit undermåliga pga för mycket skjutande med hårdpackad k-pist ammunition.
"Kamrat 40" Kriget
Re: "Kamrat 40" Kriget
Att m/40 skulle ersättas med en vettig pistol att ha hemma var aldrig aktuellt.
Flygförarna hade innan de fick pistol m/88b (lilla Glocken) revolver m/58 (Smith & Wesson Model 12).
MVH
Hans
Flygförarna hade innan de fick pistol m/88b (lilla Glocken) revolver m/58 (Smith & Wesson Model 12).
MVH
Hans
Skulle det lämnas in några revolrar också?Hans skrev:Att m/40 skulle ersättas med en vettig pistol att ha hemma var aldrig aktuellt.
MVH
Hans
Ingen aning men skulle gissa det.
MVH
Hans
MVH
Hans
Var de också utslitna?Hans skrev:Ingen aning men skulle gissa det.
MVH
Hans
Detta verkar ju ha varit lindrigt sagt klantigt skött.
Klantigt och klantigt, man fastställde att behovet att förvara vapen hemma inte mer fanns.
I motsats till pistol m/40 så hade revolver m/58 inga större fel men en Pistol m/88b är ju modernare och har t.ex. större kapacitet (15-6).
MVH
Hans
I motsats till pistol m/40 så hade revolver m/58 inga större fel men en Pistol m/88b är ju modernare och har t.ex. större kapacitet (15-6).
MVH
Hans
-
- Medlem
Det skedde en incident där själva manteln sprack och FM valde då att återkalla m.40. Den mycket använda 39B ammunitionen var säkert inte utan skuld. Hursomhelst var vapnen säkert slitna. Jag hade ett tjänstevapen under flera år och mitt exemplar hade ett släpigt tryck på ca 2kg. Vid en SÖB fick vi provskjuta Glock och det var en enklare sak att hantera. Jag kan inte hävda att jag var någon större pistolskytt...